recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HTPC eller ej?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHTPC eller ej?

Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
diazz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Juni-2008
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Emne: HTPC eller ej?
    Sendt: 18-Oktober-2008 kl. 14:25
Ja det lyder nok som et dumt spørgsmål , men man bliver jo ikke klogere uden svar.

Er der overhovedet nogen fordel ved at købe en HTPC hvis man ikke modtager digital TV. Altså hvis man kun har kabel TV?
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2008 kl. 18:13

Ja i aller højeste grad

Du kan:

optage TV når du ikke er hjemme

du kan optage et program mens du ser noget andet (kræver 2 tunere)

se tv forskudt (altså trykke på pause når der skal hentes mere øl)

bruge en programguide så du bare skal klikke på et program for at det bliver optaget.

Altsammen noget du også kan med en Harddisk recorder, men en HTPC er mere fleksibel og fremtidsorienteret. Køber du f.eks. senere end Digital TV pakke, skal du bare udskift TV Tuneren, ikke hele maskinen

Bagsiden af medaljen er at der godt kan være en del teknik der kan/skal rodes med

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 11:07

Oprindeligt skrevet af diazz diazz skrev:

Ja det lyder nok som et dumt spørgsmål , men man bliver jo ikke klogere uden svar.

Er der overhovedet nogen fordel ved at købe en HTPC hvis man ikke modtager digital TV. Altså hvis man kun har kabel TV?

Det kommer an på behovet. Hvis du alligevel aldrig optager noget, og ikke har nogen egentlig interesse i at afspille film, musik og billeder fra en computer til et TV, så må svaret være nej.

Hvis du derimod er interesseret i en kombi-maskine, hvor du kan have det meste (de fleste medie filer) samlet i een kasse, tilsluttet dit tv for at afspille dem derfra, samtidig med at du har interesse i at se/optage/afspille TV (hvad enten det er digitalt eller analogt) fra selvsamme maskine. Så må svaret være ja.

Til top
rohde Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-August-2006
Point: 236
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Altsammen noget du også kan med en Harddisk recorder, men en HTPC er mere fleksibel og fremtidsorienteret. Køber du f.eks. senere end Digital TV pakke, skal du bare udskift TV Tuneren, ikke hele maskinen

Her bør der nok lige gøres opmærksom på, at hvis vi snakker satellit-tv, så er det ikke bare lige at købe en tuner.
Jeg ved godt spørgeren pt. har kabel-tv, men man ved jo aldrig, hvad der sker.

Redigeret af rohde - 19-Oktober-2008 kl. 11:41
Til top
diazz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 13:56
Lyder som om det er sådan en man skal ha fat i . Får man så mest ud af at bygge en selv eller er der penge at spare ved at købe en der er samlet.
?

Og kan i evt. komme med anbefalinger.
Eneste store krav er at den skal være SUPER støjsvag og gerne kunne afspille bluray, men ikke nødvendigt med bluray drev :)

Og så ligger vi vel omkring de. 5.000
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 00:20
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det kommer an på behovet. Hvis du alligevel aldrig optager noget, og ikke har nogen egentlig interesse i at afspille film, musik og billeder fra en computer til et TV, så må svaret være nej.

??

Hvis han ikke har nogen af ovennævnte interesser, så skrev han vel ikke et indlæg 

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 00:29

Lyder som om det er sådan en man skal ha fat i . Får man så mest ud af at bygge en selv eller er der penge at spare ved at købe en der er samlet.
?

Og kan i evt. komme med anbefalinger.
Eneste store krav er at den skal være SUPER støjsvag og gerne kunne afspille bluray, men ikke nødvendigt med bluray drev :)

Og så ligger vi vel omkring de. 5.000

Om du skal bygge en selv svarer lidt til at spørge om du skal købe et færdigt hus eller bygge et selv. Hvis du kan bygge huset selv, og har tiden og tålmodigheden så er det vel det bedste. Du står så med alt ansvar selv, og har kun ringe mulighed for at klage.  Køber du et færdigt system, så er en standard PC, solgt i EL giganten eller lignende kæde, ofte udstyret med Vista Home Premium og en TV Tuner. Det er så plug and play, når man som du har analog signal.

At afspille BluRay uden et BluRay drev bliver nok vanskeligt, medmindre du har filerne på en Harddisk   

Til top
diazz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 10:06
Så en HTPC er mere eller mindre en ganske almindelig PC med et stykke software og en TVtuner? :D
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 10:44

Så en HTPC er mere eller mindre en ganske almindelig PC med et stykke software og en TVtuner? :D

Det er helt korrekt, bortset fra at man oftest vælger støjsvage dele til en HTPC, idet den som oftest står i stuen, ved siden af Husalteret. Det er også en god ide at få et HD grafikkort, hvis man en dag skulle få HD TV eller et BluRay drev, og til sidst en stor harddisk, hvis man har tænkt sig at optage meget TV eller rippe sine film/musik til Harddisk

Til top
Theisw Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Januar-2008
Point: 57
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 10:54

Så en HTPC er mere eller mindre en ganske
almindelig PC med et stykke software og en TVtuner? :D

Kan du godt sige, men det gælder om ikke at få den til
at ligne en pc ;) Den skal være lækker, strømlinet så
den passer med dine andre enheder, med fuld
fjernbtejening osv :)
Har aldrig fotrudt at jeg smed mit skrivebord og 17"
skærm ud og erstatede det med en lækkert mediecenter og
en 50" pioneer :D
LG C1 77"
Denon X2700H
Argon onwall 5, 7 stk i atmos opsætning
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 11:07
Findes der egentligt en oversigt over de forskellige Medie Centre ? Her tænker jeg lidt på funktioner, pris, brugervenlighed, design, opsætning osv.

Ofte er det ret svært at få et overblik:

Recorder: Billig, få funktioner, ingen løbende opgradering, let opsætning.

PS3: Billig, flere funktioner, få løbende opgradering, let opsætning.

Apple Mac-Mini: Dyrt, Moderat funktioner, få løbende opdateringer, let opsætning, Extremt brugervenligt.

Windows: Mange funktioner, mange løbende opdateringer, svær opsætning

Linux: Billigt, Mange funktioner, mange opdateringer, meget svær opsætning.
Til top
diazz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 12:00
Jamen nu har jeg kigget en del sider igennem forum mht til at bygge sit eget medie center men synes sq de fleste tråde går på opsætning.

Det klart at støj har en høj prioritet da den selvfølgelig ikke skal larme som en jetmotor der starter.

Men hvis der er en venlig sjæl der har nogle forslag til dele til en HTPC eller en link til en tråd hvor dette allerede er omtalt hvis jeg blive meget glad :D

Nu havde jeg fx konfigureret denne på dells hjemmeside til 6.000 bobs

Tilbehør
Dell 1505 Wireless-N Network PCIe Card

Her er man så lidt i et dilemma da jeg gerne vil ha 1TB harddisk så der skal jo tillæges 1000 kr. Vil man her kunne spare på selv at samle en som er super støjsvag

Til top

Besvar Besvar Side  123 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu