|
|
|
Besvar
|
Side <123> |
| Forfatter | |||
mkirkelund
Guld medlem
Oprettet: 18-Januar-2008 Sted: 2635 Ishøj Status: Offline Point: 2358 |
Sendt: 21-Marts-2009 kl. 16:31 |
||
|
Jeg husker at for nogle år tilbage lavede google en kæmpe test om at det ikke hjalp en disse at køle harddiske.
Jeg ville uden tvivl vælge Logitech fjernbetjeningen eller måske en NAD. http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehoer/fjernbetjening /nad_htr-m_fjernbetjening_soelv.htm Den findes dog også i en mindre. Vildt, vildt lækker fjernbetjening. |
|||
![]() |
|||
claus_jac
Guld medlem
Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Sendt: 22-Marts-2009 kl. 00:47 |
||
|
det er fuldkommen korrekt at temperatursvingninger inden for de grænser vi snakker om her i en htpc ikke har den store effekt på holdbarheden af en disk. Google's statistikker (over lige knap 600000 diske!) beviste det som serverfolk altid sværger til - keep it spinning! så længe hjulene ruller, så bliver de ved. det er først når de bliver gamle og du så stopper diskene at de virkelig har problemer med holdbarheden.
Jeg har hørt om serverdiske der har kørt i 6-8 år 24/7 uden at blive skiftet og de dør fuldkommen i samme øjeblik at serveren lukkes ned. Min mac mini ligger typisk på en små 50C og cpu en sjat højere når jeg ser film (alt efter hvilke type format!) Men den kører heller ikke 24/ og jeg har egentlig heller ikke planer om at den skal holde 6-7 år :D der kommer altid noget nyt og bedre som alligevel skal skiftes til. |
|||
![]() |
|||
Ken_T
Guld medlem
Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
Sendt: 22-Marts-2009 kl. 06:42 |
||
Ja, jeg undskylder, jeg forstod ikke det du sagde, nu ser jeg det. My bad, sorry. |
|||
![]() |
|||
Ken_T
Guld medlem
Sendt: 22-Marts-2009 kl. 06:57 |
||
|
Ja, det med harddiske og temperatur er også fra google og jeg har ikke hørt nogen der modsagde det. Det passer nok meget godt.
40 grader fx er i virkeligheden ikke særlig meget, vi holder selv 37C, men lige 40 grader skal vi holde os fra. En PSU af den stille type skal helst være med den indvendige 120mm blæser efter min mening og naturligvis blæserstyret, så den kun kører efter behov. En stor 120mm har størst chance for køre langsomt og stille. Jeg ville ønske der var nogle oplagte anbefalinger af PSUer på omkring 300 watt. Er der nogle der kender nogen? 300watt fordi det giver lidt mulighed for udvidelser, ikke at man bruger det. |
|||
![]() |
|||
claus_jac
Guld medlem
Sendt: 22-Marts-2009 kl. 14:34 |
||
|
Hej Ken_T
tjek denne artikel fra anand! http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3487 de er ganske vist liiiige en tand over det du spurgte efter, men det kommer jo lidt an på hvor psu'en er mest effektiv, så kan man nok i virkeligheden sagtens bruge en der er over 300w. jeg vil hellere have en større psu der er mere effektiv ved en belastning end jeg vil have en der ikke har nær så mange watt, dårligere bygget og mindre effektiv ved samme belastning. måske man skulle kigge på nogle af de strømforsyninger der sidder i de nye HP, lenovo business modeller. de ligger deromkring, er hypereffektive og siger ikke et kvæk. til gnegæld er de nok desværre ikke lige til at bygge i egne maskiner på grund af deres konstruktion til deres sff og usff modeller. |
|||
![]() |
|||
Ken_T
Guld medlem
Sendt: 23-Marts-2009 kl. 02:11 |
||
|
Claus_jac:
Meget glad for det link du kom med link prøver lige at oversætte et stykke af teksten taget fra oversigten over de mest lydløse: "De stille enheder er hurtigt synlige. Først er der de helt nye Cooler Master strømforsyninger og Corsair VX450W, desuden Seasonic's S12II, Seasonic's S12II, Silverstone Element, og Tagan's SuperRock." LINK siden med oversigten for mest lydløse Tavs eller lydløs er under 26 db siger anandtec, noggle ligger betydelig under, særlig ved svag belastning som ved HTPC brug. Redigeret af Ken_T - 23-Marts-2009 kl. 02:30 |
|||
![]() |
|||
Schroinx
Bruger
Oprettet: 21-Marts-2008 Status: Offline Point: 89 |
Sendt: 23-Marts-2009 kl. 21:15 |
||
|
Tjek www.silentpcreview.com ang. køling. De har også en ganske godt forum, hvor du helt sikkert kan finde svar på spørgsmål om køling mv. En 500w psu virker som overkill og coolermaster laver ikke specielt støjsvage psu'er, faktisk er det sikkert bare en hvor de har sat deres eget logo på og ikke ret meget andet.
Blæsere: Nexus er noget der virker (læs: meet støjsvage). Og de kan findes på edbpriser.dk kombineret med en af de store køleprofiler med heatpipes er det ret optimalt. Stockkøleren er ok, men langt fra så støjsvag som det kan laves. Har ikke set hvad du har valgt af gpu, men en passiv gpu er at fortrække til htpc brug. Det er ikke sjovt når man skal skrue op på fuld volumen, fordi ens htpc larmer som en jetjager. Ang. tvkort og br drev, så jeg har hverken eller i min htpc, for jeg ser ikke fjernsyn eller br films. Men det bliver den nu ikke mindre en htpc af. Det som det handler om får en htpc er vel dens evne til at behandle lyd og billede, uanset kilden. Vh Troels |
|||
![]() |
|||
audio
Super bruger
Oprettet: 17-Januar-2009 Status: Offline Point: 373 |
Sendt: 23-Marts-2009 kl. 22:10 |
||
|
Jeg har en Silverstone Zero Acoustic 300w i min HTPC, og den er helt stille...0 dB som de reklamerer med. Det er virkelig noget lækkert kram. Jeg var først nervøs for at den skulle udvikle for meget varme i kabinettet, men den har endnu ikke været mere end svagt lunken. Nu læner den sig op ad en temmelig stor køleribbe i mit setup, men jeg tror faktisk at den kunne bruges uden. |
|||
![]() |
|||
claus_jac
Guld medlem
Sendt: 23-Marts-2009 kl. 22:15 |
||
|
ja 26 db er ganske støjsvagt. Men som sagt hvis man kan få fat i en strømforsyning til en nyere lenovo m-serie eller en hp dc7 serie så er de på small form faktor maskinerne nede på omkring 21db med en effektivitetsgrad +85%. Og ja en 500w er måske overkill, men hvis den er støjsvag er det så ikke ligegyldigt? hvis den også er yderst effektiv ved den effekt den skal levere til systemet i maks belastning, så er det jo også en langt bedre løsning end ved at smide en 200w psu i. den bruger jo ikke mere strøm af den grund, tværtimod så ville den på grund af effektiviteten nok være endnu bedre til at udnytte den, og så ved vi jo også den ikke bliver overbelastet. :-)
|
|||
![]() |
|||
Schroinx
Bruger
Sendt: 23-Marts-2009 kl. 23:19 |
||
|
Hvis man aldrig får brug for 500w, så er det spild af penge og eneste årsag til at anskaffe den er at du så kan flashe den i din e-dick-signatur på diverse fanboy forums.
Desuden har en psu ikke en linær effektivitet og specielt ikke de billige. Derfor er det mindre vigtigt hvor effektiv den er ved maks belastning (hvor den jo sjældent vil være) men mere hvor effektiv den er ved den belastning som den ser i 80-90% af tiden. |
|||
![]() |
|||
claus_jac
Guld medlem
Sendt: 24-Marts-2009 kl. 18:41 |
||
|
undskyld jeg formulerede mig forkert. Jeg mente ikke maks belastning af psu'en men den maksimale belastning fra det givne system. og ja effektiviteten er ikke lineær men hp, lenovo, fujtisu siemens laver 360w psu'er som er over 85% ved belastninger under 100w som deres kontor maskiner i dag bruger ved generel brug. og en fin 500w støjsvag psu koster i dag ikke nær så meget som en lille og god psu. de koster typisk langt mere hvis du skal ned under 200w psu'er. derfor er det set ud fra en total økonomisk situation ikke voldsomt meget at hente med en 200w psu. Forudsat selvfølgelig at kabinetet understøtter en standard atx psu. Ellers skal man jo ud i et eller andet specielt format og så bliver de altså også en del dyrere. det er også en af årsagerne til at de psu'er i businessmaskiner koster en jetjager i forhold til standard atx udgaverne.
|
|||
![]() |
|||
Schroinx
Bruger
Sendt: 24-Marts-2009 kl. 19:18 |
||
|
Du kan finde effektivitets kurver her: www.80plus.org
Der er flere en den du nævner som laver psu omkring 300w, hvilket rigeligt for de fleste HTPC'ere som ikke skal bruges til de nyeste spil. Jeg har selv klaret mig med den originale ahanix i mit dvine 5 på 200w. Den er nu skiftet ud med en fortron source i samme format, ikke fordi jeg skulle bruge en større, men fordi jeg skulle have en som larmede mindre. OEM'en kom med en 60mm blæser og selvom jeg satte en papst i og regulerede hastigheden fra motherboarded, så blev den aldrig støjsvag nok. Iøvrigt er der heller ikke noget at hente ved en 500w psu, hvis du kun skal bruge 250. Bedre at bruge lidt flere penge og få noget kvalitet, både i psuen selv og i blæser og blæser styring. Der er blevet testet en Nexus inde på spcr, men den fås endnu ikke i dk. Den skulle også være billig. Vh Troels |
|||
![]() |
|||
Besvar
|
Side <123> |
| Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |