recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HTPC lydkort og kvalitet af DVB-C
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HTPC lydkort og kvalitet af DVB-C

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
HamDenFede Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-April-2007
Status: Offline
Point: 350
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HamDenFede Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: HTPC lydkort og kvalitet af DVB-C
    Sendt: 20-Februar-2012 kl. 08:44

Jeg har tidligere kørt optisk fra min Asrock Ion HTPC til HK receiver og ikke tænkt yderligere over mulighederne for tilslutning, da den digitale forbindelse lå lige til højrebenet. HTPC anvendes primært til at se TV via Mediaportal.

Jeg er nu skiftet til stereo og anvender det analoge output, minijack til 2 x RCA til en HK stereoforstærker. Jeg tænker straks, at onboard (Realtek HD 5.1) lydkortet nok ikke er optimalt til analog output, så jeg anskaffer et eksternt USB-lydkort (Sound Blaster X-Fi Surround), og kan nu anvende RCA - RCA signalforbindelse til forstærkeren, umiddelbart den bedste signalvej. Der er dog ikke nogen entydig forskel/forbedring af lyden...overhovedet, uanset valg af driver etc. Det skal lige nævnes, at afspilning af musik i WMP lyder som det skal, så det kan også være min konfiguration i MP den er gal med. Jeg aner dog ikke noget om de enkelte codecs eller om nogen er bedre end andre.

Jeg har dog også fundet ud af, at der er ret stor forskel på kvaliteten i lyden fra tv-programmerne (Yousee), men igen er der ikke rigtig noget systematisk. Jeg har output på HTPC sat til 100%, så al regulering af volumen sker på receiveren. Og så til spørgsmålene Smile

- Når kilden primært er Yousee DVB-C signal, kan det så passe at der ikke er nævneværdig forskel på et dedikeret lydkort og onboard, når der anvendes analog output?

- Er lyden på et DVB-C signal i alm. programmer (ikke film) ikke noget at råbe hurra for, da den er ment til at skulle spilles via små tarvelige højttalere på tv'et? Kan man sige noget om bitrate eller lignende for et tv-lydspor?
Mvh. HamDenFede
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu