recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - htpc /nas-server?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

htpc /nas-server?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
t33j4y Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-November-2008
Sted: Aalborg,Denmark
Status: Offline
Point: 425
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér t33j4y Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2012 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af Bygone Bygone skrev:

hele nas box i dvale er ikke nogen god ide. Hvis man vil have 24/7 princippet så er en nas box med idle og diskene i dvale den absolut billigste løsning, plus "vækningstiden" er minimal!!!

Jeg er ganske enig. Og om der bruges 9 watt (NAS) eller 1 watt (PC i S3 sleep) når der dvales, vælter ikke budgettet.

1 watt i dvale: 0,001 kW * 18 * 365 = 6,57 kWh

9 watt i dvale: 0,009 kW * 18 * 365 = 59,13 kWh

Ved en kWh pris på ca. 2 kr. er det henholdsvis 13 kroner og 118 kroner.

En NAS virker grundlæggende lige ud af kassen. En PC skal der makkes noget med. Især hvis der skal laves WOL og andet sjov.

Så skal man spørge sig selv hvor meget man gider at jagte den 100-krone seddel om året (og om et år eller to skal man alligevel have noget nyt grej igen, bare fordi...)

Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2005
Point: 2047
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2012 kl. 15:27
Men en NAS kan vel ikke afspille 1080p Smile skulle den ikke det?

Har selv været det samme igennem for et par år siden.

Jeg valgte en windows-baseret pc. Den står dog tændt 24/7, men hvis du vil spare nogle basøre så kan du jo godt bruge dvale og WOL.

Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-November-2007
Sted: Denmark
Point: 645
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brasch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2012 kl. 17:58

Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

Oprindeligt skrevet af t33j4y t33j4y skrev:

en nas kan sættes til at sæt dets diske i sleep mode efter et tidsrum jo. Hvis du så tilgår det drev der ligger på nas'ens diske vil den automatisk vække dem og gøre det aktivt for dig. En nas løsning er klart og foretræk her.

Det kræver at selve NAS'ens "styre-del" (mobo + OS) stadig er vågen, så den kan spinne diskene op. Det var netop det scenarie du beskriver, jeg hentydede til med de henholdsvis 9 og 18 watt forbrug.

Det virker dog som om OP er interesseret i at det hele skal gå i dvale, inkl. "styre-del". Og der vil WOL så komme ind i billedet idet det handler om at ved aktivitet på netværksinterfacet, vækkes "styre-del" og diske.

Og for at besvare OP spørgsmål om hvorvidt WOL anvendes med en NAS - ja, det gør det hvis du som beskrevet ovenfor vil have det hele til at gå i dvale. Og så er problematikken akkurat den samme som med en mere konventionel PC som filserver/HTPC kombo.

hele nas box i dvale er ikke nogen god ide. Hvis man vil have 24/7 princippet så er en nas box med idle og diskene i dvale den absolut billigste løsning, plus "vækningstiden" er minimal!!!
nu er det jo ikke fordi en ny windows pc er ret længe om at vække fra sleep.
Nej men så er du tilbage til og skulle bruge en wake on lan pakke for at remotely væk den!!!

ja, eller vække den ved netværksaktivitet. Den fungerer fint på min WHS - den starter godt nok op det øjeblik der er en pc på netværket der er online, men nu bruger jeg den også til andet end til medier. Det største problem er at forhindre pc'erne til at starte op på alle mulige og umulige tidspunkter
Til top
aosis Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 08-Marts-2007
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aosis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2012 kl. 20:10
Strømforbruget af en nas kontra en pc(s3) vil ikke vælte budgetet, men da jeg alligevel vil vil have en lille htpc, vil løsningen med separat nas hurtigt blive dobbelt så dyr:-/ Det lyder faktisk som om en løsning med wol og magic packets, kunne fungere fint til mit behov:-) flere, der har erfaring med det? Mange tak for de mange svar
Til top
aosis Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aosis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2012 kl. 14:07
Vil lige komme med en opdatering. Har en app på android'en, der kan sende magic packets og da android telefoner alligevel vil blive brugt som xbmc remotes, er det ikke til besvær:-) programmet hedder Fing, og vil anbefale det:-) har testet det, med de eksisterende pc'er, og det virker bare
Til top
t33j4y Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-November-2008
Sted: Aalborg,Denmark
Point: 425
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér t33j4y Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2012 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af aosis aosis skrev:

Vil lige komme med en opdatering. Har en app på android'en, der kan sende magic packets og da android telefoner alligevel vil blive brugt som xbmc remotes, er det ikke til besvær:-) programmet hedder Fing, og vil anbefale det:-) har testet det, med de eksisterende pc'er, og det virker bare

Det er jo fint - det var bare ikke det du efterlyste :-)

"Så helst maskinen stå i standby medmindre jeg fra en af husets andre maskiner forsøger at tilgå et drev/en fil derpå."

Har selv Fing og det virker glimrende til WOL. Men det introducerer en arbejdsgang mere (end bare at tilgå netværksshare på LAN via fx WMC og så vågner serveren) og det er i særdeleshed ikke særlig kone/kæreste/børn venligt...
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2005
Point: 2047
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2012 kl. 15:02
Jeg vil også sige at besparelsen ved at dvale din server/pc ikke måler sig mht brugervenligheden ved at den står tændt 24/7.
Min pc bruger ca. 40w. Det er med 4 diske i.
Til top
aosis Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aosis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2012 kl. 17:53
Oprindeligt skrevet af t33j4y t33j4y skrev:

Oprindeligt skrevet af aosis aosis skrev:

Det er jo fint - det var bare ikke det du efterlyste :-)

"Så helst maskinen stå i standby medmindre jeg fra en af husets andre maskiner forsøger at tilgå et drev/en fil derpå."

Har selv Fing og det virker glimrende til WOL. Men det introducerer en arbejdsgang mere (end bare at tilgå netværksshare på LAN via fx WMC og så vågner serveren) og det er i særdeleshed ikke særlig kone/kæreste/børn venligt...
Du har ret, det er ikke en løsning, der er helt som efterlyst. Og ja, vil gerne af med den ekstra arbejdsgang.

En opdatering til nyeste XBMC, har givet mig mulighed for at en xbmc klient automatisk sender WOL til 'server' ved opstart. http://www.michelskovbo.dk/xbmc-advanved-wake-on-lan . Det ser ud til at virke efter hensigten, så nu skal jeg bare teste lidt:)
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu