recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HTPC og HDMI 1.3?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHTPC og HDMI 1.3?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
anoz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-September-2007
Sted: Fredericia
Status: Offline
Point: 421
Direkte link til dette indlæg Emne: HTPC og HDMI 1.3?
    Sendt: 19-Januar-2008 kl. 16:28

Jeg skal til at bygge en htpc, som så mange andre, så jeg håber ikke jeg forsvinder i mængden.

Kravene er:

• Lydløs, eller så tæt på som overhovedet muligt
  • Afspilning af HD-film (nok kun bd, da jeg efterhånden er overbevist om, at hd-dvd er sendt til tælling) Dette er dog ikke førsteprioritet, da jeg har en ps3
  • Billed og lydoverførsel med HDMI 1.3 (den skal sættes til en Denon AVR-4308)
  • Jeg vil gerne kunne spille større spil på den
  • Se tv og optage (nok med yousee og floppydtv - det kræver vel 2 styks. Er smartwi en mulighed?)
  • Lager og afspilning af musik

Jeg har kig på følgende komponenter:

• Intel E6850 (men tror måske jeg venter på E8200 pga lavere strømforbrug - er det en dum idé, og er der nogen, der ved, hvornår den kommer?)
  • 2*2 gb ocz ram
  • 2 * samsung spinpoint t166 (eller er der bedre alternativer?)
  • Vista (engelsk - er der problemer med at bruge dansk EPG på den?)
  • Origenae s21t (købt!)

Jeg er meget i tvivl mht. bundkort og grafikkort pga. hdmi 1.3, så jeg håber nogen kan hjælpe mig :o)

Mvh anoz

ps: tråden er også oprettet på hifi-musik.dk

Redigeret af anoz - 19-Januar-2008 kl. 19:35
Til top
svsommer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Oktober-2006
Point: 1151
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2008 kl. 16:48
Mvh
Svsommer
Til top
anoz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2008 kl. 18:14
Oprindeligt skrevet af svsommer svsommer skrev:

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2109295

hvis de holder hvad de lover

Tak for det - jeg troede faktisk ikke de var så tæt på.

mvh anoz

Til top
skipper Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Maj-2006
Sted: Denmark
Point: 191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2008 kl. 00:17
Mit bud på et gfx er et ATI HD 3870, da der medfølger en HDMI adapter. Der er indbygget lydkort, så der også kommer lyd ud af denne hdmi port - jep I know der er tale om et grafikkort. Pris 1450-1600 kr.

Ud fra følgende lader det til at det er HDMI 1.1

Jeg tror derfor ikke at der er nogle HDMI 1.3 grafikkort på markedet pt., men ATI kommer med et x2 HD 3870 senere på måneden (Tror dog at det er HDMI 1.1) Endvidere kommer Nvidia også snart med deres nye kort, men om de har HDMI 1.3 ved jeg ikke.

Alternativt kan du kigge efter et Nvidia 8800gt, men om det har mulighed for hdmi ved jeg ikke

Hvis du ikke skal overclocke er det vel bare et forholdvis billigt bundkort du skal have måske et til 7-800 kr. - jeg er ikke så meget inde i forskellige chipset til Intel bundkort pt., men har hørt godt om nedenstående.

Link
Det skal ved bare have en bus hastighed på 1333 mhz og så understøttelse af de nye cpuer.
se evt. andre her

/Skipper

Redigeret af skipper - 20-Januar-2008 kl. 00:19
Til top
anoz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2008 kl. 13:21

Oprindeligt skrevet af skipper skipper skrev:

Mit bud på et gfx er et ATI HD 3870, da der medfølger en HDMI adapter. Der er indbygget lydkort, så der også kommer lyd ud af denne hdmi port - jep I know der er tale om et grafikkort. Pris 1450-1600 kr.

Ud fra følgende lader det til at det er HDMI 1.1

Jeg tror derfor ikke at der er nogle HDMI 1.3 grafikkort på markedet pt., men ATI kommer med et x2 HD 3870 senere på måneden (Tror dog at det er HDMI 1.1) Endvidere kommer Nvidia også snart med deres nye kort, men om de har HDMI 1.3 ved jeg ikke.

Alternativt kan du kigge efter et Nvidia 8800gt, men om det har mulighed for hdmi ved jeg ikke

Hvis du ikke skal overclocke er det vel bare et forholdvis billigt bundkort du skal have måske et til 7-800 kr. - jeg er ikke så meget inde i forskellige chipset til Intel bundkort pt., men har hørt godt om nedenstående.

Link
Det skal ved bare have en bus hastighed på 1333 mhz og så understøttelse af de nye cpuer.
se evt. andre her

/Skipper

Okay, det lyder faktisk fint. Tak for det!

Jeg havde selv kig på sapphires 3870 - der står dog at det er en "begrænset version", og jeg har ikke lige kunnet finde ud af hvori begrænsningen ligger.

Mht lyden, vil det så være muligt at lade min receiver stå for dekodningen, så jeg har mulighed for de nye lydformater?

Til top
anoz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2008 kl. 14:03

Hov - strømforsyningen havde jeg da helt glemt. Jeg har kig på denne: http://www.vcore.dk/shop/fortron-zen-fsp-400-1096p.html pga. den gode anmeldelse og at den er lydløs. Men er den stor nok til at trække resten? Og er der noget bedre/ligeså godt til billigere penge?

Det ender (nok) med at blive følgende komponenter:

• E8200
  • Asus P5K AiLifestyle
  • 2*2 gb Corsair XMS
  • Samsung Spinpoint 166 * ?
  • FloppyDTV
  • Sapphire radeon hd 3870
  • Vista Home
  • et dvd-drev jeg har liggende i forvejen (indtil der kommer en "afgørelse" af hd-dvd vs. bd)
  • måske ovenstående psu

En sidste ting - er det en god eller dum idé at køre med en separat hdd med hurtigere omdrejninger (10 eller 15.000 rpm) til OS? Eller vil det bare støje for meget?

mvh anoz

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2008 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af anoz anoz skrev:

En sidste ting - er det en god eller dum idé at køre med en separat hdd med hurtigere omdrejninger (10 eller 15.000 rpm) til OS? Eller vil det bare støje for meget?

Efter min mening er det spild

1. det støjer for meget

2. det giver ikke nogen væsentlig performance forskel andet end marginalt hurtigere boot af styresystem hvilket er fuldstændig ligegyldigt. Skal man endelig have hurtigere diske skal det være data diskene ikke OS disken. Men du har ikke umiddelbart noget at bruge hurtigere datadiske til - en 7200 rpm's disk er rigeligt hurtig til al normalt brug - 10-15.000 rpms diske er hovedsagligt interessante i situationer som video redigeringssystemer eller serverløsninger der skal levere hurtige dataopslag til flere brugere. 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
anoz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2008 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Oprindeligt skrevet af anoz anoz skrev:

Efter min mening er det spild

1. det støjer for meget

2. det giver ikke nogen væsentlig performance forskel andet end marginalt hurtigere boot af styresystem hvilket er fuldstændig ligegyldigt. Skal man endelig have hurtigere diske skal det være data diskene ikke OS disken. Men du har ikke umiddelbart noget at bruge hurtigere datadiske til - en 7200 rpm's disk er rigeligt hurtig til al normalt brug - 10-15.000 rpms diske er hovedsagligt interessante i situationer som video redigeringssystemer eller serverløsninger der skal levere hurtige dataopslag til flere brugere. 

Super, tak for dit svar. Så er der jo ingen grund til at spilde penge på det

mvh anoz

Til top
drlaadla Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Februar-2007
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2008 kl. 11:36
ATI og Nvidia er ikke så meget interesser i lyd igennem HDMI.Måske ATI har lille smulle interesse.Men Nvidia er ligeglade. Jeg har en meget spændende link angående HDMI 1,3 igennem lydkort.

http://www.auzentech.com/site/index.php

Til top
anoz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2008 kl. 16:06

Tak for dit svar.

Jeg har godt læst om kortet fra auzen - det ser spændende ud. Jeg har købt et HD3870 til at starte med... så kan jeg jo altid skifte ud, hvis der dukker noget mere interessant op.

mvh anoz

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu