Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Fabricius
Super bruger
Oprettet: 25-December-2004
Status: Offline
Point: 333
|
Emne: HTPC + plasma + billedkvalitet. Sendt: 16-Maj-2007 kl. 16:49 |
Ved godt at nedenstående sikkert har været diskuteret mange gange, men det er nu ikke lige umiddelbart lykkedes mig at finde svarene.
Nu har jeg købt mig et plasmatv (Panasonic PX-700), og så er det måske paradoksalt at jeg nu overvejer at bygge mig en lille htpc, som erstatning for min X-box. Ja, til det formål havde lcd sikkert været bedre....
Den skal bruges til lidt surfning, afspilning af film (en del xvid), samt musik. Hvordan kan jeg forvente at billedkvaliten bliver (jeg ved godt at jeg ikke opnår 1:1 mipmapping og alt det dér)?. Står internetsider så klart at de kan læses uden problemer? Vil film kunne afspilles i samme kvalitet (og forhåbentlig bedre) som min X-box? Undertekster på film (srt) er vel ikke noget problem? Jeg regner med at lægge Vista på den. Andre ting jeg bør være opmærksom på.
Jeg har læst lidt her i forummet, og så vidt jeg kan forstå, så er det ATI der leverer den bedste billedkvalitet (f.eks. Radeon Xpress 1250) eller findes der noget bedre?
M.v.h.
Henrik.
|
 |
Ken_T
Guld medlem
Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Point: 1757
|
Sendt: 16-Maj-2007 kl. 20:40 |
En xbox360 (?) er nok ikke let at erstatte. Det skulle da lige være larmen  Jeg har ikke sammenlignet xbox versus HTPC, hvis man egnetlig kan det, men en HTPC leverer et upåklageligt billede. Undertekster er ikke noget problem. Det er jo en ganske almindelig PC i forklædning. Måske står tekst ikke lige så godt på et TV som på en PC skærm, men film ser til gengæld bedre ud. Ja, som jeg har set det i det mindste. Og tekst er lidt afhængig af det kabel man bruger, VGA er ikke som HDMI. Men tekst på en fladskærm, er langt flottere end på et CRT fjernsyn på grund af højere opløsning, det er klart. Nå, ja, en mening, der er nok andre end min.  Ken_T
Redigeret af Ken_T - 16-Maj-2007 kl. 21:28
|
 |
MJ (udmeldt)
--
Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
|
Sendt: 16-Maj-2007 kl. 20:57 |
Til film er der intet der slår din plasma. Kører selv HTPC på mit Plasma - perfekt billede.
Havde selv en Xbox før med XBMC på.. jeg har bedre billede med min HTPC.
Til surf... nja... ikke godt. Du har en smule overscan så det er ikke sagen. Så skal du bruge din VGA indgang istedet for, men den sutter altså numse til film IMHO.
|
 |
Fabricius
Super bruger
|
Sendt: 16-Maj-2007 kl. 21:02 |
Ken_T skrev:
En xbox360 (?) er nok ikke let at erstatte. Det skulle da lige være larmen 
|
Det er såmænd blot en almindelig Xbox med XBMC.
M.v.h.
Henrik.
|
 |
Fabricius
Super bruger
|
Sendt: 16-Maj-2007 kl. 21:07 |
MartinJohansen skrev:
Til surf... nja... ikke godt. Du har en smule overscan så det er ikke sagen. Så skal du bruge din VGA indgang istedet for, men den sutter altså numse til film IMHO.
|
Øv! Nå ja, det er heller ikke sådan at jeg har tænkt mig at surfe i timevis, men det ville da være rart om man lige kunne checke f.eks. dmi eller imdb.
Jeg har ledt lidt efter billeder af et plasma der viser netsider, men har ikke rigtig fundet nogen.
M.v.h.
Henrik.
|
 |
MJ (udmeldt)
--
|
Sendt: 16-Maj-2007 kl. 21:13 |
Hvis det kun er den slags info jagt, så er det måske okay - ikke optimalt, men okay.
Hvis du vil se et billede af en Plasma der viser en netside så kan jeg da godt være model for dig 
Sig til hvis det er så prøver jeg, at tage et billede.
|
 |
Ken_T
Guld medlem
|
Sendt: 16-Maj-2007 kl. 21:42 |
Jeg tror der er nogle ting der er et spørgsmål om det tv der anvendes. Jeg bruger LCD tv, men skulle det kunne udgøre en særlig forskel lige her om det er plasma eller LCD ( start for alt i verden ikke en krig om LCD kontra PLasma  ) Jeg syntes nemlig ikke at noget ser dårligere ud end via HDMI. Og så er der ikke noget overscan. Hvad jeg mener er altså, at der nok kan være forskel mellem forskellige TV. Man kunne måske have både HDMI og VGA kabel, så kunne man bruge VGA for surfing for at få lidt bedre tekst. Ja, måske, ikke? Der er nogle der stiller tekst lidt større i deres browser fx i firefox, man sidder jo lidt længere væk fra skærmen. Det er ctrl/+ der forstørrer på en website. Ken_T
|
 |
MJ (udmeldt)
--
|
Sendt: 16-Maj-2007 kl. 21:52 |
Mig bekendt (Det ved Spawn meget mere om) så handler det om panelets opløsning.
|
 |
Fabricius
Super bruger
|
Sendt: 17-Maj-2007 kl. 10:07 |
MartinJohansen skrev:
Hvis du vil se et billede af en Plasma der viser en netside så kan jeg da godt være model for dig 
Sig til hvis det er så prøver jeg, at tage et billede.
|
Hvis det ikke er for meget besvær, så må du meget gerne prøve.
På forhånd tak.
Henrik.
|
 |
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
|
Sendt: 17-Maj-2007 kl. 11:54 |
Her er et par eksempler - husk en hel del af billedkvalitet og skarphed går tabt i kameraet og jpg kompressionen
Dette er med VGA tilslutning i opløsningen 1024x768 som giver 1:1 pixelmapping - men forkert aspect ratio grundet aflange pixels.
Tilslutter man med DVI->HDMI bruges istedet 1280x720 som giver korrekt aspect ratio og bedre farver/kontrast - bedre egnet til filmbrug
Det er helt klart bedre end din xbox, og undertekster på Xvid (.srt osv) er selvfølgelig ikke noget problem, de står knivskarpt.

|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |
Fabricius
Super bruger
|
Sendt: 17-Maj-2007 kl. 13:03 |
spawn skrev:
Her er et par eksempler - husk en hel del af billedkvalitet og skarphed går tabt i kameraet og jpg kompressionen
Dette er med VGA tilslutning i opløsningen 1024x768 som giver 1:1 pixelmapping - men forkert aspect ratio grundet aflange pixels.
Tilslutter man med DVI->HDMI bruges istedet 1280x720 som giver korrekt aspect ratio og bedre farver/kontrast - bedre egnet til filmbrug
Det er helt klart bedre end din xbox, og undertekster på Xvid (.srt osv) er selvfølgelig ikke noget problem, de står knivskarpt.
|
Mange tak for billederne! Synes da at de ser fine ud, så det skræmmer mig nu ikke.
M.v.h.
Henrik.
|
 |
Ken_T
Guld medlem
|
Sendt: 17-Maj-2007 kl. 13:48 |
Jeg vil godt tillade mig at tilføje, at det står betydelig flottere i virkeligheden som Spawn også siger. Det er meget skarpere og langt mere klart.
Det lader sig ikke rigtig gøre at tage en fotografi af en skærm og så stå med noget der ser ud som det virkeligt gør.
|
 |