|
HTPC/Server. Mangler stor hjælp |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
mkirkelund ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Januar-2008 Sted: 2635 Ishøj Status: Offline Point: 2358 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 16-September-2013 kl. 21:12 |
Hej Folkens.
Jeg tænker at skifte mit gamle, larmende, dyre mediacenter ud til et nyt støjsvagt og strømbesparende, så håber I vil give en hånd med. Har kigget tråde i gennem her i forumet, uden at finde noget som passer præcis til mine behov, så prøver at liste dem: Ønsker: Kabinet højde på kabinet: 27 cm. (Skal stå i et lukket møbel) Plads til 3 stk. internet 3.5" diske Lydløst(!) - aktiv køling er OK, såfremt det ikke høres fra 3 meters afstand. Mulighed for at køre XMBC, Spotify og Netflix (1080P blu-ray rips i .mkv format) Mulighed for at tilgå Desktop. (Skal også bruges til lidt surf) Har overvejet SSD, men tænker at tilføre dette senere såfremt jeg ikke er tilfreds med ydelsen fra en almindelig mekanisk. Prisidé: 2.000-2.500,- kr. Har kigget på både NUC, fusion og lign. Men de fleste leveres i nogle meget kompakte kabinetter, jeg ønsker altså her at have mit lager placeret i computeren. Håber I kan finde en god løsning, da jeg tænker at vil bestille i midten af ugen. Mvh. Michael
|
|
![]() |
|
Flmr77 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Februar-2013 Sted: Danmark Status: Offline Point: 249 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har du slet ikke mulighed for at skabe en lille smule luft cirkulation i det lukkede skab ?
(har ikke rigtigt erfaring med helt lukkede skabe hvorfor jeg ikke på nuværende tidspunkt, vil komme med et bud på hardware sammensætningen) vil du køre en remote via wifi ?
|
|
![]() |
|
mkirkelund ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Januar-2008 Sted: 2635 Ishøj Status: Offline Point: 2358 |
Airflow er faktisk ligegyldigt. Skulle der være et varme problem, skal det nok løses, men tak for opmærksomheden på det.
XBMC styres via Yatse via Android Telefon. Resten via fjernskrivebord - muligvis en IR-remote. Har en USB reciever og remote liggende hvis det skulle blive nødvendigt. Mit største problem er at finde det passende HW til en pris som er til at betale. :-)
|
|
![]() |
|
HamDenFede ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 01-April-2007 Status: Offline Point: 350 |
Har du kigget på HPs Microserver? En fantastisk maskine til næsten ingen penge. HP giver dem væk i promo gaver, så de sælges for ca. en tusse på dba, stadig i original emballage. Du skal påregne et par ekstra hundrede kroner til et passivt kølet grafikkort, et radeon 5450 er rigeligt. Kortet gør at du kan decode al den video du ønsker samt giver dig en HDMI udgang til billede og lyd. Serveren har ellers kun vga og ikke noget lydkort. Den bruger ca. 30w og afhængig af hvor skarp du er til at modde, kan den rumme fra 4 diske og op. Serveren er udstyret med én relativ stor blæser til at køle diskene, men CPU'en er passivt kølet. Den er ikke helt lydløs, men det er i mine øjne også stort set umuligt når du vil have dit storage i samme boks.
|
|
Mvh. HamDenFede
|
|
![]() |
|
Psymon ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-September-2011 Status: Offline Point: 304 |
intel i3 + ordenlig køler (nocturna, scythe)
mini itx bundkort 4-8gb ram valgfrit kabinet i din ønskede højde windows 7/8 voila så kan den det du ønsker. ps. der er ca 10 tråde med opskrift alá den ovenstående, prøv at læse dem gennem, der er både kabinet forslag og specifikt hardware ideer.
|
|
![]() |
|
Flmr77 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Februar-2013 Sted: Danmark Status: Offline Point: 249 |
amd A apu eks. a8-5600K eller a6-6400K (findes også i multiplier låste versioner, men med ulåst multiplier er det muligt eks. at undervolte setupet, så link forleden hvor en bruger skulle have fået en amd apu ned og bruge 10 w i idle)
(stærkere gfx end intel`s modpart, hvor intel`s har en stærkere cpu) Mini itx eller mAtx bundkort ( gerne med a75 eller a85 chipsættet for Sata 3 understøttelse) Lille ssd 8 Gb ram ( koster næsten ingenting mere end 4Gb) Vanlgfrit kabinet (mulighed for både desktop modeller / alm. pc kabinetter der ligges ned) tænker sådan noget som Fractal Design Array R2 Mini itx ( bruger komplett faktisk også til deres home server)Windows 7/8/ windows homeserver ( er en til salg på forum lige nu) eller en liux distro (er ret sikker på at jeg har links til linux versioner der minder en del om win gui, da jeg selv vil lege med dem ved lejlighed) Uden win kan det laves for lige omkring 2500 kr inkl ssd ( måske lidt over) Hvis prisen skal ende på maks. 2500 ,er jeg ret sikker på at så er der mulighed for intel nuc setuo med celeron 847 modelen / intel pentium 2030 / amd Apu setup. Hvis budgettet kan udvides er der lavet en servere med htpc muligheder inkl hdmi ud iflg. test på hwt.dk, men koster så også omkring 3300 som minimum Redigeret af Flmr77 - 17-September-2013 kl. 10:52 |
|
![]() |
|
Psymon ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-September-2011 Status: Offline Point: 304 |
Jeg har haft AMD E450 setup længe, og efter meget kamp med at få XBMC til at afspille 24P materiale korrekt gav jeg op og smed et nvidia gfx i, derfor vil jeg ikke anbefale AMD hvis målet er at køre XBMC.
Det skal siges at AMD fint kan vise 24P i andre programmer end XBMC, så det er softwaren der er noget bras, men for mig kunne XBMC bare nogle andre ting som var vigtige, og gjorde jeg fravalgte AMD's gfx.
|
|
![]() |
|
Underligt du ikke har kunnet få det til at virke, langt størstedelen der har haft problemer med det, har brugt intel`s interne gfx ( hvor problemet først er løst med Haswell )
Har du prøvet eks. denne guide ? http://forums.plexapp.com/index.php/topic/30287-how-to-set-up-xbmc-for-windows-properly/ Kører selv 24P uden problemer med mit amd gfx. ( skal så ikke siges, om det er fordi det er et top kort eller cpu`en der trækker det) Hvis "op" ønsker det, skal jeg gerne kigge efter tests af amd apu`erne, er ret sikker på at de er testet hos eks. hwt.dk for bare at nævne en enkelt dansk side |
|
![]() |
|
Yeps, har prøvet den, og syntes stadig XBMC var noget rod, men det er helt klart et XBMC problem med ATI, da MediaPortal gav korrekt 24P afspilning, jeg syntes blot at MediaPortal er ret tungt på en Fusion maskine og vil reelt helst køre linux på min HTPC.
|
|
![]() |
|
ok, lidt forbavsende at du ikke kunne få det til at virke.
var det en linux fusion distro ? sorry for ot.
|
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
@Mkirkelund
et alternativ til komplet byg selv løsning ville være at kigge på en shuttle PC - de fås i mere eller mindre samlede stande, men det er godt nok også meget lavt sat det prisniveau hvis man skal have nogle diske med plads i. alene der er du et stykke over de 1000,-. (ps - der er ikke noget der hedder internet diske! :D hvis du skal have dem ind i kabinettet kommer den blot til at fungere med alm deling af diske hvis du kører win7/8.) |
|
![]() |
|
mbm1 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Januar-2005 Status: Offline Point: 2047 |
har kørt med medieafspiller/server i flere år nu efterhånden.
Mit står bare i kælderen og så er der trukket HDMI til TVét. På den måde sparede jeg pengene til et smart kabinet og støjsvage komponenter. Og reelt havde jeg ikke behov for fysisk tilgang til PCén. Så for 2.000-2.500kr kan sådan noget sagtens bygges.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |