recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HTPC til forstærker, hvordan virker det?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHTPC til forstærker, hvordan virker det?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
mikkelb Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 13-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2007 kl. 09:33

mikkelb - ok, tror egentlig bare jeg slår det fra for forstærkeren har også en encoder, og den gør det nok bedre end lydkortet.... eller hvad?

Ja, jeg er ganske ening med mcenterfreak. Din forstærker gør det sandsynligvis bedre end lydkortet, men siden din interesse her er at finde ud af hvordan det virker vil jeg lige rette dig (det er overhovedet ikke fordi jeg er pedantisk)
Din forstærker har ikke en encoder, men en decoder. Det er muligvis bedre for forståelsen af bruge danske betegnelser som indkoder og afkoder. Hvis du vil bruge lydkortets afkoder sender du signalet gennem 6 eller flere analoge ledninger fra din htpc til din forstærker. Når du kun bruger ét digitalt kabel kan du være sikker på at forstærkeren står for afkodningen. Det der er helt specielt i den her historie er netop at vi overhovedet er nødt til at tale om inkodning, for det er ikke normalt noget der foregår live ved afspilning (deraf navnet Dolby Live).

#MCenterFreak
Jeg er desværre ikke helt overbevist

Det kan jeg godt forstå. Jeg har heller ikke det her kort selv, jeg har bare haft et der virkede efter samme princip, men jeg tror altså det kan det du gerne vil have det til, også uden at køre noget analogt ind i mellem.

Du skal læse det sådan at det også kan opskalere stereosignaler.

Det primære formål for kortet er at formatere surroundsignaler fra spil, som stort set aldrig har dolbyindkodning, til dolbyindkodede signaler, og den proces foregår 100 procent digitalt, og så vidt jeg kan se ligner den din proces meget.

Der er nok ingen tvivl om at der vil være et kvalitetstab, men iflg den anmeldelse jeg linkede til, var det ikke hørbart på det her lydkort.

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2007 kl. 10:00

#Hessi

Det kunne være spændende om du kunne teste om HD WMV kan konverteres og genkendes som Dolby Digital i din forstærker.

Har du ikke en HD WMV fil du kunne teste med?

Ellers ligger der en del her

Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2007 kl. 13:38

mikkelb - forstærkeren har altså en encoder. Den kan encode en hver signal om til Dolby 5.1 eller 6.1 og også andre ting og omvent.... Kan ikke helt huske det hele da der står så meget i manualen at man bliver forvirret.

Men jeg er sikker på at den kan encode en hver signal om til Dolby 5.1 og 6.1.

Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2007 kl. 15:15

#Hessi

Jeg tror du mener at Lydkortet har en encoder

Til top
mikkelb Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 13-September-2006
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2007 kl. 15:25

>Men jeg er sikker på at den kan encode en hver signal om til Dolby 5.1 og 6.1.

Hvor sikker er du? 
For at køre den helt ud har jeg faktisk hentet manualen her: http://www.usersmanualguide.com/yamaha_audio/av_receivers/rx -v450
Og jeg ser ikke andet end decoder features.

Den har en effectprossecor der hedder DSP, og den er i stand til at give mere liv både til kilder der er i stereo og også dem der allerede er i Dolby-surround, men det er ikke det du mener vel?

Det er også muligt at den kan lave 5.1 kilder om til 6.1, og den har Dolby Prologic som også er en måde at "opskalere" et signal til noget der ligner ægte Dolby-surround, er det det du mener?

Nu begynder jeg at være så skråsikker at det nok snart skal vise sig at jeg tager fejl, men det må jeg tage med

Den sidste del af diskussionen her er vel under i virkeligheden unødvendig, for du har vel efterhånden en god fornemmelse af hvordan du skal sætte systemet op?
Jeg er spændt på om du får MCenterfreaks eksperiment med hd dvd-kilden til at virke. Jeg mener det bør virke, men har ikke nogen mulighed for at teste det selv.

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu