recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HTPC til "Noob"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HTPC til "Noob"

 Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2013 kl. 09:36

Hej Ozona.

Jeg så dette link på TomsHardware.com over de forskellige versioner som Arctic MC001 bliver solgt i.
Der er tilsyneladene to forskellige barebones:


Du spurgte til om den kan køre 'hvilket som helst styresystem'?

Den kan ifølge sælgeren på dette link køre XP, Windows 7 eller Windows 8:


Ellers fandt jeg to steder links til en alternativ BIOS med SLiC:



Det er første gang jeg støder på ordet SLiC, tror det er noget med en signatur.
Håber andre kan fortælle dig mere om hvornår den er nødvendig?

De skriver så også at motherboardet er et OEM ECS-Mainboard og at BIOS'en er en AMI.


Men ellers læser jeg at dem der bygger deres egne HTPC'er normalt bruger en noget kraftigere CPU, så som Ivy Bridge Pentium, I3 eller enda i5.

Hvis du skulle ønske en færdig HTPC med en kraftigere CPU vil jeg foreslå dig at kigge på den nye NUC fra Intel: Den har også 2 x HDMI i stedet for Arctics ene HDMI og VGA:




Eller hvis du mere er til at bygge selv, kan du måske blive inspireret af denne artikel,
selvom den viste også kan bruges til at spille på:



Men hvor krafig CPU og hvor meget ram afhænger også af hvor mange samtidige funktioner du ønsker at kunne gøre. ønsker du mulighed for f.eks. at modtage fra DVB-C og gemme på NAS samtidigt med at vise en film fra NAS i hjemmebiografen og igen samtidigt at se NetFlix i stuen.
Eller er der i orden måske kun at kunne gøre en eller to ting ad gangen?
Der er måske andre der har erfaringer med hvor meget en dual core Atom med max 4GB ram kan klare?

Der er måske også andre der kan anbefale en USB DVB-C tuner. Findes de med USB 3.0 som Arctic'en eller passer de lige så godt til Intels NUC med dens USB 2? 

Hilsen Carsten.

Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-August-2007
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2013 kl. 16:17
Som jeg ser det.. Så er Artic ude da jeg kører DVB-C.

Jeg tror vi skal holde tråden til kun at omhandle hardware i 1. omgang.

Intels barebone var et godt bud, men må indrømme jeg ikke ved hvordan sådan en virker i praksisEmbarrassed

Please explain?Ermm
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2013 kl. 17:33

Hej Ozona.

Jeg prøvede at finde en DVB-C USB tuner til dig og så dette link:


Her peges der på Technisat Cablestar Combo:




Under technical data  står at den ( som sine konkurenter ) kræver en kraftigere CPU hvis den skal modtage og vise HDTV.

De skriver minimum 'Intel Pentium 4 or AMD Athlon x2 ved 3 GHz.

Så du har ret i at Atctic med sin Intel Atom CPU ikke kan bruges i jeres stue.



Men jeg mener stadig at Arctic evt. kan bruges i jeres soveværelse, hvor den kun skal vise film fra jeres NAS eller bruges til at vise Netflix?

Jeg har i mellemtiden læst at der kommer en ny Arctic til sommer til en pris på ca 500€. Det er derfor de gamle  tilsyneladende sælges ud på bl.a. Amazon.de til en pris fra 99,95€ for en barebone uden DVD drev.


Her er hvad Amazons kunder syntes om den:



Du spørger om Intels barebone. Det er en PC i meget lille størelse. Men den har næsten ingen muligheder for hardware udvidelser. Jeg regner med at du ønsker at bruge den sammen med den ovenstående DVB-C Tuner sat ind i en af dens USB porte. Den har to HDMI udgange som jeg regner med at du i hver fald fra windows control panel kan sætte op til om de skal vise det samme eller to forskellige skærm billeder. Det vil også være muligt at forbinde USB tastaturer, USB Mus eller USB IR-øje. Evt. via en USB HUB.

Den kan loade Windows/Linux fra et ekstra mSATA SSD drev ( eller måske et USB Stik ).

Men du skal nok finde ud af om dens I3-3217U CPU er kraftig nok?

Jeg tillader mig at klippe og klistre fra min forrige post:

'Men hvor krafig CPU og hvor meget ram afhænger også af hvor mange samtidige funktioner du ønsker at kunne gøre. ønsker du mulighed for f.eks. at modtage fra DVB-C og gemme på NAS samtidigt med at vise en film fra NAS i hjemmebiografen og igen samtidigt at se NetFlix i stuen.
Eller er der i orden måske kun at kunne gøre en eller to ting ad gangen?'

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 11-Februar-2013 kl. 17:42
Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-August-2007
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2013 kl. 18:10
Jeg ved du hjælper i bedste mening, og jeg sætter stor pris på detClap

men dine indlæg efterlader flere spørgsmål end svarEmbarrassed

Men lad os prøve at tage det slavisk. 

Havde nok troet det var noget mindre "nørdet"Geek

Jeg tænker mere tuner som PCI, da der jo ingen grund er til den er ved siden af pc'en eller?

Det er et must at den skal kunne optage HDTV - men under normale omstændigheder vil jeg ikke bruge HTPC'en til at se TV. Der vil jeg bruge fjernsynes almindelige tunere(uanfægtet rum)

Den eneste grund til jeg er på HTPC vognen, frem for en Klient(wd live eller lign) er for at få muligheden for at optage, til NAS'en så jeg kan se det fra et andet rum end stuen(som jeg er låst til nu, pga. hdd-optager) 

Vil Artic (den nuværende) ikke være overkill, når der er noget der hedder raspberry pi (uden at have læst vildt meget om den)?

"Den skal kunne "2" ting samtidig, Dvs. optage et program, imens jeg streamer et andet fra ENTEN NAS, eller Netflix(eller lign) 

Jeg vedhæfter et billede af "hvad jeg havde forestillet mig, det giver måske et bedre indblik af mit behov. MY BEST PAINT DRAWING EVER! Tongue Sorry...





Redigeret af Ozona - 11-Februar-2013 kl. 18:12
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2013 kl. 19:22

Hej Ozona.

Jeg er ked af, hvis mine indlæg efterlader flere spørgsmål end svar.

Men jeg har hidtil ikke været sikker på om du er til Windows  eller Linux?

Jeg har hidtil prøvet at holde begge muligheder åbne?


De fleste DVB-C tunere er til enten PCI(e) eller USB. Jeg ville selv foretække PCIe,
men jeg ved på nuværende tidspunkt ikke om du evt. har en PC hvor du vil montere det?
Så derfor har jeg nok gået ud fra en USB.

Jeg kender lidt til simple PC'er som Arctic og intet til raspberry pi, som jeg dog ved kører Linux.

Men hovedgrunden til at jeg har foreslået Arctic'en er din indledende post hvor du skriver:

'er primært for at kunne bruge diverse Streaming sites, såsom Netflix, etc. Vil der evt. være mulighed for (uden at låse sig fast på en streamingstjeneste) at man kan streame fra netflix etc. på Alle tv'ene'

Man kan i dag vise fra flere forskellige streaming tjenester på en Windows PC end på en Raspberry pi. Men du kan vælge begge.


Din tegning fortæller en hel masse. Den er alle tiders.

Hvis du kører Windows kan du spare en HDMI fordeler. Her kan man i kontrol panelet sætte op,
at begge HDMI udgange skal vise samme skærm billed. Jeg ved ikke hvordan det er i Linux. Måske andre kan svare?

Jeg ved ikke om du allerede har en PC med lydudgange. Men eller bruger jeg selv et USB lydkort med minijack til £3,30 fra ebay.co.uk


De findes også med Optisk eller Coxial udgange. Men så tror jeg at de hedder noget med DAC.

Hilsen Carsten.











Redigeret af csell - 11-Februar-2013 kl. 19:27
Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-August-2007
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2013 kl. 20:41
Så kom vi da LIDT tættere på hinanden...

Linux eller Windows....er for så vidt ligegyldigt...Dog vil jeg nok foretrække Windows, da jeg er bekendt med dette, men det er så absolut ikke et krav.

Jeg har INGENTING nu, hverken PC eller noget, til projektet, vi er nærmest kun i "planlægninsfasen"...Så ALT er åbent!

Jeg forestiller mig en PC, som HTPC, så jeg ikke låser mig fast på en bestemt streamingstjeneste, men altid vil kunne gå ind via Chrome, eller lign.

Raspberry PI, forestillede jeg mig som "extender" fra Tvet i svoreveærelset, der er det mindre vigtigt, om den kan streame fra en nettjeneste, så længe den blot kan streame de film/optagelser der måtte ligge på NAS'en. Så det kan vel godt lade sig gøre, når HTPC'en og soveværelses TV'et for så vidt intet med hinanden har at gøre?

Jeg har som sagt ikke en PC med lydudgange, men ved Artic, eller den førnævnte intel, er der vel lydkort indbygget i? og så kunne man evt. bruge det lydkort du linker til, som 2. lydkort tilm Sonos'en da lydkvaliteten her ikke er så vigtigt... Er det korrekt forstået eller havde du ngoet andet i tankerne?
Til top
digitalt.tv Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-November-2005
Status: Offline
Point: 717
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér digitalt.tv Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2013 kl. 23:18
Oprindeligt skrevet af kc1234 kc1234 skrev:

Denne her kunne også være en mulighed
http://shop.digital-devices.de/epages/62357162.sf/en_GB/?ViewObjectID=43922557

Ville være fedt med et review af den Smile

Jeg afventer et test eksemplar til anmeldelse på DIGITALT.TV. Men de har udsat den flere gange nu desværre.  
Til top
arex Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 12-Februar-2013
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér arex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2013 kl. 11:03
http://www.youtube.com/watch?v=p6a2jmLs6Uo

support for DVB-C

3 X HDHomeRun Type: HDHR3-EU https://www.hdhomerun.net/order.aspx
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2013 kl. 11:12

Hej Ozona.

Din tegning og din sidste post har sat nogle tanker i gang.

Du ser rigtigt på løsningen til soveværelset, den er separat. Så den kan vi glemme ( for nu ).


Men jeg overvejer om der reelt findes 2 muligheder til stue/hjemmebio.
Muligheder som du snart skal vælge imellem.

Jeg kan lige så godt spørge dig nu, om det evt. kan blive en mulighed at jeg foreslår dig at bygge din egen PC/HTPC?
Selv samle et kabinet med motherboard og alt det andet således den bliver lige som du skal bruge den. Det bliver så sansynligvis med en PCI(e) DVB-C tuner, selvom den også vil kræve en kraftig CPU for at kunne modtage HDTV.

Den anden er at vi på et tidspunkt beslutter at Intel løsningens CPU er kraftig nok og vælger at forsætte med Intel NUC'en. Dette valg vil så medfører brug af en USB DVB-C tuner?


Kan jeg få dig til at bekræfte at din forstærker i hjemmebio ikke har HDMI Pass through og det selvfølgelig er derfor du ønsker at forbinde den med Optisk eller Coxial for 5.1 ?

Grunden til at jeg spørger er, at f.eks. Windows 7 ikke har mulighed for at vælge at bruge 2 samtidige lydkort.

Men i denne tråd fandt jeg 2 forskellige hardware løsninger. Den ene laver de nødvendige samtidige Stereo + 5.1 lydsignaler fra en HDMI udgang den anden fra en USB port:





Vi skal bruge en af dem lige meget om du bygger selv eller bruger Intel NUC'en. Har du nogle preferencer?


Jeg har hidtil holdt muligheden åben for at kunne skrive, at jeg syntes du skal bruge separate løsninger til henholdsvis stue og hjemmebio.

Men som jeg nu ser det, har du besluttet at begge rum skal have samme TV billed og da de kan få samme lyd med en af ovenstående bokse tror jeg mere på muligheden for kun at bruge EN fælles PC/HTPC.

Så det næste bliver at spørge dig, om du kan fordele USB keyboard, USB mus og evt et USB IR-øje/Fjernbetjening mellem rummene således at I får en fornuftig betjenings komfort?
Eller skal noget af det være trådløst, for at kunne blive flyttet mellem rummene?

Hilsen Carsten.






Redigeret af csell - 12-Februar-2013 kl. 11:21
Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-August-2007
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2013 kl. 19:29
Oprindeligt skrevet af arex arex skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=p6a2jmLs6Uo

support for DVB-C

3 X HDHomeRun Type: HDHR3-EU https://www.hdhomerun.net/order.aspx

Fint forslag, men det udelukker bare muligheden for streaming fra en nettjeneste!Wink
Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-August-2007
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2013 kl. 19:51
Jeg kan sagtens samle en pc selv (har gjort det for en del år siden) men jeg skal nok have hjælp til komponentvalg, da jeg har tabt følingen med udviklingen :-) Så hvis du mener det er det bedste, så er det en mulighed.

Det er korrekt at min gamle - men elskværdige svendHeart af en Harman Kardon AVR 7000 ikke har HDMI, men kun mulighed for Coxial eller Optisk tilslutning.

Min Preference for ekstra lydkort vil helt klart være Behringer, da der ikke er nogen "select" knap... Plug it in, and it works.... sådan som jeg læser det...

Principielt kan jeg sagtens diverse USB keyboards, mellem rummene, da de rummene er lige op ad hinanden, men da jeg ønsker så meget fleksibilitet i min hjemmebiograf, altså at jeg intet skal gøre for at bruge den, skal det være noget trådløst af en form. Havde nok forestiller mig noget i stil med et http://www.logitech.com/da-dk/product/Wireless-touch-keyboard-k400r?crid=26


Tak for din hjælp endnu en gang... Jeg glæder mig til at høre dit svar!
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2013 kl. 21:04

Hej Ozona.

Da du skriver at du sagtens kan samle en PC selv syntes jeg vi skal kigge lidt på muligheden,
men stadig holde Intel NUC åben. Håber så, at vi ender op med 2 gode muligheder og at du så til sidst står i den situation at du skal vælge?

Din tegning ændrede i de muligheder jeg så, så jeg har lyst til at spørge lidt mere ind til de forskellige ting.

Har du preferencer til hvilken version af Windows du ønsker at køre?
Grunden til at jeg spørger er at jeg kan huske en ander tråd her på Recordere.dk

Citat 'Hvis du skal se det på en PC, så vil jeg mene den bedste måde at gøre det på er med Netflix appen.. Men det kræver win8..! Så tror ikke der er nogen bedre alternativer til win7 end det du gør.'


Jeg læste det sådan, at Netflix kan ses i middel til god kvalitet fra en browser, men af der findes en app der er bedre, men som kun virker under Win8. Er der andre der kan bekræfte det og at det stadig er sådan?

Du viser på tegningen en Synolygy NAS, Hvilken model er det og hvor hurtigt er den og dens netværk?
Ved du om den er hurtigt nok til samtidigt at gemme og hente streamet video?
Kan den gemme fra din DVB-C tuner i HD samtidigt mens der er en af jer der ser en anden HD film fra den?

Har du allerede kig på en DVB-C tuner?
Vi modtager selv fra satellit. den første tuner var en PCI mens de 2 sidste er begge USB. Jeg har altid betragtet USB 2.0 forbindelsen som en flaskehals. Det er begrænser hvor meget der kan overføres og så flydende. Men alle 3 SAT Tunere har altid virket upåklagelidt.

Jeg mener at fabrikanterne har meget flere muligheder med PCI eller PCI-E indstikskort. På kortene kan de montere IC'er som i hardware decoder DVB streams og på den måde aflaster CPU'en. 

Men lad os senere se på de enkelte systemers fordele og ulemper.

Hilsen Carsten. 

Jeg glemte at spørge om hvilken Router I har og om den er hurtig nok til at streame flere HD videoer samtidigt?



Redigeret af csell - 14-Februar-2013 kl. 21:15
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu