recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HTPC til "Noob"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HTPC til "Noob"

Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-August-2007
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2013 kl. 10:04
Hej Carsten

Undskyld det sene svar....

Jeg vil kun køre Win7 (eller alternativt Linux,Ubuntu) men foretrækker Win7 da det er det jeg kender... og Win8 synes jeg stinker.

Jeg vil minde dig om at jeg ikke er låst fast til "netflix", og det lige så godt kunne være HBO, youbio... you name it... Netflix er nok bare det bedste bud p.t.

Jeg har en Synolygy DS211+ som på den meeeeeegt lange bane måske skal opgraderes til en med flere diske.

Jeg har kablet netværk ved alle enheder. cat5E 1gbit. selv i soveværelset(nu var jeg jo i gang med at trække kabler, så kunne jeg lige så godt lave det der også) :-)

Jeg ved ikke om den er hurtig nok til at gemme, og hente streamet video samtidig, men mon ikke? 
Om den kan gemme fra min DVB-C tuner ved jeg ikke, da jeg jo ikke har nogen, men det er ikke noget problem at streame film fra den via DLNA.

Det vil formentlig også høre til sjældenhederne at den skal "multitaske"

Jeg har ikke kigget på nogen konkrete  DVB-C tunere.

Jeg forstår ikke det med at montere IC'er på DVB streams... Kan du foreklare dette?

Vi har en netgear CG3000 router (leveret af Yousee - kører kun 100 mbit) som er kablet over til et 5 ports netgear switch der kører 1gbit med Jumbo frames. Denne skal formentlig udskiftes, til en med flere porte, så jeg kan have samtlige porte tilsluttet.

Glæder mig til at høre fra dig!
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 4835
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2013 kl. 15:42
Hej Ozona.

Tak for dit svar, det står meget bedre til end jeg frygtede. det bliver en fordel at du har en 1GB switch. Og jeg kan forstå at du allerede nu er klar over de evt. begrænsninger du ellers kan få.

Og da du vil køre Win 7 kan jeg godt glemme alt om mulighed for at skulle køre Netflix App.

Når fabrikanterne skal udvikle nye DVB-C tunere skal de vudere hvor meget de vil lave i hardware ( elektroniske komponenter incl. IC'er ) og hvor meget de vil lave i software ( hvad CPU'en skal gøre ).

Når de skal udvikle en PCI/PCI-E DVB-C tuner kan de selv vælge. Men mere de laver i hardware, mindre skal CPU'en lave.

Når de skal udvikle en USB DVB-C tuner skal de også tage højde for at selve USB porten har en begrænset hastighed, der begrænser hvor meget data der kan overføres helt flydende. Dette sammen med den begrænsede plads i en USB enhed medfører at de ofte designer således at de har meget lidt i hardware og mest muligt i software og derfor så belaster CPU'en mere.

Denne begrænsning har de ikke for PCI/PCI-E DVB-C tunere.

Men nu tror jeg vi har overblikket over hvad en ny PC/HTPC skal kunne:

Hvem kender et godt motherboard der kan følgende:

Have 1155 Sokkel så Ozana kan vælge mellem en i3 eller i5 Intel CPU.
Have plads til et grafikkort med 2 HDMI udgange.
( alternativt selv have både en HDMI og en DVI udgang der under Win7 kan bruges samtidigt )
Have et indbygget 5.1 lydkort der under Win7 samtidigt kan sende lyd ud i stereo til hans Sonos Amp samt i 5.1 på en Optisk eller Coxial port.
( Alternativt skal der kunne forbindes en Behringer enhed til en USB port )
Gerne have både et PCI og et PCI-E slot til en DVB-C tuner, da Ozana ført nu skal til at kigge.
En USB port til et trådløst Logitech Wireless Touch Keyboard k400.
Og selvføllgelig have en 1GB netværksport osv, men det har de vel alle.

Hvem har et godt bud?

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 18-Februar-2013 kl. 15:49
Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2013 kl. 16:26
Vi håber der stadigvæk er andre med på linjen Tongue
Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2013 kl. 19:02
Måske jeg er optimitisk, men kan dette bundkort klare opgaven uden yderligere grafikkort?

http://www.edbpriser.dk/bundkort/gigabyte-ga-b75n-id-7071849.aspx
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2013 kl. 21:20

Hej Ozona.

Nej jeg syntes ikke at du er for optimistisk. Jeg er sikker på at du kan bruge det uden yderlig grafikkort, men det kræver at du køber en CPU med Intel HD grafik, men de findes både som i3 og i5.

Jeg har kigget i manualen:

Jeg har klippet og klistret disse 2 afnit om lyd:

'The audio jacks can be reconfigured to perform different functions via the audio software.
If you install a Side Speaker, you need to retask other audio jack to be Side Speaker out.
Only microphones still MUST be connected to the default Mic in jack.'

'The front panel audio header supports HD audio by default.
• Audio signals will be present on both of the front and back panel audio connections simultaneously.
• Some chassis provide a front panel audio module that has separated connectors on each wire 
instead of a single plug. For information about connecting the front panel audio module that has 
different wire assignments, please contact the chassis manufacturer.'

Hvad Gigabyte kalder 'front panel audio header' er en header som sidder inde på motherboardet.
Hvis det var mig ville jeg undersøge mulighederne for at føre det nødvendige stereo signal bagud,
evt via stik placeret i en af blind pladerne.

Mit GÆT er, at du også kan undvære den eksterne Behringer enhed, men hvis det skulle vise sig at du  ikke kan få de to ønskede samtidige lydsignaler, er du vel indstillet på alligevel at købe den?

Men du skal være klar over at du kun kan bruge dette motherboard sammen med en PCI-Express DVB-C tuner, ikke en evt PCI tuner.

Jeg ved ikke hvilket type kabinet med power supply du ønsker, Men når du begynder at kigge på tunerkort tror jeg, at du skal gøre dig klart, at højden på kabinettet afgøres af om du vælger et fuld højde eller Low profile tuner kort?

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 18-Februar-2013 kl. 21:22
Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2013 kl. 21:39

er pci express ikke det hurtigste.?

hvad er forskellen på et fuld højde xog et low profile kort? for det er vel andet end højden.?

Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2013 kl. 22:12

Hej Ozona.

Tuner kort er på markedet i mange år før der bliver lavet nye modeller. Og nogle af de ældre falder i pris. Ja PCI-Express er hurtigst og er det nyeste. Men PCI er hurtigt nok, så dem sælges der stadig nogle af.

Nogle laver stadig fuld højde kort, andre low profile kort, det afhænger ofte af fabrikatet.
Jeg kan vel bedst beskrive det sådan, at hvis du ønsker et Low Profile kort med PCI-Express har du færre at vælge i mellem. Men det behøves det ikke at blive dårligere af.

Jeg ville personligt også kigge på om de var kompatible med de forskellige HTPC programmer.

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 18-Februar-2013 kl. 22:21
Til top
Bruger udmeldt 34 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 05-November-2011
Sted: København
Point: 320
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 34 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2013 kl. 08:29

Hvis det er et budget build du er ude i, kan du jo vælge den "gamle" generation af socket 1155 med et h61/h67 bundkort og en tilhørende cpu - der er også intel celeron og pentium -serierne, og mig bekendt har de fleste indbygget grafikprocessor, og fåes en hel del billigere end i3/i5

Der er mange penge at spare på bundkort, men husk at checke at det har de features du skal bruge (som pci-express, hdmi port, spdif, ect)

http://www.edbpriser.dk/hardware/bundkort.aspx?nf=strmatrix3%3a%5e%22Mini+ITX+%c2%a40.0000000000%22%24%5bMultiValSep%5d%c2%a7strmatrix12%3a%5e%22LGA1155+Socket+%c2%a40.0000000000%22%24%5bMultiValSep%5d%c2%a7&qft=hdmi&qt=Fql

Billigere 1155-cpuer, bare check at der er indbygget grafikkort (se under specifikationer, eller slå den op på intels hjemmeside vha google)

http://www.edbpriser.dk/hardware/processor.aspx?nf=strmatrix7%3a%5e%22LGA1155+Socket+%c2%a40.0000000000%22%24%c2%a7intmatrixmax2%3arange(2000000000.0000000000%2c+max%2c+from%3d%22GE%22%2c+to%3d%22LE%22)%c2%a7&qt=Fql

Den nemmeste metode til at se om cpu/bundkort passer sammen er at gå ind på bundkort-producentens hjemmeside for kortet, og se under cpu-support list. 

Som hovedregel passer de fleste 1155-cpu'er dog på de nye bundkort med b75/h77/z77, og man skal lige se sig for hvilken generation af cpu man vælger hvis man går efter h61/h67/z68

Du kan se en oversigt over de "gamle" 1155-cpu'er her

http://en.wikipedia.org/wiki/Sandy_Bridge#List_of_Sandy_Bridge_processors

og nye her

http://en.wikipedia.org/wiki/Ivy_Bridge_(microarchitecture)#List_of_Ivy_Bridge_processors

Går du efter nogle af de billigste løsninger i de links jeg har givet, burde du kunne klare cpu+bundkort+ram for under 1000

Redigeret af AndreasMo - 19-Februar-2013 kl. 08:30
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2013 kl. 10:52

Hej.

Jeg har hidtil holdt valg af i3 eller i5 CPU åben. Jeg ved ikke hvad du har forestillet dig?

Jeg skal selv i gang med at opgradere en PC som står i soveværelset i sommerhuset.
Jeg venter kun på at modtage en CPU køler. Den får et motherboard kun med VGA udgang,
så den er slet ikke den samme som din. Men jeg vil godt vise hvordan jeg har købt en i5
til ca. samme pris som en i3.

Da den står i soveværelset har jeg valgt en Low Power CPU p.g.a. mindre varme og blæserstøj.
Dem findes der ikke så mange af, og en af dem findes ikke som boxed ( i æske ) med kun som tray,
dvs at man køber f.eks. hundrede CPU'er samtidigt.

Jeg købte for en måned siden en Intel Core i5 3335S 2.7GHz 6MB LGA 1155 22nm Quad Core 65W TDP Ivy Bridge HD 4000 fra Hong Kong til US $163,50 ( 950 kr. ) incl. standard levering. Det tog 3 dage. Den er uden køler og jeg ved godt at nogle kommer til at betale told gebyr og moms, men jeg slap.  

Jeg ved som sagt ikke hvad du har forestillet dig, men hvis dit budget kan klare det vil jeg anbefale en i5 med 4 kerner i stedet for i3's 2. Det bliver en fordel hvis CPU'en har en kerne til hver ting der skal køre samtidigt. En til Win7, En til DVB-C programmet, En til visning fra NAS. osv.

Jeg ved ikke hvad dit budget er, eller er om du er til ovenstående model?

Men husk at checke at dit motherboards BIOS kan klare din nye CPU.

Mit motherboard er kritisk med hensyn til valg af RAM, det tror jeg ikke Gigabyte's er.
Men her er to links til at finde det rigtige ram:

Hvis ens motherboard ikke er på listen, kan man spørge på deres forum. Det tager ca 2 dage at få svar fra moderator Crucial_Junket

Eller hvis man hellere vil have Kingston:

Ellers email deres Tekniske Support på engelsk, det tager 2 dage før man får et svar:

Jeg tror at Gigabyte GA-B75N er så nyt at det ikke er på ovennævnte links.
Så hvis du vil være sikker på at få den bedste rådgivning, ville jeg kontakte leverandørene?

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 19-Februar-2013 kl. 10:59
Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2013 kl. 13:35
Jeg kigger lidt på det i forslår.... Ang budget, så kan det siges kort: Jeg skal kunne overbevise konen om det Tongue
Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2013 kl. 14:49
Er nået frem til disse 2 bundkort...

http://www.gigabyte.dk/products/comparison/mb/list

Hvilket et skal jeg vælge ?

Samtidig har jeg kigger på CPU'er...Det er en by i rusland...

http://www.intel.com/support/graphics/sb/CS-033757.htm

Skal jeg gå efter 2500&4000 eller er det overkill?

er 2 Gb. ram nok (1333 mhz) eller skal jeg have 4? Afhænger det af om jeg vælger Quad, eller dual, I3, eller I5?

Hvad med strømforsyning? Den skal jo helst være relativ lydløs?

endnu en gang tak!
Til top
Bruger udmeldt 34 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 05-November-2011
Sted: København
Point: 320
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 34 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2013 kl. 13:09

Jeg synes først og fremmest du skal beslutte dig for et kabinet og et budget - hvis du kan overbevise konen om at en lille støjfri boks er vejen frem, så kig på http://www.hd-plex.com/fanless-computer-case eller http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=762696

Vil lige sige at når du kigger på priserne på siderne, så tænk over at du får køleløsning med i prisen, plus strømforsyning i de fleste (alle?) af hd-plex-chassis. Til streacom skal der indkøbes strømforsyning oven i prisen. Men det gør faktisk prisen på hd-plex overkommenlig, og jeg synes de laver nogle lækre løsninger. Hdplex lover desuden gratis fragt (læs nærmere på deres side) og har vist den bedste ir-løsning af de 2 producenter. 

Jeg fandt først frem til hd-plex fornylig, og ville selv vælge sådan et case i dag, hvis jeg skulle bygge nyt. Streacom fc8 evo er også en lækker lille sag, men umidbart dyrere, og deres større cases er helt vildt dyre :)

Når du kigger på kabinet, så tænk også over at slot-in bluray/dvd drev (dem med smal rille til at skubbe cd'en ind i) er dyrere i forhold til de normale pop-ud drev. 

Du kan også kigge efter et brugt, streacom kan findes men hdplex er næsten aldrig i udbud. 

Eller - hvis du er fiks på fingrene - kan du lave dit eget case. Brugeren Gigabyte herinde har lavet sine egne, og kan gi dig gode råd. 

Det kræver så også at man investerer i en low watt cpu (vil anbefale at holde den under 45w tdp)

Mht grafik, så er hverken intel hd 2500, 3000, eller 4000 helt perfekte, men klarer dog opgaven fornemt. Der findes både cpu-integrerede amd- og intelløsninger der er passivt kølede, men de er dyre og langsommere til det meste arbejde, bortset fra grafikkortet på amd's modeller.

Intel's integrerede løsning har bla haft framedrop problemer og problemer ved afspilning af live-tv, som du sikkert kan læse mere om herinde og rundt om på nettet.  

Jeg har selv en i3 med hd2500, og synes den klarer opgaven godt. Jeg er nok heller ikke den allermest kræsne, eller også overdrives problemerne :)

Alternativt kan du vælge et kabinet med plads til udvidelseskort og sætte et passivt kølet grafikkort i. 

lidt at overveje :)

Til top

Besvar Besvar Side  <12345 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu