Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
AlphaDK
Junior bruger
Oprettet: 10-Maj-2007
Status: Offline
Point: 28
|
Emne: HTPC til Panasonic plasma Sendt: 05-Juni-2007 kl. 01:11 |
Hej recordere.dk
Nu har jeg så købt en ny 42" Panasonic plasma i recordere.dk fælleskøbet.
Jeg har så siddet og leget med min hjemmebyggede HTPC, og jeg synes ikke rigtigt at jeg kan få det med opløsningen til at virke ordentligt. Den er koblet til computere via en DVI -> HDMI kabel.
Som standard viser den 800 x 600 hvilket den viser ordentligt, omend i widescreen(så det må være strukket), på skærmen siger den dog 720p indgang når jeg skifter over på den den kanal, eller skifter fra en opløsning jeg ikke kan køre, til en jeg kan :/
Jeg har lavet en liste over de opløsninger jeg nu har prøvet.
1024 x 768 - virker ikke 1280 x 720 - vist forkert * 1280 x 168 - virker ikke 1280 x 1024 virker ikke 1360 x 768 virker ikke 1360 x 1024 - virker ikke 1920 x 1080 - vist forkert *
* Ved disse opløsninger mangler der noget af billedet i alle sider, og jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvorfor. Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg gør forkert, er usikker på om det er det forkerte kabel jeg har fået købt, eller det er en eller anden opsætningsfejl i windows xp, eller måske driveren til ATI Radeon 9600 gfx kortet det er galt med.
Redigeret af AlphaDK - 05-Juni-2007 kl. 01:27
|
 |
BeLLe
Super bruger
Oprettet: 26-Juli-2006
Point: 302
|
Sendt: 05-Juni-2007 kl. 09:10 |
Når der mangler noget i siderne hedder det overscan. Det kan man justere i grafikdriverens indstillinger.
Der er ikke noget galt med hverken dit kabel TV'et eller computeren. overscan er en normal ting der bare skal justeres for
|
 |
AlphaDK
Junior bruger
Oprettet: 10-Maj-2007
Point: 28
|
Sendt: 05-Juni-2007 kl. 13:58 |
Mange tak for svaret. Desværre kan jeg ikke rigtigt finde den indstilling i driveren, er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg gør det?
|
 |
Nissum
Junior bruger
Oprettet: 02-August-2007
Sted: Denmark
Point: 33
|
Sendt: 07-November-2007 kl. 13:51 |
Hej
Jeg har nogenlunde samme problem. Jeg tester et mediecenter med Vista og jeg kan ikke få det til at passe til min panasonic plasma. Ligegyldig hvilken opløsning jeg kører så mangler der noget i alle sider, nederst kan jeg næsten ikke se bundlinien på mediecenteret. Kan det være at der skal installeres en skærmdriver fra Panasonic på mediecenteret.
|
 |
Nissum
Junior bruger
Oprettet: 02-August-2007
Point: 33
|
Sendt: 07-November-2007 kl. 13:53 |
Der sidder et Nvidia kort i mediecenteret og i kontrolpanelet er der et helt kontrolcenter til grafikkortet, men det er fuldstændigt ligegyldigt hvilke indstillinger jeg skruer på, så er resultatet altid det samme.
|
 |
johnlc
Bruger
Oprettet: 27-November-2005
Point: 73
|
Sendt: 07-November-2007 kl. 14:11 |
hm - jeg har et 8500GT som er forbundet via HDMI og i Nvidia's panel er den sat til 720p og det ser rimeligt godt ud på TV, som skifter til Wide. Jeg har faktisk slet ikke fået testet nogen af de andre opløsninger.
Hvis du kører via VGA kan det være hensigtsmæssigt at vælge 16x9 på TV fremfor Auto Aspect.
Men jeg vil også indrømme, at før jeg fik det MSI NX8500GT har det aldrig været helt perfekt, hverken med indbygget grafik på bundkort, NVidia 6600, eller ATI 2400 PRO - som er dem jeg har prøvet.
|
 |
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
|
Sendt: 07-November-2007 kl. 14:41 |
AlphaDK skrev:
Hej recordere.dk
Nu har jeg så købt en ny 42" Panasonic plasma i recordere.dk fælleskøbet.
Jeg har så siddet og leget med min hjemmebyggede HTPC, og jeg synes ikke rigtigt at jeg kan få det med opløsningen til at virke ordentligt. Den er koblet til computere via en DVI -> HDMI kabel.
Som standard viser den 800 x 600 hvilket den viser ordentligt, omend i widescreen(så det må være strukket), på skærmen siger den dog 720p indgang når jeg skifter over på den den kanal, eller skifter fra en opløsning jeg ikke kan køre, til en jeg kan :/
Jeg har lavet en liste over de opløsninger jeg nu har prøvet.
1024 x 768 - virker ikke 1280 x 720 - vist forkert * 1280 x 168 - virker ikke 1280 x 1024 virker ikke 1360 x 768 virker ikke 1360 x 1024 - virker ikke 1920 x 1080 - vist forkert *
* Ved disse opløsninger mangler der noget af billedet i alle sider, og jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvorfor. Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg gør forkert, er usikker på om det er det forkerte kabel jeg har fået købt, eller det er en eller anden opsætningsfejl i windows xp, eller måske driveren til ATI Radeon 9600 gfx kortet det er galt med.
|
Der er intet galt nogen steder
HDMI er en A/V indgang - ikke en PC indgang - det betyder flere ting. Når en PC tilsluttes vil den opfattes som A/V udstyr, og den skal tilsluttes med de opløsninger der benyttes i A/V verdenen, ikke med de opløsninger der benyttes i PC-verdenen. I A/V verdenen benyttes 720p (1280x720) samt 1080i/p (1920x1080) - de skal altså kun tilslutte med en af disse over HDMI indgangen. Vil du bruge andre almindelige pc-opløsninger skal du benytte VGA indgangen som er en pc-indgang.
Ydermere så er der altid på A/V indgange - som en HDMI indgang er - noget der kaldes overscan. Det er en lille cm der rager udenfor skærmen, det er der for at skjule de ekstra signaler der normalt findes i et A/V signal, eks. teksttv signaler, scanningstreger fra vhs o.lign, som ellers ville ses i toppen af billedet. Når du ser et almindeligt A/V billede - altså billede fra eks. en dvd eller lign. - lægger du ikke mærke til dette overscan for der er ikke nogen yderkant der viser dig at billedet rager udenfor - en pc-desktop er ikke et A/V billede, det er ikke designet til at se ud som et A/V billede derfor går den helt til kant, og tager ikke hensyn til at skærmen vil bruge overscan, så lidt af dit PC-billede rager udenfor og nu lægger du pludselig mærke til det og tror der er noget galt.
Men det er der altså ikke - sådan skal det være, og når du afspiller film fra din mediacenterpc vil du heller ikke bemærke der er overscan. Hvis du benytter et mediacenter interface vil du heller ikke bemærke det for der er tekst og ikoner altsammen placeret indenfor "safe area" som man kalder området der ligger indenfor overscanningen.
A/V verdenen og PC verdenen er forskellige verdener som mange nu forsøger at blande sammen - de benytter forskellige begreber og forskellige opløsninger, og det er ikke altid foreneligt på den måde som brugeren forventer.
Men der er altså ikke noget galt med hverken dit grej, din opsætning eller med de resultater du opnår.

|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |
dr_schlemer
Guld medlem
Oprettet: 21-Marts-2006
Point: 1028
|
Sendt: 07-November-2007 kl. 20:45 |
Du skal installere den nyeste grafikkortsdriver - og benytter option med over/underscan - hvor du justerer billedet til. Det har jeg selv gjort med mit panasonic plasma tv. (PV60)
Alternativt kan du tilkoble via DVI=>VGA og så benytte tv'ets indstillingsmuligheder med at flytte/justere hor/vert.
|
 |
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
|
Sendt: 07-November-2007 kl. 21:22 |
Justering af overscan er en mulighed på næsten alle grafikkort - men det er ikke en løsning jeg anbefaler hvis meningen er at tilslutte en pc som mediacenter med hovedvægten lagt på videoafspilning. Ved at justere for overscan skabes en skæv opløsning som betyder at det filmmateriale man vil afspille skaleres i flere omgange og på en uhensigtsmæssig måde der påvirker billedkvaliteten i negativ retning.
Jeg anbefaler heller ikke en løsning med DVI=>VGA da man derved tilslutter over den analoge pc-indgang og går udenom den billedprocessor der skal optimere billedet til videoafspilning. Samtidig benyttes en anden sort/hvid skala på en VGA pc-indgang så man får forkerte sort/hvid levels, og samtidig svagere mindre kontrastfyldte farver. Denne løsning er derfor ikke optimal til videoafspilning.
Når man tilslutter en pc til et fladskærmstv er det efter min mening vigtigt at beslutte sig for hvorfor man gør det. Hvis det er for at bruge den som en egentlig PC-skærm til almindelig PC arbejde er VGA indgangen fin - men er det for at tilslutte et mediacenter hovedsagligt med henblik på videoafspilning i bedst mulig kvalitet bør man benytte den digitale tilslutning over DVI=>HDMI og acceptere den lille smule overscan der er når man kigger på desktoppen.
Men det er selvfølgelig helt op til den enkelte at vælge hvad der passer en bedst.
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |