recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HTPC vs receiver + medieafspiller
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHTPC vs receiver + medieafspiller

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Maxven Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 21-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Emne: HTPC vs receiver + medieafspiller
    Sendt: 09-Februar-2009 kl. 22:01

Jeg har tidligere haft et indlæg om en alt-i-én htpc, som skulle kunne alt inklusive tunge spil og samtidig ikke bruge ret meget strøm. Jeg blev tilrådet at overveje en separat server og frontend. Jeg har søgt en del informationer siden da, og er blevet klar over, at mine forventninger var helt hen i skoven. Desuden så jeg spil som en sjov mulighed, men i virkeligheden spiller jeg næsten ikke.

Mit krav til styresystem var, at det skulle være Vista Ultimate, men jeg vælger nu at være åben og overveje Linux. Jeg kender meget lidt til Linux, men jeg er villig til at lære og har desuden en ven, som er ret kompetent på området. Jeg kører 64 bit på min bærbare, men jeg ved ikke, om det er en mere sikker løsning at køre 32 bit i en htpc?
Det vil sikkert komme til at kræve en del tid og tålmodighed at få en htpc til at fungere, så derfor har jeg set på, hvad alternativet er.
Jeg vil kunne se og optage satellit-TV og afspille alle typer billed- og lydfiler. Mit nuværende abonnement er Viasat Guld.

Dette vil fungere lige ud af boksen:

Samlet pris dkk 7245, og så skal der sættes et par tusind af til NAS.

Mit udkast til en htpc er:

Samlet pris ca. 7500. Det kan skæres ned eller udbygges. F.eks. er der vist ingen Linux-drivere til Black Gold tunerkortet, og visse problemer med Windows-drivere er først lige løst. Desuden er der ikke HD-support, men det kommer i næste udgave. Alternativt gælder det to FloppyDTV-S2 kort á dkk 1395 stykket.

Som jeg ser det, får jeg opfyldt hovedparten af mine ønsker med løsning 1, og den vil være næsten støjfri. Omvendt får jeg langt mere fleksibilitet og flere udbygningsmuligheder med løsning 2, og sammenlagt er den billigere, hvis man indregner NAS i løsning 1. Jeg har forsøgt at vælge delene til htpc'en, så der vil være minimalt spild ved omlægning til en server + frontend løsning.

Spørgsmålet er, om jeg kan opnå mit mål med løsning 2. Samtidig optagelse og afspilning af satellit-kanaler samt afspilning af alle audio- og videofiler uden flere måneders sved, tårer og frustrationer. Derudover er der støj og strømforbrug. Og Windows vs. Linux.

Tak på forhånd for alle tilbagemeldinger. Jeg har brugt meget tid på at sætte ovenstående sammen, men jeg vil værdsætte konstruktiv kritik.

Maxven

P.S.: Er det muligt at lave cardsharing mellem en Dreambox eller ABCOM og en htpc? Hvis jeg bygger en htpc, vil jeg gerne have den som centrum for alle medier. Jeg har læst, at det er svært at få cardsharing til at virke i Windows. Hvis jeg kører mit Viasat Guld abonnement over en Dreambox eller ABCOM, vil det så være muligt at styre det hele fra htpc med Windows?

Redigeret af Maxven - 12-Februar-2009 kl. 15:06
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10612
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 14:48

Jeg vil lige pointere at ingen af de to løsninger i sig selv vil fungere med Viasat. Du mangler CA modul (og til PC løsningen muligvis også et CI interface til CA modulet). Et sådan kan ikke købes færdigt, men skal programmeres, hvilket kræver yderligere udstyr. Desuden kan det ikke opdatere abonnementskortet ved kodeskift. Dette skal ske i den modtager som kortet er parret med. Endelig vil det slet ikke virke med Viasats HD kanaler.

Flemming 

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Maxven Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg vil lige pointere at ingen af de to løsninger i sig selv vil fungere med Viasat. Du mangler CA modul (og til PC løsningen muligvis også et CI interface til CA modulet). Et sådan kan ikke købes færdigt, men skal programmeres, hvilket kræver yderligere udstyr. Desuden kan det ikke opdatere abonnementskortet ved kodeskift. Dette skal ske i den modtager som kortet er parret med. Endelig vil det slet ikke virke med Viasats HD kanaler.

Flemming 

Hej Flemming.

Jeg kender et par stykker, som benytter Dreambox til at se alle kanaler fra Viasat og Canal Digital. Hvorfor er det ikke muligt at gøre det samme med en htpc?

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af Maxven Maxven skrev:

Hej Flemming.

Jeg kender et par stykker, som benytter Dreambox til at se alle kanaler fra Viasat og Canal Digital. Hvorfor er det ikke muligt at gøre det samme med en htpc?

Det er det også, bortset fra HD kanalerne og opdateringsproblemerne, hvis du nærlæser hvad jeg skrev ovenfor.

Flemming

Redigeret af fltk - 11-Februar-2009 kl. 15:33
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
Maxven Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 15:57

Hej Flemming.

Det er det også, bortset fra HD kanalerne og opdateringsproblemerne, hvis du nærlæser hvad jeg skrev ovenfor.

Flemming

Hej Flemming.

Tak for din tålmodighed. Vil det fungere bedre, hvis jeg skifter fra Viasat til Canal Digital?

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 16:04

Hej Flemming.

Tak for din tålmodighed. Vil det fungere bedre, hvis jeg skifter fra Viasat til Canal Digital?

Ja, til Canal Digital kan faktisk ethvert Conax CA modul anvendes og de bruger så vidt jeg ved ikke cardpairing. Jeg er i tvivl om HD kanalerne, men mener dog, at også disse vil fungere med f.eks. en HTPC.

Flemming

Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 16:54
Oprindeligt skrevet af fltk
<P>Ja, til Canal Digital kan faktisk ethvert Conax CA modul anvendes og de bruger så vidt jeg ved ikke cardpairing. Jeg er i tvivl om HD kanalerne, men mener dog, at også disse vil fungere med f.eks. en HTPC.</P>
<P>Flemming</P>
<P> </P>
<P>[/QUOTE fltk

Ja, til Canal Digital kan faktisk ethvert Conax CA modul anvendes og de bruger så vidt jeg ved ikke cardpairing. Jeg er i tvivl om HD kanalerne, men mener dog, at også disse vil fungere med f.eks. en HTPC.

Flemming

[/QUOTE skrev:

Ikke helt enig. Jeg havde svære problemer med mine CA moduler, indtil Patriarken var så flink at sende mig nogen der virkede. HD kanalerne (11 styk) fungerer fint (bruger DVBViewer, men det skulle også virke med VMC + TV Pack)

Ikke helt enig. Jeg havde svære problemer med mine CA moduler, indtil Patriarken var så flink at sende mig nogen der virkede. HD kanalerne (11 styk) fungerer fint (bruger DVBViewer, men det skulle også virke med VMC + TV Pack)

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk 
<P>Ja, til Canal Digital kan faktisk ethvert Conax CA modul anvendes og de bruger så vidt jeg ved ikke cardpairing. Jeg er i tvivl om HD kanalerne, men mener dog, at også disse vil fungere med f.eks. en HTPC.</P>
<P>Flemming</P>
<P> </P>
<P></td></tr></table> </P>
<P>Ikke helt enig. Jeg havde svære problemer med mine CA moduler, indtil Patriarken var så flink at sende mig nogen der virkede. HD kanalerne (11 styk) fungerer fint (bruger DVBViewer, men det skulle også virke med VMC + TV Pack)</P>
<P>[/QUOTE fltk

Flemming

[/QUOTE skrev:

OK - så må jeg have været rimelig heldig med de tre tilfældige moduler jeg anvendte da jeg havde CD abonnement.

Flemming

OK - så må jeg have været rimelig heldig med de tre tilfældige moduler jeg anvendte da jeg havde CD abonnement.

Flemming

Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
Maxven Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2009 kl. 14:20

Er der nogen, der vil give feedback på mit valg af hardware til htpc?

I stedet for Black Gold kortet til satellit-TV vil jeg benytte FloppyDTV-S2.

Vil Black Gold kortet mon være velegnet til DVB-T og radiokanaler?

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2009 kl. 14:29

Jeg synes det er en kæmpe klods du har valgt til kabinet. Det bliver ikke nemt at placere under TVet. Desuden vil jeg nok gå efter et AMD baseret Gigabyte bundkort med onboard grafik, som er ganske fortrinlig til et mediacenter, men du er tilsyneladende mest til Intel.

Flemming

Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
Maxven Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2009 kl. 14:48

Jeg synes det er en kæmpe klods du har valgt til kabinet. Det bliver ikke nemt at placere under TVet. Desuden vil jeg nok gå efter et AMD baseret Gigabyte bundkort med onboard grafik, som er ganske fortrinlig til et mediacenter, men du er tilsyneladende mest til Intel.

Flemming

Hej Flemming.

Ja, det er et ordentligt skrummel kabinet, men min surround-forstærker er også en ordentlig klods. De vil komme til stå i en reol ved siden af TV'et, så plads betyder ikke så meget. Jeg håber desuden på, at der vil være mindre støj i et stort kabinet med store blæsere.
Hvis jeg på et tidspunkt skulle ønske en mere kompakt løsning, vil jeg kunne omdanne kabinettet til en server og eksempelvis have en Asus eee i stuen. Det har jo rigelig plads til ekstra harddiske.

ATI 4550 er passivt kølet og bruger ikke ret meget strøm. Max 20 watt, hvis jeg husker korrekt. Det giver lidt mere power end onboard grafik og vil samtidig aflaste CPU'en. Her er et link til en test hos Anandtech: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3420&p=1

Redigeret af Maxven - 12-Februar-2009 kl. 19:39
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2009 kl. 15:00

Ja, det er et ordentligt skrummel kabinet, men min surround-forstærker er også en ordentlig klods. De vil komme til stå i en reol ved siden af TV'et, så plads betyder ikke så meget.

Det vil kræve en reol på mindst ½ meter i dybden når der også skal være plads til kabler, men det har du formentlig tjekket.

Flemming

Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu