recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHTPC

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
bxtc Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Marts-2007
Status: Offline
Point: 123
Direkte link til dette indlæg Emne: HTPC
    Sendt: 10-April-2007 kl. 09:35

Hej!

Jeg er ret ny indenfor dette område omkring HTPC.

- Hvad kan man præcist bruge en HTPC til? Hvordan sluttes det til? Bedst at bygge en selv, eller kan man købe en der er klar?

Kan sagtens bygge en selv, men hvilken hardware skal der til? Er der nogen umiddelbare fordele ved en HTPC iforhold til en HDD recorder?

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2007 kl. 11:01

Dine spørgsmål kan ikke besvares entydigt og så vil de kræve en længere forklaring.

For at svare på det sidste først - Ja, der er massere af fordele ved en HTPC frem for en HDD recorder.
En HTTPC kan stortset alt. En HDD recorder kan kun det som en HDD recorder kan, og det er oftest primært koncentreret omkring afspilning og optagelse af film/tv udsendelser.

For at besvare dit spørgsmål om, hvilke harware der skal til, der vil jeg anbefale dig at scanne de forskellige emner igennem her på forumet. Der er et hav af dem med stortset samme spørgsmål.

Om det er bedre at bygge selv fremfor at købe en færdig. Det skal mest af alt nok vejes ud fra, hvorvidt du er erfaren "gør det selv". Jeg bygger af princip altid mine egne PCére, og har altid gjort det. (Jeg tror jeg har ejet en færdig/ikke modificeret PC engang tilbage i 80érne. I dag har jeg en modificeret Compaq maskine stående og lege server i mit kontor. Selvom det er en færdig bygget desktop model, så har jeg også lavet modifikationer til den).
Det er ikke kun for økonomiens skyld at jeg gør det, men fordi jeg gerne vil have 100% kontrol over, hvad der er i mine maskiner. Samtidig har jeg derved også mulighed for at stykke den maskine samme, som jeg kunne tænke mig.

Til top
torpedo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Maj-2006
Sted: Denmark
Point: 183
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2007 kl. 22:08

>Hvad kan man præcist bruge en HTPC til?

- Se og optage tv (harddiskrecorder)
- Høre og optage radioudsendelser
- Afspille DVD og DIVX film (DVD-afspiller)
- Afspille CD og MP3 audio (CD-afspiller)
- Fremvisning af billeder
- Diverse funktioner (se vejrudsigt, spille småspil)

Opkobling til internet betyder at du samtidig får en masse god funktioner som direkte opslag af covers og synopsis når du afspiller musik og film.

Jeg vil formode at de to mest udbredte HTPC applikationer er MCE og MediaPortal, som begge dækker de nævnte funktioner.

>Hvordan sluttes det til?

Billed: Via digital (DVI) eller analog (VGA) udgang fra grafikkort til tv. Du skal helst have et LCD tv, da CRT ikke er optimal til pc samt fare for indbrænding på plasma.

Lyd: Via digital (S/PDIF) eller analog (minijack) udgang fra lydkort til surround- eller stereoforstærker/tv.

>Bedst at bygge en selv, eller kan man købe en der er klar?

Jeg vil anbefale at bygge den selv, da du typisk vil kan udvælge de bedste komponenter med god performance til følge. Du vil kunne udvælge det pæneste kabinet, om du vil anvende analog el. digital tuner, lydsvage komponenter, samt vælge et grafik/lydkort der giver god kvalitet for pengene.

Prisen for en selvbyg htpc med gode komponenter vil koste mellem 10-12.000 kr.

>Er der nogen umiddelbare fordele ved en HTPC iforhold til en HDD recorder?

Fordele: Løbende understøttelse af alle nyeste formater ved at løbende udvide/ombygge hardware samt opdatere softwaren efter behov. Giver en masse viden om hardware og software inden for multimedie (det kræves lidt at man sætter sig ind i stoffet, hvis man vil have en toptunet maskine med de nyeste teknologier).

Ulemper: Kan være besværlig at tweake og vedligeholde bl.a. mht. til diverse codecs. Svær at gøre lydsvag. Ikke familievenlig (typisk ved schedulering af optagelser). Kræver en hvis pc kendskab samt en del tålmodig. EPG og undertekster er ikke optimal supporteret pt.

Du kan på de følgende link læse lidt om hvordan du får digital tv til at virke i en htpc. Det vil formentlig give dig en idé om det er noget som du har mod på at gå igang med. Jeg kan anbefale det, da det er great fun

http://dvb.perch.dk/DVB.php

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2007 kl. 22:54
Oprindeligt skrevet af torpedo torpedo skrev:

Du kan på de følgende link læse lidt om hvordan du får digital tv til at virke i en htpc. Det vil formentlig give dig en idé om det er noget som du har mod på at gå igang med. Jeg kan anbefale det, da det er great fun

http://dvb.perch.dk/DVB.php

Jeg har netop færdiggjort en anmeldelse af FloppyDTV.

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1183&zoneid=19

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu