recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad bruger du til afspilning af Blu-Ray i MCE?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad bruger du til afspilning af Blu-Ray i MCE?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
audio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Januar-2009
Status: Offline
Point: 373
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 20:43
Hvorfor vælger du ikke 50hz ? Det er da tættere på noget deleligt med 24.
Sandy bridge har vist nogle problemer med at få sat refresh rate til præcis "film 24 hz", så måske kunne man få mere flydende film ved at lade programmet Reclock speede filmen op så det passer med 50hz (2x25).
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2011 kl. 01:27
Oprindeligt skrevet af audio audio skrev:

Hvorfor vælger du ikke 50hz ? Det er da tættere på noget deleligt med 24.
Sandy bridge har vist nogle problemer med at få sat refresh rate til præcis "film 24 hz", så måske kunne man få mere flydende film ved at lade programmet Reclock speede filmen op så det passer med 50hz (2x25).

Kan da prøve det... men er ret sikker på det ikke gør en forskel... det er som om at maskinen kommer til kort... som om den ikke kan yde nok ved helt vilkårlige tidspunkter... men det er kun i de nyeste versioner af PowerDVD det sker. Confused

EDIT: Jo nyere version det er des mere hakker det... damn jeg er forvirret.

Redigeret af Hessi - 22-September-2011 kl. 01:28
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2011 kl. 01:52
Det kunne være jeg lige skulle tilføje at HTPC'en er tilsluttet min Marantz SR-5004 receiver som er tilsluttet TV'et, en Samsung LE-46M86BD.

Og har lige tjekket at jeg kan sætte refresh rate til 23, 24 (som den er sat til nu på prøve), 25, 29, 30, 50, 59 og 60 hz. Jeg går ud fra at receiveren modtager et 24 hz. signal og omformer det til et 50/60 hz. signal output... er det korrekt forstået?
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2011 kl. 02:38
Det hjalp ikke at sætte den til 24 Hz. og oven i købet begyndte mine kanaler at hakke ustyrligt.

50 hz. hjalp ret meget på det, men det sker stadig en sjældent gang i mellem at der lige kommer en enkel hak eller to.

Går ud fra at TV'et kører med 50 hz. og derfor behøver receiveren ikke at omforme signalet, ergo mindre hak.

Jeg kom til at tænke på om det kunne have noget at gøre med de kabler jeg bruger. Tvivler dog lidt på det da tidligere versioner af programmet som sagt har kørt problemfrit mht. hakkeriet. 2 kabler magen til hinanden mellem HTPC og receiver, og mellem receiver og TV.
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
audio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Januar-2009
Point: 373
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2011 kl. 07:56
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

50 hz. hjalp ret meget på det, men det sker stadig en sjældent gang i mellem at der lige kommer en enkel hak eller to.

Jamen, 24 er jo heller ikke helt deleligt med 50. Prøv at installere Reclock (er der nogen der har et link).
Når det er installeret så popper der et vindue op når der afspilles noget TV/Video, og spørger om du vil benytte Reclock i forbindelse med afspilningen. Der kan du så bare vælge nej til TV og ja til BD. Du behøves slet ikke at sætte noget op, Reclock finder selv den bedste løsning ift. din refresh rate, hvilket i dette tilfælde er at speede filmen en anelse op så det svarer til 25 fps.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2011 kl. 11:17
Hessi - Har du overvejet, om det kan være gfx driveren som simpelthen er buggy, eller powerdvd som bare er noget bras i lige præcis din konfiguration?

Tag en standard DVD, sørg for refreshrate er sat til 50. Afspil og tjek resultatet. Hvis det hakker der, så vil jeg meget kraftigtig overveje om powerdvd skal forblive på maskine.
Tjek derefter det samme, men med en anden afspiller. Brug MediaPlayer/MediaCenteret. Er det stadigvæk det samme, så vil jeg gå i krig med at se på driveren.

Årsagen til DVD er, at det er standard MPEG2 format. Det SKAL næsten en hvilken som helst nyere maskine kunne afspille uden problemer idag.

Hvis du får DVD til at virke, så eksperimenter med andre formater, AVCHD, h.264 osv. i forskellige frame rates. evt. også i forskellige opløsninger. Men lad foreløbig din refresh rate forblive på 50. 50 er et kompromis der virker tilfredsstillende i stort set alle tilfælde. Det er først når du begiver dig ud i NTSC 60hz film, at du skal være bekymret for refresh rate på din maskine, så det bør du afholde dig fra, eller leve med resultatet, foreløbig.
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2011 kl. 13:02
Jeg må lige lege lidt mere med det i weekenden. Havde slet ikke tænkt på drivere, så tak for det. Smile

Tjekkede TV'ets manual og der står at på HDMI indgangene er refresh rate 59,94 hz i 1080p. Har dog sat maskinen til at køre med 50 hz.

Opdagede at hvis jeg satte refresh rate i driveren var den ikke gældende i Windows Media Center... Det skulle også gøres i Media Center opsætningen. Confused

Det eneste jeg bruger medie centeren til er DVD, Blu-Ray, musik og billeder.... Har ingen film til at ligge som filer.

Men som sagt må jeg lige lege lidt mere med det... har heldigvis fri i morgen. Big smile
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2011 kl. 13:54

Tjekkede TV'ets manual og der står at på HDMI indgangene er refresh rate 59,94 hz i 1080p. Har dog sat maskinen til at køre med 50 hz.

Glem TVéts manual for nu. Jeg har endnu til gode at se et PAL TV med HDMI, der ikke kan håndtere et 50hz signal.

Opdagede at hvis jeg satte refresh rate i driveren var den ikke gældende i Windows Media Center... Det skulle også gøres i Media Center opsætningen. Confused 

Her bliver jeg virkelig bekymret, for der er noget rivende galt.
Enten får du fortalt det forkert, eller så er der simpelthen noget galt på din maskine, og sandsynligvis i form af drivere.

Refreshraten skal stilles i Windows under indstillinger for din skærm, (eller evt. via Intels kontrolpanel som burde ligge nede i højre hjørne). Når det er gjort det, så følger Mediacenteret og alle andre programmer denne refreshrate, medmindre du i et specifikt program kan vælge noget andet, (f.eks i PowerDVD). Sidstnævnt skal du IKKE gøre, før du er sikker på at 50hz virker tilfredsstillende.
Husk dit udgangspunkt er 50hz materiale (eller 25hz) MPEG. Og først når det virker, så kan du gå videre til BD (24hz og HD opløsninger). Lad være med at fokuser på billedekvalitet. Det kommer til allersidst.

Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2011 kl. 00:58
Jeg går ud fra at Media Center har sin egen indstilling som overtager suveræniteten fra driverens/Windows' globale indstilling. For det er 2 forskellige refresh rates ved henholdsvis intel driver control panel (som hænger sammen med windows monitor setting) og Media Center... Det kan også bekræftes for når jeg minimere Media Center så mister TV'et kort forbindelsen for at få den genskabt med den globale driver/windows indstilling.

Prøvede at sætte den globale driver/windows setting til 24 hz. og Media Center til 50 hz. og da gjorde den det der med at genskabe signalet med de globale indstillinger, samt det kunne tydeligt ses at det ikke kørte lige så "flydende" på skrivebordet som det gjorde i Media Center.

Redigeret af Hessi - 23-September-2011 kl. 03:49
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2011 kl. 11:50
Det burde der ikke være forskel på, medmindre du har væsentlige argumenter for, at ikke køre din windows (desktop) i 50hz
Mig bekendt læser MCE den opsætning du har i windows, og spørger om du vil bibeholde den. Det burde du så gøre.

Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2011 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det burde der ikke være forskel på, medmindre du har væsentlige argumenter for, at ikke køre din windows (desktop) i 50hz
Mig bekendt læser MCE den opsætning du har i windows, og spørger om du vil bibeholde den. Det burde du så gøre.

Det troede jeg også - og tjekkede det også.... satte refresh rate til 50 hz. i driverens control panel og startede Media Center, begyndte at sætte tv'et op og den siger så at opløsning og refresh rate er sat til 1080p, 59,94 hz. og om jeg vil beholde det. Confused

Men nok om det.... Smile

Rigtig mange tusind tak til Kim a.k.a. Kandersen for at pointere det der burde være tydeligt, nemlig en driver opdatering. Det løste problemet.

Nu er Windows igen installeret på ny med alle opdateringer, nyeste drivere og nyeste version af PowerDVD og det kører bare. Lavede også en BIOS opdatering bare for at være sikker.

Jeg har leget lidt med indstillingerne til refresh rate og synes 59,94 hz. giver det bedste resultat... prøvede 50 hz. og det resulterede i juddering i panorama scener. Dog skulle stadig både driver/windows monitor setting og Media Center indstilles.

Alt er nu også "kalibreret" to my liking. Big smile

Mange tak til alle i tråden der har hjulpet eller prøvet at hjælpe. Smile
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu