|
Hvad er Crossover |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Zagger ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-December-2009 Sted: Tusenæs Status: Offline Point: 297 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 27-April-2012 kl. 08:42 |
Hejsa. Som i kan se kunne jeg godt tænke mig at vide hvad Crossover er, jeg har prøvet at finde på nettet hvad det er , men kan ikke finde noget som jeg forstår.
Så er der ikke en herinde der kan forklare mig det, skåret ud i pap, og hvad skal/kan det bruges til. På forhånd tak. |
|
Oppo BDP-93
Nvidia Shield |
|
![]() |
|
huntiedk ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2006 Sted: København Ø, DK Status: Offline Point: 725 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Crossover kan betyde mange ting, fx. den skillefrekvens, der bruges til at dele signalet mellem subwoofer og de resterende højttalere. Crossover er også navnet på et programmel, som gør det muligt at køre Windows-programmer på Mac OS.
Hvilken slags Crossover snakker vi om? |
|
Øst, vest, ::1 bedst
|
|
![]() |
|
Christian H ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-Juni-2006 Sted: Sydjylland Status: Offline Point: 693 |
Hvis vi går ud fra at vi snakker i hifi/surround verdenen (Hvilket ville give bedst mening i denne del af forummet), så betyder crossover, den frekvens hvor dine højtalere holder op med at spille, og hvor din subwoofer begynder at spille.
Jo lavere crossover du vælger, jo dybere bas skal dine højtalere kunne præstere. Har du f.eks. sattelit-højtalere vil din crossover skulle sættes højere end hvis du har store gulvhøjtalere.
|
|
![]() |
|
Vanderlay ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1168 |
Cross-over er også navnet på det delefilter, der sidder i enhver højttaler
|
|
![]() |
|
Pony65 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1840 |
Har du mod på at læse lidt og på Engelsk, er her lidt Wiki
|
|
![]() |
|
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
Jeg ville forklare det med: Den frekvens hvor kurven for enhed X krydser med enhed Y. Det kan være både Sub-, bas-, mellemtone- og diskant-enheder.
BS
|
|
![]() |
|
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3804 |
Crossover ( frekvens ) angiver hvornår enhederne i en højttaler tager over, eller hvor delefilteret skærer frekvensen fra til en enhed. Som eksempel deler en 3 vejs høttaler fra Dali ( Ikon 7 ) med bånddiskantmodul frekvensen 3 steder. Dette sker ved 700 hz ( Bas), 2500 hz ( Mellemtone ) og 14000 hz ( Softdome / Diskant ), resten af vejen op til 30000 hz varetages af bånddiskanten.
Ved et setup med subwoofer, angiver crossover hvornår sub'en skal være aktiv. Dette kan være fra 100 hz og ned, crossover her vælges udfra hvornår fronter ikke længere kan gengive de dybe toner/frekvens ( med et lille overlap, så der ikke opstår "hul" i lyden ).
|
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|
![]() |
|
Steve Jones ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
"Keep it simple, stupid" Jeg ville også forklare det på denne måde. Jeg har svært ved at tro google ikke kunne forklare det - der er massere af tråde om emnet alene på dette forum.
|
|
![]() |
|
Zagger ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-December-2009 Sted: Tusenæs Status: Offline Point: 297 |
Hejsa. I har givet nogen rigtig gode svar , det er jeg meget glad for, tak for det. Det her svar er nok det jeg får mest ud af. Nu har jeg forstået det jeg spurgte om, og ja, det er omkring surround/hifi jeg ville vide. |
|
Oppo BDP-93
Nvidia Shield |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |