recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er der sket med "Billede kvalitetet"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad er der sket med "Billede kvalitetet"

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad er der sket med "Billede kvalitetet"
    Sendt: 16-April-2017 kl. 02:32
Jeg hører til dem der udforsker mange TV tit og ofte, og det gør jeg for at finde de rigtigt gode TV - dem der altså viser et naturligt billede. Et naturligt billede er for mig, når et TV viser en scene eller et objekt, som mit eget øje ville have set eller opfattet en given scene/objekt på samme måde, som et TV gengiver. Jeg så her til aften i TV en dansk film, hvor alt blev fremstillet på mit TV, som jeg selv med mine øjne ville have set scenen fra Christianshavn m.v. Altså et naturligt billede.

Når folk fornøjet fortæller om deres nyindkøbte TV så er det ofte med udtalelsen  "Et hammer godt billede" og tilsvarende. Men et korrekt og naturligt billede? - jeg tvivler nok en anelse. For folk går som jeg kan udlede det, mere op i et hammer flot og imponerende billede, end i et korrekt og naturligt billede. Altid godt at kunne imponere gutterne.

Når jeg læser diverse anmeldelser rundt omkring, så er billedet sort - "Kulsort". Øh jo, men er de viste objekter m.v. mere sorte, end objektet naturligt vil blive vist for dine egne øjne? Hvor blev det naturlige billede af i anmeldelserne?

Jeg kan uden professionel hjælp indstille mit TV til at vise et flot og imponerende billede. Det er straks meget sværere at indstille mit TV til at vise et korrekt og naturligt billede. 

Det er nok mig der er gammel. Folk vil på Facebook ofte gerne fremstille deres liv som mere spændende og perfekt end det måske er i virkeligheden. Det samme gælder formentlig med billede kvaliteten, for at imponere omgivelserne, så bliver det unaturligt.

Jeg tænker ind i mellem på Otto, spildte han sin tid på sine mange udtalelser om det naturlige billede, eller også er der bare nye tider, med nye TV, og en ny generationSmile

Bare nogle late night tanker, og desværre ret uinteressante tanker for de fleste.

Redigeret af Hother - 16-April-2017 kl. 02:46
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2017 kl. 03:04
"Billedkvalitet"

Der er ikke noget "korrekt og naturligt" billede. Det der skal sigtes efter er et KORREKT billede. Det KORREKTE billede kan sagtens se vældigt unaturligt ud, hvis det er dét instruktøren ville have. En film eller en serie skal ikke være som at kigge ud af at vindue; en film eller en serie skal være som instruktøren vil have den skal se ud, og det får man kun lov til at se med en god skærm der er kalibreret efter gældende standarder.

Redigeret af Naiera - 16-April-2017 kl. 03:07
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19648
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2017 kl. 09:08
Hother, sådan har det altid været også dengang Otto var aktiv på billedsiden.

Denne side lavede jeg for nok 8 år siden, efter en debat på usenet:
http://moppe.dk/lcdfabrik.html

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2017 kl. 09:53
Naiera.

Selvfølgelig er der korrekt og naturligt billede! Man må blot ikke bruge film som reference for det. Men tager man f.eks. tv-optagelser af dagligdagen i Danmark, interviews, studieudsendelser m.v., så bliver der brugt oceaner af tid, på netop at indstille hvidbalance m.v., for at det netop skal blive gengivet korrekt.

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2017 kl. 09:56
"Billed Kvantitet"

Et billede skal virke tiltalende og få os til at købe TV. Det kan være det producenterne tilstræber.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2017 kl. 10:04
Det jeg plejer og gøre når f.eks en nabo har købt nyt led til 15000, og er ih så stolt, men jeg bare står og krummer tæer fordi mit 4 år gamle Panasonic ST60 viser et mere korrekt og naturligt billede er at,
Finde nogle anbefalede indstillinger fra en kalibrering på nettet og knappe ind på deres TV. Og vupti så går det hurtigt op for dem hvor grimt det var med standard indstillinger, som gav pangfarver på tegnefilmen, men egentlig så ud af pis på alt andet.

Nu ved jeg så godt en rigtig kalibrering er det optimale, da paneler har forskelligheder selvom det er samme model. Men jeg har dog aldrig oplevet at ovenstående metode ikke gav et langt bedre billede end standard indstillinger.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2017 kl. 10:07
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Naiera.

Selvfølgelig er der korrekt og naturligt billede! Man må blot ikke bruge film som reference for det. Men tager man f.eks. tv-optagelser af dagligdagen i Danmark, interviews, studieudsendelser m.v., så bliver der brugt oceaner af tid, på netop at indstille hvidbalance m.v., for at det netop skal blive gengivet korrekt.

M.v.h.

Det var faktisk et indlæg som du skrev i en tråd i går, som lidt forsinket ganske vist, animerede mig til min tråd. Du skrev til et medlem der var kommet hjem med et nyt TV, at nu skulle denne få indstillet sit TV så det viste et mere naturligt billede. Og mine tanker blev fulgt af filmen "Oven gaden under vandet", som i mine øjne var utroligt flot optagetSmile 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Point: 6294
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2017 kl. 10:42
Mit LG OLED er professionelt kalibreret
Når jeg prøver at ændre indstillingerne på fladskærme hos andre får jeg at vide, at det skal jeg bare ikke blande mig i
Så det er jeg holdt op med
Så må de selv om det... det er jo dem, som skal se på det Wink
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2017 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Når jeg læser diverse anmeldelser rundt omkring, så er billedet sort - "Kulsort". Øh jo, men er de viste objekter m.v. mere sorte, end objektet naturligt vil blive vist for dine egne øjne?

De viste objekter skulle meget gerne være helt sorte i kildematerialet, og ikke grå.

Man sigter jo efter at ramme kulsort i de billedelementer, der netop er kulsorte. Derudover er et godt sortniveau jo netop med til at skabe dit naturlige billede, da verden omkring dig jo ikke har et mælkehvidt skær.

Jeg tænker ind i mellem på Otto, spildte han sin tid på sine mange udtalelser om det naturlige billede, eller også er der bare nye tider, med nye TV, og en ny generationSmile

Spøjst. at du lige nævner Otto i den sammenhæng, for han var/er netop fortaler for det korrekte billede, og ikke din beskrivelse af det naturlige billede, og det har I jo også diskuteret flere gange.

Når folk fornøjet fortæller om deres nyindkøbte TV så er det ofte med udtalelsen "Et hammer godt billede" og tilsvarende. Men et korrekt og naturligt billede? - jeg tvivler nok en anelse.

I øvrigt en noget nedladende udtalelse.

Redigeret af lunddal - 16-April-2017 kl. 11:11
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8660
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2017 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Naiera.

Selvfølgelig er der korrekt og naturligt billede!

Det skriver han jo også.

Med et korrekt billede, kan du jo netop vise både naturlige og unaturlige billeder, men det naturlige billede er ikke et mål i sig selv.

Redigeret af lunddal - 16-April-2017 kl. 11:07
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2017 kl. 12:25
Jeg synes Rasmus Larsen rammer spot on i Hothers egen udstyrs tråd :

" . . . Korrekt billedgengivelse er jo egentlig meget simpelt. Man kan kalde det "naturligt", men helt konkret handler det jo om at gengive kilden troværdigt:

Hvis kildesignalet beder om en given farve ved en given lysstyrke - lad os sige bordeaux-rød i dagslys - så skal skærmen vise det og intet andet. 

Om det så ser ud som i virkeligheden er for så vidt ligegyldigt, da der jo sidder en skaber af indholdet i den anden ende og tager beslutninger om hvordan det skal se ud. Ønsker denne indholdsskaber at vise en solnedgang i fotonegativ, så skal han naturligvis kunne dette uden skærmen tager egne beslutninger om gengivelsen.. . ."
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2017 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Korrekt billedgengivelse er jo egentlig meget simpelt. Man kan kalde det "naturligt", men helt konkret handler det jo om at gengive kilden troværdigt:

Præcis, og det er jo det som jeg håber at folk vil interessere sig lidt for. Jeg har set alt for mange TV som ikke gengiver troværdigt, al den stund, at jeg har set samme film sekvenser på mit eget TV.  Det er jo sammenligneligt med "High Fidelity" - altså HIFI.

Redigeret af Hother - 16-April-2017 kl. 12:35
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu