|
Hvad er der sket med "Billede kvalitetet" |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |||
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 16-April-2017 kl. 02:32 |
||
Jeg hører til dem der udforsker mange TV tit og ofte, og det gør jeg for at finde de rigtigt gode TV - dem der altså viser et naturligt billede. Et naturligt billede er for mig, når et TV viser en scene eller et objekt, som mit eget øje ville have set eller opfattet en given scene/objekt på samme måde, som et TV gengiver. Jeg så her til aften i TV en dansk film, hvor alt blev fremstillet på mit TV, som jeg selv med mine øjne ville have set scenen fra Christianshavn m.v. Altså et naturligt billede.
Når folk fornøjet fortæller om deres nyindkøbte TV så er det ofte med udtalelsen "Et hammer godt billede" og tilsvarende. Men et korrekt og naturligt billede? - jeg tvivler nok en anelse. For folk går som jeg kan udlede det, mere op i et hammer flot og imponerende billede, end i et korrekt og naturligt billede. Altid godt at kunne imponere gutterne. Når jeg læser diverse anmeldelser rundt omkring, så er billedet sort - "Kulsort". Øh jo, men er de viste objekter m.v. mere sorte, end objektet naturligt vil blive vist for dine egne øjne? Hvor blev det naturlige billede af i anmeldelserne? Jeg kan uden professionel hjælp indstille mit TV til at vise et flot og imponerende billede. Det er straks meget sværere at indstille mit TV til at vise et korrekt og naturligt billede. Det er nok mig der er gammel. Folk vil på Facebook ofte gerne fremstille deres liv som mere spændende og perfekt end det måske er i virkeligheden. Det samme gælder formentlig med billede kvaliteten, for at imponere omgivelserne, så bliver det unaturligt. Jeg tænker ind i mellem på Otto, spildte han sin tid på sine mange udtalelser om det naturlige billede, eller også er der bare nye tider, med nye TV, og en ny generation ![]() Bare nogle late night tanker, og desværre ret uinteressante tanker for de fleste. Redigeret af Hother - 16-April-2017 kl. 02:46 |
|||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|||
![]() |
|||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12366 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
"Billedkvalitet"
Der er ikke noget "korrekt og naturligt" billede. Det der skal sigtes efter er et KORREKT billede. Det KORREKTE billede kan sagtens se vældigt unaturligt ud, hvis det er dét instruktøren ville have. En film eller en serie skal ikke være som at kigge ud af at vindue; en film eller en serie skal være som instruktøren vil have den skal se ud, og det får man kun lov til at se med en god skærm der er kalibreret efter gældende standarder. Redigeret af Naiera - 16-April-2017 kl. 03:07 |
|||
![]() |
|||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19648 |
||
Hother, sådan har det altid været også dengang Otto var aktiv på billedsiden.
Denne side lavede jeg for nok 8 år siden, efter en debat på usenet: http://moppe.dk/lcdfabrik.html Klaus |
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
||
Naiera.
Selvfølgelig er der korrekt og naturligt billede! Man må blot ikke bruge film som reference for det. Men tager man f.eks. tv-optagelser af dagligdagen i Danmark, interviews, studieudsendelser m.v., så bliver der brugt oceaner af tid, på netop at indstille hvidbalance m.v., for at det netop skal blive gengivet korrekt. M.v.h. |
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
||
"Billed Kvantitet"
Et billede skal virke tiltalende og få os til at købe TV. Det kan være det producenterne tilstræber. |
|||
![]() |
|||
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
||
Det jeg plejer og gøre når f.eks en nabo har købt nyt led til 15000, og er ih så stolt, men jeg bare står og krummer tæer fordi mit 4 år gamle Panasonic ST60 viser et mere korrekt og naturligt billede er at,
Finde nogle anbefalede indstillinger fra en kalibrering på nettet og knappe ind på deres TV. Og vupti så går det hurtigt op for dem hvor grimt det var med standard indstillinger, som gav pangfarver på tegnefilmen, men egentlig så ud af pis på alt andet. Nu ved jeg så godt en rigtig kalibrering er det optimale, da paneler har forskelligheder selvom det er samme model. Men jeg har dog aldrig oplevet at ovenstående metode ikke gav et langt bedre billede end standard indstillinger. |
|||
![]() |
|||
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
||
Det var faktisk et indlæg som du skrev i en tråd i går, som lidt forsinket ganske vist, animerede mig til min tråd. Du skrev til et medlem der var kommet hjem med et nyt TV, at nu skulle denne få indstillet sit TV så det viste et mere naturligt billede. Og mine tanker blev fulgt af filmen "Oven gaden under vandet", som i mine øjne var utroligt flot optaget
![]() |
|||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|||
![]() |
|||
jake51 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Januar-2005 Sted: Randers Status: Offline Point: 6294 |
||
Mit LG OLED er professionelt kalibreret Når jeg prøver at ændre indstillingerne på fladskærme hos andre får jeg at vide, at det skal jeg bare ikke blande mig i Så det er jeg holdt op med Så må de selv om det... det er jo dem, som skal se på det
![]() |
|||
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson |
|||
![]() |
|||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8660 |
||
De viste objekter skulle meget gerne være helt sorte i kildematerialet, og ikke grå. Man sigter jo efter at ramme kulsort i de billedelementer, der netop er kulsorte. Derudover er et godt sortniveau jo netop med til at skabe dit naturlige billede, da verden omkring dig jo ikke har et mælkehvidt skær.
Spøjst. at du lige nævner Otto i den sammenhæng, for han var/er netop fortaler for det korrekte billede, og ikke din beskrivelse af det naturlige billede, og det har I jo også diskuteret flere gange.
I øvrigt en noget nedladende udtalelse. Redigeret af lunddal - 16-April-2017 kl. 11:11 |
|||
![]() |
|||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8660 |
||
Det skriver han jo også. Med et korrekt billede, kan du jo netop vise både naturlige og unaturlige billeder, men det naturlige billede er ikke et mål i sig selv. Redigeret af lunddal - 16-April-2017 kl. 11:07 |
|||
![]() |
|||
Lennon ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4858 |
||
Jeg synes Rasmus Larsen rammer spot on i Hothers egen udstyrs tråd :
" . . . Korrekt billedgengivelse er jo egentlig meget simpelt. Man kan kalde det "naturligt", men helt konkret handler det jo om at gengive kilden troværdigt: - Hvis kildesignalet beder om en given
farve ved en given lysstyrke - lad os sige bordeaux-rød i dagslys - så
skal skærmen vise det og intet andet. Om
det så ser ud som i virkeligheden er for så vidt ligegyldigt, da der jo
sidder en skaber af indholdet i den anden ende og tager beslutninger om
hvordan det skal se ud. Ønsker denne indholdsskaber at vise en
solnedgang i fotonegativ, så skal han naturligvis kunne dette uden
skærmen tager egne beslutninger om gengivelsen.. . ." |
|||
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm |
|||
![]() |
|||
||
Præcis, og det er jo det som jeg håber at folk vil interessere sig lidt for. Jeg har set alt for mange TV som ikke gengiver troværdigt, al den stund, at jeg har set samme film sekvenser på mit eget TV. Det er jo sammenligneligt med "High Fidelity" - altså HIFI.
Redigeret af Hother - 16-April-2017 kl. 12:35 |
|||
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |