Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
|
Sendt: 17-April-2011 kl. 18:16 |
strandvasker skrev:
Oplevelsen på en motorcykel og en cykel er to vidt forskellige ting, stortset lige så forskellige som elastikspring og rygsvømning. |
Det er en SB med og uden en server da også...
strandvasker skrev:
..okay, der er EN smart feature ekstra, men det er vist kun på 4HD'en til 18.000 og det er at den kan rippe musikken selv, blot man fylder en cd i drevet. Lige netop den funktion kan jeg godt se et appeal i for en kræsen lydentusiast der bestemt ikke gider "det nørdede" i at skulle rippe via computeren.
|
Det kan du netop også i 3HD'en, det er præcist dét der er appellen ved den (det er sådan set dét der er hele konceptet, så selvfølgelig kan den også det).
Men jeg tror jeg vil lukke dén del af debatten med at sige at Olive ikke er en "bedre" version af SB/Sonos, det er et anderledes, men dog sammenligneligt produkt. Man kan nogle ting med det ene som man ikke kan med det andet, og omvendt.
Redigeret af Otto J - 17-April-2011 kl. 18:20
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 17-April-2011 kl. 18:18 |
bhaagensen skrev:
Jeg synes også en Apple/Mac-baseret løsning med en eller flere af iTunes/AirPlay/Apple Remote/iPod Touch/iPad/iPhone/Airport Express/DAC/M2tech/etc, fortjener at blive nævnt. Om end måske lidt dyrere end SB/Sonos, hvis man starter fra ingenting. Tror dog det er en fin løsning med et stort firma og dertilhørende udviklingspotentiale. |
Den største ulempe (p.t. i hvert fald) ved en egentligt Apple baseret løsning, er at de ikke har synkronisering af lyd mellem rummene. Ret træls, hvis man bevæger sig fra rum til rum eller hvis rummene er tæt på hinanden så man kan høre den forskudte lyd fra et andet rum. Men i ét rum er Apple løsningen fin.
|
 |
Slettet_120331
--
Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Point: 1123
|
Sendt: 17-April-2011 kl. 20:03 |
Personligt synes jeg ingen er produkterne giver så meget mening. Du har din egen forstærker som man så alligevel skal hen og tænde når man vil høre musik og så skal den vel også være skruet ret højt op sådan at man kan skrue op og ned på sonos/squeezebox som man selv vel, et ret upraktisk element hvis man så efterfølgende skifter receiveren over på en anden kanal uden at skrue ned får man sig nok en overraskelse :) (nogle receivere kan vidst indstilles ud af dette problem? ) Så skal man gå all the way og kun bruge sonos/squeezebox forstærkere hvilket også er lidt en nederen løsning. Ved ikke om jeg har misforstået et eller andet men synes ikke det er en løsning jeg selv vil betale mange penge for :)
Dette giver mig faktisk en god ide til en android app :)
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 17-April-2011 kl. 20:15 |
Briam skrev:
Personligt synes jeg ingen er produkterne giver så meget mening. Du har din egen forstærker som man så alligevel skal hen og tænde når man vil høre musik og så skal den vel også være skruet ret højt op sådan at man kan skrue op og ned på sonos/squeezebox som man selv vel, et ret upraktisk element hvis man så efterfølgende skifter receiveren over på en anden kanal uden at skrue ned får man sig nok en overraskelse :) (nogle receivere kan vidst indstilles ud af dette problem? )
Så skal man gå all the way og kun bruge sonos/squeezebox forstærkere hvilket også er lidt en nederen løsning.
Ved ikke om jeg har misforstået et eller andet men synes ikke det er en løsning jeg selv vil betale mange penge for :)
Dette giver mig faktisk en god ide til en android app :) |
Det er ét af argumenterne for at bruge et synligt apparat med display, med almindelig IR fjernbetjening - såsom SB Touch eller netop Olive. Så kan man programmere det hele ind i f.eks. en Harmony fjernbetjening. Men ja, jeg er da helt enig i at det lækre i at styre det hele fra en avanceret controller, går af det når man ikke kan styre det hele med den.
Der findes mig bekendt ingen der har lavet en app der både kan styre SB eller Sonos, OG styre en forstærker, direkte. Det kan gøres med ekstra hardware, såsom Crestron, AMX, RTI osv., men dér stopper de fleste op når de hører prisen.
|
 |
lunddal
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2006
Point: 8685
|
Sendt: 17-April-2011 kl. 20:26 |
Otto J skrev:
bhaagensen skrev:
Jeg synes også en Apple/Mac-baseret løsning med en eller flere af iTunes/AirPlay/Apple Remote/iPod Touch/iPad/iPhone/Airport Express/DAC/M2tech/etc, fortjener at blive nævnt. Om end måske lidt dyrere end SB/Sonos, hvis man starter fra ingenting. Tror dog det er en fin løsning med et stort firma og dertilhørende udviklingspotentiale. |
Den største ulempe (p.t. i hvert fald) ved en egentligt Apple baseret løsning, er at de ikke har synkronisering af lyd mellem rummene. Ret træls, hvis man bevæger sig fra rum til rum eller hvis rummene er tæt på hinanden så man kan høre den forskudte lyd fra et andet rum. Men i ét rum er Apple løsningen fin. | Så har der været noget galt, for det bør spille sykront i alle højtalere. En ulempe er dog at man ikke kan spille forskellig musik i forskellige rum fra samme server.
|
 |
rasmusvn
Guld medlem
Oprettet: 10-Oktober-2008
Sted: Odense N
Point: 826
|
Sendt: 17-April-2011 kl. 20:28 |
Stello laver en god DAC til omkring 5k. Generelt bør man ikke styre volumen via Sonos, da lyden forringes herved, efter som der er tale om en simpel digital volume kontrol. Volumen bør således styret fra et sted; forstærkeren.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 17-April-2011 kl. 20:37 |
lunddal skrev:
Så har der været noget galt, for det bør spille sykront i alle højtalere.
|
Siger hvem?
|
 |
clausols1
Guld medlem
Oprettet: 18-September-2007
Sted: Hedehusene
Point: 791
|
Sendt: 17-April-2011 kl. 20:40 |
En SB2 eller SB3 kan styre en forstærker via et plugin, se HER
|
 |
lunddal
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2006
Point: 8685
|
Sendt: 17-April-2011 kl. 20:53 |
Otto J skrev:
lunddal skrev:
Så har der været noget galt, for det bør spille sykront i alle højtalere.
|
Siger hvem? | Mig! De gange jeg har brugt det til f.eks. fester har det altid været synkront i de to-tre rum det har været brugt.
|
 |
strandvasker
Guld medlem
Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
|
Sendt: 17-April-2011 kl. 22:26 |
rasmusvn skrev:
Generelt bør man ikke styre volumen via Sonos, da lyden forringes herved, efter som der er tale om en simpel digital volume kontrol. Volumen bør således styret fra et sted; forstærkeren. |
Hvis du kører digitalt ud fra Sonos over til en ekstern dac er jeg helt enig, der kan den kun skrue ned ved at klippe i de 16 bit musiksignal. Bruger du den interne dac i Sonos er det en anden snak, internt upsamples de originale 16 bit musik til 24 bit, så der er mulighed for at skrue 8 bit ned for lyden inden der pilles ved de originale 16 bit. I praksis betyder det at den har en 256 trin volumenkontrol der ikke påfører tab.
Briam skrev:
Personligt synes jeg ingen er produkterne giver så meget
mening. Du har din egen forstærker som man så alligevel skal hen og
tænde når man vil høre musik og så skal den vel også være skruet ret
højt op sådan at man kan skrue op og ned på sonos/squeezebox som man
selv vel, et ret upraktisk element hvis man så efterfølgende skifter
receiveren over på en anden kanal uden at skrue ned får man sig nok en
overraskelse :) |
Du har helt ret, men i praksis synes jeg alligevel det virker ret godt. Jeg styrer lydstyrken infrarødt direkte på min forstærker via en harmony. Musikken vælger jeg med en ipod touch og min sonos kører med fast liniesignal. Al min musik er normaliseret, dvs. spiller lige højt, så det er sjældent jeg har brug for at skrue op og ned, det er primært noget jeg gør hvis telefonen ringer, resten af tiden vælger jeg bare en lydstyrke når jeg sætter musikken på og så får den måske et nøk eller to op eller ned i løbet af aftenen. Det er ikke ligesom at se tv hvor man er nødt til at skrue ned hver gang der kommer reklamer, prøv næste gang du sidder en aften og hører musik at sætte en streg på et stykke papir hver gang du skruer op eller ned. Med mindre du har en af de der koner der konstant råber noget du næsten kan høre fra naboværelset hver gang du lige har skruet op igen, så vil jeg tro du ender med et stykke papir med ret få streger. Jeg overvejede på et tidspunkt en redeye som er en dims der oversætter wifi til ir så man kan styre ir fra ipod'en, men dels virkede det bøvlet at skulle skifte frem og tilbage mellem sonos app og redeye app men vigtigere var faktisk at ipoden først lige skal tændes og man skal lave swipe for at låse op og så skal den lige connecte til wifi og først DER kan man så mute lyden når telefonen ringer, det er bare langt federe med en skydeklar harmony der kan mute med det samme.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 18-April-2011 kl. 07:23 |
lunddal skrev:
De gange jeg har brugt det til f.eks. fester har det altid været synkront i de to-tre rum det har været brugt. |
Interessant. Det har på ingen måde været synkront når jeg har prøvet, og det er også dén konsensus jeg har fundet frem til ved at søge på nettet efter om det kunne lade sig gøre at synkronisere det. Jeg tror helt ærligt at du bare har været heldig.
Opklarende spørgsmål: Har alle tre så været eksterne højttalere, eller har den ene kørt direkte fra den PC/MAC der kører iTunes? Når jeg kører lyden fra PC'en, samtidig med at jeg streamer til AppleTV, så er lyden på AppleTV forskudt med et par sekunder.
|
 |
lahan
Guld medlem
Oprettet: 14-September-2004
Point: 9442
|
Sendt: 18-April-2011 kl. 08:28 |
Otto J skrev:
Nu er det jo individuelt hvad man synes er dyrt, men hvis du kigger på markedet som helhed, så er Sonos bestemt ikke dyrt - det er i den billige ende. Bevares, Squeezebox er billigere, men det er så også _ekstremt_ billigt (hvis du har en iPhone/iPod/iPad og en NAS server i forvejen, så kan du få Squeezebox i stuen for under en tusse). Kaleidescape er dyrt 
|
Faktisk understøtter både Sonos og Squeezebox også Andriod, så man er ikke bundet til den lidt dyrere iPxxxx
|
 |