recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er det med vinylplader?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad er det med vinylplader?

 Besvar Besvar Side  <1 910111213 14>
Forfatter
Besked
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2021 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

jeg nøjes med den original version

Sommetider når man piller ved noget der er fantastisk kan resultatet være mindre end perfekt

if it ain't broken don't fix it

Hvis det et en 1979 udgave (Tysk) kan det ikke gøres meget bedre! Det er den bedste, men min er desværre slidt op. Den er simpelthen for ridset, og det ødelægger oplevelsen.
Der er ikke passet ordentligt på den.

(It was broken, so I fixed it) Wink 


Redigeret af Pede8000 - 16-April-2021 kl. 15:44
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
mentormic Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Februar-2013
Status: Offline
Point: 30
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mentormic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2021 kl. 16:11
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Kan også anbefale Bernie Grundmans remaster af Pink Floyd; The Wall. Fra de originale analoge bånd. 2x180g.

Den er rimeligt nem at finde, og ret fantastisk. Pris 269,95 Smile 

Imusic har den på lager. Husk at købe indercovers, da den er i pap.... Dead Man kan nærmest høre ridserne opstå, når man trækker pladen ud.
Thumbs Up Den sider jeg og lytter på en fra 79 men desværre var den ene knækket Cry men så er der noget på ønske listenWink
Gato dia400s Nad c658 Rega Planar 3 B&W 802N XTZ 12.17 + surround
Til top
mentormic Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Februar-2013
Status: Offline
Point: 30
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mentormic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2021 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af mentormic mentormic skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Michael J kan man altid få fat på til billige penge lige som dire straits og the police med mindre det er special plader

Jeg er lige begyndt og søger alt hvad jeg kan, om det så er en hel kasse med en masse skrammel bare der er par jeg ved der er noget, så er der gerne et par gode overraskelser imellem når de bliver lytte igennem Big smile og lige dire straits har jeg ikke fundet noget i nu men det kommer nok ellers må jeg til lommen.
Derfor er det fedt med denne tråd der er altid lidt inspiration Wink

Prøv at besøge nogle fysiske butikker som f.eks.: Ooh Aah records - Sound station - Beat bop - Route 66 m.fl. i københavnTongue

Ellers når man er ude og rejse, så er der mange fine vinyl shops at besøge rundt omkring i verden, jeg har personlig rigtig mange gode oplevelser fra nær og fjern, har b.la. nogle ret så fantastiske minder fra Cuba og Jamaica m.fl.Big smile
Takker skal nok en tur til København inden så længe, men pungen skal lige fyldes opWink
Gato dia400s Nad c658 Rega Planar 3 B&W 802N XTZ 12.17 + surround
Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2021 kl. 17:06
Man kan ikke tale om et velproduceret album fra 2. halvdel af det 20. århundrede ud at tale om Alan Parsons, som ikke har lavet andet end velproducerede plader.

Her et par eksempler på vinyloptagelser, som folk har smidt på YouTube (jaja, ved godt at YT behandler lyden):

De vel mest kendte 2 numre, der typisk afspilles i streg:

Et af de store hits fra det fantastiske Turn of a Friendly Card album:

Et af de utallige andre hits, med en lille sjov forhistorie:


I forhold til klassisk musik, så er der for ethvert "nummer" tre ting der har betydning:

1) Hvem der har skrevet det (selvfølgeligt). Mozart er anderledes end Beethoven.

2) Hvem der var dirigent på indspilningen.

3) Hvilket orkester der stod bag indspilningen.

Søger man f.eks. efter Beethovens 9. symfoni får man cirka en milliard hits. Der skal man så bare holde tungen lige i munden og vælge de indspilninger, hvor Karajan var dirigent!




Redigeret af avemestr - 16-April-2021 kl. 17:10
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2021 kl. 17:19
Nemlig, een af de mest vellydende LPér jeg har er "I Robot", den er fantastisk og samtidig en mega god plade. 

I Wouldn't Want T Be Like You, er på den plade. Rigtig god, også klar anbefaling herfra!
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2021 kl. 08:37
Noget helt andet, jeg har gået og tænkt over... Når der står således på etiketten: All rights of the owner of the work reproduced reserved... Så er der vel tale om en genindspilning, eller et 2. oplæg af udgivelsen?

Har haft spurgt på Koda's Facebook-side, men fik aldrig svar der.

Når jeg køber vinyl, er det mest for nostalgiens skyld, og så vil jeg helst gå efter første-udgivelsen, hvis muligt. Nok bare mig, som er underlig...
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2021 kl. 09:44
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Noget helt andet, jeg har gået og tænkt over... Når der står således på etiketten: All rights of the owner of the work reproduced reserved... Så er der vel tale om en genindspilning, eller et 2. oplæg af udgivelsen?

Har haft spurgt på Koda's Facebook-side, men fik aldrig svar der.

Når jeg køber vinyl, er det mest for nostalgiens skyld, og så vil jeg helst gå efter første-udgivelsen, hvis muligt. Nok bare mig, som er underlig...
Det er en standard tekst, og fortæller ikke noget om indspilningsversion, men mere hvad du ikke må lave med den. Altså med andre ord, alle rettigheder (også reproduceret - som i kopier) tilhører “indsæt her navn på kunstner/producer osv”.
En genudgivelse får nogen gange et nyt lp nummer, eller et “reissue” årstal sammen med årstal for første udgivelse. Et lp nummer varierer jo også fra land til land, hvor et enkelt lands version typisk rangerer højere i værdi end de andre, da det anses for det originale udgivelsessted. 


Redigeret af JeTex - 17-April-2021 kl. 09:50
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2021 kl. 10:44
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Noget helt andet, jeg har gået og tænkt over... Når der står således på etiketten: All rights of the owner of the work reproduced reserved... Så er der vel tale om en genindspilning, eller et 2. oplæg af udgivelsen?

Har haft spurgt på Koda's Facebook-side, men fik aldrig svar der.

Når jeg køber vinyl, er det mest for nostalgiens skyld, og så vil jeg helst gå efter første-udgivelsen, hvis muligt. Nok bare mig, som er underlig...
Det er en standard tekst, og fortæller ikke noget om indspilningsversion, men mere hvad du ikke må lave med den. Altså med andre ord, alle rettigheder (også reproduceret - som i kopier) tilhører “indsæt her navn på kunstner/producer osv”.
En genudgivelse får nogen gange et nyt lp nummer, eller et “reissue” årstal sammen med årstal for første udgivelse. Et lp nummer varierer jo også fra land til land, hvor et enkelt lands version typisk rangerer højere i værdi end de andre, da det anses for det originale udgivelsessted. 

AHA! Takker for svar! Så er det ligemeget, om der står det ene, eller det andet, kan jeg forstå... Normalt ville der jo stå: "All rights of the owner of the recorded work reserved"... 
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2021 kl. 08:51
Nogen gange er nye udgivelser remixede, remasterede, trukket fra en digital kilde og så videre.
Det er altid fint at læse anmeldelser af disse genudgivelser. før man køber 

Nogen sidder lige i skabet, andre ikke så meget.

Det kan være fint, for eksempel blev meget musik i 70-80´erne produceret med henblik på at lyde godt på dårlige pladespillere, det bliver der rettet op på i nogen remix, ofte i samarbejde med kunstneren. 

Det er dog langt fra alle udgivelser, der nyder godt af en tur gennem møllen. Det er jo også lidt sjovt at høre den originale. 

Nogen siger at "forbedringer" af musikudgivelser, svarer til at lægge farver på f. eks. filmen Casablanca, hvilket jo ville være frygteligt! 

Jeg vil mene at det svarer til at bruge de originale optagelser af filmen og restaurere dem, for at udgive en 4K version. Det er jo helt acceptabelt. Lidt det samme med musik.

Bare lidt søndagstanker. Hvad mener i?
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2021 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Nogen gange er nye udgivelser remixede, remasterede, trukket fra en digital kilde og så videre.
Det er altid fint at læse anmeldelser af disse genudgivelser. før man køber 

Nogen sidder lige i skabet, andre ikke så meget.

Det kan være fint, for eksempel blev meget musik i 70-80´erne produceret med henblik på at lyde godt på dårlige pladespillere, det bliver der rettet op på i nogen remix, ofte i samarbejde med kunstneren. 

Det er dog langt fra alle udgivelser, der nyder godt af en tur gennem møllen. Det er jo også lidt sjovt at høre den originale. 

Nogen siger at "forbedringer" af musikudgivelser, svarer til at lægge farver på f. eks. filmen Casablanca, hvilket jo ville være frygteligt! 

Jeg vil mene at det svarer til at bruge de originale optagelser af filmen og restaurere dem, for at udgive en 4K version. Det er jo helt acceptabelt. Lidt det samme med musik.

Bare lidt søndagstanker. Hvad mener i?

Med klassisk musik, synes jeg det er helt fint, at de bliver forbedret, digitalt. De kan jo lyde fantastisk godt.

Pop/rockmusik skal helst lyde, som da det blev indspillet første gang, synes jeg. Og som du sikkert har en fornemmelse af, så vil jeg helst have den oprindelige gamle udgave.

Det med at farvelægge film... Det ved jeg så ikke. Men!! Jeg sidder med en ordentlig r*vfuld sort/hvide billeder, som skal gøres pæne. disse er ældre end gamle - fra ca. 1906-7 stykker, og frem til, vil jeg tro, ca. 1920-stykker.

Og kan så ikke lade være med at teste på diverse farvelægningshjemmesider, om de kan laves til farvebilleder. Nogle kan - andre knap så godt. Dem, som kan, skal der så gerne rettes lidt på efter download. Det kan være hænder, arme, eller ben, som ikke er blevet farvet korrekt. 


Redigeret af mnielsen - 18-April-2021 kl. 09:05
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2021 kl. 09:39
Vi er enige langt hen af vejen, der bør ikke ændres på de originale indspilninger. Vil dog mene at det er fint at "rense" for tekniske fejl (ikke musikalske), for at få lyden bedre frem. Her taler jeg naturligvis ikke om bare at gøre lyden højere.... (loudness). 

Jeg har en remaster af Pink Floyds "Wish You Ware Here" som lyder ret godt. Ingen tvivl om at en UK første presning er at foretrække, har bare ikke lige 100€ der står Pink Floyd på. Smile







Redigeret af Pede8000 - 18-April-2021 kl. 09:49
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2021 kl. 09:50
Her er et link til en anmeldelse af den nævnte remaster, der højest sandsynligt er taget fra en digital kilde:

Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 910111213 14>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu