recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er det med vinylplader?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad er det med vinylplader?

 Besvar Besvar Side  <1 1011121314>
Forfatter
Besked
mentormic Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Februar-2013
Status: Offline
Point: 30
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mentormic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2021 kl. 09:24
Jeg ville hører om der er forskel på limited edition, hvor der er farve på vinylen om de er mere modtagelig for ridser, har lånt et par på biblioteket og syntes de er mere ridset. Da jeg er begyndt at bestille og syntes de er fede, men kan også se nogle af dem ikke vejer så meget som den sorte vinyl, så vil ikke købe katten i sækken til at starte med da det hurtigt bliver dyrt med alle dem man gerne vil have og har ikke hørt andet end vinyl 90% af tiden siden jeg har fik pladespiller og det er mange timer da jeg går hjemme fortiden Wink
Mvh Michael
Gato dia400s Nad c658 Rega Planar 3 B&W 802N XTZ 12.17 + surround
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2021 kl. 10:01
Jeg vil tro du får mere viden på Discogs. Der står lidt om det her.
Til top
brea-ker Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 03-December-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brea-ker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2021 kl. 17:02
slet

Redigeret af brea-ker - 22-Oktober-2021 kl. 19:29
Til top
brea-ker Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 03-December-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brea-ker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2021 kl. 17:11
slet





Redigeret af brea-ker - 22-Oktober-2021 kl. 19:29
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2021 kl. 18:03
Jeg har en billig pladespiller fra project element (var på tilbud) https://www.av-connection.dk/?PGr=13150

Har nu aktive højttalere Mackie MR524 og har den dag hvor vi måtte bevæge os ud uden mundbind købt de her fødder MagicHexa https://www.audiocompagniet.dk/magichexa

Normalt med passive højttalere har jeg lidt mikrofoni og subsonisk bas ved høje lydstyrke det man normalt bruger et subsonic filter til at fjerne det mest af, lige pt hifi klubben billigste hylde, under som er lavet til under vaskemakiner og fødderne, så kan jeg bare skrue så højt op jeg kan uden nogen vibrations problemer














Redigeret af gasolin - 22-Juni-2021 kl. 18:08
Til top
brea-ker Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 03-December-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brea-ker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2021 kl. 19:08
slet

Redigeret af brea-ker - 22-Oktober-2021 kl. 19:30
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2021 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af brea-ker brea-ker skrev:

Den allerstørste grund til at jeg samler på plader er den analoge lyd, som er meget anderledes end lyden på cd, streaming og digital vinyl. 



Desværre er det under 1% af ny vinyl der bliver lavet ligesom i gamle dage (70erne og tilbage). 

Det at vende pladerne er også en meget stor grund til at jeg lytter til plader ca 96-97% af tiden..

Jeg vil have de originale plader ikke kun musikken

Steppeulvene, dave brue beck take five,miles davis kind of blue og f.eks nøgne øjne måtte jeg købe som ny (ikke alt man kan købe "origionale" brugt til normal pris,max som en ny plade), derfor køber jeg også 19 ud af 20 gange kun de gode plader dark side of the moon,the wall, graceland, phil collins fra 80'erne,dire straits.
Til top
brea-ker Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 03-December-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brea-ker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2021 kl. 15:27
slet

 


Redigeret af brea-ker - 22-Oktober-2021 kl. 19:30
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2021 kl. 16:42
Det er altid lidt risikabelt at købe brugt. Selv når pladerne betegnes som VG+, er det som at vinde i lotteriet at undgå hørbar støj, der kan ødelægge oplevelsen. 

Jeg køber som brea-ker helst de nye AAA udgivelser. Sidst er det Dexter Gordon; One Flight Up og de to "nye" Impulse fra A.S. De er alle fantastiske.

Har lige hentet Sonny Clarke, Cool Struttin (Blue Note Classic Vinyl, som udkom i går) men har ikke fået hørt den endnu.
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
jensgk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-April-2020
Sted: Helsinge
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensgk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2021 kl. 21:09
Sjovt at høre om alle jeres præferencer, og i øvrigt også omtale af en masse god musik, hvor det meste af det heldigvis også findes på CD og f.eks. Spotify. 

Jeg køber en del brugte CD'er (i genbrugsbutikker, i pladebutikker, og via Discogs), som jeg ripper til FLAC, men køber også digitale downloads fra f.eks. Bandcamp og Qobuz, mm.

Jeg er klart mest til digital lyd, CD og streaming (mest Spotify, men også en gang imellem Qobuz), og oplever slet ikke den lyttetræthed, som nogen af jer refererer til. 

Jeg lytter mest med hovedtelefoner (AKG K702), som er EQ kalibreret (med oratory1990's EQ presets), og ofte også med crossfeed, især på ældre indspilninger. Jeg bruger moode player med CamillaDSP til EQ og crossfeed.

Selv om jeg ikke ejer en pladespiller (men min datter har en), har jeg købt et par LP plader for at hænge dem op :-)






Redigeret af jensgk - 26-Juni-2021 kl. 21:11
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2021 kl. 12:34
Yes, det er besværligt og dyrt, men sådan er det jo med mange gode ting i livet. Det kan, som tidligere nævnt ikke forsvares rent teknisk via målinger, men vinyl har en speciel lyd som jeg ikke kan stå for. 

Det er helt uvidenskabeligt, men helt sikkert (for mig). Smile
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1070
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2021 kl. 14:46
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Yes, det er besværligt og dyrt, men sådan er det jo med mange gode ting i livet. Det kan, som tidligere nævnt ikke forsvares rent teknisk via målinger, men vinyl har en speciel lyd som jeg ikke kan stå for. 

Det er helt uvidenskabeligt, men helt sikkert (for mig). Smile


Der er ikke noget galt i at kunne lide at lytte til LPer, fordi man godt lide at lytte til LP
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1011121314>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu