recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er en Dongle.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad er en Dongle.

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4706
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad er en Dongle.
    Sendt: 28-Juli-2013 kl. 19:33

Hej.

Dette er tænkt som første del af en beskrivelse af nogle ikke Linux SAT modtagere jeg bruger.

Når jeg begynder at linke til de Atlas/Illusion modtagere vi bruger, vil I igen og igen se ordet Dongle. Så jeg har valgt at starte med at beskrive hvad en Dongle bruges til.

Jeg læste første gang om Dongles på udenlandske forums. De blev beskrevet som meget simple SAT modtagere, som kun kunne bruges til at modtage data ( keys ) når sådanne blev sendt som email af en bestemt bruger via satellit internet. Dongler bruges i de Nordafrikanske Arabiske lande af folk med SAT TV og ingen eller meget dårlig internet forbindelse.

Man sætter 2 paraboler op. En der peger mod den satellit de ønsker at se f. eks. Astra 1 på 19 øst og en anden der peger mod en af de sateliter der bruges af den ISP leverandøren af Donglen nu har valgt at have satellit internet hos. De bruger 21,6 øst - 5 vest - 12.5 vest.  Dongle modtageren vil hele tiden modtage al den internet aktivitet der sendes fra den valgte transponder, men kan se, når det er leverandøren af Donglen der sender en email med data og vil så gemme disse.

Dongler bruges sammen med en SAT modtager der kan kommunikere på rs232 porten med twin protekol, den findes i både 19 og 20 byte udgaver. Donglens og SAT modtagerens rs232 porte forbindes med et nullmodem kabel. 

Når man bruger en SAT modtager til at se et kodet program spørger den normalt en gang imellem om keys fra sim kortet. Hvis man har en Dongle kan man sætte SAT modtageren op til at den ikke længere skal have keys fra sim kortet, men skal bruge de keys den kan hente fra Donglen via rs232porten.

Jeg tror at de priser Donglerne bliver solgt til, ikke så meget afhænger af hvad det koster at producere en meget simpel SAT modtager uden fjernbetjening, men mere hvad man har kunnet få folk i Nordafrika til at betale. For mange har det været den eneste mulighed for at se udenlandsk TV med rimeligt indhold.

Jeg læste på et forum om en Spanier som havde en Dongle. Da han blev spurgt hvor han havde købt den, svarede han, at man kunne købe dem i den nærmeste Arabiske bazar.  

Jeg vidste ikke helt hvad den Illusion SAT modtager jeg for nogle år siden fik leveret kunne, men jeg fandt hurtigt ud af at den var i familie med dem fra Cristor Atlas. Og at der findes en gruppe der stadig  er god til jævnligt at komme med nye firmwares, der bringer dem helt up to date. Denne gruppe kommer ikke bare med updates til de sidste nye SAT modtagere, men kommer stadig med updates til modtagere flere generationer tilbage.

Denne gruppe så på et tidspunkt en firmware til en af Donglerne og så straks at der kun skulle nogle få ændringer til for at få det til at køre i den Cristor Atlas SAT modtager de kendte. De valgte at bruge Cristor Atlas modtagerens display til både at vise hvilken konto der modtages fra samt hvor mange keys der aktuelt er gemt i modtageren. De oprettede også deres egen satellit internet
 bruger konto og lavede mulighed for at skifte mellem denne og den kopierede Dongles konto.

Og så gjorde de som de plejede, at lægge det ud som en gratis firmware opdatering. De blev meget populære.

Senere har de udvidet det til automatisk skift mellem flere konti fordelt på flere satellitter.
Brugerne skal dog med få måneders mellemrum manuelt skifte til firmware som bruger nye satellit internet konti. Så normalt er ikke alle konti i brug hele tiden, nogle er beregnet til fremtidig brug. 

Det virker forbavsende godt, selvom billedet fryser, da der ofte er for lang tid mellem forespørgsel og svar. Men det lever de med, da det er en gratis service.

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 28-Juli-2013 kl. 19:37
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu