recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er forskellen på Ohm her?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad er forskellen på Ohm her?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
steger Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 354
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad er forskellen på Ohm her?
    Sendt: 03-Oktober-2006 kl. 13:48

Kigger på en reciever der har begge disse egenskaber:

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Surround_Sound/Recei ver/DENON_AVR-1707_surround_receiver_Soelv.htm

  • 7 x 75 watt i 8 ohm (kont. effekt, to kanaler i drift,  20-20.000Hz, 0,08% forvrængning)
  • 7 x 110 watt i 6 ohm (kont. effekt, to kanaler i drift, 1 kHz, 0,7% forvrængning)

    Hvad betyder det? At man kan vælge en af dem når man sætter det til? Og hvis man skal vælge - hvad er så bedst?

    PS: Mine højtalere hedder er pioneer s-v610 og kan tage 8ohm og 100w.



  • Redigeret af steger - 03-Oktober-2006 kl. 13:49
    BIO: Libratone Lounge, Panasonic TH-42PZ80.

    PC: Apple Cinema Display 23", ATI HD7850 0db., Core i5 I5-2550K 3,3GHz, 8 GB RAM, Windows 7 x64
    Til top
    mikan Se dropdown menu
    Bruger
    Bruger
    Avatar

    Oprettet: 23-Maj-2006
    Sted: Denmark
    Status: Offline
    Point: 68
    Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2006 kl. 14:17
    Det er ikke noget du vælger. Det er specifikationer, som viser hvad forstærkeren kan levere ved forskellige belastninger. De to effekt tal er opgivet ved forskellige tolerancer for forvrængning.

    De opgivne specifikationer siger ikke noget om hvorvidt 6 eller 8 ohms højtalere er de bedste.

    Forstærkeren kan godt kunne bruges sammen med dine højtalerer.

    /Michael
    Til top
    Carser Se dropdown menu
    --
    --
    Avatar

    Oprettet: 11-Juli-2005
    Sted: Denmark
    Status: Offline
    Point: 4805
    Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2006 kl. 14:18

    Hej Steger,

    Ved du, hvad Ohm betyder?

    Det er ikke noget en højttaler kan tage, det er den modstand, den selv yder overfor et signal - altså hvor meget den belaster forstærkeren, det har betydning for, hvor meget strøm den trækker ved en given spænding.

    Ohms lov gælder!  Og kan studeres her: http://home1.inet.tele.dk/ehh/elektronik/formel/ohm/ohmslov. htm

    Og forstærkeren yder så 7x75 W i dine 8 Ohms højttalere. Det er rigeligt til normal brug. Men udover Watt spiller det også ind, hvor effektivt højttalerne udnytter Watt'ene. Det har bl.a. med magneterne i enhederne og teknikken i delefiltrene at gøre.

    Så tallet for driftseffekt* er lige så interessant. Og hvor stort dit rum er.

    For mere info foreslår jeg dig at tale med forhandleren og tjekke:  http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2350

    *Den forstærkereffekt, der skal til for at opnå lydtrykket 96 dB i 1 meters afstand fra højttaleren.



    Redigeret af Carser - 03-Oktober-2006 kl. 14:20
    M.v.h. Carser

    Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
    Til top
    steger Se dropdown menu
    Super bruger
    Super bruger
    Avatar

    Oprettet: 26-September-2006
    Sted: Denmark
    Status: Offline
    Point: 354
    Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2006 kl. 17:21

    Hej! Tak for svarene! Og nej - jeg aner milest talt ikke hvad Ohm er?  Var ganske godt klar over at jeg muligvis lød lidt dum, hehe. Men folk er så flinke til at svare herinde - så jeg har ingen skrupler!

    Ville bare sikre mig at jeg fik en surround reciever  der "passer" til mine højtalere.

    PT er min rummet hvor det hele skal stå kun 3.5x 2.5m stort (småt). Men det kan jo være jeg flytter på et tidspunkt...



    Redigeret af steger - 03-Oktober-2006 kl. 17:53
    BIO: Libratone Lounge, Panasonic TH-42PZ80.

    PC: Apple Cinema Display 23", ATI HD7850 0db., Core i5 I5-2550K 3,3GHz, 8 GB RAM, Windows 7 x64
    Til top
    Carser Se dropdown menu
    --
    --
    Avatar

    Oprettet: 11-Juli-2005
    Sted: Denmark
    Status: Offline
    Point: 4805
    Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2006 kl. 17:54

    Yes.

    Men hvad med at høre den spille i HiFi-klubben?

    Eller spørge nogle ejere, hvad de synes om dens lyd?

    For alt det med tal er faktisk lidt ligegyldigt og heller ikke noget problem: Du kan sagtens spille rummet op uden at noget brænder af - bare receiveren kan få den luft omkring og over sig, den skal have for ikke at blive for varm. Høreskaden eller naboerne kommer først!

     

    M.v.h. Carser

    Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
    Til top
    Ulvaren Se dropdown menu
    Super bruger
    Super bruger
    Avatar

    Oprettet: 24-Maj-2004
    Sted: Denmark
    Status: Offline
    Point: 401
    Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2006 kl. 12:11

    Hej derude

    Ohm er et udtryk for den modstand der i en given ting, i dette tilfælde impedansen. Denne kan ikke måles direkte lig modtanden i varmelegme.

     

    Logitech® Harmony®

    Philips 47PFL9664/12
    Sonos Connect
    Linksys E3000
    Til top
     
     Besvar Besvar
     
    Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu