|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Stay_Bamboocha ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 956 |
![]() Sendt: 17-Marts-2010 kl. 22:24 |
Har en NAS/Synology med en service som hedder "iSCSI Target", hvad er dette og hvad kan det bruges til?
Kører med W7 så mere hvis det også kunne komme til at blive brugt til noget "fornuftigt"?
![]() |
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() |
Du kan få en intro til iSCSI på wikipedia. Det er vist dybest set at du får mulighed for at "mappe" NAS'en som et (eller flere) lokalt drev på computeren - mere "grundlæggende" end eksempelvis et NFS- eller et Samba-share.
|
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
![]() |
Dybest set giver det mulighed for at styre en disk med SCSI kommandoer over netværk.
Så du kan sætte en iSCSI enhed på din computer og have den som en lokal disk selvom den sidder et sted på netværket. Computeren kan ikke se forskel. Det bruges dog mest i større servermiljøer i forbindelse med virtualisering og failover og muligører at de virtuelle servere nemt kan flyttes rundt og stadig opleve at have adgang til de samme diske lokalt. |
|
![]() |
|
Stay_Bamboocha ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 956 |
![]() |
jamen er det ikke smartere at bruge iSCSI fra ens NAS end at bruge en mappe fra NAS som netværksdrev - forstår i mig?
Har lavet en mappe med musik og en med film på min NAS/synology. De 2 mapper ligger så som 2 netværksdrev under "denne computer". men får at proframmer kan bruge disse netværksdrev skal jeg ha' åben dem manuelt inden, ligge ha' dobbel klikket på dem så de har været åbne 1 gang når jeg starter computeren op på ny. den plejer også at skrive at der ikk kunne etableres forbindelse til disse netværksdrev/mapper når den lige er startet, så skal jeg lige selv gå ind og åbne dem selv inden programmerne kan streame eller se indholdet fra i dem.
Er iSCSI så bedre at bruge??
|
|
![]() |
|
Darkwing ![]() Bruger ![]() Oprettet: 08-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 51 |
![]() |
iSCSI sammen med maskiner der bootes evigt og altid (almindelige pc'ere) skal ikke bruge iSCSI, det går galt, du mister pludselig alle dine data.
Lær i stedet at lave et startup script der mapper dine drev ved login. |
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
![]() |
Det er ikke smartere for workstations at benytte iSCSI medmindre man kører med meget specielle løsninger.
iSCSI er til serverbrug, hvor man også har iSCSI liggende på separat netværk. |
|
![]() |
|
![]() |
Lige på det område er jeg SLET ikk på hjemmebane.
Kan på ingen måde programere og har aldrig prøvet det, findes der noget Noob-guide?
|
|
![]() |
|
![]() |
Det er meget nemt.
Du laver en tekstfil med følgende indhold: net use k: \\julemanden\delt eller net use k: \\192.168.0.2\delt Filen kalder du måske for netmap.cmd og smider den i din startup mappe i start menuen. Så vil den lave et netværk drev på K som peger hen på den efterfølgende sti. |
|
![]() |
|
![]() |
Skriver jeg det i notepad?
hvad nu jeg har et bruger navn, bamboocha, og en adgangskode, 123abc, skal den så se sådan her ud.
net bamboocha 123abc: \\192.168.0.2\film hvis netværksdrevet/mappen hedder film?
eller forstår ikk hvad du mener med det "k"??
|
|
![]() |
|
Romer ![]() Bruger ![]() Oprettet: 11-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 105 |
![]() |
Nej kommandoen du skal bruge hedder net use og k er et drevbogstav, ligesom du har fit c drev osv.
Og notepad er fint. Redigeret af Romer - 20-Marts-2010 kl. 15:28 |
|
![]() |
|
![]() |
Så skriver du: Hvis du har oprettet samme bruger på begge maskiner og er logget ind med den hvor du tilgår fra, så skriver du følgende net use k: \\192.168.0.2\film Hvis du ikke er logget ind i windows med bamboocha brugeren, så kan du skrive følgende. net use k: \\192.168.0.2\film /user:bamboocha 123abc Så vil den logge ind med bamboocha brugeren. Hvis du ved et uheld er kommet til at tilgå drevet med en anden bruger, så skal du slette alle tilgangene ved at skrive: net use \\192.168.0.2\film /delete Huske at den er case sensitiv på dette område. Skriv net use og se om der der flere netværk til den maskine som skal fjernes før du prøver at logge ind med bamboocha brugeren Redigeret af Cyberguyen - 21-Marts-2010 kl. 09:18 |
|
![]() |
|
![]() |
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |