|
|
Besvar ![]() |
Side <1 910111213 15> |
Forfatter | |||
Tuborg4life ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 23-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 46 |
![]() |
||
Er der nogle VT30 ejer som har prøvet at sætte en ipad til via USB? kan det lade sig gøre? hvis ja hvad kan man så se/høre den vej ?
på forhånd tak |
|||
Panasonic TH-P50VT20
Panasonic TX-32LXD70FA Panasonic DMR-EH67EC-K Panasonic DVD-S53EC-K |
|||
![]() |
|||
Maggerholm ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 22-April-2005 Sted: Herlev Status: Offline Point: 1677 |
![]() |
||
Nå, der var ikke meget respons på denn forespørgsel. På min PX80 var det noget nemmere, da brugstiden nærmest stod på den første side i service menuen. Det lykkedes mig dog langt om længe, at finde et hit på Google, så her er fremgangsmåden: this is how you do it on all the panasonic's from the last few year.. or more Press V- on the tv and zero on the remote 3 times and when your in the service menu Press the red fast text key press ok arrow down to PTCT then arrow across to the empty space next to it press and hold the mute key until it shows you hours and on/off when done press and hold the back/return key till set powers off then it will come back on in a normal mode. that should give how many hours you have used. at your own risk mate Jeg har rundet de 228timer, og haft det tændt 71 gange. Havde besluttet mig for, at undgå Xbox gaming de første 200timer, så det vil jeg nu kaste mig ud i. Passer også med, at mit PX80 er blevet stillet op i køkkenet. Havde haft det stående langs væggen på et rulle ord, og kørt det ind foran når jeg gamede. ![]() Men nu er metoden postet så andre (og jeg selv) kan finde den i fremtiden. Mvh Michael |
|||
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
|
|||
![]() |
|||
keldp ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 16-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 713 |
![]() |
||
Tak for oplysningen
![]() |
|||
Tv: LG 65" B1 Receiver: Marantz sr 7011
CD Afspiller : YAMAHA CDX-890 BLU-RAY : Panasonic DMR-UBC80 Højtalere Front : Dali, Mentor 5 Center: Dali Suite C 0.8 Bag:Dali Suite Rear. Sub: Dali S 12. |
|||
![]() |
|||
bantam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-August-2006 Status: Offline Point: 1371 |
![]() |
||
Opfølgning på min egen post (og så falder indlægget vel strengt taget ikke ind under kategorien ”førstehåndsindtryk” længere – men…): Det er i det følgende vigtigt at notere sig, at når den største fejl er elimineret, så er det den største fejl, der er tilbage... Dette betyder, at man skal vurdere nedenstående gennemgang ud fra ens egen vægtning af alvorligheden af de omtalte problemstillinger.
Framerates: ... Har desværre ikke testet 60[Hz]-materiale endnu - men det skal jeg gerne gøre ved lejlighed... ... og det har jeg nu:
o False contouring: Der er en lille smule false contouring på 55VT30Y men tilsyneladende mindre end på 42VT30Y og på GT30-serien. Jeg synes, at det er udtalt på G30'eren, mens jeg har et indtryk af, at GT30 er bedre end G30. ... Problemet er som sagt en del mindre synligt på 55VT30 end på f.eks. 46G30 og for den sags skyld også på GT30 + 42VT30. Det er noget, som har været der i flere år - vi har f.eks. krydstestet på 46PZ85 (2008), som også har det. Jeg kunne faktisk godt tænke mig at køre testen på 2009 og 2010-modellerne ved lejlighed. Interessant nok har 37PX70 (2007) kun problemet i meget begrænset omfang (mest i 100[Hz]-mode, næsten helt borte i 50[Hz]-mode). Lad mig indlede med observationer lavet på firmware version 1.508: De fleste vil formodentligt ikke bevidst lægge mærke til false contouring, men blot formode, at der er tale om fejl i billedmaterialet, men jo mere man er opmærksom på dette fænomen, jo mere ser man det naturligvis - og VT30 kan faktisk i visse situationer lave dynamic false contouring, som jeg vil foretrække at kalde det fra nu af, da begrebet false contouring også i visse sammenhænge bruges om contouring, posterisation og banding (http://en.wikipedia.org/wiki/Posterization), som er artefakter, der optræder på både still-billeder og på billeder i bevægelse, modsat dynamic false contouring, der kun ses ved billeder i bevægelse, og som forsvinder, hvis man trykker pause. Problemerne mindskes markant på VT30, hvis man afspiller materialet i 60[Hz] uden IFC slået til. Det betyder så, at man for bl.a. 24p-materiale introducerer judder, og derfor kan man i visse tilfælde redde situationen ved at sætte IFC=MIDDEL og (jf. listen ovenfor) fastholde 60[Hz] framerate, som TV'et håndterer "naturligt". Det sidste trick virker bedst for f.eks. 24p-materiale, hvor afspilleren sættes til 60[Hz] og TV’et til IFC=MIDDEL - under forudsætning af, at man kan leve med IFC. Det svarer (så vidt jeg husker) til standardopsætningen af Panasonics nyere BD-afspillere og TV-modeller, så mange vil sikkert slet ikke opleve fænomenet på Blu-Ray. For den interne tuner og andre kilder, hvor man ikke kan styre framerate'n og i øvrigt ikke nødvendigvis kan få signalet ud i en kadence, som IFC=MIDDEL kan eliminere judder på, kan man være nødt til at leve med dynamic false contouring, eller man kan vælge at bruge IFC=MAKSIMUM, som i visse tilfælde kan reducere synligheden af dynamic false contouring en del – med de sideeffekter som IFC=MAKSIMUM nu har. Da IFC=MAKSIMUM kører ved 60[Hz] kunne det tyde på, at der er noget mere på spil end ren dynamic false contouring, da man ellers ville forvente eliminering af fænomenet i denne indstilling, som hvis man modtog kildematerialet i 60[Hz] og afspillede det sådan: Noget intern signalbehandling før panel-driveren (som genererer fænomenet) må gøre noget ved signalet for visse framerates, således at dynamic false contouring opstår – så det kunne tyde på, at der er to uafhængige fænomener på spil, men det er blot et gæt. Et af fænomenerne kunne være den såkaldte ”50[Hz]-bug”, som f.eks. også plagede 2010-modellerne. Et eksempel, der fremprovokerer dynamic false contouring, kan findes i filmen "Unknown": Helt i starten (allerførst) panoreres der over en scene med skyer. I de tydeligste/skarpeste overgange mellem lyse og mørke områder vil der optræde tydelig dynamic false contouring (der viser sig som grønne og magenta bånd/slanger i visse farveovergange), hvis man ikke kører skærmen i 60[Hz], enten via 3:2-pulldown eller via IFC=MAKSIMUM. Jeg har forsøgt at filme fænomenet, men det er ikke muligt at gengive det troværdigt på denne måde (det bliver meget værre - og der optræder andre problemer som følge af videokameraets og TV'ets virkemåde). Det går lidt bedre med et mobilkamera – men det er stadig ikke repræsentativt for fænomenet. Om det overhovedet kan filmes, er jeg i tvivl om, da dynamic false contouring til dels er et perceptions-fænomen – altså grænsende til en slags ”synsbedrag” – men dog funderet i velforståede fysiske principper. I øvrigt omkring firmware 1.508: Der ser ud til at være nogle fejl i firmware’n, der potentiel udgør et problem for kalibrering: Vi har set, at TV’et (umotiveret) kan miste sin opsætning af billedindstillingerne. Interessant nok røg billedindstillingerne for HDMI4 ikke, så måske er det en idé at gemme en kopi af sine indstillinger på dette input? Om problemet påvirker ISF-hukommelserne, der tilgås via LAN/service porten, ved jeg ikke. Vi ved ikke om problemerne er løst i firmware 1.703. For den nye firmware 1.703 på samme apparat er der sket følgende ændringer: Problemet med dynamic false contouring ser ud til at være mindsket i den nye firmware. Man kan stadig fremprovokere problemet med begge de testklip, jeg bruger. Til gengæld er fænomenet tilsyneladende væsentligt reduceret for ”almindeligt” PAL-materiale – altså ved almindeligt TV-brug med f.eks. den interne tuner. At problemet er reduceret, men ikke fjernet fuldstændigt, kunne måske tyde på, at det er den 50[Hz]-bug, som ofte omtales, der er elimineret – eller i det mindste reduceret til et niveau, hvor problemet er gået fra at være slemt til ikke at genere ved almindelig brug. Til sammenligning var G30 på samme leveringstidspunkt som VT30 (der kom med firmware version 1.508) rigtig slem. Hvad der er ændret mht. dette fænomen, er som nævnt usikkert, men et gæt er, at der måske/måske ikke er ændret i sub-field drive-algoritmen for at reducere dynamic false contouring. Hvis der er, kan det alt andet lige påvirke gamma, hvidbalance, lys og sortniveau etc. Det lange af det korte må dog være: Få opdateret firmwaren i VT30 (og sikkert også de andre modeller) ASAP, hvis du har sådan et TV – der er tydeligvis noget at hente – i hvert fald efter 700 timers drift. Afrunding om dynamic false contouring Jeg har som sagt testet fænomenet på nogle af tidligere års plasma-TV-modeller, f.eks. PX70, hvor det er næsten fraværende i 50[Hz]-mode og lidt til stede i 100[Hz]-mode, på PZ85 som har tydelige problemer når IFC (60[Hz]) ikke er slået til og på V10, som mest minder om PX70 i 100[Hz]-mode - måske lidt bedre. VT20 har tydelig dynamic false contouring, hvis man ikke slår IFC (60[Hz]) til. Pioneers 9G plasma-TV udviser ingen problemer, mens B&o’s BV4-50 er udfordret sådan ca. på niveau med PZ85. Jeg vil meget gerne teste for dynamic false contouring på LG’s og Samsungs plasma-modeller – så hvis der er nogle velvillige indehavere af dette års (foretrukket) eller evt. sidste års modeller i omegnen af Viborg (eller evt. Aalborg), som mod en kalibrering for et input vil stille deres TV til rådighed for testen, hører jeg gerne fra dem.
PROFESSIONAL1/2-mode svarer i store træk til THX-mode – men ikke helt. Den store forskel er naturligvis, at man har mange flere indstillingsmuligheder i PROFESSIONAL1/2... Man kan som sagt desværre ikke kalibrere THX-mode på 2011-modellerne ud over de almindelige brugerindstillinger (som jo er vigtige nok) såsom LYS, KONTRAST, FARVE, SKARPHED og lidt mere. Hvidbalancen kan dog nås gennem servicemenuen og er helt tilsvarende tidligere års modeller: Man kan indstille hvidbalancen med RGB-gain og RGB-bias - men hvidbalancen for THX er global (fælles for alle inputs/kilder) og deles med BIOGRAF-indstillingen (og muligvis flere). Der er i servicemenuen ikke mulighed for at bruge 10-punkts gamma-equalizeren i THX mode, og der er ingen CMS heller. Heldigvis er gamut'en tæt nok på korrekt jf. BT.709 og gamma'en er rimelig i THX-mode, så hvidbalancen er faktisk det vigtigste at få på plads.
I øvrigt kunne VT20 sidste år levere en hel del mere lys i PROFESSIONEL1/2-mode end VT30 (ca. 40% – 50% mere). Det kan måske være et udtryk for et nødvendigt kompromis i forbindelse med indførelsen af den nye CMS, hvor man også kan justere luminansen, hvilket man ikke kan på VT20 (VT20 har kun justeringsmuligheder for hue/tint og mætning). Alternativt har de gemt muligheden for mere lysudbytte i ISF-interfacet via LAN/seriel. Det må vi evt. se på senere. Inhomogent lys Et andet fænomen, som også er rapporteret af brugere på f.eks. AVForums, er ”green blobs” – altså uens farvede områder af skærmen, som tydeligst ses, hvis man sætter et helt hvidt, fuldt dækkende testbillede op på skærmen, når den er ny. Typisk kan man se svage grønne plamager, men magenta kan forekomme, og begge dele blev observeret på det testede 55VT30Y i de første drifttimer. Efter ca. 700 timers drift var disse plamager i praksis forsvundet – de udgjorde i hvert fald ikke et problem længere. Jeg målte dog varierende hvidbalance over skærmarealet – med størst afvigelse (få procent) i hjørnerne af panelet (for meget blåt – eller måske i virkeligheden for lidt grønt) – og en lille smule i top og bund af panelet. Den lidt skæve hvidbalance over panelarealet kan netop anes med det blotte øje – og et gæt kunne være, at det måske stammer fra burn-in – men i så fald synes jeg, at der skulle være mindre ældning i top og bund af panelet. En tilsvarende variation kan man måle på f.eks. Pioneer 9G, men variationen var større på VT30’eren. Man ser dog ikke problemet i praksis (med mindre vi taler om burn-in). Filmkadence-detektion Denne indstilling fungerer ikke optimalt – heller ikke efter firmware-opdateringen. Slå den FRA i de fleste tilfælde – men prøv evt. at have den til AUTO for BD (mangler selv at teste den del grundigere). Løse ender De større udeståender nu er (1) at få leget lidt med gamma-equalizeren i PROFESSIONEL1/2 og (2) en vurdering af ISF-interfacet over LAN-stikket eller service porten. Jeg tror, at jeg kommer til at arbejde med ControlCAL, som jeg i forvejen anvender til Pioneers 9G TV. Det er interessant, om der er ændret noget grundlæggende for ISF-modes, som der er på Pioneers 9G plasma-TV, og som giver en synlig (positiv eller negativ) forskel. Alternativet til ControlCAL er automatisering af kalibreringen via ISF-interfacet med CalMAN og en styret testgenerator. Det er ved at blive populært med den procedure - måske er der nogen, der kan demonstrere resultatet for os? Det ser for mig ud til, at ControlCAL tilbyder adgang til flere features end CalMANs system, der så vidt jeg kan se, kun gråtoneskalaen (hvidbalance og vist også TV’ets gamma-equalizer), mens ControlCAL giver adgang til alt, inkl. CMS. Jeg har været i kontakt med ControlCAL omkring mulighederne - så får vi se ved lejlighed. Redigeret af bantam - 08-Oktober-2011 kl. 16:19 |
|||
/lars
|
|||
![]() |
|||
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
![]() |
||
"Jeg vil meget gerne teste for dynamic false contouring på LG’s og Samsungs plasma-modeller – så hvis der er nogle velvillige indehavere af dette års (foretrukket) eller evt. sidste års modeller i omegnen af Viborg (eller evt. Aalborg), som mod en kalibrering for et input vil stille deres TV til rådighed for testen, hører jeg gerne fra dem."
Det var da ellers et godt tilbud ;-) Ellers er det rigtigt at Calman kun kan kalibrere gråtoneskalaen automatisk. Calman har en video på youtube hvor de viser det, men den har du jo nok set. Jeg er er også helt enig i din vurdering af de tidligere modeller. Jeg har haft et G10 og har nu et PZ85. Begge lider af det du kalder dynamic false contouring. Det er meget let at se at det er "dynamic" da det forsvinder ved at trykket pause ved live TV. Helt lavpraktisk vil jeg dog invende at IFC på de pågældende modeller er en løsning der skaber andre og større problemer. Nu handler tråden så også om VT30 så det er nok ikke så interessant igen... MVH
Redigeret af tvkartoffel - 09-Oktober-2011 kl. 00:13 |
|||
![]() |
|||
bantam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-August-2006 Status: Offline Point: 1371 |
![]() |
||
Jeg har lige observeret lidt på 55VT30Y'eren igen - og der er stadig en del dynamic false contouring (herefter: DFC) i PAL-indhold med den nye firmware, når IFC=FRA. Hvis man sætter IFC=MIDDEL mindskes DFC uden dog at forsvinde.
Med i ligningen skal man tage, at IFC=MIDDEL på VT30 er langt fra så aggressiv/fejlfyldt som på f.eks. PZ85. Hvis man sætter IFC=MAKSIMUM på VT30, ligner det mere IFC=TIL på PZ85. Ellers er jeg enig i, at det ikke er en supergod løsning med IFC.
|
|||
/lars
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Vi er som sagt i gang med at lave målinger på VT30’eren mht. ældning for dermed at få en indikator for følsomhed overfor burn-in... Her i forummet her kalder vi i daglig tale oftest den styrede ældningsproces for ”break-in”. I noget faglitteratur (f.eks. [1]) reserveres begrebet ”burn-in” nogen gange til denne styrede og eventuelt accelererede ældningsproces, hvor urenheder i panelet brændes bort. Dette er nødvendig for at nå ned på det ”mere stabile” stykke af ældningskurven, hvor ældningen er forudsigelig, og hvidbalancen er mere stabil, før idriftsættelse af TV’et.
Begrebet ”burn-in”, som vi bruger det i forummet, kaldes også ”permanent image sticking”, modsat ”(temporary) image sticking”, som bruges om retention, som forsvinder ”af sig selv” efter relativ kort tid ved almindelig brug af TV’et. For at undgå forvirring, vil jeg i det følgende anvende begrebet ”permanent image sticking” om fastbrændinger, som ikke forsvinder ”af sig selv” – altså det, som vi til dagligt benævner ”burn-in”.
Jeg har opdelt denne del af analysen i tre dele for hhv. 3, 145 og 694 timers drift. Der er målt i BIOGRAF-indstilling med GAMMA=2.2 (og naturligvis fastholdte indstillinger i både bruger- og service-menu), hvilket ene og alene er gjort for at bruge en billedindstilling, der ikke normalt anvendes på dette specifikke TV, og fordi der kun fokuseres på forskellene over tid – ikke på (optimal) billed-performance.
Måledata kan være ret svære at fortolke i forhold til de synlige ændringer, så det kan blive en lidt langhåret gennemgang, som vil bære præg af tankerækken bag konklusionen. Der er ikke tale om nogen form for videnskabelig analyse – men brug den evt. til inspiration for at forstå principperne bag ældning af plasma-paneler.
Forudsætninger TV’et har i størstedelen af drifttiden været brugt i THX-mode med almindeligt TV- og filmmateriale (SD+HD) – ikke til f.eks. spilkonsoller.
Desuden er der en joker med i spillet: Ved 694 timer måltes på firmware 1.703 for første gang. Det er ganske muligt, at der er ændret noget i sortniveauet og gamma-kurven – men i værste fald er dette så blot endnu en indikator for, at det er en god idé at opdatere til den nye firmware (igen med alle mulige forbehold for nye fejl deri).
3 drifttimer Dette er udgangspunktet for måling af ældning.
Den gennemsnitlige gamma var målt til 2.26 (fra 20% stimulus til 90% stimulus), og hvidbalancen er grovjusteret til D65@dE=6. Der anvendes ”APL-testmønstre” til målingen for at undgå, at TV’ets ABL-kredsløb aktiveres uens for forskellige gråtoner (billedets gennemsnitlige lysstyrke holdes konstant uanset, hvilken gråtone, der måles på).
Hvidbalancen, der anvendes som udgangspunkt for undersøgelsen er målt som følger fra 20% stimulus til 100% stimulus:
![]() 145 drifttimer TV’et (55VT30Y) har på dette tidspunkt kørt ca. 142 timer siden første måling. Som udgangspunkt ser det ud til at være lige i underkanten i forhold til at vurdere ældningshastigheden på basis af mistet lysstyrke pr. fosfortype (brugt som en indikator for risikoen for permanent image sticking på plasma-TV).
Måling af hvidbalancen giver dette billede:
![]() Det ser ud til, at den grønne fosfor ældes (udsender mindre lys), mens de to andre fosforer (rød og blå) lyser mere i den lave del af gråtoneskalaen
Interessant nok, ser det ud til, at sortniveauet er steget en smule (altså: er blevet lysere) – men
måleusikkerheden er stor i den lave ende af gråtoneskalaen. Det kan se ud som om, der er noget autokorrektion mod ældning i spil som løfter sortniveau – men det kan også være en målefejl eller en modningseffekt. Den maksimale lysstyrke ser ud til at være faldet knap 3%, og den gennemsnitlige gamma måltes til 2.17.
694 drifttimer Måling af hvidbalancen efter 694 timers drift viser, at rød og blå er faldet nogle få procent, grøn er relativt stabil.
![]() Sortniveauet ser nu ud til at være faldet (endda til under niveauet ved 3 timers drift) og den maksimale lysstyrke er nu faldet ca. 9% siden første måling. Disse målinger igen er med alle mulige forbehold (inkl. ny mht. firmware-version).
Den gennemsnitlige gamma blev denne gang målt til 2.34. Strengt taget kan man kun svært sammenligne hvidbalancen mellem målinger, når gamma-forløbet er forskelligt, da forskellige punkter i sub-field-drive-algoritmen [2][3] må komme i spil afhængigt af gamma’en. Hvis vi opsummerer den målte ændring i hvidbalancen ved at udskille de røde, grønne og blå ændringer i hver deres diagram og forsøge at korrigere for forskellene i gamma-forløbet, får vi følgende billeder:
![]() Tendensen er, at den røde fosfor mister indflydelse på hvidbalancen – altså tegn på ældning. Det samme kan man sige om den blå fosfor. Det betyder tilsammen, at når både rød og blå ældes, så må grøn få relativt større indflydelse på hvidbalancen, hvilket også ses ovenfor: Den grønne fosfor er stor set uændret – det ser endda ud som om den lyser lidt kraftigere – men det er som nævnt fordi blå og rød er faldet, hvorved grøn får øget relativ indflydelse på hvidbalancen. Der kan være andre effekter i spil. Man kan ud fra disse måledata sjusse sig til, at der er blevet indført en fejl i hvidbalancen på ca. dE=5 efter 700 (eller i realiteten nok færre) timers drift.
Det er i øvrigt interessant at se, at gamma’en ændrer sig over tid. Jeg har eksperimenteret noget med simulering (inspireret af principperne beskrevet i [2][3]) af sub-field-drive og ældning, men har ikke umiddelbart kunne finde en åbenlys sammenhæng mellem gamma-ændringer og ældning, så mit bud er, at det stammer fra noget automatisk gamma-korrektion og/eller ændringer i firmware’n. Vi kan ikke bruge denne information til så meget – og jeg har en klar formodning om, at gamma’en er konstant i f.eks. THX- og i hvert fald i PROFESSIONEL1/2-indstillingerne – ellers vil gamma-equalizeren i PROFESSIONEL1/2 være ubrugelig.
Reflektion Spørgsmålet er nu: Kan vi bruge måledata fra 694 timers drift til noget, når firmware’n er opgraderet?
Det mener jeg godt vi kan, hvis vi kun bruger måledata for 100% stimulus, da gamma-kurven i praksis ikke påvirker lysstyrken i dette punkt (*)(her ser jeg dog bort fra whiter-than-white, som principielt giver en lille ændring af betingelserne, da der faktisk er information over 100% stimulus).
Hvis vi afbilder henfaldet for rød, grøn og blå ved 100% stimulus over tid (3 til 694 timers drift), får vi dette billede:
![]() Det ser ud til, at panelet går over til en mere forudsigelig ældning et sted omkring eller lidt før 200 timers drift. Før dette er ældningen mere uens mellem fosfortyperne, hvilket indikerer, at der med fordel kunne have været brugt mere tid eller større stresspåvirkninger til ældning af panelet på fabrikken før TV’et nåede ud til forbrugeren, men producenten er naturligvis interesseret i at forkorte processen mest muligt af hensyn til afsætning, efterspørgsel og produktionsomkostninger[1]). Derudover kan der sikkert være forskelle panelerne imellem stammende fra produktionsprocessen. Om ældningen flader mere ud, kan eventuelle fremtidige målinger og/eller observationer vise.
Vurdering af ældning/permanent image retention Når alle fosfortyperne ældes betyder det, at vi har en indikator for potentiel permanent image sticking i alle fosfortyperne – men er det faktisk sådan det er gået?
Efter ca. 700 timers drift (og faktisk allerede omkring 575 timer) var der tydelige skygger efter TV-stationslogoer i alle fire hjørner af TV’et, som kun bruges til almindeligt TV-kiggeri i THX-mode.
Skyggerne ses bedst, hvis man viser et grønt eller et hvidt (full field-)testbillede på skærmen. For at forstå årsagen til dette, er det nødvendigt at vide, at hvid udgøres af ca. 71% grøn, 22% rød og 7% blå iflg. f.eks. BT.709-standarden, og da grøn er dominerende i hvid, vil permanent image sticking altså vise sig på en hvid baggrund (samt på cyan og gul i øvrigt, da disse farver indeholder grøn). Problemet er i praksis tydeligst i f.eks. sportsudsendelser, når der panoreres over et grønt eller gulligt underlag.
Man ser ikke umiddelbart spor efter permanent image sticking på hverken røde eller blå testbilleder.
Hvad kan forklaringen være på denne forskel mellem rød, grøn og blå?
En mulighed kunne være, at der faktisk er permanent image sticking i den røde og blå fosfor også – men det er svært at se, da blå som nævnt tidligere kun leverer ca. 7% af lyset mens rød leverer ca. 22%. Grøn leverer som bekendt potentielt majoriteten af lyset (ca. 71%), og måske er det derfor, man nemmest ser permanent image sticking på den grønne fosfor?
Tesen kan testes ved at skrue op for KONTRAST og LYS og observere, om man derved kan se permanent image sticking-skygger på et rødt og evt. blåt testbillede (det sidste kræver alt andet lige meget lys). Testen kan med fordel udføres i den skærmindstilling, der har den største gamut og lysstyrke, f.eks. DYNAMISK-mode.
Hvis skyggerne er usynlige, er det svært at drage en konklusion, og vi er tilbage til at lede efter en anden forklaringsmodel.
Efter at have testet efter ovenstående metode er resultatet at, når man skruer helt op for KONTRAST og LYS, kan se en svag skygge på rød baggrund og en meget svag (eller et sted midt mellem ufattelig svag og usandsynligt svag) skygge på blå baggrund.
Det indikerer permanent image sticking på alle tre fosfortyper, som måledata også fortæller os, at der må være. Der er tale om meget svag permanent image sticking på den røde og den blå fosfor, som ikke spiller nogen rolle i praksis. Skyggerne på den grønne fosfor er det, som man lægger mærke til ved panoreringer.
Herunder er et billede (t.v.) taget med en hvid baggrund (farveforvrænget pga. kameraet, der blev anvendt (Iphone4)). TV-kanallogoet fra Cartoon Network fremstår i negativ, som jeg kommer tilbage til nedenfor. Billedet til venstre er det originale billede. Billedet til højre er det samme billede, men det har været igennem et par filtre for at hjælpe med at vise, hvad man skal kigge efter i det originale billede.
![]() Skyggerne er karakteriseret ved, at der hvor kanallogoet har været mest lysstærkt udsender panelets pixels mindst lys og vice-versa, og derfor fremstår de tilsammen som et negativ. Jeg vil ved lejlighed se, om jeg kan tage et bedre billede med et andet kamera (forsøg med et Canon PowerShot S95 og HTC Desire HD gav ringere resultat end det viste – pga. problemer i samspillet mellem TV’ets refresh-frekvens og kameraets virkemåde).
En konservativ vurdering er, at risikoen for permanent image sticking er størst indenfor de første 500 timers drift, hvorefter ældningen nogenlunde når et plateau – men realistisk set gælder det nok, at det meste af skaden er sket i de første par hundrede timer jf. diskussion af ældning og måledata for ældning ovenfor. Om en form for autokorrektion er i spil (og dermed påvirker måledata) er svært at sige noget om – men ingen form for autokorrektion af hvidbalancen kan modvirke permanent image sticking – højst forsøge at fastholde hvidbalancen.
Der er meldinger, der tyder på, at der er mindre fare for permanent image sticking i PROFESSIONEL1/2-mode sammenlignet med THX-mode. Dette kan måske skyldes, at THX er i stand til at levere en del mere lys end PROFESSIONEL1/2, hvorfor fosforen slides hurtigere, og dermed øges risikoen for permanent image sticking i TV’ets første drifttimer ved brug af THX-mode frem for PROFESSIONEL1/2-mode. Når ældningen er stabiliseret bør valg af indstilling være et non-issue.
Jeg bemærkede, at ved omkring 1000 timers drift, så Disney-kanalens kanallogo nederst i TV’ets venstre hjørne ud til at være mindsket betydeligt – faktisk var det næsten forsvundet. Det bør i princippet også ske, da resten af panelets fosfor-sub-pixels på et eller andet tidspunkt (i hvert fald i teorien) næsten (men ikke helt) må indhente ældningen i de mest slidte områder af panelet, såfremt hældningen på alle tre ældningskurver (RGB) bliver tilnærmelsesvis ens over tid.
Det er jo ikke så dårlig en konklusion, når alt kommer til alt… Et forsigtigt råd kunne dog stadig være at starte med at køre break-in på TV’et, når det er nyt.
(*) Med mindre der er ændret på lysstyrkereguleringen.
[1] A change-point analysis for modeling incomplete burn-in for light displays: Suk Joo Bae, Paul H. Kvam
[2] Reduction of Large Area Flicker in Plasma Display Panels: B. Salters, R. van Dijk
[3] Effects of Saturation Characteristics of Red, Green, and Blue Phosphor Layers on White Color Balancing in Alternate Current Plasma Display Panel: Heung-Sik Tae, Sang-Hoon Jang, Hyung Dal Park, Sung-Il Chien, Dong Ho Lee (School of Electrical Engineering and Computer Science, Kyungpook National University, Daegu, Korea) Redigeret af bantam - 13-Oktober-2011 kl. 20:14 |
|||
/lars
|
|||
![]() |
|||
hopgreve ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Juni-2007 Sted: Greve Status: Offline Point: 6286 |
![]() |
||
Super flot arbejde bantam
![]() ![]() Udover at du anbefaler Break-in , er det så ikke lige før at man også burde undgå THX mode?
MVH
|
|||
TCL 65C855 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
|||
![]() |
|||
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
![]() |
||
Super spændende indlæg Lars. Hvordan er VT30 i ældningsproces i forhold til f.eks. andre Panasonic paneler. Har du nogen erfaring her?
![]() |
|||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Jeg har engang for snart længe siden målt ældning på 46PZ85 - men dengang gik jeg ikke så meget i dybden, så det er desværre lidt svært at sammenligne.
Om man decideret skal fraråde THX-indstillingen, ved jeg ikke - det vigtigste må næsten være at komme så langt hen i ældningsprocessen, at risikoen for permanent image sticking mindskes. Selvfølgelig er der lige den der detalje med, om pixel-orbiteren fungerer i THX-indstillingen, selvom jeg nu gætter på, at den spiller en mindre rolle, men det er bare et gæt.
|
|||
/lars
|
|||
![]() |
|||
Steen6400 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-December-2010 Sted: Sønderborg Status: Offline Point: 2126 |
![]() |
||
![]() Edit: Ok, der var jeg lidt længe om at læse og skrive indlægget ![]() Redigeret af Steen6400 - 12-Oktober-2011 kl. 18:05 |
|||
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
Apple TV 4K 1. gen, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro |
|||
![]() |
|||
jduro ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 198 |
![]() |
||
Så smider jeg lige dagens dumme spørgsmål. Hvorfor hunden kan jeg ikke finde professionel 1 og 2 indtillingerne. Jeg kigger under billed instillinger men kan kun finde dynamisk, normal, biograf, thx, foto, spil.
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 910111213 15> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |