Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
T-teknik
--
Bruger er stoppet
Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
|
Emne: Hvad er korrekt oplysning ved handel? Sendt: 01-April-2009 kl. 10:48 |
Er det ikke en fejl hvis restordre og trykfejl kan forekomme hos en netbutik, at det først bliver nævnt efter bekræftelse via mail med bestillingen?
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
T-teknik
--
Bruger er stoppet
|
Sendt: 01-April-2009 kl. 11:24 |
Det kan handle om film på skiver som elektronik
- jeg ønsker ikke, at hænge en bestemt butik ud på dette forum. - Men derfor kan jeg godt undre mig med mit nævnte spørgsmål
|
DarkStar
Super bruger
Oprettet: 06-April-2008
Sted: Denmark
Point: 368
|
Sendt: 01-April-2009 kl. 22:54 |
jeg er ikke helt sikker på jeg forstår dit spørgsmål, men jo restordre og
tryk(taste)-fejl kan da sagtens forekomme på en netbutik.. jeg kan på ingen
måde se hvorfor det ikke skulle kunne?... Hvis der er en fejl er det jo fordi
den ikke er blevet opdaget og hvis den ikke er blevet opdaget, bliver den det
i sagens natur når du vælger at bestille varen og butikken bliver
opmærksom på det. Mailbekræftelser bliver jo oftest udsendt automatisk og
er baseret på samme system som f.eks. lagerstatusen på den pågældende
hjemmeside.
Det er vel ikke meget anderledes end at der kan forekomme trykfejl i en
trykt tilbudsavis.
|
An a day...
|
enand
Guld medlem
Oprettet: 18-Januar-2006
Point: 819
|
Sendt: 02-April-2009 kl. 08:48 |
Mht. restordre er der dét aspekt, at mange netbutikker opgiver forkert lagerstatus (selvfølgelig for at få ordren). Forbrugerombudsmanden har givet én forhandler (jeg er ikke 100% sikker på, jeg husker det rigtige navne, så det udelader jeg her) en bøde herfor. Ved den lejlighed opfordrede han ALLE til at skrive til ham, hvis man oplevede, at en netbutiks lagerstatus ikke var korrekt. Hvis han så modtog tilstrækkeligt mange henvendelser til, at det kunne ligne et mønster, ville han tage det op med forretningen.
Altså er det en god idé, hver gang man oplever restordreproblemer på en side, der opgiver lagerstatus, at henlede forbrugerombudsmandens opmærksomhed på det. Så ser han på, om der er et mønster i det.
Mvh.
|
T-teknik
--
Bruger er stoppet
|
Sendt: 02-April-2009 kl. 09:26 |
Jeg mener der mangler en større grad af seriøsitet hos landets netbutikker. - En større opdatering af varesortiment på de enkelte numre, så man undgår at klikke på en given vare, som måske er på lager og afsendes indenfor f.eks. 2 - 3 dage og beskeden så er, at den er i restordre og ventetiden så er f.eks. 5 - 17 dage - selvom varen stadig står som lagervare med en ekspeditionstid på 2 - 3 dage - seriøst? Nej.
Noget andet er indholdsfortegnelsen på en given vare burde være en nem sag at opdatere.
Disse ting forekommer både ved mindre som større netbutikker.
Kataloger og tilbudsaviser trykkes måske flere uger før og kan ikke ændres - men det kan netbutikker, som hovedsageligt bruger direkte salg fra dag til dag.
|
T-teknik
--
Bruger er stoppet
|
Sendt: 02-April-2009 kl. 15:36 |
Hvis netbutikker har meget svært ved at korrigere deres oplysninger, så skal man måske bare være forbeholden over for køb? - Længere tid ved varemodtagelse i forhold til generel oplysning ved varen er ikke godt.
- Man kan jo altid falde for en butik, som måske har en given film på skive som første release i forhold til andre - men så skal jo også kunne regne med det
|
enand
Guld medlem
Oprettet: 18-Januar-2006
Point: 819
|
Sendt: 02-April-2009 kl. 15:47 |
T-teknik skrev:
Jeg mener der mangler en større grad af seriøsitet hos landets netbutikker. - En større opdatering af varesortiment på de enkelte numre, så man undgår at klikke på en given vare, som måske er på lager og afsendes indenfor f.eks. 2 - 3 dage og beskeden så er, at den er i restordre og ventetiden så er f.eks. 5 - 17 dage - selvom varen stadig står som lagervare med en ekspeditionstid på 2 - 3 dage - seriøst? Nej.
. |
Som sagt er det undertiden en bevidst strategi. Er en vare udsolgt i 17 netbutikker og pludselig på lager i den 18 kan du trygt regne med at få en mail efter bestilling om, at den "lige er solg", "vi har lige problemer med opdateringen" osv. Afbestiller du så, eller lader du dem få ordren? Jeg plejer at anullere og så købe hos dem der skilter ærligt med, at den ikke er på lager - det er ligeså hurtigt. Og så får forbrugerombudsmanden en mail.
Mvh.
Redigeret af enand - 02-April-2009 kl. 15:47
|
T-teknik
--
Bruger er stoppet
|
Sendt: 02-April-2009 kl. 15:57 |
enand skrev:
T-teknik skrev:
. |
Som sagt er det undertiden en bevidst strategi. Er en vare udsolgt i 17 netbutikker og pludselig på lager i den 18 kan du trygt regne med at få en mail efter bestilling om, at den "lige er solg", "vi har lige problemer med opdateringen" osv. Afbestiller du så, eller lader du dem få ordren? Jeg plejer at anullere og så købe hos dem der skilter ærligt med, at den ikke er på lager - det er ligeså hurtigt. Og så får forbrugerombudsmanden en mail.
Mvh. |
Jeg er i dialog med den pågældende netbutik, som jeg ikke tidligere har haft "problemer" med.
Men lad mig komme med et andet eksempel:
Hvis en given film står til release dato hos en butik og nogle uger efter har flere den også, men for så pludselig at forsvinde fra deres lister, og så KUN stå hos den første nævnte, så er der måske BARE noget galt i markedsføringen og mig som er blevet "narret"?
|
T-teknik
--
Bruger er stoppet
|
Sendt: 02-April-2009 kl. 16:17 |
Nu har mit emne været mere generelt. ![](smileys/smiley1.gif) Jeg har da tidligere haft oprettet en tråd, hvor vi kunne sætte netbutikker op mod hinanden som handler med film, hvor kritikken ikke bredte sig så meget
Men er vi for godtroende over for netbutikker, som både handler med film på skiver som elektronik?
Hvis nethandlen skal have en fremtid, så SKAL vi have mere seriøsitet frem hos de samlende netbutikker.
Redigeret af T-teknik - 02-April-2009 kl. 16:18
|
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 02-April-2009 kl. 18:49 |
Jeg har bemærket, at der er gået inflation i begrebet "på lager". Tilsyneladende betyder det ofte bare "vi tror nok, at det er på lager hos vores leverandør".
Jeg har også bemærket, at rigtig mange butikker ofte har præcist samme antal på lager - også butikker, som med sikkerhed har forskellige ejere.
Jeg har flere gange oplevet et sammenfald mellem de to ovenstående observationer. Så jeg er begyndt at bestille varer ud fra denne teori: Hvis en forhandler har samme antal på lager som en masse andre forhandlere, har han IKKE varen på lager. Han regner med, at hans leverandør har varen på lager, og det er reelt leverandørens lagerstatus, han oplyser. Denne lagerstatus er sikkert ikke opdateret i realtime, og derfor er der stor risiko for, at varen reelt er udsolgt hos leverandøren.
Redigeret af Allan Olesen - 02-April-2009 kl. 18:50
|
T-teknik
--
Bruger er stoppet
|
Sendt: 02-April-2009 kl. 19:31 |
Vi kan vist udlægge, at næsten al handel på nettet skal vi tage med et stort gran salt.
Lagervarer, releasedato for film på skiver og nye elektronik produkter alt sammen noget, som mere er en form for vejledning.
- Skal man være grov, måske lidt fup med sandheden.
Hvis man søger bestemte varer, så er det måske bedre at tage ind i den rigtige butik, hvor man kan se varerne og måske købe dem med det samme.
- Det er BARE ærgerligt, at de rigtige butikker OFTE KUN fører populære film. - Desværre må man nøjes med nettet og være heldig at købe dem der - hvis ikke der fusk med i spillet.
|
T-teknik
--
Bruger er stoppet
|
Sendt: 03-April-2009 kl. 11:51 |
Jeg går da ud fra, at selvom jeg har sagt ja til en såkaldt restordre, at jeg kan fortryde og slette alt vedr. sagen, konto o.s.v.? - Der er lidt kommunikationsstop imellem os.
Men ingen tvivl om, at der skal ryddes op blandt tumper i branchen.
Redigeret af T-teknik - 03-April-2009 kl. 11:52
|