recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er NTSC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad er NTSC

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tjensen02 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-December-2005
Status: Offline
Point: 244
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad er NTSC
    Sendt: 11-Januar-2007 kl. 17:04

grundet til mit spørgsmål er at jeg har fået foræret et videokamera. Sådan et til at ligge på nakken og en almindelig Philips video.

Den optager på vhs bånd men jeg kan ikke spille dem i min almindelige video men på philipsen sagtens men der står bare NTSC playback og det er så det fineste billede på tv’et.

Jeg vidste englig godt at det eksisterede men hvad er NTSC.

Det lyder som om det hele køre noget hurtigere en almindeligt

Til top
vipmlo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2005
Sted: Denmark
Point: 830
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2007 kl. 17:14

NTSC er den amerikanske standard for farve TV/Video signaler. NTSC er forgængeren for den europæiske PAL standard. 

Se mere på

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2007 kl. 17:27

nå ok.   så ved jeg det.

så er det nok ikke sådan et man skal bruge så meget.

tak for det

Redigeret af tjensen02 - 11-Januar-2007 kl. 17:28
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2007 kl. 18:07
Det er en ældre og lidrt dårligere standart end det Europæiske PAL, -hvilket har afstedkommet oversættelsen : NeverTwiceSameColor. 
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2007 kl. 18:12

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Det er en ældre og lidrt dårligere standart end det Europæiske PAL, -hvilket har afstedkommet oversættelsen : NeverTwiceSameColor. 

... og ikke desto mindre findes der et utal af DVD-samlere, som med højre hånd på bibelen vil sværge på, at NTSC giver det bedste billede.

LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12339
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2007 kl. 18:18
NSTC har lavere opløsning, men samtidig kører filmene i den rigtige hastighed. Det er dét DVD-samlere, som jeg, kan lide ved NTSC DVD'er. At der så er andre problemer er en anden sag.

Redigeret af Naiera - 11-Januar-2007 kl. 18:19
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2007 kl. 20:39
NTSC-diske kører måske nok i den rigtige hastighed, men til gengæld har de en lavere opløsning og en dårligere billed-kvalitet (hvert 4. billede er et mix af to fields fra to forskellige frames, så du får uskarpe billeder).

PAL har den fordel, at det har højere opløsning (720x576 i modsætning til 720x480), og at hver enkelt billede på film-negativet er overført rent til ét billede på DVD'en. Der er altså ingen uskarpe billeder p.gr.a. field mixing.

PAL giver også et bedre billede, da afstanden mellem S/H (Luminans) og Farve (Chrominans) er 4.43 MHz (dvs. der er 4.43 MHz båndbredde til S/H-billedet), i modsætning til NTSCs 3.58 MHz.

Jeg vil til hver en tid foretrække PAL for disse tre ting.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2007 kl. 21:51

jeg siger tak for svarene.

det jeg mente med hastighed er at det var et vhs bånd og jeg kunne høre at det lød til at køre hurtigere.

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12339
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2007 kl. 21:54
Og andre foretrækker NTSC DVD'er fordi de kører med den rigtige hastighed. Det er langt hen ad vejen det jég foretrækker, og med over tusinde skiver i samlingen, har jeg en smule erfaring at basere mine personlige præferencer på 
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2007 kl. 21:55

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

NTSC-diske kører måske nok i den rigtige hastighed, men til gengæld har de en lavere opløsning og en dårligere billed-kvalitet (hvert 4. billede er et mix af to fields fra to forskellige frames, så du får uskarpe billeder).

Det er korrekt at NTSC filmmateriale gentager fields med 2:3 pulldown, og at en frame med 29.97Hz kan bestå af fields på to forskellige tidspunkter (når NTSC videoen er decodet). Men på DVDen er filmen encoded med 23.976fps, og de ekstra fields i 2:3 pulldown bliver indsat af decoderen. Hvis det er lavet (mastered) rigtigt...

Hvis man ser NTSC filmmateriale på et progressivt display, må man forvente (eller håbe...) at der som første trin sker en korrekt de-interlacing, således at de 23.976fps rekonstrueres fra decoderens output. For de tekniske: at der laves en korrekt IVTC. 

PAL giver også et bedre billede, da afstanden mellem S/H (Luminans) og Farve (Chrominans) er 4.43 MHz (dvs. der er 4.43 MHz båndbredde til S/H-billedet), i modsætning til NTSCs 3.58 MHz.

Det argument gælder vel kun de analoge TV standarder PAL og NTSC. Hvis DVD indholdet overføres med component eller RGB (eller DVI/HDMI), kan jeg ikke se at det skulle være et problem.

Jeg vil til hver en tid foretrække PAL for disse tre ting.

Jeg er sådan set ikke uenig, da PAL har en højere opløsning. Hvis man skal spille djævlens advokat for NTSC, kunne man fremføre disse potentielle fordele

1) For en given bitrate er en højere opløsning ikke nødvendigvis bedre, og bitraten på DVD er begrænset.

2) Interlaced video af f.eks. sport kan drage fordel af den højere frame rate for NTSC.

Redigeret af JesperLund - 11-Januar-2007 kl. 21:56
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu