recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad giver det bedste billede?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad giver det bedste billede?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Double Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 14-Juni-2006
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad giver det bedste billede?
    Sendt: 24-Juli-2006 kl. 13:13
Hej alle,

Jeg har netop anskaffet mig et Panasonic TH 42 PV 600 plasma TV.

I den forbindelse er jeg ved at bygge mig et Media Center, men er blevet lidt i tvivl om, hvordan jeg får det bedste billede på TV'et.

TV'et har som bekendt en native opløsning på 1024x768. Jeg har mulighed for enten at anvende RGB PC el. DVI-D fra det grafikkort, jeg regner med at anvende. Dvs. enten RGB til RGB på TV'et eller DVI-D til HDMI på TV'et.

Som jeg lige kan læse mig til, understøtter HDMI kun NTSC, PAL, 720p samt 1080i opløsninger. Vil det derfor være smartere for mig at anvende RGB, da jeg så kan levere en opløsning fra computeren, der tilsvarer TV'ets native opløsning? Dvs. ingen skalering vil være nødvendig? Eller har jeg misforstået det hele?

Der vil være tale om, at jeg primært vil se TV via et Hauppage Nova (digital tuner) samt DVD-film. Derudover en smule HDTV materiale i det omfang, jeg kan få fingrene i det. Alt sammen vil komme fra Media Centeret.

På forhånd tak for hjælpen.

Redigeret af Double - 24-Juli-2006 kl. 13:14
Til top
Wuffer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juni-2005
Sted: Denmark
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2006 kl. 03:43
Kan desværre ikke hjælpe dig med dit spørgsmål, men har et til dig...

Hvordan er fjernsynet? Mini review

Har du kigget på lillebror PV60? Hvordan er det samme samle kvalitet.

Købte du i dk? Butik?
Til top
Double Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2006 kl. 09:19
Jeg kan selv bidrage med en lille smule her i stedet. I går fik jeg så sat min bærbare til fjernsynet med et alm. monitor kabel (RGB), og billedet var intet mindre end fantastisk i mine øjne.
Nu er jeg ikke den store kapacitet på dette område, mit gamle TV var et 25" Sony CRT fra 1993, men oplevelsen i går var nok til at give mig gåsehud. Specielt diverse "High Def" filmklip fra quicktime så helt forrygende ud.

Til Wuffer:
Jeg har kigget efter TV længe og feltet blev hurtigt indskrænket til Pioneers 436 serie og Panasonics TH42PV60/600. Pioneers er dog lidt for dyr, og designet af PanasonicsPV60 model kunne jeg ikke rigtigt forene mig med. Det er trods alt en stor møbelgenstand, du nu hænger op på væggen.
Derfor har jeg egentlig gået og ventet på, at PV600 skulle komme, og da jeg var i TC i Århus forrige onsdag, kom det vitterligt ind af døren. Så jeg tog fjernsynet med hjem samme dag.

Indtil videre har jeg ikke været skuffet - nærmere tværtimod, men det var nu også som forventet, hvis du tænker på mit tidligere fjernsyn. Nogle af de væsentligste forskelle på PV60 og 600 er designet, lyden og mindre detaljer som kortlæser og PiP.

Om samle kvaliteten er bedre aner jeg simpelthen ikke, men WAF i mit hus er væsentlig større med det design, det er rent faktisk en fryd at kigge på. Indtil jeg får råd til et dedikeret lydssystem, er jeg også godt tilfreds med lyden på TV'et, der faktisk er vældig god for et TV.
Derudover blev PiP brugt flittigt i weekenden til at se Tour de France og British Open i golf samtidigt - cool feature

Kort sagt, jeg er rigtigt godt tilfreds med mit nye TV, der prismæssigt landede lige mellem PV60 og Pioneers 436. Det blev som sagt købt i Tape Connection.

Eneste lille detalje er, at standard vægbeslaget ikke helt passer til fjernsynet, skruerne er simpelthen for korte til at montere beslaget på fjernsynet, idet man skal bruge de længste "extenders", idet fjernsynet buler ud i bunden. Det blev dog løst med nogle 70 & 60 mm maskinskruer fra Silvan

Redigeret af Double - 25-Juli-2006 kl. 09:46
Til top
Wuffer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juni-2005
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2006 kl. 04:15

Tusind tak for reviewet. Designet på Pv600 er meget mere mig end PV60 og jeg synes faktisk en kort læser er en ok feature.

Har aldrig tænkt så meget over PIP, men kan se ideen nu

Standard vægbeslag. Købte du dit i TC og hvilket?

Er selv på kig efter 37PV600, men TC forhandler dem ikke endnu og jeg er ikke helt sikker på at Easyshopping er stedet at handler.
Til top
jens0804 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Januar-2006
Point: 393
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2006 kl. 08:08
Så vidt jeg er orienteret kan RGB kun modtage PAL eller NTSC. Det betyder at hvis du vil se HDTV er du nød til at benytte component eller HDMI indgangen.
Til top
Double Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2006 kl. 14:28
RGB indgangen kan snildt vise et signal i skærmens max. opløsning - dvs. 1024x768 (lange "pixels" så stadig 16:9) - det er afprøvet og fundet i orden. Jf. manualen understøtter skærmen en hel del opløsninger fra PC op til 1280x1024.

Hvis du afspiller HDTV (720p og opefter) på din PC, der sender signalet til TV'et, så formoder jeg, at PC'en skalerer signalet, da den sender et 1024x768 signal til fjernsynet.
Ser du HDTV via HDMI - eks. på en HD DVD el. Blueray afspiller, formoder jeg, at TV'et skalerer signalet. Det er vel den reelle forskel på de to indgange (udover analog vs. digital signal), medmindre jeg har misforstået det?

Vægbeslaget var Tape Connections standard universalbeslag til ca. 1.000 kr. Beslaget passer godt nok, da TV'et overholder VESA standarden, men de medfølgende skruer er bare ikke lange nok til at nå gevindet i TV'et, når man bruger de længste (medfølgende) afstandsrør.

Kortlæseren på PV600 er i øvrigt ikke kun en læser, idet TV'et jf. manualen (og dertilhørende knap på fjernbetjeningen) kan optage på SD kortet. Jeg har dog ikke testet det endnu.

Hvis prisforskellen på 37" og 42" bliver den samme som på PV60 modellen, så ville jeg helt klart gå efter 42".

Redigeret af Double - 26-Juli-2006 kl. 14:30
Til top
ziphnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Juni-2005
Point: 306
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2006 kl. 21:16
HDMI kan understøtte stort set vilkårlige video signaler på samme måde som VGA og DVI. Du kan sagtens outputte 1024x768 via DVI->HDMI, men det er helt op til fjernsynet om det accepterer det. Nogle TV understøtter kun standard HDTV opløsninger som du siger og kan faktisk være så dumme at de vil lave 1024x768 -> 1280x720 -> 1024x768 eller blot sige "No signal".

Er 1024x768 1:1 pixel mapped via VGA? Uanset hvad må du *meget* gerne tilføje TV'et på denne side : pixelmapped.wikispaces.com (så andre kan drage gavn af denne viden). Og hvis den ikke kan håndtere 1024x768 via HDMI ville det også være godt at tilføje.

Hvis VGA understøtter 1:1 og HDMI ikke gør er VGA at foretrække.

Forresten, hvad har du tænkt dig at gøre ved de aflange pixels? De giver jo et forkert aspekt på desktoppen. Personligt har jeg droppet at købe et 42" plasma til min HTPC da jeg ikke gider at slås med aflange pixels :) Jeg satser istedet på en 50" eller et 42" LCD.

Redigeret af ziphnor - 26-Juli-2006 kl. 21:20
Til top
ziphnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2006 kl. 21:18
Oprindeligt skrevet af jens0804 jens0804 skrev:

Så vidt jeg er orienteret kan RGB kun modtage PAL eller NTSC. Det betyder at hvis du vil se HDTV er du nød til at benytte component eller HDMI indgangen.

Jeg tror du blander SCART RGB signalet sammen med det relaterede VGA signal.

Redigeret af ziphnor - 26-Juli-2006 kl. 21:19
Til top
frankthehansen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 13-Juli-2006
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2006 kl. 11:10

Er de aflange pixel's et reelt problem?

Jeg har selv et LG42 PC1 RR hvor jeg har koblet min bærbare på via VGA (1024x768) og billeder står totalt skarpt, perspektivet på almindelige windows billeder passer naturligvis ikke, men i medieplayer har du mulighed for at justere aspektet således du kompenserer for de aflange pixel's, og så vidt jeg kan se fungere det helt perfekt. Er der forøvrigt ikke noget om at mediecenter versionen af windows har den feature i sin standard opsætning på skærmen?

Redigeret af frankthehansen - 27-Juli-2006 kl. 11:14
Til top
ziphnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2006 kl. 15:14

Oprindeligt skrevet af frankthehansen frankthehansen skrev:

Er de aflange pixel's et reelt problem?

Jeg har to hoved bekymringer:

1. Det er muligt at MCE og WMP understøtter kompensering for dette, men jeg bruger Media Portal og har desuden ikke lyst til at være afhængig af at programmet understøtter det. Det vil feks. også være irriterende ved browsing og spil.

2. Jeg er lidt bekymret om hvordan WMP kompenserer, gør den den feks, ved hjælp af interpolering/skalering efter at DirectShow filteret har tegnet på skærmen? I så fald får man to skalerings trin som bestemt ikke er ønskværdigt. Det er også muligt at DirectShow filterne selv understøtter dette direkte og ordner det direkte samtidig med op/ned-skalering til 1024x768 hvilket er okay.

Jeg ved ikke om det er et problem i praksis, men potentielt kan det lede til dårligere billede(jvf. 2) og man er afhængig af at hvert enkelt program understøtter det.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu