Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
kbh4
Guld medlem
Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 721
|
Sendt: 07-Maj-2009 kl. 12:38 |
AV Precision skrev:
Om du får lov at programmere videre på dét en installatør har programmeret, er op til programmøren. Men du kan sagtens købe fjernbetjeningen og programmere den selv - det er lidt tungere end med Logitech (dog på nogle områder meget mere strømlinet og hurtigere at arbejde med, du bliver bare ikke holdt helt så meget i hånden), men MEGET mere let tilgængeligt end Pronto. Så hvis du betragter dig selv som "avanceret bruger", så er der intet i vejen for at gøre det selv. Har du aldrig programmeret universal-fjernbetjeninger, vil der helt sikkert være en "learning curve" du skal igennem. |
Følger værktøjet (NevoStudio Pro) samt dokumentation med når man køber den, eller er det en ekstraomkostning? -Kent
Redigeret af kbh4 - 07-Maj-2009 kl. 12:39
|
 |
T-Ras
Super bruger
Oprettet: 25-November-2008
Point: 334
|
Sendt: 07-Maj-2009 kl. 12:46 |
Jeg slår lige et slag for Lintronic løsningen. Den koster netto ca. det samme som Nevo, men mangler RF-kompatibilitet. Dog løser den problemet, som andre har oplevet med at skulle pege mod alle enhederne.
Edit: ... og så har man jo en remote der er svær at matche i byggekvalitet (Enten Beo4 eller Beo5). Med en Beo5, så kommer prisen dog noget højere op end for Nevo, da den koster ca. det dobbelte af en Beo4.
Redigeret af T-Ras - 07-Maj-2009 kl. 13:19
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 07-Maj-2009 kl. 13:09 |
kbh4 skrev:
Følger værktøjet (NevoStudio Pro) samt dokumentation med når man køber den, eller er det en ekstraomkostning?
|
Det følger med, dog er der nogle funktioner der er låst til forhandlere, bl.a. adgang til online-databasen, så det kræver lidt mere fodarbejde at gøre det hele selv. Der er heller ingen support fra Nevo direkte til slutbrugere, det går igennem forhandleren. Produktet er som sagt designet til at blive installeret for dig, men det gælder også for alle andre løsninger der ligger over Harmony-segmentet - du kan vælge at gøre det selv, men du er i sagens natur noget mere overladt til dig selv. Forhandlerne har været på kursus i programmeringen, og har derfor et dybere kendskab til detaljerne end man umiddelbart vil få hvis man bare køber hardwaren.
Jeg ville ikke personligt have et problem med at udlevere opsætningsfilerne til et projekt, medmindre vi var ude i meget avancerede ting med individuelt designet grafik. Det gør jeg også i forvejen med Logitech brugere. Hvad andre forhandlere gør ved jeg ikke, men nogle af forhandlerne er i det hele taget ikke særligt interesseret i at sælge andet end komplette total-løsninger alligevel, og så er det ret urelevant.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 07-Maj-2009 kl. 13:18 |
T-Ras skrev:
Jeg slår lige et slag for Lintronic løsningen. Den koster netto ca. det samme som Nevo, men mangler RF-kompatibilitet. Dog løser den problemet, som andre har oplevet med at skulle pege mod alle enhederne. |
Lintronic løsningen er en fin løsning for dem hvor behovet passer til det, men dækker ikke helt så bredt. Nevo vil typisk blandt andet blive brugt i multirums-løsninger, hvor du har et teknik-rum med alt udstyret, og en Nevo i hvert rum. Den er iøvrigt også ret populær i større el-installationer, hvor du kan få Crestron-lignende funktionalitet til langt lavere pris (Crestron's mindste controller er iøvrigt identisk med Q50). Det er langtfra "bare" en fjernbetjening til hifi-anlægget. Det er bare dét der typisk vil blive slået på for at få folks øjne op. Efterhånden som Z-wave (forhåbentligt) bliver mere udbredt, vil man for alvor kunne se pointen, med central styring af hjemmebif, lys, gardiner, radiatorer, aircondition osv., og så begynder prisen at se noget mere human ud i forhold til alternativerne.
|
 |
T-Ras
Super bruger
|
Sendt: 07-Maj-2009 kl. 13:22 |
Så vidt jeg ved kommer Lintronic også med en komplet HomeCinema-løsning i løbet af 2009. Hvad den indeholder skal jeg dog ikke gisne om, men det er jo nok tæt koblet til deres eksisterende elstyring, gardin- og lysstyringmv.
Jeg er helt med på at det ikke har samme funktionalitet som de mest avancerede løsninger derude, men til gengæld er din fjernbetjening så heller ikke lavet af plastic...
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 07-Maj-2009 kl. 13:39 |
T-Ras skrev:
Så vidt jeg ved kommer Lintronic også med en komplet HomeCinema-løsning i løbet af 2009. Hvad den indeholder skal jeg dog ikke gisne om, men det er jo nok tæt koblet til deres eksisterende elstyring, gardin- og lysstyringmv.
Jeg er helt med på at det ikke har samme funktionalitet som de mest avancerede løsninger derude, men til gengæld er din fjernbetjening så heller ikke lavet af plastic...
|
Der er jo fordele og ulemper ved alt... Nevo'erne føles nu noget mindre "plastic" end det meste andet. Der er en gummi-belægning på bagsiden der gør at den føles rar i hånden. Men nej, Nevo'erne er da på ingen måde enestående, heller ikke engang specielt nyt - de har bare en kombination af features, fleksibilitet, finish, programmeringsvenlighed og pris, der gør dem ret interessante efter min mening. For modsat den kritik som jeg havde forventet ville komme (som kommer hver gang der er nyheder om ét eller andet der ikke lige er en discount-løsning), så mener jeg faktisk at disse produkter er yderst rimeligt prissat. Det kræver "bare" at man forstår hvad det er man får for pengene.
Jeg holder inden for en rimeligt overskuelig fremtid et demo-arrangement dedikeret til Nevo, hvor man vil kunne få et meget bedre indtryk af hvad det er man får i denne løsning, og hvorfor den koster dét den gør.
|
 |
kbh4
Guld medlem
Oprettet: 20-Oktober-2007
Point: 721
|
Sendt: 07-Maj-2009 kl. 13:55 |
AV Precision skrev:
Det følger med, dog er der nogle funktioner der er låst til forhandlere, bl.a. adgang til online-databasen, så det kræver lidt mere fodarbejde at gøre det hele selv. |
Betyder det at man skal hen og lære systemet alle ens IR-koder? Hvordan så med enheder som benytter RF? Kan man f.eks. "lære" den RF-kommandoerne til at køre sit Lissau-lærred op og ned uden at man har adgang til databasen? Jeg ser frem til det demo-arrangement.  -Kent
|
 |
T-Ras
Super bruger
|
Sendt: 07-Maj-2009 kl. 14:12 |
Da jeg selv har Lintronic, så er prisen på Nevo næppe skræmmende i forvejen. Jeg sætter stor pris på at have så gnidnigsløst et setup som muligt, så for mit vedkommende var merprisen for Lintronic + Beo regnet ind i mine totale udgifter. Faktisk havde jeg ikke købt nyt udstyr hvis ikke det kunne samles elegant med en løsning som Lintronics.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 07-Maj-2009 kl. 14:15 |
T-Ras skrev:
Da jeg selv har Lintronic, så er prisen på Nevo næppe skræmmende i forvejen. Jeg sætter stor pris på at have så gnidnigsløst et setup som muligt, så for mit vedkommende var merprisen for Lintronic + Beo regnet ind i mine totale udgifter. Faktisk havde jeg ikke købt nyt udstyr hvis ikke det kunne samles elegant med en løsning som Lintronics.
|
Det er lige præcist dén indgangsvinkel der skal til for at man for alvor får det fulde ud af den slags systemer: Hvis man er opmærksom på om apparaterne er ordentligt forberedte på ekstern kontrol når man køber dem, så gør det det samlede system meget mere funktionelt.
Mht. UPnP, Sonos og Squeexebox control, så vil jeg blankt indrømme at jeg indtil videre kun har overfladisk kendskab til det, og jeg vil vende tilbage til disse ting når jeg har fået mere information, så jeg ikke løber med en halv vind.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 07-Maj-2009 kl. 14:20 |
kbh4 skrev:
Betyder det at man skal hen og lære systemet alle ens IR-koder? |
Nu har jeg jo ikke brugt det uden dealer-login, så præcist hvad man kan og ikke kan er jeg lidt i tvivl om - men såvidt jeg husker kan du bruge deres mærke-baserede database, dvs. du kan f.eks. vælge AV Receiver>Marantz, og så vælge mellem nogle kodesæt, men du kan ikke søge på din specifikke model.
kbh4 skrev:
Hvordan så med enheder som benytter RF? Kan man f.eks. "lære" den RF-kommandoerne til at køre sit Lissau-lærred op og ned uden at man har adgang til databasen?
|
Nej - RF systemer er normalt lukkede systemer, ingen RF fjernbetjeninger kan styre RF betjente produkter direkte, medmindre de kører Z-wave. Det gælder ikke kun Lissau, men alt RF betjent. Den smarteste måde at betjene et Lissau motorlærred på, er at investere i en autolink. At få IR betjening på, koster alligevel mere end dét. Det er netop dette problem som Z-wave er designet til at løse, det er et fælles RF sprog som kan benyttes på tværs af mærker og produktgrupper.
Bemærk at mange RF betjente produkter kan styres via 12v trigger eller RS232, og dermed betjenes direkte fra Nevo Connect boksen via en kablet forbindelse.
|
 |
JannickB
Junior bruger
Oprettet: 10-November-2008
Point: 46
|
Sendt: 11-Maj-2009 kl. 14:13 |
Kan Nevo Connnect så egentligt kobles direkte på sr-control porten på et Pioneer 5090H så man også kan integrere kontrol af tv'et uden synlige ir emitters?
|
Pioneer LX5090H | Emotiva RPA-2 | Emotiva XDA-1 | Dali Helicon 300 Mk2 | Dali Silver Wave Four | Sony PS3
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 11-Maj-2009 kl. 22:06 |
JannickB skrev:
Kan Nevo Connnect så egentligt kobles direkte på sr-control porten på et Pioneer 5090H så man også kan integrere kontrol af tv'et uden synlige ir emitters? |
Nej, SR+ er et lukket Pioneer system. Men det er ikke nødvendigt, for i Nevo systemet kan du (ligesom på en Logitech iøvrigt) kombinere IR og RF, sådan at du styrer TV'et direkte via IR fra remoten, DVD-afspilleren via en IR emitter fra Connect'en, surround-receiver via RS-232 fra connect'en, osv. Så hvis du har et SR+ system, så kan du sagtens kombinere dette med Nevo eller andre remotes.
Hvis pointen er at du vil have RF betjening af dit Pioneer tv via en Connect, så gør du det via RS-232 som Pioneer netop understøtter.
|
 |