|
|
Besvar ![]() |
Side <12345 6> |
Forfatter | ||||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
|||
til mkv bruger jeg mediaplayer classic, haali og enten CoreAvc eller ffdshow, pt. bruger jeg CoreAvc 1.5.0 jeg er opmærksom på at denne løsning sikkert ikke udnytter mit 2600XT's hardware acceleration, men det spiller nu fint med brug af meget få cpu ressourcer, så jeg er ikke helt sikker på om ikke noget af hardwareaccelerationen udnyttes alligevel. ATI's driver har jo noget autodetection af formater som VC1 og H264, og eks. VC1 acceleration aktiveres ikke i afspiller men i driverne, så det hardwareaccelereres selv gennem WMP Med tiden er tanken at der også skal installeres et HDDVD eller BluRay drev (eller combo) til egentlig afspilning af disse diske istedetfor blot .mkv og .wmv
|
||||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
||||
![]() |
||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|||
Nu er jeg inkarneret modstander af alt der hedder komprimering. Men hårene rejser sig på nakken af mig, når nogen påstår at noget ser/lyder mindst lige så godt en i en faktor 4:1 komprimering, som hvis det ikke var komprimeret. Det er rent fysisk ikke muligt.
Jamen, når du lægger den ned på en DVD (som film), så ryger din opløsning. Ingen DVDér kan afspiller et HD format. Du kan allerhøjst opskaler de 720x576 på dit TV via en HDMI forbindelse. Hvis det derimod er som data på DVD drevet, så er det klart, at det er software/afspiller som er afgørende, og dermed codec.
Så er vi enige.. Så er DVDén blot et lager medie
Det er jeg ikke helt enig i. Ved bygning af mediacenter er det oftest ikke HDTV der er interessant - til HDTV bruger man jo oftest en egentlig HDTV modtager der er tilsluttet direkte til TV'et. Jeg ved godt der også er muligheden for digital HDTV modtagelse på PC'en - men langt flertallet af de der bygger mediacenter og taler om afspilning af HD - de taler enten om afspilning af HDDVD (som er VC1 - WMV9 advanced profile) eller BluRay - eller meget ofte disse piratrip der er kodet i H264 og ligger i .mkv containere - det er derfor vi hele tiden ser spørgsmål om hvilke codecs der skal bruges til .mkv og H264 - og selvom dette format også fint kan benyttes til andet end piratrips, så er det ligesom HD formatets efterfølger til Divx/Xvid dvd-rips. [/QUOTE] Det nytter da ikke du skruer en maskine sammen som kan afspille ekstremt komprimeret HD materiale, og så dermed siger at den kan afspille HD? Udgangspunkten burde/må være afspilning af HD-DVD eller Blu Ray. Men pt. er det rimelig økonomisk omstændigt, hvorfor HD tv, der ikke helt er lige så voldsomt som HD-DVD eller Blu Ray, men ikke desto mindre kræver en hel del mere, end et voldtaget H.264 format. Jeg kan også komprimer en SACD med faktor 200:1, (tænkt eksempel). Men det gør da ikke mit anlæg til et high-end hifi anlæg, fordi den kan afspille dette totalt voldtaget komprimeret format.
|
||||
![]() |
||||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
|||
Jamen Kandersen - du forveksler i denne sammenhæng ordet HD med bitrate og kompression HD betyder blot High Definition - altså høj opløsning - kompressionstype/format er ikke en faktor i betydningen HD Så når vi taler om piratrips i HD .mkv - så er det rips fra originale HDDVD eller BluRay der rippes i HD opløsninger enten nedskaleret til 720p eller i originalopløsning 1080p. At man så bruger et kompressionsformat som H264 til at mindske størrelsen gør det ikke mindre til HD. og mht. kompression - så er jeg da enig med dig i at intet bliver ligeså godt når det blivere rekomprimeret - men det var heller ikke det jeg skrev. Det jeg skrev var at en 5-6mbit H264 encodning kan være ligeså god som en 20mbit Mpeg2 endkodning, ikke en reencodning, men en encodning hvor udgangspunktet er samme råmateriale der blot komprimeres med 2 forskellige formater - og her kan H264 opnå samme resultater ved en lavere bitrate som mpeg2 kan. Når vi taler disse piratrips så er de fra en kilde som BluRay eller HDDVD der som udgangspunkt er i højere kvalitet end din mpeg2 HDTV stream er. Når disse rips encodes med H264 så kan du få en billedkvalitet ved 5-6-7mbit, der er ligeså god som din 20mbit mpeg2 baserede HDTV stream. Hvis du har en HDTV kanal der benytter H264, vil du også se at her benyttes ikke 20mbit som der gør på de mpeg2 baserede kanaler, her benyttes netop kun omkring 5-10mbit (gætter jeg på). Ideen er at man så kan have 2-4 kanaler på samme båndbredde som en mpeg2 baseret kanal benytter. Men resultatet bliver "detsamme" fordi udgangspunktet er jo ikke 20mbit mpeg2 HDTV der rekomprimeres, men derimod en langt bedre råkilde der blot komprimeres med H264 istedetfor med mpeg2 Iøvrigt kræver det flere kræfter at dekode en 10mbit H264 stream end det gør at dekode en 20mbit mpeg2 stream, så evnen til at kunne dekode disse filer er en bedre indikator af om maskinen er god nok, end dit 20mbit mpeg2 baserede HDTV er. Redigeret af spawn - 18-August-2007 kl. 15:45 |
||||
|
||||
![]() |
||||
Hessi ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
![]() |
|||
Har nu bestilt, købt og afhentet en C2D E6550, en Sapphire Radeon 2600XT og et ASRock (ASSBROK) ConRoe1333-DVI/H. Har nu tænkt mig at reinstallere Vista Ultimate, så jeg får en ren installation hvor der ikke er fyldt med alle mulige codecs der går i konflikt. Hvilket codecs vil i anbefale jeg installere for at kunne se mine DivX/XviD, .avi, .mkv, X/H264, VC1 og MPEG2/4 film og samtidig udnytte hardware accelerationen på mit GFX? Redigeret af Hessi - 18-August-2007 kl. 16:28 |
||||
![]() |
||||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|||
Du må godt nok have noget hurtigt udstyr som kan levere 1 Gbps til dig... ![]() P.S. Din 20Mbps HDTV transport stream er også komprimeret. |
||||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Tillykke med indkøbet - så skal der leges Ja - jeg vil mene du er så klar til 1080p som du nu kan være pt. Mht. diverse codecs og bedst udnyttelse af de forskellige, kan det være vi kan få yderligere hjælp af Jesper - jeg ved noget om dette emne, men ikke nær så meget som Jesper så hans input ville være guld værd her også. Som basis vil jeg anbefale installation af følgende i nævnte rækkefølge, mediaplayer classic, haali mediasplitter og ffdshow. Dette muliggør i princippet afspilning af stort set alle almindelige videofiler du har enten med mediaplayer classic eller med wmp. Så kan der godt være nogen filer hvor du måske kan opnå lidt bedre performance, med et par andre dekodere eller filtre og lidt mere avancerede opsætninger. Men hvis du starter med ovennævnte er du ihvertfald kørende, og så kan vi optimere efter behov bagefter - evt. med lidt hjælp fra Jesper Hvis du bygger et HDDVD eller BluRay drev ind i dit mediacenter på et tidspunkt, vil du få brug for en software afspiller til dette der understøtter disses kopibeskyttelser, eks. Cyberlink Powerdvd.
|
||||
|
||||
![]() |
||||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|||
Jo, men det er først i rendering filteret at WMP kommer på banen. Decodning er ffdshow eller CoreAVC. ffdshow har ingen GPU acceleration (eller planer mig bekendt), og mht. CoreAVC bliver det udskudt hele tiden. Denne kommentar fra BetaBoy tyder ikke på at det er nært forestående. Til gengæld er hans kommentar om Matroska adoption interessant. Jeg vil hellere have en media player i stuen end en computer. Efter sigende skulle han dog have sagt dette 117 gange på doom9 forumet, så vi får se... |
||||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||||
![]() |
||||
Hessi ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
![]() |
|||
Ok, lyder fint... Men det bliver desværre, og alligevel ikke desværre, i dag. Jeg skal nemlig tilbage på arbejdet om lidt, men der skal ikke arbejdes, shg.dk holder sommerfest for medarbejderne og der er gratis fadøl. |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Hvis man har en dual core CPU, bør man gå efter CoreAVC til H264 decodning, da ffdshow reelt er single-threaded (AFAIK) og altså ikke udnytter begge cores. CoreAVC 1.5 kan vist endda udnytte 4 kernes, hvis man er så heldig at have sådan en CPU. Med hensyn til GPU acceleration er man først nødt til at finde en decoder, som udnytter GPUen. Det skal være et DirectShow filter (kan kendes som "filter.ax"), og filteret skal kunne fungere uafhængigt af den platform, som det oprindeligt var tiltænkt, eksempelvis PowerDVD afspilleren. Hvis PowerDVD kan afspille mkv direkte, er det selvfølgelig meget nemmere, men det tvivler jeg nu på? Nogle DS filtre checker at de køres på den korrekte platform, og det kan give problemer. GPU acceleration med DXVA betyder at decodning og rendering sker som et step i GPUen. Hvis man ønsker subtitles skal det ske ved subpicture overlays i GPUen, og ikke ved at indskyde et ekstra filter mellem decodning og rendering som DirectVobSub filteret gør det. |
||||
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Det fatter jeg intet af... Vil bare vide hvad jeg skal installere for at det køre godt og flydende. Og jeg har forresten bestemt mig for at installere WinXP MCE da jeg har købt nogle XBOX360 joypads til HTPC'en for at spille. |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Ok, start med Haali og ffdshow, og eventuelt CoreAvc til $15.
CoreAVC vil udnytte begge kerner i din CPU, det vil ffdshow ikke. |
||||
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
jeps CoreAVC FFdshow Så CoreAVC er at foretrække til dekodning af H264.mkv |
||||
|
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345 6> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |