|
|
Besvar ![]() |
Side <1 3456> |
Forfatter | ||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Hvad vil "problemer" sige? Hvis afspilningen hakker, mangler du enten CPU eller GPU kraft.
|
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
dr_schlemer ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1028 |
![]() |
|
Jeg tror problemet ligger i din CPU. 3.2GHz P4 er simpelthen ikke kraftig nok til blueray, der i øvrigt kræver en hel del mere end f.eks. HD-DVD.
Du mangler in my point view: CPU-kraft. EDIT: Se her for minimum requirements for HD-DVD/BR afspilning med Cyberlink Power DVD. Nedenunder er uddrag fra listen.
Minimum: Redigeret af dr_schlemer - 20-August-2007 kl. 14:30 |
||
![]() |
||
Hessi ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
![]() |
|
Men skal HD materialet så ikke være HDCP krypteret? Og så vidt jeg ved er der meget lidt der har HDCP kryptering endnu. |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
DRM basics
HDCP er en kryptering af HDMI signalet mellem din afspilningsenhed, f.eks. din HTPC (grafikkort) eller din Blu-Ray afspiller og dit TV. HDCP må ikke forveksles med kryptering af kildematerialet, f.eks. AACS på HD-DVD og Blu-Ray. Det er afspilningsenheden som bestemmer om der skal være HDCP på signalet (og i givet fald skal TVet naturligvis understøtte HDCP; ellers får man intet billede). Typisk gør afspilningsenheden dette, hvis et krav om HDCP følger af eksempelvis licensaftaler for at producere HD-DVD afspillere eller aftaler om at få AACS dekrypteringsnøgler. Den grundlæggende ide er at det ene DRM system afløser det andet. Først AACS og derefter HDCP, så der ikke er adgang til ukrypteret videoinformation på noget tidspunk (in their dreams; sådan forholder det sig ikke i praksis). I Vista specs hedder det Proctected Video Path. Igen, in their dreams... MKV formatet er altid ukrypteret, og dem som laver afspillere til MKV er ikke tvunget til at sætte HDCP på signalet, så hvorfor skulle det gøre det? MKV rules!! Desværre er Hollywood ikke med på ideen, men det er der så andre som er... |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
Hessi ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
![]() |
|
ok. Hvad er det der AACS kryptering? Og hvorfor kræver det et HDCP grafikkort og dermed TV? Jeg mener AACS kryptering kræver vel en AACS dekrypteringsnøgle for at kunne dekrypteres og det har HDCP vel ikke eller hvad? Og skal det forståes sådan at afspilleren (i dette tilfælde PowerDVD 7.3 ultra) dekryptere AACS krypteringen og derefter giver besked til grafikkortet om at signalet skal HDCP krypteres? Eller fatter grafikkortet selv hvornår det skal HDCP kryptere noget og ikke skal noget andet? Redigeret af Hessi - 26-August-2007 kl. 05:04 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Lige præcis! PowerDVD giver besked til grafikkortet (driveren) om at HDMI signalet skal krypteres med HDCP. AACS LA, der udleverer officielle dekrypteringsnøgler til AACS, kræver dette. En afspiller, som baserer sig på at hacke AACS (ingen aftaler med AACS LA), behøver derimod ikke at sætte HDCP på signalet. ![]() |
||
|
||
![]() |
||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
|
Jesper Lund:
Jeg tror det var dig jeg engang spurgte omkring en nærmere forklaring af problematikken omkring HDCP, uden at du rigtig formulerede dig som du nu gør. Ville ønske du havde gjort det da?Efter det fandt jeg så ud af hvordan det hang sammen og har siden haft den samme forståelse. Men der er vel også lige senderen og modtageren der bruges i forbindelse med HDCP, altså at en sender på grafikkortet undersøger om et TV eller en monitor, har en modtager for et HDCP signal. Det er altså ikke blot krypteret af HDCP. Ja, jeg forstå godt du ved det naturligvis. Temmelig kompliceret egentlig alt sammen, ikke? Har lige et spørgsmål til dig. Hvad er "afspillere til MKV" som du omtaler? |
||
![]() |
||
![]() |
|
Ja, HDMI overførsel med HDCP starter med en handskake (authentication), hvor der udveksles nøgler til kryptering. Ligesom det naturligvis checkes om TVet understøtter HDCP. Og ja, det er kompliceret, ikke bare i teorien men også i praksis, hvilket de mange, mange indlæg om kompatibilitetsproblemer med HDCP vidner om. Personligt fatter jeg ikke at Hollywood m.fl. stiller krav om HDCP.
Windows Media Player kan afspille MKV formatet, hvis du installerer en parser/splitter som Haali og en decoder til de video og audio codecs, som er indeholdt i MKV containeren. Typisk H.264 video med AC3 eller DTS audio (ffdshow kan klare dette). Personligt foretrækker jeg Media Player Classic og Zoom Player i stedet for WMP. Man kan også bruge stand-alone applikationer som VLC og MPlayer, der har egne codecs. |
||
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Her er en mere præcis forklaring fra James fra Slysoft. Min "AACS vs HDCP" forklaring var, ligesom SamuriHL's forklaring i linket, upræcis på et par punkter (essensen er dog korrekt: AACS betyder at HDCP skal være tilstede for at afspilning tillades, hvis afspilleren overholder licensbetingelserne). Og HDCP sucks. ![]() Redigeret af JesperLund - 29-August-2007 kl. 02:15 |
||
|
||
![]() |
||
beo1 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 66 |
![]() |
|
Hej Jesper , kan jeg udlede af ovenstående at jeg kan afspille originale BD-skiver hvis jeg installerer Any dvd HD på min htpc?Som nævnt i andet forum stopper festen pt. ved manglende HDCP genkendelse mellem 8600GT og Panasonic TH50PZ700.Jeg bruger Cyberlink Power DVD 7.3
|
||
![]() |
||
beo1 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 66 |
![]() |
|
Som svar på tidligere indlæg kan jeg oplyse at PowerDVD 6.xx fulgte med mit LG BD-drev , og opgradering til 7.3 var gratis , hvis det er til nogen hjælp??
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Ja, det burde virke. Det er risikofrit og gratis at teste, idet AnyDVD HD kommer med en 30-dages trial. |
||
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 3456> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |