recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad skal en SAT modtager kunne.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad skal en SAT modtager kunne.

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4706
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad skal en SAT modtager kunne.
    Sendt: 22-August-2013 kl. 08:01

Hej.

Man kan groft sagt opdele SAT modtagere i dem der kører Linux og dem der ikke gør. Det er mange år siden jeg sidst rodede med Linux modtagere og vil ikke komme ind på dem i denne beskrivelse. Hvis der er nogle der ude, der har er fornuftigt overblik over dem, håber jeg at han vil skrive en tilsvarende tråd om Linux modtagerne. 

Når man skal vælge SAT modtager skal man først overveje hvilke programmer man vil se?
På hvilke kanaler sendes de og fra hvilke satelliter.

Her er oversigter over henholdsvis de østlige og vestlige satelliter. De kanaler der på de enkelte
satellit lister er mærket med 'F' er FTA og kan ses gratis hvis kanalen sendes på en Beam der dækker Danmark.

Det kan checkes ved at klikke på de understregede link i Beam kolonnen.( Bemærk at de viste frekvenser op til 4200 MHz er i det såkaldte C bånd der ikke bruges ret tit, da det kræver speciele modtagere)

Og

Hvis man vil se de Tyske programmer fra 19,2 øst, skal man vide at det kun er ARD og ZDF man kan se gratis i HD. Der er 8 - 12 andre tyske TV stationer der er gået sammen om HD+ som er et abonnement kort som efter det første år koster et service gebyr på 50€.

Hvis man gerne vil se Tyske programmer i HD foreslår jeg derfor at man køber en af disse modtagere:

Søger nogle eksempeler fra eBay.de Det er måske en fordel at finde en sælger der vil hjælpe en med at forlænge HD + kortet efter det første år:

Ellers ser mange Tysk Eurosport, Champions League samt Formael 1 fra de Tyske TV stationer.

Når jeg på det seneste har spurgt om hvilken programmer folk på dette forum vil se.

Har de fleste svaret Premier League.

Hvis man har Polske forbindelser og gerne vil se 6 Premier League kampe hver uge er det muligt med et Canal + Platinum abonnement hos Polske nc+ til 99zt, det svarer til 170 Dkr.
 Jeg mener at det så vil være nemmest, også at få leveret en af deres SAT modtagere. En mediaBOX+ med 500 GB HDD koster 49 zt.

De sender fra Hotbird på 13 øst:

Hvis man har Bulgarske forbindelser og gerne vil se 2-4 Premier League kampe hver uge er det
muligt at se NOVA Sport med et STANDARTEN abonnement til 12.80 lev. Det er ca 48 DKr om måneden. Jeg kan dog ikke lige se hvilket abonnement man skal have for at se de kampe der sendes på Diema kanalen.
Men mener igen, at det så vil være nemmest også at få leveret en af deres SAT modtagere. En SD modtager koster 10,90 lev.

De sender fra Hellassat på 39 øst:

NOVA Sport og Diema kan også ses hvis man har en modtager med EMU. Jeg kan vel bedst beskrive en Emulator ( EMU ) som en software kortlæser. I stedet for et sim kort i en kortlæser ligger det samme bare i SAT modtagerens hukommelse.

Mange SAT modtagere, også ældre, får muligheden for EMU hvis man installerer en alternativ firmware.

De Østriske ORF og AustriaSat på 19,2Ø samt Italienske RAI på 13Ø hat i en længere periode kunnet ses på en SAT modtager med EMU, men det kræver at man finder noget tekst eller en fil på internettet.

Men disse modtagere er blevet overhalet af modtagere der ud over EMU også selv kan downloade fra internettet. Mange har måske sådan en modtager uden at vide det. Nogle fabrikater satte kun netværkstik i deres TOP modeller. Og gav så nogle af de andre modeler mulighed for at man kan sætte en WiFi Bridge i dens USB port. Men det kræver normalt en af fabrikatets egne WiFi Bridges,

Men igen, firmwaren skal understøtte det. Og det kan være der kræves en opdatering med en alternativ firmware.

Jeg overvejer selv at købe en ATLAS HD 200 som bliver introduceret i Spanien i dag til  € 125,13 + IVA ( Moms ) og forsendelse. Det bliver på et senere tidspunkt muligt at købe den sammen med en Atlas godkendt WIFI USB enhed.

Det bliver den første SAT modtager der ud over EMU og internet adgang får en indbygget Dongle. Så den har kun EN tuner til normalt brug, da den anden kun bruges af Donglen. Her er et link med mere om Dongler: 

Jeg så sidste vinter en Premier League kamp fra en Polsk kanal på en SD modtager tilsluttet en ekstern Dongle. Billedet FRØS en del gange mens systemet blev opdateret.

Jeg kan huske at vi mistede et helt angreb, et der blev skoret på. Men målet blev gentaget adskillige gange, enda fra flere forskellige vinkler, så vi aksepterede. Efter kampen skiftede vi dog over til en anden kanal hvor billedet ikke frøs.

Atlas er også i øjeblikket de eneste SAT modtagere, der kan vise DigiTurk på 7Ø via EMU.

Atlas HD 200 er sammen med Technomate TM 5402 HD de to SAT modtagere jeg kender som kan modtage BBC fra 27,5 Vest. De gør det begge via EMU. Der kan gå et stykke tid fra at BBC skifter koder og til de er tilgængelig på internettet.

Hvis I har andre ideer eller anden information, måske om andre satelliter, håber jeg I vil skrive om det i denne tråd.

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 22-August-2013 kl. 08:10
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu