recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad skal jeg egentlig have...?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad skal jeg egentlig have...?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MikeD Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 11-August-2008
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 252
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad skal jeg egentlig have...?
    Sendt: 27-November-2010 kl. 18:57
Hej

Jeg har et  Panasonic G20 i stuen som jeg gerne vil have noget mere lyd på. Derud over vil jeg gerne have et anlæg som kan spille musik ligeledes i stuen. Jeg vil gerne kombinere de to ting, da jeg har begrænset plads. Jeg har en squeezbox duet som jeg skal afspille musik med.

Et surround system kan det ikke blive til, da jeg ikke kan have baghøjttalere, og gulvhøjttalere er også udelukket.

Jeg har et par QLN Qubic 111 jeg gerne vil genbruge (som kan hænge på væggen), men det er ikke et must.

Men jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal købe som forstærker. Jeg er blevet frarådet at købe en surround forstærker da jeg alligevel ikke kan have surround højttalere. Så nu er jeg altså lidt blank. Hvad har I af forslag?
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2010 kl. 20:04
Først og fremmest skal du stille spørgsmålet i det rigtige forum. Som der står i beskrivelsen, så er dette forum kun til fremvisning af udstyr.

For det andet: hvad er dit mål? - skal det være design eller god lyd?

For det tredje: Klassikeren.. hvad må det koste?
Til top
MikeD Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2010 kl. 21:54
Ej da... beklager. Den skulle selvfølgelig have været postet under "Surround & Hifi". Er der en admin der kan flytte den?

pkt. 2: Tjae... udelukker det ene det andet?

pkt. 3: Budgettet er ca. 5000,- (+/-) ... og jeg har ikke noget imod at købe nyere brugt.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2010 kl. 00:40
Oprindeligt skrevet af MikeD MikeD skrev:

pkt. 2: Tjae... udelukker det ene det andet?

Som regel koster godt design knaster og det er sjældent butikkerne/producenterne ved hvad de kan sælge deres højttalere til hvis de samtidig lyder godt - så er det en sand guldåre i de hjem hvor WAF er et højt prioteret krav.
Oprindeligt skrevet af MikeD MikeD skrev:

pkt. 3: Budgettet er ca. 5000,- (+/-) ... og jeg har ikke noget imod at købe nyere brugt. 

Jeg vil foreslå at kigge på noget XTZ, Acoustic Energy eller KEF. Det er de højttalere som jeg selv kan give en anbefaling af. XTZ og AE er rigtig gode højttalere til prisen, men det er ikke nogen designperle. KEF laver designhøjttalere, som kan købes som hele sæt (5.1). Jeg har selv haft 5005.2. Det er et visuelt flot system, men de er tynget af deres fysiske størrelse. De spiller ikke så godt som en standerhøjttaler. 

Se på XTZ 99.26 eller Acoustic Energy Aelite. De spiller rigtig fint.

Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-December-2009
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2010 kl. 23:12
Hvis du er glad og tilfreds, ser jeg ingen grund til at investere i nye højttalere, især ikke hvis det samlede budget er 5000,-
I stedet vil jeg anbefale at på nogle gode forstærkere, og en dertilhørende DAC og hvad der ellers skal købes af kabler.
Hvis vi skal forsøge at pejle os ind på nogle forstærkere der kan være relevante, er det nødvendigt at vide hvilken slags lyd du foretrækker?
Til top
MikeD Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2010 kl. 21:23
Tjae det går fra klassisk Mozart over pop/rock til Pantera/Metallica. Men det skal ikke være højt som i Cerwin Vega højt.
Jeg er ikke helt med på hvad en DAC er (Digital to Analog Converter?) Så jeg hører gerne mere om emnet. Og gerne til hvilke forstærkere du tænker på.
Det skal lige nævnet at med i budgettet skal være kabler til. (Dog ikke højttaler kabler, da jeg har nogle sådanne)
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-December-2009
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2010 kl. 22:40
En DAC er præcis som du selv skriver en "< ="utf-8">Digital to Analog Converter". Der er 2 måder sende et lyd signal på, en digital metode og en analog metode, disse to metoder er ikke kompatible med hinanden, derfor bruger man en DAC til at konvertere signalet. DACs finder du over alt, f.eks. i mange fladskærme, men er ofte af tvivlsom kvalitet. Hvis jeg skal anbefale nogle DACs som nye, vil de 3 første der falder ind være: 
Jeg har hørt DacMagic og ejer Caiman+, og mener de begge er yderst fremragende, men hvilken DAC du skal selv skal have skal komme helt an på om du syntes at den lyder godt, samt om den har be tilslutninger du har brug for. Det bedste du kan gøre er at komme ud og røre og høre dem. Som en sidste bemærkning til DAC, vil jeg helt klart anbefale at du holder øje med brugt markedet, f.eks. på dba, hifi4all.dk og til dels her på siden.

Ang . forstærker er det sværere, da det meget kommer at på hvilken klang fra udstyret du foretrækker. Denne klag er en svær størrelse at definere, men yderpolerne man ofte hører folk beskriver er enten som varm, blød og tilbagelænet eller up-front, punchy og afslørende, og så er der iøvrigt de millioner af muligheder der ligger imellem. Hvad du selv bedst kan lide, finder du kun ud af ved at høre lidt forskelligt, hvilket du passende kan gøre mens du alligevel er ude og høre DACs. Herefter kan man så begynde at pejle sig ind på hvad du mere specifikt har behov for.
Hvis du dog allerede ved hvad du vil foretrække, må du endelig skrive det.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu