En DAC er præcis som du selv skriver en "< ="utf-8">
Digital to Analog Converter". Der er 2 måder sende et lyd signal på, en digital metode og en analog metode, disse to metoder er ikke kompatible med hinanden, derfor bruger man en DAC til at konvertere signalet. DACs finder du over alt, f.eks. i mange fladskærme, men er ofte af tvivlsom kvalitet. Hvis jeg skal anbefale nogle DACs som nye, vil de 3 første der falder ind være: Jeg har hørt DacMagic og ejer Caiman+, og mener de begge er yderst fremragende, men hvilken DAC du skal selv skal have skal komme helt an på om du syntes at den lyder godt, samt om den har be tilslutninger du har brug for. Det bedste du kan gøre er at komme ud og røre og høre dem. Som en sidste bemærkning til DAC, vil jeg helt klart anbefale at du holder øje med brugt markedet, f.eks. på dba, hifi4all.dk og til dels her på siden.
Ang . forstærker er det sværere, da det meget kommer at på hvilken klang fra udstyret du foretrækker. Denne klag er en svær størrelse at definere, men yderpolerne man ofte hører folk beskriver er enten som varm, blød og tilbagelænet eller up-front, punchy og afslørende, og så er der iøvrigt de millioner af muligheder der ligger imellem. Hvad du selv bedst kan lide, finder du kun ud af ved at høre lidt forskelligt, hvilket du passende kan gøre mens du alligevel er ude og høre DACs. Herefter kan man så begynde at pejle sig ind på hvad du mere specifikt har behov for.
Hvis du dog allerede ved hvad du vil foretrække, må du endelig skrive det.