Jeg er i den heldige situation at konen langt om længe har indset at der skal mere til end bare tv'ets højttalere.
Desværre er økonomien ret begrænset - så vi taler om ca. 2k for det hele. Måske kan jeg grave en ekstra tusse frem ved at sælge noget gammelt hardware - men det er nok ønsketænkning. Så max 2500 (og gerne 2k) sætter jo sine begrænsninger på hvad jeg kan kigge efter. Så derfor overvejer jeg at købe noget brugt.
Vi hører ikke særlig meget musik, men ser en del film fra et mediecenter (Mac Mini med Plex/XBMC). Minien har optisk lyd-udgang - derudover har jeg en mini-display port->HDMI konverter som giver 5.1 surround lyd via HDMI stikket. Så receiver skal som minimum have optisk indgang, men også meget gerne mindst 1 hdmi indgang. Jeg bruger også Mini'en til DVD-afspiller - jeg har ikke Blu-ray. Så pt. har jeg kun behov for den ene HDMI indgang. Men det gør ikke noget hvis der er to HDMI indgange så der kan tilsluttes en Blu-ray afspiller eller andet udstyr engang.
Hvad bør jeg kigge efter af gode tilbud på brugtmarkedet pt - og hvad bør jeg styre uden om? Da det pga. lejlighedens størrelse og småbørn ikke har været aktuelt de sidste par år har jeg ikke fulgt med i hvad der har været af gode køb inden for receivere og højttalere. Men nu har vi fået købt os et hus og der er langt til børneværelserne
- så nu skal der ske lidt på den front.
For at øge chancen for konens accept er det en fordel hvis farverne er sort eller hvid - dvs. sølv og guld er no-go - uanset hvor godt det så måtte lyde. Ja - de er skøre de kvindfolk ;-)
Vores tv er et Pioneer Kuro 428XD - så hvis det er en soundbar der anbefales så må den gerne matche designet på tv'et, bare en lille smule - dvs. piano sort og blankt - men ellers er jeg ret åben omkring forslag og mærker.
På forhånd tusind tak for jeres hjælp