recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad skal vi vælge til at afspille vores musik?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad skal vi vælge til at afspille vores musik?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
andtoxnie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 18-November-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andtoxnie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad skal vi vælge til at afspille vores musik?
    Sendt: 08-November-2012 kl. 17:14
Hej
Jeg har ikke den store viden om musik lagret digitalt og afspillet over anlægget, men det er det jeg søger.
- både viden... og noget til at afspille min musik fra.

Jeg tænker at jeg skal have lagt alt min musik over på et eller andet medie hvor jeg så kan afspille det fra mit anlæg. Men skal jeg så have en computer stående til at afspille fra, eller hvordan vil jeg kunne vælge musikken?

Et lille ekstra spørgsmål...
Jeg vil også gerne have nye højtalere. Og eftersom vi har meget lavt til loftet og meget lidt gulvplads, ønsker jeg nogle af de der meget små satelithøjtalere. Er det noget man får sammen med en eller anden form for et "home cinema system" eller noget i den stil?

Mvh
Anders
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19519
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2012 kl. 17:44
For at tage det bagfra, så behøves lidt plads ikke at du nødvendigvis behøves at gå så meget på kompromis med lyden at du absolut skal have små "usynlige" højttalere. En god reolhøjttaler fylder lidt, men giver så meget ekstra. For eksempel har jeg sådan et par her i mit køkken og de spiller forrygende.

Nå, første spørgsmål, efterlader egentligt bare flere modspørgsmål end egenlige svar.

Men vi kan starte med det basale:
For at afspille digitalt lagret musik, skal du have et sted at have din musik lagret. Langt de fleste gør det på en lille NAS server (netværksharddisk).
Dernæst skal du have et eller andet der kan afspille musikken, her er der flere veje at gå. Sonos eksempelvis er et system som mange har glæde af, hvor afspilleren kan hente data fra din algerenhed og sende den ud via dit anlæg.
En anden ting kunne være at din NAS kan være mediaserver og tilbyde at streame musikken til eksempelvis en mobiltelefon. Mobiltelefonen bruger så et "trådløst lydkort" sat til din forstærker til at få lyden frem til anlæggert, AirPlay er en af teknikkerne, som såmænd også kan være bygget direkte ind i forstærkeren.
Alternativt findes der en række musik og video afspillere (Boxee, Playstation osv) som også kan videreformidle lyd.

Men, du skal tage stilling til, hvor din lyd skal være opbevaret, hvilken "musikafspiller du vil bruge (det kan såmænd også være en PC), hvordan du vil have lyden overført til dit anlæg - og ikke mindst, hvor mange penge vil du sætte af til "projektet".

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andtoxnie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2012 kl. 21:35
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

For at tage det bagfra, så behøves lidt plads ikke at du nødvendigvis behøves at gå så meget på kompromis med lyden at du absolut skal have små "usynlige" højttalere. En god reolhøjttaler fylder lidt, men giver så meget ekstra. For eksempel har jeg sådan et par her i mit køkken og de spiller forrygende.

Desværre er disse højtalere også for store. Vi har kun ca. 2,20 m til loftet og vi har ingen reoler i vores stue. Vi bliver NØDT til at have meget små højtalere hængt op på væggen eller i loftet.
Der er ingen af os der er "lyd-feinschmeckere", så vi kan nok godt nøjes med en "ok" lyd.

Nå, første spørgsmål, efterlader egentligt bare flere modspørgsmål end egenlige svar.

Men vi kan starte med det basale:
For at afspille digitalt lagret musik, skal du have et sted at have din musik lagret. Langt de fleste gør det på en lille NAS server (netværksharddisk).
Dernæst skal du have et eller andet der kan afspille musikken, her er der flere veje at gå. Sonos eksempelvis er et system som mange har glæde af, hvor afspilleren kan hente data fra din algerenhed og sende den ud via dit anlæg. 

Det lyder - og ser - meget interessant ud!
Ville det så være sådan at man kan styre musikken fra flere forskellige enheder? Så hvis jeg tager tablet'en med mig, så vil min kæreste stadig kunne afspille musikken ved at gå på hendes egen pc?

En anden ting kunne være at din NAS kan være mediaserver og tilbyde at streame musikken til eksempelvis en mobiltelefon. Mobiltelefonen bruger så et "trådløst lydkort" sat til din forstærker til at få lyden frem til anlæggert, AirPlay er en af teknikkerne, som såmænd også kan være bygget direkte ind i forstærkeren.
Alternativt findes der en række musik og video afspillere (Boxee, Playstation osv) som også kan videreformidle lyd.

Streaming til mobiltelefoner er ikke så interessant for os. Musikken skal afspilles via vores gamle forstærker, der fungere fint:)

Men, du skal tage stilling til, hvor din lyd skal være opbevaret, hvilken "musikafspiller du vil bruge (det kan såmænd også være en PC), hvordan du vil have lyden overført til dit anlæg - og ikke mindst, hvor mange penge vil du sætte af til "projektet".

Klaus

Med hensyn til penge har jeg ingen idé... hvordan lyder et budget på 4000-8000 kroner inklusiv højtalere?

Mvh
Anders - der takker for hjælpen:)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19519
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2012 kl. 23:35
Oprindeligt skrevet af andtoxnie andtoxnie skrev:

Desværre er disse højtalere også for store. Vi har kun ca. 2,20 m til loftet og vi har ingen reoler i vores stue. Vi bliver NØDT til at have meget små højtalere hængt op på væggen eller i loftet.

Så du, hvor små de var?
17x25x28 cm

Det her er store højttalere!

Der er ingen af os der er "lyd-feinschmeckere", så vi kan nok godt nøjes med en "ok" lyd.

Det kan du jo mene. Min holdning er at for 1800 kroner (eller billigere, pres ham på prisen, jeg gav 700 kroner for mit sæt) vil du få en lydoplevelse der langt overgår hvad du kan finde af "små næsten-usynlige" højttalere. Det kan jo også være at i kommer til at nyde musikken mere med sådanne højttalere!

Ville det så være sådan at man kan styre musikken fra flere forskellige enheder? Så hvis jeg tager tablet'en med mig, så vil min kæreste stadig kunne afspille musikken ved at gå på hendes egen pc?

Sonos kan du styre med en fjernbetjening, en mobil enhed, eller en PC

Læs lidt på:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/streaming/sonos/sonos_connect_tradlos-musikafspiller_sonzp90wh.htm

Det næste du så har brug for er en NAS, Synology laver ganske fine produkter og her er der lidt om at forbinde til Sonos
https://sonos.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/1112/~/synology-nas-setup-with-sonos

Med hensyn til penge har jeg ingen idé... hvordan lyder et budget på 4000-8000 kroner inklusiv højtalere?

Slet ikke så dårligt.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2012 kl. 23:59
Du kan også købe:

Synology NAS (DS-112) med 2TB HDD (ca. 2.100kr) (evt. 2-bay afhængig af pladsbehov)
Squeezebox Classic (brugt) - 500kr (eks på dette forum)
2 stk Scandyna MiniPod - 4000kr (højttalere hos Hifiklubben)

Så er du meget godt kørende og har en musikboks der sammenlignet med Sonos også har et display og kan styres med IR-fjernbetjening (eks. en universal-fjernbetjening) - dog har Logitech officielt stoppet udviklingen til disse bokse, men det nuværende setup kører også fint - sæt dog ikke næsen op efter integration med evt. nye webservices som popper op i løbet af de næste år.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 08:35

Det bliver altså bare sjovere og sjovere, hver gang vi ser det link - er det 48 eller 49 gange nu?
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 10:09
Sonos i hifiklubben , samt en nas
Til top
The_Unforgiven Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-Oktober-2004
Point: 450
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér The_Unforgiven Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 10:31

Hej
Jeg har ikke den store viden om musik lagret digitalt og afspillet over anlægget, men det er det jeg søger.
- både viden... og noget til at afspille min musik fra.

Jeg tænker at jeg skal have lagt alt min musik over på et eller andet medie hvor jeg så kan afspille det fra mit anlæg. Men skal jeg så have en computer stående til at afspille fra, eller hvordan vil jeg kunne vælge musikken?

Jeg vil også gerne have nye højtalere. Og eftersom vi har meget lavt til loftet og meget lidt gulvplads, ønsker jeg nogle af de der meget små satelithøjtalere. Er det noget man får sammen med en eller anden form for et "home cinema system" eller noget i den stil?

Mvh
Anders

Jeg har rippet alt mit musik og lagt på en IPOD og spiller så derfra over anlæg.
Gider ikke en pc til at spille fra og så skal den også være tændt og på netværk osv osv.
Ang satelit højtalere , så har jeg et BOSE V30 , den hedder i dag V35 og der er medfølgende dock til IPOD.

Stein

Redigeret af The_Unforgiven - 09-November-2012 kl. 10:33
Til top
Benny From Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2006
Point: 844
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benny From Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 11:25

Hej

Mvh
Anders
Hvad angår højttalere, så prøv at vende blokket mod Tyskland, eksempelvis her:

Har handlet med dem før, uden problemer
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andtoxnie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 21:02

Så du, hvor små de var?
17x25x28 cm

Mine nuværende er 19x21x30 og de er for store - desværre. Vil gerne ned på i hvert fald halv størrelse, men meget gerne mindre. Men jeg kan godt fornemme at det nærmest er en fornærmelse at sige den slags herinde;)

Dem du linkede til gad jeg godt høre, men stod de her i huset ville vi ikke længere have en stue:(

Sonos kan du styre med en fjernbetjening, en mobil enhed, eller en PC

Læs lidt på:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/streaming/sonos/sonos_connect_tradlos-musikafspiller_sonzp90wh.htm

Det næste du så har brug for er en NAS, Synology laver ganske fine produkter og her er der lidt om at forbinde til Sonos
https://sonos.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/1112/~/synology-nas-setup-with-sonos

Det ser fornuftigt ud... har kun nået at skimme det igennem, men vil lige læse lidt mere om det.

Mvh
Anders

Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andtoxnie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 21:37
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Du kan også købe:

Synology NAS (DS-112) med 2TB HDD (ca. 2.100kr) (evt. 2-bay afhængig af pladsbehov)
Squeezebox Classic (brugt) - 500kr (eks på dette forum)
2 stk Scandyna MiniPod - 4000kr (højttalere hos Hifiklubben)

Så er du meget godt kørende og har en musikboks der sammenlignet med Sonos også har et display og kan styres med IR-fjernbetjening (eks. en universal-fjernbetjening) - dog har Logitech officielt stoppet udviklingen til disse bokse, men det nuværende setup kører også fint - sæt dog ikke næsen op efter integration med evt. nye webservices som popper op i løbet af de næste år.

Den der NAS du snakker om, vil det være noget i den stil jeg skal have uanset om det er din løsning eller den med Sonos?

I øvrigt ser det ud til at det kun er et kabinet. Hvad for en harddisk skal jeg købe til at komme ind i den?

Mvh
Anders
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andtoxnie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 21:38
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Sonos i hifiklubben , samt en nas

Ja, det ser ret interessant ud.
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu