recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad skal vi vælge til at afspille vores musik?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad skal vi vælge til at afspille vores musik?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19519
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 21:46
DLS R50 er lille, har du ikke plads til sådanne så køber du bare dem du syntes er pænest. Jeg har selv boet i en 2,5 værelses pensionistbolig på 48 m2, hvor der var plads til Dali 4b gulvhøjttalere - uden problemer.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
andtoxnie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 18-November-2010
Sted: Danmark
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andtoxnie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af The_Unforgiven The_Unforgiven skrev:

Jeg har rippet alt mit musik og lagt på en IPOD og spiller så derfra over anlæg.
Gider ikke en pc til at spille fra og så skal den også være tændt og på netværk osv osv.
Ang satelit højtalere , så har jeg et BOSE V30 , den hedder i dag V35 og der er medfølgende dock til IPOD.

Stein

Jeg synes heller ikke en løsning med en pc er optimal, men når nu man alligevel snart skal have købt sig en tablet (glæder mig til Nexus 10 kommer til DK!), og man har en smartphone, så synes jeg det er en ret attraktiv måde at behandle sin musik på.

Ville MEGET gerne have de der Bose v35 du skriver om, men så bliver det sku svært at holde sig inden for de 8.000 kroner:(

Mvh
Anders 
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 21:54
Oprindeligt skrevet af andtoxnie andtoxnie skrev:

Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Synology NAS (DS-112) med 2TB HDD (ca. 2.100kr) (evt. 2-bay afhængig af pladsbehov)
Squeezebox Classic (brugt) - 500kr (eks på dette forum)
2 stk Scandyna MiniPod - 4000kr (højttalere hos Hifiklubben)

Så er du meget godt kørende og har en musikboks der sammenlignet med Sonos også har et display og kan styres med IR-fjernbetjening (eks. en universal-fjernbetjening) - dog har Logitech officielt stoppet udviklingen til disse bokse, men det nuværende setup kører også fint - sæt dog ikke næsen op efter integration med evt. nye webservices som popper op i løbet af de næste år.

Den der NAS du snakker om, vil det være noget i den stil jeg skal have uanset om det er din løsning eller den med Sonos?

I øvrigt ser det ud til at det kun er et kabinet. Hvad for en harddisk skal jeg købe til at komme ind i den?
NAS'en kan fint benyttes også til Sonos - Logitech har serveren kørende på NAS'en, mens Sonos har serveren kørende på selve boksen - det betyder at Sonos kræver mindre af NAS'en, men til gengæld er boksene dyrere. Lydkvaliteten er nok bedst på Squeezebox, men med det setup du skitserer, vil du ikke bemærke nogen forskel dér. Overvej om du har behov for bokse med display, knapper og mulighed for IR-styring/universalfjernbetjening (=>Squeezebox) eller om det er nok med en boks inde i skabet og en app på en smartphone.
Er de foreslåede Scandyna-højttalere for store!?
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andtoxnie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 22:16

NAS'en kan fint benyttes også til Sonos - Logitech har serveren kørende på NAS'en, mens Sonos har serveren kørende på selve boksen - det betyder at Sonos kræver mindre af NAS'en, men til gengæld er boksene dyrere. Lydkvaliteten er nok bedst på Squeezebox, men med det setup du skitserer, vil du ikke bemærke nogen forskel dér. Overvej om du har behov for bokse med display, knapper og mulighed for IR-styring/universalfjernbetjening (=>Squeezebox) eller om det er nok med en boks inde i skabet og en app på en smartphone.
Er de foreslåede Scandyna-højttalere for store!?

Jeg er nok mest til at gemme det hele lidt væk og så styre det via en tablet.

De højtalere du foreslår er - ja, jeg ved jeg er besværlig - for store. Så lidt på dem der hed micro... De er nok bedre i størrelsen. Men, designet er godt nok ikke lige mig:(

Mvh
Anders
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 22:34

Jeg er nok mest til at gemme det hele lidt væk og så styre det via en tablet.
Ok - så er begge løsninger en mulighed. Jeg bruger primært IR-styring fordi jeg ikke tålmodig nok til de andre kontrolmuligheder (alt for langsomt) og så er Sonos desværre et decideret no-go.

De højtalere du foreslår er - ja, jeg ved jeg er besværlig - for store. Så lidt på dem der hed micro... De er nok bedre i størrelsen. Men, designet er godt nok ikke lige mig:(
Det er nok meget en smagssag, jeg synes de er fede i designet, men har dog selv et par store gulvhøjttalere stående da jeg hellere vil have god lyd. Jeg tror ikke lyden er specielt god i den lille udgave - der er nok bedre alternativer dér.
Til top
Steffen32 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2006
Sted: Hadsten Denmark
Point: 771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steffen32 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2012 kl. 09:32
Køb en Ipad 32 eller 64 gb wifi model. Evt. en ældre brugt og en Apple expres airplay enhed som du kan sætte til din forstærker. Det er ok at ønske små højtalere, hvis der er designmæssige hensyn. Du kan også overveje en Libratone højtaler - feks. Link - Så kan Ipad bruges som primær lydafspiller, mens du kan bruge en bærebar som sekunder afspiller. Den kan også afspille via airplay, hvis du har Itunes installeret på den.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2012 kl. 09:48
Et relevant spørgsmål er også om du bare ønsker at spille din musik ét sted eller om du ønsker mulighed for at spille din musik flere steder i huset/lejligheden - og om der også skal være mulighed for at synkronisere musikken, hvis det er flere steder.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2012 kl. 14:09

[QUOTE=KlausDM]For at tage det bagfra, så behøves lidt plads ikke at du nødvendigvis behøves at gå så meget på kompromis med lyden at du absolut skal have små "usynlige" højttalere. En god reolhøjttaler fylder lidt, men giver så meget ekstra. For eksempel har jeg sådan et par her i mit køkken og de spiller forrygende.

Desværre er disse højtalere også for store. Vi har kun ca. 2,20 m til loftet og vi har ingen reoler i vores stue. Vi bliver NØDT til at have meget små højtalere hængt op på væggen eller i loftet.
Der er ingen af os der er "lyd-feinschmeckere", så vi kan nok godt nøjes med en "ok" lyd. Jeg har 2,32 m.til loftet, og her er fint plads til højttalere højere end 1 meter. Og tænk, de skal ikke engang klemmes ind på pladsSmile 
En reolhøjttaler kræver ikke en reol til placeringen, blot en indikation på, at de fysiske mål er små. Hæng dem på væggen med beslag, monter små hylder og stil dem der. Mulighederne er utallige, selv ned fra loftet kan de hænges.

Redigeret af JeTex - 10-November-2012 kl. 14:13
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andtoxnie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2012 kl. 14:17
Oprindeligt skrevet af Steffen32 Steffen32 skrev:

Køb en Ipad 32 eller 64 gb wifi model. Evt. en ældre brugt og en Apple expres airplay enhed som du kan sætte til din forstærker. Det er ok at ønske små højtalere, hvis der er designmæssige hensyn. Du kan også overveje en Libratone højtaler - feks. Link - Så kan Ipad bruges som primær lydafspiller, mens du kan bruge en bærebar som sekunder afspiller. Den kan også afspille via airplay, hvis du har Itunes installeret på den.

Der er bare et lille problem der... Jeg er en af dem der korser sig over at folk himler så meget op over de forskellige I-produkter. Jeg ville blive mobbet i mange år frem i tiden hvis jeg købte sådan et produkt. Men lige så snart den kan købet i DK kommer der en Nexus 10'er ind i mit hjem:)

Højtaleren ser egentlig ret godt ud (synes ikke lige jeg kan finde målene på den), men vil den kunne bruges i det andet setup?

MVh
Anders
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andtoxnie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2012 kl. 14:19

Et relevant spørgsmål er også om du bare ønsker at spille din musik ét sted eller om du ønsker mulighed for at spille din musik flere steder i huset/lejligheden - og om der også skal være mulighed for at synkronisere musikken, hvis det er flere steder.

I første omgang skal det egentlig bare være i stuen. Men jeg kan godt forestille mig at jeg får lyst til senere at få det ud i et eller to rum mere.

Mvh
Anders
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2012 kl. 15:36

De højtalere du foreslår er - ja, jeg ved jeg er besværlig - for store. Så lidt på dem der hed micro... De er nok bedre i størrelsen. 

Jeg håber du er klar over at højttalere i den størrelse kræver en subwoofer.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2012 kl. 15:40

Synology NAS (DS-112) med 2TB HDD (ca. 2.100kr) (evt. 2-bay afhængig af pladsbehov)
Squeezebox Classic (brugt) - 500kr (eks på dette forum)
2 stk Scandyna MiniPod - 4000kr (højttalere hos Hifiklubben)

Umiddelbart mangler der en forstærker i dét forslag...
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu