|
|
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | |||
Lars ![]() Administrator ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
![]() |
||
Hej Nikko
Øh, Europa garanti er vel ikke blevet lovpligtig
Ok, men rent juridisk er det forhandleren der skal yde den 2-årige reklamationsret (hvis Tyskland ellers har samme lovgivning som os på det område).
Der var tale om - og det kan meget vel blot være et rygte skabt af uvidenhed i et importør/fabrikant led - at nogle forhandere fik apparaterne billigere mod at afskrive europa-garantien og selv overtale alle forpligelser iht. lovgivningen. Der er jo ikke noget i vejen for at gøre det. Forhandlerne har ingen juridisk ret til hverken reklamation eller garanti fra fabrikantens side, og måske har nogle af de store forhandleren i forvejen en velfungerende support organisation gearet til den slags. /Lars |
|||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
|||
![]() |
|||
NIKKO ![]() Bruger ![]() Oprettet: 24-Oktober-2004 Status: Offline Point: 172 |
![]() |
||
Nej Lars, det er en RET man har, og som ikke kan fratages en uden at man bliver oplyst om det. NIKKO Redigeret af NIKKO |
|||
![]() |
|||
Lars ![]() Administrator ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
![]() |
||
Hej Nikko
Jeg ved ikke om man kan kræve sådan en ret /Lars |
|||
Ansvarshavende redaktør.
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Jeg kan godt lide at du skriver bør. Jeg har ringet og forhørt mig hos Sony DK, og de forklarede at på alle SONY recordere ydes altid Europa Garanti det første år. Jeg spurgte om Garanti-beviset skulle udfyldes af forhandleren. Jeg fik det svar, at det egentligt skulle skrives under, men at det nærmere var reglen end undtagelsen at denne udfyldning manglede fra forhandlerens side. Men garantien dækkede, blot man kunne fremvise købsfaktura. Det var det svar jeg fik uden nogen som helst tøven. Redigeret af NIKKO |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Hej Nikko
Ja, Sony har en fin garanti ordning.
Jep, men min pointe er at man ikke bare kan tage for givet at sådan gør alle, og derfor er det en god idé at få enhver ekstra garanti på skrift. Philips gør vist det samme som Sony. Pioneer vil have garanti beviset udfyldt. JVC reparerer vist ikke apparater på tværs af grænserne. Panasonic, Thomson, Yamaha m.fl. andre ved jeg ikke med. /Lars |
|||
Ansvarshavende redaktør.
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Hej Lars NIKKO |
|||
![]() |
|||
HenrikH ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 733 |
![]() |
||
Der er da vist helt "koks" i den - så lad mig lige ridse op: Den danske købelov, der hjemler 2 års reklamationsret (6 mdr.s garanti) gælder kun danske forhandlere. Denne lov gælder IKKE overfor tyske forhandlere. At man så efter tysk lovgivning har 2 års garanti/reklamtionsret (så vidt jeg husker) er noget helt andet. Men det betyder, at man skal aflevere produktet til den tyske forhandler, da det er ham der yder garantien - ikke fabrikken/importøren. Garanti/reklamationsret er i lovgivningsmæssig sammenhæng ALTID et forhold mellem sælger og køber. At fabrikken så har lavet en europa-garanti, der bevirker at man kan få et produkt købt i f.eks. tyskland repareret i danmark er noget helt tredje, og IKKE noget man har lovmæssigt krav på! Om der så handles mellem fabrik og forhandler uden denne europagaranti (for at få en billigere pris) tror jeg ikke at fabrikkerne vil være med til, da køberne jo ikke på forhånd kan vide om det forholder sig således eller ej. Det vil give fabrikken/produktet dårlig omtale, hvis en kunde var ude for noget sådant - og det ligger ikke til mærkevare-producenterne. |
|||
mvh
Henrik |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Det er en ret til reparation i Danmark, man har i følge SONYs support-afd.´s oplysninger, og man kan også læse om den på deres hjemmeside. Det hedder Europa-Garanti. Det er ikke et ord jeg har opfundet. Jeg har aldrig sagt at man rent lovmæssigt har ret. Men fabrikanten giver en ret til reparation, som ingen forhandler mig bekendt kan gå ind og fratage en ved en prisforhandling. Så skal det stå i AGB hos den tyske forhandler i hvert fald. Det har jeg opså nævnt, hvis man læser mine indlæg tidligere. Det var det jeg mente! Alt andet er vist kun ordkløveri. |
|||
![]() |
|||
haug ![]() Bruger ![]() Oprettet: 27-Oktober-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 53 |
![]() |
||
Hej Har lige modtaget mail om at UPS har "modtaget" min maskine og at den er på vej. Men jeg tænkte på, set i tidligere indlæg. Jeg kan betale med DK kr. hos UPS når de kommer (lige penge), men hvilken pris (kurs) skal jeg regne ud efter. er det dagskursen den dag jeg modtager den eller ?? haug |
|||
![]() |
|||
Garfield ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-Oktober-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 182 |
![]() |
||
Da jeg købte i sin tid pr efterkrav passede det med kurs 750. Ja, jeg tror det er på modtagelsedagen kursen er gældende for. Garfield Redigeret af Garfield |
|||
![]() |
|||
mollekas ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 22-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 83 |
![]() |
||
Har bestilt en Philips 725H hos www.mediacheckpoint.com
i fredags. Får en email mandag med forventet leveringstid onsdag
afsendt med UPS. Når jeg så tjekker pakken via sporingsnummer her
onsdag morgen, fortæller den mig at pakken stadig befinder sig på
afsenderadressen mandag aften.
Ville bare høre om folks erfarringer med UPS og om pakkens faktiske leveringstid stemte godt overens med sporingsinformationerne fra UPS og med deres information omkring forventet ankomst. / Kasper |
|||
![]() |
|||
mollekas ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 22-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 83 |
![]() |
||
Nu er jeg blevet klogere på mht. UPS. Pakkerne bliver smidt ind i en
lastbil i tyskland. Da der er så mange pakker, bliver de ikke scannet.
Det betyder at man ikke kan følge ordentlig med i status. Dvs. man kan
ikke se at pakken er ved at blive transportet til Danmark. Grunden til
forviringen er at deres FAQ beskriver en masse flotte status som pakken
kan have undervejs.
Ydermere kan jeg se at pakken er kommet til danmark kl. 7.36 i morges, men det fremgik først af deres sporringsside efter kl. 09.00 ... men der skal man ligesom have besluttet om man tager på arbejde eller ej. Konklusionen er efter feedback på mail (fik svar allerede ½ time efter ![]() men hvor fedt er det at have et sporingssystem som forvirrer mere end det gavner ![]() / Kasper |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |