recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvem ved noget om Mediacheckpoint
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvem ved noget om Mediacheckpoint

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2004 kl. 23:13

Hej Nikko

Oprindeligt skrevet af NIKKO NIKKO skrev:

Forhandleren kan ikke fraskrive sig en garanti på kundens vegne.

Øh, Europa garanti er vel ikke blevet lovpligtig

Oprindeligt skrevet af NIKKO NIKKO skrev:

Kunden har altid Europagaranti på mærkevarerne.

Ok, men rent juridisk er det forhandleren der skal yde den 2-årige reklamationsret (hvis Tyskland ellers har samme lovgivning som os på det område).

Oprindeligt skrevet af NIKKO NIKKO skrev:

Det har slet ikke noget med forhandleren at gøre. Kun hvis kunden ønsker at benytte sig af garantiperioden ud over det 1. år, har forhandleren noget med sagen at gøre, når vi taler om udenlandske kunder.

Der var tale om - og det kan meget vel blot være et rygte skabt af uvidenhed i et importør/fabrikant led - at nogle forhandere fik apparaterne billigere mod at afskrive europa-garantien og selv overtale alle forpligelser iht. lovgivningen.

Der er jo ikke noget i vejen for at gøre det. Forhandlerne har ingen juridisk ret til hverken reklamation eller garanti fra fabrikantens side, og måske har nogle af de store forhandleren i forvejen en velfungerende support organisation gearet til den slags.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
NIKKO Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2004 kl. 23:48
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

....Øh, Europa garanti er vel ikke blevet lovpligtig .....

Nej Lars, det er en RET man har, og som ikke kan fratages en uden at man bliver oplyst om det.

NIKKO



Redigeret af NIKKO
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2004 kl. 00:11

Hej Nikko

Oprindeligt skrevet af NIKKO NIKKO skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

....Øh, Europa garanti er vel ikke blevet lovpligtig .....

Nej Lars, det er en RET man har, og som ikke kan fratages en uden at man bliver oplyst om det.

Jeg ved ikke om man kan kræve sådan en ret , men under alle omstændigheder bør man få noteret enhver ekstra garanti-ordning el.lign. på kviteringen ved købet.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
NIKKO Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2004 kl. 00:22
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

 Jeg ved ikke om man kan kræve sådan en ret , men under alle omstændigheder bør man få noteret enhver ekstra garanti-ordning el.lign. på kviteringen ved købet.

  /Lars

Jeg kan godt lide at du skriver bør.  Jeg har ringet og forhørt mig hos Sony DK, og de forklarede at på alle SONY recordere ydes altid Europa Garanti det første år. Jeg spurgte om Garanti-beviset skulle udfyldes af forhandleren. Jeg fik det svar, at det egentligt skulle skrives under, men at det nærmere var reglen end undtagelsen at denne udfyldning manglede fra forhandlerens side. Men garantien dækkede, blot man kunne fremvise købsfaktura. Det var det svar jeg fik uden nogen som helst tøven.

Nikko.



Redigeret af NIKKO
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2004 kl. 00:30

Hej Nikko

Oprindeligt skrevet af NIKKO NIKKO skrev:

Jeg har ringet og forhørt mig hos Sony DK, og de forklarede at på alle SONY recordere ydes altid Europa Garanti det første år.

Ja, Sony har en fin garanti ordning.

Oprindeligt skrevet af NIKKO NIKKO skrev:

Jeg spurgte om Garanti-beviset skulle udfyldes af forhandleren. Jeg fik det svar, at det egentligt skulle skrives under, men at det nærmere var reglen end undtagelsen at denne udfyldning manglede fra forhandlerens side. Men garantien dækkede, blot man kunne fremvise købsfaktura. Det var det svar jeg fik uden nogen som helt tøven.

Jep, men min pointe er at man ikke bare kan tage for givet at sådan gør alle, og derfor er det en god idé at få enhver ekstra garanti på skrift.

Philips gør vist det samme som Sony. Pioneer vil have garanti beviset udfyldt. JVC reparerer vist ikke apparater på tværs af grænserne. Panasonic, Thomson, Yamaha m.fl. andre ved jeg ikke med.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
NIKKO Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2004 kl. 00:38

Hej Lars

Okay Lars  - jeg kan kun udtale mig om SONY, idet det kun er dem, jeg har haft direkte kontakt med. I tilfælde af køb vil jeg da også forsøge at få underskriften på garantien.

NIKKO

Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 733
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2004 kl. 01:59

Der er da vist helt "koks" i den - så lad mig lige ridse op:

Den danske købelov, der hjemler 2 års reklamationsret (6 mdr.s garanti) gælder kun danske forhandlere. Denne lov gælder IKKE overfor tyske forhandlere.

At man så efter tysk lovgivning har 2 års garanti/reklamtionsret (så vidt jeg husker) er noget helt andet. Men det betyder, at man skal aflevere produktet til den tyske forhandler, da det er ham der yder garantien - ikke fabrikken/importøren. Garanti/reklamationsret er i lovgivningsmæssig sammenhæng ALTID et forhold mellem sælger og køber.

At fabrikken så har lavet en europa-garanti, der bevirker at man kan få et produkt købt i f.eks. tyskland repareret i danmark er noget helt tredje, og IKKE noget man har lovmæssigt krav på!

Om der så handles mellem fabrik og forhandler uden denne europagaranti (for at få en billigere pris) tror jeg ikke at fabrikkerne vil være med til, da køberne jo ikke på forhånd kan vide om det forholder sig således eller ej. Det vil give fabrikken/produktet dårlig omtale, hvis en kunde var ude for noget sådant - og det ligger ikke til mærkevare-producenterne.

mvh

Henrik
Til top
NIKKO Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2004 kl. 10:00
Oprindeligt skrevet af HenrikH HenrikH skrev:

At fabrikken så har lavet en europa-garanti, der bevirker at man kan få et produkt købt i f.eks. tyskland repareret i danmark er noget helt tredje, og IKKE noget man har lovmæssigt krav på!

Det er en ret til reparation i Danmark, man har i følge SONYs support-afd.´s oplysninger, og man kan også læse om den på deres hjemmeside. Det hedder Europa-Garanti. Det er ikke et ord jeg har opfundet. Jeg har aldrig sagt at man rent lovmæssigt har ret. Men fabrikanten giver en ret til reparation, som ingen forhandler mig bekendt kan gå ind og fratage en ved en prisforhandling. Så skal det stå i AGB hos den tyske forhandler i hvert fald. Det har jeg opså nævnt, hvis man læser mine indlæg tidligere.

Det var det jeg mente!  Alt andet er vist kun ordkløveri.

NIKKO

Til top
haug Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2004 kl. 15:05

Hej

Har lige modtaget mail om at UPS har "modtaget" min maskine og at den er på vej.

Men jeg tænkte på, set i tidligere indlæg. Jeg kan betale med DK kr. hos UPS når de kommer (lige penge), men hvilken pris (kurs) skal jeg regne ud efter. er det dagskursen den dag jeg modtager den eller ??

haug   

Til top
Garfield Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 182
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2004 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af haug haug skrev:

..Men jeg tænkte på, set i tidligere indlæg. Jeg kan betale med DK kr. hos UPS når de kommer (lige penge), men hvilken pris (kurs) skal jeg regne ud efter. er det dagskursen den dag jeg modtager den eller ??.. 



Da jeg købte i sin tid pr efterkrav passede det med kurs 750. Ja, jeg tror det er på modtagelsedagen kursen er gældende for.


Garfield

Redigeret af Garfield
Til top
mollekas Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 83
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2004 kl. 08:32
Har bestilt en Philips 725H hos www.mediacheckpoint.com i fredags. Får en email mandag med forventet leveringstid onsdag afsendt med UPS. Når jeg så tjekker pakken via sporingsnummer her onsdag morgen, fortæller den mig at pakken stadig befinder sig på afsenderadressen mandag aften.

Ville bare høre om folks erfarringer med UPS og om pakkens faktiske leveringstid stemte godt overens med sporingsinformationerne fra UPS og med deres information omkring forventet ankomst.

/ Kasper
Til top
mollekas Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 83
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2004 kl. 13:31
Nu er jeg blevet klogere på mht. UPS. Pakkerne bliver smidt ind i en lastbil i tyskland. Da der er så mange pakker, bliver de ikke scannet. Det betyder at man ikke kan følge ordentlig med i status. Dvs. man kan ikke se at pakken er ved at blive transportet til Danmark. Grunden til forviringen er at deres FAQ beskriver en masse flotte status som pakken kan have undervejs.

Ydermere kan jeg se at pakken er kommet til danmark kl. 7.36 i morges, men det fremgik først af deres sporringsside efter kl. 09.00 ... men der skal man ligesom have besluttet om man tager på arbejde eller ej.

Konklusionen er efter feedback på mail (fik svar allerede ½ time efter ) at man ikke skal lægge noget i sporingssystemet, men stole fuldt ud på deres forventet leveringstid indtil andet er blevet fortalt.

men hvor fedt er det at have et sporingssystem som forvirrer mere end det gavner

/ Kasper
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu