recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilke antenner kan jeg fjerne fra mit tag ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilke antenner kan jeg fjerne fra mit tag ?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
SpookiePower Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 107
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilke antenner kan jeg fjerne fra mit tag ?
    Sendt: 29-Juni-2011 kl. 13:39
Jeg har en del antenner siddende på mit tag, og jeg ved faktisk ikke hvilken en af dem jeg bruger.
Jeg har en digital tvbox (DVB-T) som jeg ser TV på  og jeg går ud fra at den er tilsluttet til een af de antenner på billedet. Er der nogle af jer som kan se hvilken af disse antenne typer, som det muligvis er , jeg modtager signalet igennem ?

Billede af mine antenner på taget

Et andet spørgsmål - er det muligt at fjerne disse antenner, og så købe en lille antenne, som ville kunne sættes op på siden af huset, i stedet for sådan en stor antenne ?
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10510
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2011 kl. 13:50
Fra oven af og ned er det
UHF (jeg tror det er den du modtager igennem)
VHF til det gamle analoge signal på bl.a. DR
Lokalantenne
Radioantenne 

Så jeg mener du kan fjerne de to midterste. Hvis du ikke har langt til din sender kan du muligvis anvende den lille lokalantenne til modtagelse. Den skal så selvfølgelig drejes mod senderen.

Flemming

Redigeret af fltk - 29-Juni-2011 kl. 13:51
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2011 kl. 14:00
Takker :)

Nu er det sådan at jeg har godt signal på DR1 og TV2, mens resten af kanalerne er pænt dårlige. Faktisk er de umulige at se på. Kan jeg uden nogle måleinstrumenter selv rette på den øverste antenne, eller skal det gøres så fint, så det er umuligt uden udstyr ?
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2011 kl. 14:06
Ville en af disse små kompakte antenner evt bruges, så jeg kan fjerne dem alle jeg har på taget ?
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2011 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af SpookiePower SpookiePower skrev:

Takker :)

Nu er det sådan at jeg har godt signal på DR1 og TV2, mens resten af kanalerne er pænt dårlige. Faktisk er de umulige at se på. Kan jeg uden nogle måleinstrumenter selv rette på den øverste antenne, eller skal det gøres så fint, så det er umuligt uden udstyr ?

Det kan sagtens gøres uden udstyr hvis du har den grove retning mod din sendermast.

Flemming
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2011 kl. 14:22

Ville en af disse små kompakte antenner evt bruges, så jeg kan fjerne dem alle jeg har på taget ?

Det anhænger fuldstændig af afstand til sender samt hvilke bygninger og bakker der er i vejen. Noget tyder på at dine modtageforhold ikke er optimale, alternativt din antenne ikke peger direkte mod din sender.

Flemming 
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1844
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2011 kl. 14:29
Jeg ville pille dem alle ned og investere i en ny som du er sikker på opfylder "kravene" til der hvor du bor, samtidigt ville jeg skifte antennekabel og fjerne alle de gamle fordelere/forstærkere etc. + nye dåser i væg.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19651
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2011 kl. 17:10

Jeg har en digital tvbox (DVB-T) som jeg ser TV på  og jeg går ud fra at den er tilsluttet til een af de antenner på billedet. Er der nogle af jer som kan se hvilken af disse antenne typer, som det muligvis er , jeg modtager signalet igennem ?

En af "de smalle".

Den nederste er en parabol, til sat-tv :-)

Den bedre henover er til FM, den midterste er en UHF antenne, som den øverste, hvor den øverste indeholder en del mere pasiv forstærkning (reflektorer), den næstøverste er den gamle "DR1 antenne", som du kan bruge til DAB (hvis du har brug for det).

Spørgsmålet er om "antenneskoven" indeholder et "kanalskårent samlefilter", hvilket betyder at eksempelvis høje kanaler tages på den ene UHF antenne og lavere på den anden. Det brugte man typisk førhen for at kunne modtage tv kanaler fra sendere i forskellige retninger.

Et andet spørgsmål - er det muligt at fjerne disse antenner, og så købe en lille antenne, som ville kunne sættes op på siden af huset, i stedet for sådan en stor antenne ?

Måske.........hvor bor du, hvor langt har du til nærmeste sender, hvad har du af krav osv osv osv...

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2011 kl. 11:56
Jeg har en flagknop antenne på en 8 meter flagstang hjemme. Den modtager fint svenske og danske kanaler samt fm og DAB.

I mit sommerhus har jeg en triax ufo 120. Det er camping udgaven af flagknop antennen. Her modtager jeg Danske og tyske kanaler.

Jeg kan varmt anbefale begge.

Kig evt. på dette dækningskort.

Er super glad for at fuglene ikke skider på mit tag. Og så behøver jeg ikke at kigge på et grimt tørrestativ.
SmileSmileSmile
Til top
Helsinge Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Marts-2006
Point: 115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2011 kl. 12:57
Hej!
Jeg modtager Sverige 1 i HD på UHF (fantastisk kvalitet). Desværre har jeg tidligere pillet min gamle Hørby-antenne ned og kan derfor ikke modtage Sverige 2 i HD-kvalitet, da kanalen sendes via VHF.
Jeg er ikke ekspert, så ret mig gerne.
Vh. Helsinge

Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-April-2009
Point: 655
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2011 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Jeg ville pille dem alle ned og investere i en ny som du er sikker på opfylder "kravene" til der hvor du bor, samtidigt ville jeg skifte antennekabel og fjerne alle de gamle fordelere/forstærkere etc. + nye dåser i væg.

Det var da et underligt råd!
Skifter du også hele cyklen hvis den er punkteret?

Samlingen af antenner tyder mere på, at det i sin tid er arbejdet med tingene, og at der sagtens kunne modtages "mange" signaler på lokaliteten.

Jeg gætter på, at det er det gamle samlefilter, som stadig er i brug, og som dæmper.
Hvis det erstattes med en samling uden filter, vil der formodentlig være hul igennem.
At alle antennerne så ikke er nødvendige er en anden sag. Modtagelsen kan sikkert klares med øverste UHF samt radioantennen.

Men lad være med at smide de andre ud endnu. De kan måske benyttes til lokal/VHF/Sverige... alt efter lokalitet.
/B
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1844
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2011 kl. 15:49
Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:

Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Det var da et underligt råd!
Skifter du også hele cyklen hvis den er punkteret?

Ja, hvis cyklen er et gammelt vrag som ikke kommer til at køre ordenligt selvom den bliver lappet.

Jeg anbefalede at skifte det hele for at undgå lappeløsninger og gøre det mere enkelt.

Hvis du ikke kan lide mit forslag så lad være med at nedgøre mig, er der en fejl i mit forslag som bevirker at det ikke kommer til at virke så er det iorden at kommentere det. 

Trådstarter må jo selv om hvilken løsning han vælger. Dit forslag er ok, det er bare ikke det jeg ville vælge.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu