|
Hvilke harddiske kan anbefales til en nas? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
aerik ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Januar-2011 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4272 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 12-Marts-2015 kl. 16:56 |
|
Til en lille hjemmenas der skal kører raid 1, hvad kan der anbefales til en sådan?
|
||
![]() |
||
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7124 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Der er jo masser af diske som er lavet til NAS drift
f.eks RED serien fra WD
|
||
![]() |
||
DrageMester ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1660 |
|
Ja, Western Digital RED diske.
Hvis du med "RAID 1" mener at du kun vil have to diske spejlet, så vil jeg foreslå at i stedet have to separate diske og lave backup/synkronisering fra den ene til den anden, da det beskytter dig imod andet end kun diskfejl. |
||
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
||
![]() |
||
aerik ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Januar-2011 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4272 |
|
Dragemester, kan jeg lokke dig til at uddybe det lidt. Jeg har ingen viden overhovedet om dette :)
Var bare igennem Google kommet frem til, at jeg skulle bruge raid 1 ud fra mine ønsker Redigeret af aerik - 12-Marts-2015 kl. 18:37 |
||
![]() |
||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2409 |
|
Min erfaring fra en håndfuld år med diske kørende i døgndrift i en server.
Jeg byggede min server i midten af 2010 med to diske og udvidede undervejs op til 6 stk. I den tid har jeg oplevet tre Seagate diske dø, to stk ST32000542AS 2 TB Barracuda LP og en ST31500341AS 1,5 TB Barracuda 7200.11. Eneste lyspunkt på Seagate fronten er en ST2000DL003 2 TB der har snurret siden maj 2011 og stadig virker. Systemdisken er en Samsung HD502IJ 500 GB der allerede var gammel og brugt da jeg installerede serveren i 2011, ved sgutte lige hvad disken er lavet af, men den ser ud til at være udødelig. ![]() Så har jeg en Hitachi HDS72302 2 TB der har kørt siden december 2012 da en af de tre Seagate diske døde. Endelig monterede jeg i september 2011 to stk WDC WD20EARS 2 TB diske, hvoraf den ene stadig virker mens den anden opgav her for nylig. Seagate diskene døde alle med en farlig larm, sådan vinkelsliber-agtig, mens WD'en snurrede fint til det sidste, men en dag nægtede at mounte og lade mig komme de data der lå på. Min personlige konklussion er at jeg er done med Seagate diske, statestikken er for dårlig til min smag. Min gamle Samsung kan jeg kun sige rosende ting om, men Samsung solgte for noget tid siden deres harddisk division til Seagate - og jeg er som sagt done med Seagate, også selv om de skriver Samsung på diskene i stedet.. ![]() Ingen af diskene er "røde", altså beregnet til serverbrug, de er alle almindelige konsumdiske. Jeg overvejede at investere ekstra på "røde" diske, men efter at have læst op på folks erfaringer tegner der sig et mønster af at de også kun holder de ca. 2-3 år mine konsumdiske også leverer. Mine næste diske bliver sandsynligvis Hitachi. Håber det kan bruges, raid eller ej må jeg anbefale en backupløsning hvis du er øm om dine data for diske har begrænset levetid - altså lige bortset fra min ældgamle 500 GB systemdisk, that is.. ![]() ...og nu har jeg garanteret "jinx'et" den så den dør på torsdag..
![]() |
||
![]() |
||
DrageMester ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1660 |
|
RAID 1 betyder at NAS'en automatisk skriver alle opdateringer til to diske samtidigt. Hvis en af diskene dør kan NAS'en køre videre med kun den ene disk, og dine data er ikke tabt.
Men hvis du kommer til at slette nogen filer eller opdaterer dem til noget forkert, vil dette også ske automatisk, og brugerfejlen bliver automatisk spejlet til begge diske. RAID 1 beskytter dig således ikke mod egne fejl og dumheder. Hvis man derimod lader to diske være separate i NAS'en, og sætter en automatisk backup eller synkronisering op (som kører jævnligt, men ikke udfører backup eller synkronisering i samme splitsekund du opdaterer eller sletter en fil), så er dine data både sikret mod hardware fejl hvis den ene disk går i stykker, men du har også en chance for at genskabe filer fra din backup, hvis (når!) du laver en fejl. Ulempen ved sidste løsning er minimal for en hjemmebruger, men reel for et firma: Hvis den aktive harddisk går i stykker, taber du de opdateringer som er sket siden sidste backup, og du skal også bruge lidt tid på enten at gøre din backup harddisk til den aktive eller genskabe data fra din backup til en ny harddisk. Firmaer løser dette ved både at spejle diske og lave automatisk backup, men det er normalt at skyde gråspurve med kanoner for en hjemmebruger. Har man derimod flere end to harddiske i sin NAS, så kan man køre f.eks. RAID-5 som kun bruger en enkelt disk til at beskytte mod fejl, således at man f.eks. effektivt har 3 diske til rådighed ud af i alt 4 diske i en 4-disk NAS. TL;DR: RAID-1 beskytter kun mod hardwarefejl, mens du med adskilte diske og backup også beskytter mod brugerfejl. Redigeret af DrageMester - 12-Marts-2015 kl. 19:51 |
||
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
||
![]() |
||
|
@dragemester tak for svar. Mon ikke det kunne lade sig gøre i de fleste systemer at få dem til at synkronisere sig selv. Jeg er rivende ringe til st huske sådan noget i mere end 14 dage! :)
@strandvasker, mange tak for dit input med dine erfaringer. Har du en ide om, hvilken hitachi du ville kigge efter. Grunden til jeg oprettede tråden var faktisk de msnge dårlige erfaringer med red diskene. |
||
![]() |
||
|
Det at diskene kan holde længere og er beregnet til 24/7 brug er ikke den eneste grund til at bruge NAS diske. En anden vigtig grund er at almindelige diske ikke har Time Limited Error Recovery (TLER), hvilket betyder at når harddisken har problemer med at læse en sektor, vil den måske bruge så lang tid på det at NAS'en markerer den disk som død og kører vider på de andre diske i RAID'et. Når dette så sker igen på en anden disk, så bliver hele RAID'et markeret som dødt da det ikke har redundans nok til to fejlede diske. NAS diske med TLER vil derimod ikke komme i denne situation, da læse problemer på en enkelt disk vil medføre at disken hurtigt fortæller dette til NAS software/hardware, som så bare læser det manglende fra andre diske i RAID'et og opdaterer den problematiske sektor til et nyt sted på den problematiske disk uden at markere denne som død. Jo større diske man har og jo flere diske man har, jo vigtigere er det at diskene understøtter TLER. |
||
|
||
![]() |
||
|
Synology har mindst to forskellige måder til automatisk backup fra et "volume" til et andet "volume" på samme NAS. Det stærkeste af disse backup værktøjer er efter min mening "Time Backup", som giver mulighed for multiple historiske backups (hvis du har nok diskplads). Men jeg ved jo ikke hvilken NAS løsning, du vil have. |
||
|
||
![]() |
||
|
Tak for dit svar. Det giver rigtig god mening.
Jeg er ikke kommet i mål med hvilken nas endnu. Jeg grubler mellem synology 213, zyxel nsa320 eller en BUFFALO LinkStation 220. Lige nu altså, men bliver mere og mere rundforvirret når jeg læser om dem. Redigeret af aerik - 12-Marts-2015 kl. 20:33 |
||
![]() |
||
|
Det er normalt. Jo mindre man ved om noget, jo nemmere er det at tage en (tilfældig) beslutning! ![]() |
||
|
||
![]() |
||
|
Det er lige det. Da jeg blev enig med mig selv om, at vi skulle have en nas, regnede jeg med, at det vsr en boks og to harddiske, men næh nej :) |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |