recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilke højttalerledninger vil I anbefale?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilke højttalerledninger vil I anbefale?

 Besvar Besvar Side  <1 101112
Forfatter
Besked
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Status: Offline
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2013 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af alpha10 alpha10 skrev:

Der er forskel på kabler, men tingene skal hænge sammen, min tommelfingerregel siger minimum 10% af højttalernes pris til kabler, når højttalere kun koster 2800 for et sæt, vil jeg ikke bruge meget mere end 280 kroner på kablerne.

Jeg har dog selv brudt min egen regel derhjemme, min højttalere koster 16000 for et sæt, og jeg gav 2500 for kablerne, ja, mange penge, men det spiller fandeme godt, og kablerne gjorde en forskel, selv kosten kan høre det, og hun er rimelig ligeglad Wink

Som udgangspunkt er det vigtigste at man selv er glad for sit køb. Jeg tror problemet, i al fald for undertegnede, som er uddannet elektronik ingeniør, at jeg simpelthen ikke kan forene mig med at der under nogen som helt omstændigheder kan være en forskel som kan høres.

Jovist er der forskel på kabler, men de micro strømme, som de dyre kabel producenter går sig umage for at gøre noget ved, har en så uendelig lille indflydelse på den elektriske strøm, som løber gennem kablet og ender i højttaleren, at jeg simpelthen ikke kan se nogen kan have en chance for at høre den. Jeg tror det er derfor mange herinde, inkl. mig selv, tilskriver dette placebo effekten. 

Jeg synes argumentet med at man, af udseender/blære effekt årsager, vælger et dyrt kabel er en ok argumentation (nogen sætter også dioder under Opel Mantaen), men at det skulle betyde noget rent lydmæssigt, kan jeg simpelthen ikke forstå og slet ikke få til at gå op med min viden omkring elektronik og hvordan strøm opfører sig i et elektrisk kredsløb. 

Men igen, alpha, hvis du er glad så helt fint. Jeg bliver bare nødt til at advokere for den tekniske del af sagen, som langt hen af vejen ikke giver belæg for at bruge flere penge på kabler end det de koster i Harald Nyborg - så længe de er tykke nok - altså ikke belaster forstærkeren med unødig modstand i forhold til at drive højttaleren.
Til top
alpha10 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Juli-2008
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér alpha10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2013 kl. 12:22
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvorfor det er sådan, man der er masser om emnet på nettet, fandt denne:

Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Status: Offline
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2013 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af alpha10 alpha10 skrev:

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvorfor det er sådan, man der er masser om emnet på nettet, fandt denne:


Jeg læste ikke det hele, men teorien i materialet er ikke forkert. Konklusionen er den samme, de kapaciteter og induktanser introduceret af kablet, er mange tusinde gange mindre end det du finder i højttaleren og delefilteret, og derfor teoretisk set ikke kan have nogen nævneværdig indvirkning på lyden. 

Men ifølge linket betyder det ikke at der ikke er en forskel, og man påstår at have hørt denne. Fint for mig at folk bruger mange penge på kabler, jeg ville bare hellere købe noget mere musik eller en lidt bedre forstærker/højttaler. Hvis nogen spørger mig, så vil jeg altid svare at kabler har en ekstremt marginal indvirkning på lyden. 

Til top
eyvind Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér eyvind Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2013 kl. 13:21
For de som kan holde ut å lese norsk er her en fin artikkel: http://kollokvium.no/2013/08/12/magiske-hoyttalerkabler/

Selv hører jeg ikke forskjell på kabler. Det har kostet ganske mye penger å komme frem til det, men jeg måtte finne det ut på egenhånd. 

Jeg finner det litt merkelig at noen kan bruke x antall tusen kroner på høyttalerkabler, men ingenting på akustiske tiltak som vil ha mere å si for lyden enn en kabel noen gang kan gjøre.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2013 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af alpha10 alpha10 skrev:

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvorfor det er sådan, man der er masser om emnet på nettet, fandt denne:



Lidt synd at når man forsøger at skrive sådan en artikel, så har man forstået forkert, hvad en kondensator er og hvordan man måler kapacitet på et kabel.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 101112
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu