recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilke MINIMUMS specs ville I gå med ved MBP?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilke MINIMUMS specs ville I gå med ved MBP?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilke MINIMUMS specs ville I gå med ved MBP?
    Sendt: 04-April-2020 kl. 15:12
Hello derude, i det danske lockdown land!

Nu har jeg læst nogle post herinde, hvor der bliver skrevet meget om den der 16" MacBook Pro. Ingen tvivl om, at det er en kraftig maskine, men den er virkelig også bare dyr. Det kan vist kun forsvares at købe den model med 32GB RAM og 8GB GFX kort, hvis man har et firma, hvor man kan trække momsen ud, ellers er den da alt for dyr.

Jeg havde egentlig håbet på en ny iMac 5K her i år, så man kunne vurdere om 2019 modellen var fin nok, eller man skulle gå med den nye. Tør ikke købe en iMac 5K fra 2019 nu, men coronakrisen ødelægger nok den plan, og udsætter nok det hele til næste år, med mindre Apple allerede har dem i produktion, som med deres iPad Pro? Jeg tvivler dog meget.

Et år mere er lang tid at vente, så nu går jeg faktisk og overvejer om jeg skal bygge mig en kraftig Windows PC i stedet, men her ventede jeg så på nyheder fra NVIDIA og deres 3000-serie, men det ser også ud til at gå i stå, og trække i langdrag.

Så i mens jeg venter på alt det her, så kunne man jo lede efter en brugt MacBook Pro så jeg kunne komme i gang med at redigere nogle billeder og film igen. Men da det bare bliver en sekundær maskine, når jeg engang får købt en primær maskine, så vil jeg heller ikke smide alt efter en ny brugt MacBook Pro.

Men hvad tænker I er minimumskrav til Lightroom, Photoshop og DaVinci Resolve med H.264 redigering? Jeg ved godt hvad de skriver selv af "recommended specs", men der er altid forskel fra recommended til real life experience.

Det skal bare fungere uden alt for meget "Badebold-load" i macOS, men ingen krav til megahurtige load og renderingtider. Det er som sagt bare en midlertidig maskine.

Både 13" og 15" er interessant.
          
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2020 kl. 16:34

Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

  Men hvad tænker I er minimumskrav til  DaVinci Resolve med H.264 redigering? 

Hej.

I DaVinci Resolve bliver CPU'en brugt til at køre programmet, disk I/O, compression og decompression af codecs.
Resolve udfører al sin billed behandling i GPU'en på Grafik kortet.

Al billedbehandling sker i GPU'en i fp32. Så for 4K video editering og grading anbefales et Grafikkort med min 8GB vRam. 

4K videoer har 4 gange flere pixels og kræver normalt en kraftigere CPU end en video optaget i HD. Så det er vigtigt, hvilken opløsning ønsker du at arbejde i?

Hvis dine videoer er optaget i et format der kan bruge hardware accereration i et af følgende Grafikkort, eller i en moderne Intel CPU, som IKKE er en Xeon, vil du kunne bruge en svagere CPU. Her er min liste over hvikle muligheder, der måske kan bruge hardware accereration. Men den er kun udarbejdet til Resolve STUDIO under Windows. For Linux gælder den IKKE og for MacOS ved jeg at der findes nogle udokumenterede muligheder, selv i den gratis version af Resolve. Men her er listen:

Jeg vil begynde med nVidea, da de har den bedste dokumentation.


Hvis man klikker på 'Supported Format Details (Click to learn more)' kommer man til en oversigt der viser hvilke Codec, Resolution, bit width og Chroma subsampling, som kan blive hardware accelereret. Alle andre formater bliver decoded og encoded i softwaren af CPU'en.

Hvis man har en ikke for gammel Intel CPU ( IKKE XEON ), kan DaVinci Resolve bruge den indbyggede Intel Quick Sync som har decodning og encoding:


Og til sidst vil jeg nævne AMD Grafikkort, som også har hardware decoding og encoding indbygget. Men DaVinci Resolve er først begyndt at supportere det fra version 16.0.
Men Polaris, Vega og Navi Graphic kort supporterer alle H264 decoding i 10 bit og op til 4K, ifølge det nederste af den første tabel i dette link.


Men det er kun for visse Codec, Resolution, bit width og Chroma subsampling det er muligt. F.eks sker hardware accereration ikke for 4:2:2 i hverken nVidea eller AMD Grafikkort.

Men til sidst vil jeg komme med en ide. Har du overvejet at købe en kraftig PC nu, samt en Resolve STUDIO Licens. Og så købe et midlertidigt Graffikkort. måske et brugt?

Hilsen Carsten.




Redigeret af csell - 04-April-2020 kl. 16:37
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2020 kl. 18:16
@csell, sig mig hvor du din erfaring fra? 
Har du nogensinde benyttede en Mac? Det lyder i hvertfald ikke som om du har....

@Ladiesman217, jeg har arbejdet af nød på en gammel Mac Book Pro i7 2.3Ghz. fra mid 2012 i native H264 og endda i 4K 4.2.2, det var ikke hurtigt overhovede, men jeg da fik lavet en produktion. 
Havde jeg konverteret til ProRes under import så vil arbejdesprocessen havegår en del hurtigere, så selv en gammel Mac Book Pro med 8 år på bagen kan stadig, og den kan endda køre Catalina også som er seneste Mac OS.Wink

Til HEVC H265 er maskinen for gammel.

Vi har b.la. ogå en Mac Book Pro 13" Touch 2016 den køre fint 4K HEVC H265 - DaVinci - Photoshop 2020 - Handbrake etc. uden problemer, bevares den arbejder "rendering" da ikke lige så hurtig som en 16" - iMac Pro eller Mac Pro, men der er ikke noget hakkende i timelinen heller med flere spor i f.eks. FCPX. 

Jeg har nogle eGPU i huset også, og vi har prøvet at sætte en eGPU til den 13", det gør den bestemt hurtigere i en række sekvenser, men til almindelig brug ingen problemer.


Redigeret af Potter - 04-April-2020 kl. 18:17
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2020 kl. 20:35
Carsten med alt respekt for din viden så er det som om vi ikke helt er på samme planet. Jeg forstår i hvert fald ikke så meget af det du skriver Embarrassed Men vil dog sige, at det var en OK idé med at købe en god PC nu, og så et brugt ældre GFX kort indtil der kommer mere info om de nye 3000-series.

Potter: Tak for svar. Hvis de 13" fra 2016 virkelig kan køre uden at hakke på timeline så lyder det jo lovende Jeg må ud og se hvad der er på brugtmarkedet.

Vil det være spild at se på 15" MacBook Pro fra 2018/2019 med 32GB RAM og 4GB 555X eller 560X GFX?
          
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2020 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

  Men vil dog sige, at det var en OK idé med at købe en god PC nu, og så et brugt ældre GFX kort indtil der kommer mere info om de nye 3000-series.

Hej.

Du må undskylde, hvis jeg blev for kort og teknisk, i mit forsøg på at gøre et lang indlæg kort.

Men vi kender til AMD næste generation af CPU'er og ved, at de vil blive noget hurtigere, men stadig blive fabrikeret på den samme 7nm process node de bruger i dag. Så jeg kan IKKE se nogen problemer i at købe eller selv samle en PC i dag.

Det eneste problem er Grafik Kortet. Jeg kan godt forså du ønsker, at vente på den nye nVidea Ampere serie. Hvis man er heldig, kommer der også kraftige AMD Navi 2 kort. Vi kan altid håbe, at en evt konkurence mellem nVidea og AMD på Grafik kort, vil komme forbrugerne til gode.

Men jeg forventer, at du måske skal bruge et Grafikkort nu og her?
Så derfor min ide om, at købe et Grafikkort brugt. Spørgsmålet kan blive, at finde et, som man taber mindst muligt på, hvis man ønsker at sælge det brugt efter, at de nye er kommet?

Men ellers vil, hvor kraftigt Grafikkort du skal bruge, afhænge af hvilken Opløsning dine videoer er i både på langt og kort sigt. Det vil helt sikkert blive billigst, hvis du kan klare dig uden at redigere 4K videoer i indeværende år og så først redigere 4K videoer efter et nyt Grafikkort ved årsskiftet. Men så heldige er vi vel ikke?

Hvilken CPU vi skal kigge på, vil både afhænge af den maksimale Opløsning du ønsker at arbejde med. Og om dine videoer vil kunne udnytte en af de muligheder der er for Hardware Acceleration. Så kan du ikke allerede nu fortælle om, hvilket video kamera du bruger og hvilken opløsning og framerate du normalt optager i?

Hilsen Carsten.
   
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2020 kl. 00:38
Hej Carsten

Jeg er ikke så meget inde i, hvad det der "encoding og decoding" betyder, og hvordan hele maskinen arbejder osv. Jeg er bare vant til at bruge min maskine, og så ikke tænke mere over hvad der sker. Jeg er ikke så teknisk anlagt, jeg bruger bare mine ting

Jeg har set på en maskine der indeholder noget à la:

CPU: Ryzen 9 3900X.
Bundkort: Ikke noget bestemt, men blev anbefalet et ASUS TUF x570 PLUS.
RAM: 32GB 3600MHz (2x 16GB for Dual Channel) men mulighed for 64GB RAM Quad Channel senere.
SSD: A-Data 8200 PRO NVMe 2x 1TB.
GFX: RTX 2070 Super (men kan så lede efter brugt).
PSU: Corsair 750W.

Det koster ca. 15.000 kr. og hertil så en LG 27GL850 27'' UltraGear™ Nano IPS 1ms skærm. I alt lige godt 19.000 kr.

Jeg kan nok ikke vente et helt år med 4K, det bliver i hvert fald træls, når det er det jeg gerne vil i gang med, og har været vant til også.

Mine video skyder jeg i 4K med mit Sony a6400 kamera. Plejer at skyde i en S-Log eller HLG3 og så smide nogle LUTs indover når jeg redigerer farverne.

Billeder er skudt i RAW og redigerer dem i Lightroom.

Jeg er ikke professionel og arbejder kun ren hobby, men jeg hader hakken og ventetid. Det skal sgu bare køre og køre smertefrit


Redigeret af ladiesman217 - 05-April-2020 kl. 00:39
          
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2020 kl. 00:50
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Carsten med alt respekt for din viden så er det som om vi ikke helt er på samme planet. Jeg forstår i hvert fald ikke så meget af det du skriver Embarrassed Men vil dog sige, at det var en OK idé med at købe en god PC nu, og så et brugt ældre GFX kort indtil der kommer mere info om de nye 3000-series.

Potter: Tak for svar. Hvis de 13" fra 2016 virkelig kan køre uden at hakke på timeline så lyder det jo lovende Jeg må ud og se hvad der er på brugtmarkedet.

Vil det være spild at se på 15" MacBook Pro fra 2018/2019 med 32GB RAM og 4GB 555X eller 560X GFX?
Jeg syns bestemt ikke det er spild med den 15” hvis økonomien er til det. Brug FCPX og du er rigtig godt kørende, special efter Apple opdateret metal. Jeg vil dog selv vælge en 15” med T2 chip og så er vi over i/ fra en 2018.

Jeg kan jo læse at Carsten ikke en dyt forstand på videoredigering på Mac, han bliver ved at skrive om GPU og CPU hvor kraftige de skal være. 

Når en 8 år gammel Mac Book Pro godt nok med dedikeret GPU men stadig 8 år på bagen kan h264 4k, dog lige til grænsen, en 2016 13” Mac Book Pro sætter den 8 år gamle plads i alle aspekter, og den har ikke engang et dedikeret grafikkort.

Men når vi er over i 4k HEVC så skal vi se lidt mere på hardware.

Er det på hobby basis kan man typisk nøjes med de mindste standard konfigurationer i FCPX, men er der økonomi og behov, så Go for it.

Jeg er selv super glad for min iMac Pro, den er stille helt stille når den rendere for fuld skrue, har også den sidste iMac 27” fuld konfigureret og den larmer under heavy load. En Mac Pro er ligeledes super stille, men det er en helt anden boldgade, i hvertfald hvad pris angår😂
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2020 kl. 01:05
Hvad med at tage ned til en el-mutant eller lign. Ved dog ikke om de stadig har 2018 modeller  Og spørg om du ikke lige må installere fcpx free trail i 90 dage😀 og du ha selvfølgelig dine filer med på en disk.

Evt. Humac hat en stående.

Egen lille workshop.....


Redigeret af Potter - 05-April-2020 kl. 01:06
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Thomas46 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Februar-2018
Sted: Nørrebro
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas46 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2020 kl. 02:55
Du kommer langt for 15k hvis du selv handler dele ind og selv samler :) jeg samler selv computere for både mig selv og vennerne, super nemt og kan man ikke lige gennemskue hvordan en del skal monteres så kan youtube hjælpe.
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2020 kl. 10:49
@Thomas: Jeg er vant til at samle computere også, og du kan også se jeg har kigget på dele. Men jeg er bare så fanget af Apples system. AirPods virke til min computer og iPad. Mit Apple Watch kan låse computeren op. Computeren snakker sammen med HomePod og andre enheder osv. Og så er jeg også vant til Final Cut Pro, så der er mange ting at give "afkald" på, men om det er 10.000 kr. værd det skal jeg lige finde ud af

@Potter: Dvs. du mener godt en MacBook Pro fra 15" med 32GB RAM og 560X GFX kort fra 2018 vil kunne fungere ret upåklageligt i dag så?
          
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2020 kl. 11:07
Prøv at læse dette i gennem, det giver dig måske lidt indblik hvad en 2018 kan præstere.

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2020 kl. 11:24
Prøv at se den lille video, det er en lille tids test i mellem Mac Book Pro 13" 2016 i7 og en Mac Book Pro 13" 2018 i5. Ingen af dem har et dedikeret gpu indbygget. "findes ikke"

Hans footage "optagelser" er i native 4K h264 og han lægger nogle forskellige filter på, det vil give dig en idé om hvor stor forskel der er på en 2 år og en 4 år gammel maskine. Det er klart, at en Mac Book Pro 15" 2018 med en dedikeret GPU indbygget er hurtigere end den 2018 13".

Men læg mærke til at der ikke er noget hakkende på nogen af denWink



Redigeret af Potter - 05-April-2020 kl. 11:25
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu