Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Gump
Super bruger
Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
|
Emne: Hvilke stik til forstærker? Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 19:22 |
Jeg har lige, hvad der sikkert er, et noob spørgsmål. Men jeg håber i vil hjælpe mig lidt alligevel 
Det drejer sig om min receiver, en yamaha rx-v1067, og hvordan jeg får sat højtalerkabler i den. Jeg har for nyligt købt nye kabler. Jeg har ikke lyst, og penge, til at give flere hundrede kroner pr. meter, så jeg valgte disse:
Da jeg er blevet anbefalet en minimumtykkelse på 4mm2 til frontere, og da prisforskellen mellem 4mm2 og 6mm2 ikke er særlig stor, tænkte jeg at jeg lige så godt kunne tage de tykke 
Jeg ville egentlig bare sætte dem direkte i højtalere og receiver, så jeg købte til at starte med ikke nogen stik. Efterfølgende har jeg så fundet ud af at de er MEGET svære at få sat i receiveren når de er så tykke, og når jeg satte dem i mine frontere, xtz 99.36, skal skruen så langt ud at den bøjle der kortslutter de 3 indgange ikke får nok kontakt! Det resulterede i at det kun var diskanten der sagde noget 
Jeg valgte så at bestille nogle bananstik:
Fedt nok tænkte jeg, så bliver det også nemmere at sætte kablerne i receiveren. Men nej, det er jo så ikke muligt at sætte bananstik i receiveren! 
Og nu kommer spørgsmålet: Hvilke stik skal jeg så have fat i? Jeg har kigget lidt rundt på www.av-cables.dk for at se om de havde noget jeg syntes kunne se ud som om det passer. Jeg har også kigget på yamahas hjemmesiden, men heller ikke der kunne jeg finde noget.
Der må da findes nogle stik der passer bag i min receiver? Ellers frygter jeg for næste gang jeg bliver nød til at tage kablerne ud og skal have dem i igen....
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 19:30 |
Der sidder nogle små plastic propper, som fjernes ved at skrue en lille tynd skrue i og trække dem ud
|
 |
Kristian F
Junior bruger
Oprettet: 16-Juli-2011
Sted: Danmark
Point: 46
|
Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 19:43 |
Og de kan være rigtig svære at få ud!
Vil anbefale dig at slå receiveren helt fra og så vedr bunden i vejret og få de dumme propper ud :) Jeg brugte en spidstang og en lille flad skruetrækker :)
|
Marantz SR7005 Focal 836V Focal 800CC Samsung C8705 3d led tv HTPC med 6 TB plads. Playstation 160gb FAT boy. Xindak højtaler kabler.
|
 |
CARS10
Guld medlem
Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Point: 818
|
Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 19:55 |
Du kunne også bruge nogle spadestik der passer til 6mm. eller klippe lidt af kobberet så de bliver ca. 4 mm. Dette vil du ikke kunne høre forskel på.! carsten
|
 |
Gump
Super bruger
|
Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 20:46 |
Kampus skrev:
Der sidder nogle små plastic propper, som fjernes ved at skrue en lille tynd skrue i og trække dem ud |
Så det vil sige at hvis propperne kommer ud kan jeg bruge mine bananstik? Det ville da være for nice! 
|
 |
CARS10
Guld medlem
Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Point: 818
|
Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 22:41 |
Ja, det kan du også.
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
|
Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 23:04 |
Gump skrev:
Kampus skrev:
Der sidder nogle små plastic propper, som fjernes ved at skrue en lille tynd skrue i og trække dem ud |
Så det vil sige at hvis propperne kommer ud kan jeg bruge mine bananstik? Det ville da være for nice!  |
Ja det er de beregnet til
|
 |
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
|
Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 23:08 |
Gump skrev:
Kampus skrev:
Så det vil sige at hvis propperne kommer ud kan jeg bruge mine bananstik? Det ville da være for nice!  |
Du kan nemt trække propperne ud bare ved at skrue en passende skrue i propperne - og trække ud. Det er noget med en en eller anden - blandt flere, tåbelig EU regel (som jeg har forstået det), som kræver de kære propper
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
|
Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 23:12 |
Det er vel fordi en eller anden EU politiker har sat en stikprop til el i højttaler udgangene. Og det er ikke ret sundt for recieveren
|
 |
Gump
Super bruger
|
Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 09:36 |
Sådan! Bevæbnet med en skrue tog det mig under 2 minutter at fjerne propperne. En skrue kan varmt anbefales, det var ikke så svært som jeg frygtede 
Jeg siger tusind tak for hjælpen. For jer var det nok en lille ting, men det har sparet mig for rigtig meget arbejde i fremtiden når der skal skiftes kabler! 
Og så lige en lille advarsel. Da jeg først lige er begyndt at bevæge mig ind i hifi/surround verdenen, som jeg ikke har meget styr på, er det nok ikke sidste gang der kommer noob spørgsmål fra min side...
|
 |
Bruger udmeldt 38
--
Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
|
Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 15:58 |
Jeg kan så oplyse at det er både nemmere og hurtigere, hvis man bare bruger en lille flad skruetrækker, og så glemmer skruen - den er ikke nødvendig. ;-)
M.v.h.
|
 |