recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilke system??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilke system??

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
SkinnyPete Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 24-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilke system??
    Sendt: 24-Juli-2008 kl. 14:18
Allerførst vil jeg lige sige hej til alle(min første
tråd )
Dernæst undskylde hvis jeg har postet i det forkerte
forum

Jeg har kigget lidt på Linksys DMA 2200, den virker ret
fed, med jeg kunne i princippet godt tænke mig et
system som ikke afhænger af Vista MCE.
Nogle Specs, som jeg godt kunne tænke mig er:
At kunne optage fra tv(gerne til NAS)
Streame musik og gængse video formater(DVD, vob, divx
osv.)(fra NAS)

Er dette muligt med Linksys'en eller hvad kan i
anbefale??
Hvad med en boks som PopCorn a-100, kan man få noget i
den stil, der kan optage?

Håber at få noget feedback, på forhånd tak

Redigeret af SkinnyPete - 24-Juli-2008 kl. 15:35
I just want to know about something

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2008 kl. 14:51
Hej og velkommen
Du har fundet det rigtige forum.

Popcorn er vist niveauet nyere end DMA 2200. Der er mange gode erfaringer med iStar, Popcorn og Tvix 6500, som alle baserer sig på samme chip, der sørger for hardware-decoding af diverse nyere formater.
Jeg er absolut ikke ekspert på området, men der er mange herinde, som har skrevet om emnet, og du kan prøve at kigge emner i dette forum igennem.

Vedr. NAS kan jeg kun anbefale at kigge efter Synology, Qnap og Readynas. Du skal nok regne med at afsætte op til 3000,- til en NAS (som jo fungerer uden tændt pc)

Princippet med de ovenfor nævnte maskiner er, at man bruger NAS'en som en filserver, som jeg er orienteret, mens man med musik på fx. Squeezebox eller fx. Noxon (som jeg har) skal bruge et medieserver-program, som kører på NAS'en.
Hvis man i øvrigt skal kunne afspille HD-materiale, bør man kunne benytte NFS på sin NAS, idet der stilles større krav til bitraten for disse formater.

Venligst
Søren

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2008 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af SkinnyPete SkinnyPete skrev:

Jeg har kigget lidt på Linksys DMA 2200, den virker ret fed, med jeg kunne i princippet godt tænke mig et
system som ikke afhænger af Vista MCE.

Så skal du ikke vælge Linksys DMA 2200, da den mig bekendt kun kan bruges sammen med Vista MCE (du er ikke den eneste; Vista kommer aldrig ind i mit hjem..).

Nogle Specs, som jeg godt kunne tænke mig er:
At kunne optage fra tv(gerne til NAS)
Streame musik og gængse video formater(DVD, vob, divx
osv.)(fra NAS)

Er dette muligt med Linksys'en eller hvad kan i
anbefale??
Hvad med en boks som PopCorn a-100, kan man få noget i
den stil, der kan optage?

Håber at få noget feedback, på forhånd tak

Popcorn Hour A-100 (PCH) kan ikke optage, men den kan afspille en lang række formater [1] fra flere forskellige kilder (intern HDD, USB HDD, NFS share, SMB share, HTTP streaming servers [2], og visse internetkilder hvis codecs og streaming protokol passer [3]).

Den noget dyrere TviX 6500A kan vist nok udstyres med et kort til optagelse (en Tvix ejer/kender må gerne checke dette??).

[1] De fleste kilder kan afspilles, dog ikke FLV (flash) video, RealMedia video/audio og enkelte specielle varianter af WMV/WMA codecs (som DR dog bruger til deres WMV streams...). Men klassikkerne som DVD/MPEG-2, XviD, DivX, H.264 i MKV, MP4 eller TS containere kan afspilles. Popcorn Hour kan dog ikke decode DTS lyd (kun sende videre til surround receiver). Det kan Tvix 6500A.

[2] VLC kan bruges som HTTP streaming server, så hvis man har et inkompatibelt container og/eller codec format, kan VLC transcode/re-encode på en PC på dit LAN. Det bruger jeg til FLV downloads fra Bonanza (DR).

[3] I praksis noget begrænset dog, fordi MMS protokollen (Microsoft) samt alt flash video ikke er understøttet. Det er desværre 99% af streaming markedet. PCH er en Linux box. Du kan dog se YouTube og Google video fordi disse sites har en for offentligheden ukendt bagdør med H.264+AAC i en MP4 container, som formentlig streames med RTSP (detaljerne er ikke offentligt tilgængelig).

Hvis du overvejer TviX 6500A vs PCH, vil du flere steder kunne læse at TviX er bedre til MKV og har højere hastighed på SMB (Windoze file sharing). I den næste officielle firmware til PCH vil den begrænsning for PCH ikke længere være gældende.

Der er stadig ting som PCH kan og som TviX ikke kan og vice versa, samt der er en prisforskel på mindst faktor 2 (PCH kan købes for 1195,- i Danmark hos Komplett).

Hvis man skal være ærlig er PCH stadig en produkt under udvikling (jeg vil mene at det same gælder TviX 6500A, men da jeg ikke ejer en TviX tør jeg ikke skrive det). PCH fungerer fint, men der er enkelte bugs (skal rebootes en gang i mellem), og setup er ikke plug-and-play som skrammel til Vista MCE sikkert er det. MEN det bliver bedre uge for uge, idet firmwaren er under aktiv udvikling, og der er en rigtig god kommunikation mellem brugerne og udviklerne hos Syabas. Det er næsten ligeså fedt som et open source projekt...

Redigeret af JesperLund - 26-Juli-2008 kl. 15:26
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2008 kl. 17:17
Tak, Jesper, for et mere autoritativt indlæg 
Til top
SkinnyPete Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 24-Juli-2008
Sted: Denmark
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2008 kl. 21:59

Tak for en rigtig god beskrivelse Jesper.

Jeg tror at Et godt NAS og en PopCornHour vil kunne gøre det for mig :-)

Så kan jeg streame mine optagelser fra min XP til PCH'en. Der skulle efter sigende komme en ny model af PCH om en måned eller to.

I just want to know about something

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2008 kl. 23:48

Så kan jeg streame mine optagelser fra min XP til PCH'en. Der skulle efter sigende komme en ny model af PCH om en måned eller to.

Jeg ved ikke om der kommer nye PCH modeller om 1-2 måneder, men den nuværende er også ganske fin.

Hvis dit materiale ligger på din WinXP computer, kan du lade den være SMB eller NFS server. I den situation er det ikke nødvendigt med en NAS.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu