recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken 1920x1080 projektor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilken 1920x1080 projektor

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Berend Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 115
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken 1920x1080 projektor
    Sendt: 14-Januar-2011 kl. 21:44
Jeg skal bruge en Projektor der passer til min Dell M6500 med 1920x1200 opløsning (grafik kort FX3800).
Hvilken projektor opfylder bedst mine krav:
- Kunne præsentere visualiserings software i høj billede kvalitet inkl animationer og still billeder.
- Betragtnings afstand mellem 4 og 8 meter
- Alm. dagslys
(budget ca. 15.000,- - 20.000,-).
Jeg har kigget på Panasonic PT-AE2000 er der nogen bedre forslag
Måske noget nyt på vej?

På forhånd tak
Berend

Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2011 kl. 01:20
du mener vel AE4000 ? til den pris ?

jeg syndtes AE4000 er PERFEKT til film, samt når det der mørkelagt.
til præsentationer og ander PC haløj står den ikke skarpt nok,
samt i dagslys, skal du have fat i noget med markant meget mere lys
eller lave billedet størrelsen mindre, og så kan opløsningen ikke udnyttes, samt så kan man heller ikke se hvor uskarpt den står.
når du taler om animationer, så skal du nok passe meget på med DLP typer,
høj kontrast, skarpe kanter der flytter sig i faste hastigheder, har tendenser til at lave skygger
i alle mulige farver, (søg på regnbue effekten) det er beskrevet 100 vis af steder som et stort/lille
problem alt efter hvor dyr en DLP du tester.
omvendt så syndtes jeg ofte at DLP'er i samme pris klasse står skarpere og har mere lys,
men jeg valgte PT-AE4000 pga dens frame creation mode 3 WOW,
og ingen regnbuer, og lige akkurat skarp nok til at jeg kan leve med det i film mode.
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
Berend Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2011 kl. 08:24
Hvad er forskellen på AE2000 og AE4000?
Men du vil altså ikke anbefale AE2000/4000 til PC præsentation. Ved du hvad man så skal gå efter?
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2011 kl. 10:34
BenQ W6000, den har jeg også harft på prøve, masser af lys, meget skarp,
god til PC præsentationer, men har regnbue effekt som beskrevet,
det er jo en DLP.
denne effekt er dog ikke et problem når grafikken ikke bevæger sig,
dvs normale præsentationer er den perfekt til, Du skal vurdere hvad den fortrinsvis skal bruges til.
Animeret grafik kan give problemer for nogle personer, nogle er mere eller mindre følsomme for
regnbue effekten.
hvis du er proffecionel tegnefilms fidus, bør du kikke på nogle af de helt nye DLP'er
med meget hurtigere rotation, dvs regnbue effekten er der stadig, men meget svære at se
Infocus - SP-8602 er også en DLP, se den
JVC HD 350 og 550 er rigtig gode, dog er deres lysstyrke lidt i den lave ende, dvs du bør have det lidt mørkt i rummet,
du kan ikke få alle parametre i top på samme tid, uden at det koster MEGA meget,
man kan optimere lærred og rummet, så der kan spares på projektoren :-)
samt hvis du/i kan leve med regnbue effekten, er der også meget sparet..
råd 1, check W6000 og se om det driller dine øjne ved animationer og film,
råd 2, check HD82 markant mindre regnbue, men også lidt mere usparp.
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2011 kl. 10:45
Oprindeligt skrevet af Berend Berend skrev:

Jeg skal bruge en Projektor der passer til min Dell M6500 med 1920x1200 opløsning (grafik kort FX3800).
Hvilken projektor opfylder bedst mine krav:
- Kunne præsentere visualiserings software i høj billede kvalitet inkl animationer og still billeder.
- Betragtnings afstand mellem 4 og 8 meter
- Alm. dagslys
(budget ca. 15.000,- - 20.000,-).
Jeg har kigget på Panasonic PT-AE2000 er der nogen bedre forslag

Du skal glemme alt om ethvert forslag om hjemmebio-orienterede projektorer, dvs. samtlige nævnt indtil videre i tråden. Henvend dig til et firma med speciale i præsentations-projektorer, og forelæg dit behov. Der er flere oplysninger der mangler, før at man kan give et seriøst forslag - betragtningsafstand er f.eks. ligegyldig, det interessante er hvor stort billedet skal være, og hvor langt væk projektoren kan hænge.

Personligt kan jeg ikke rådgive dig, da dét jeg ved noget om er hjemmebio. Hjemmebio-projektorer og præsentations-projektorer er lige så forskellige som racerbiler og lastbiler. Så det svarer lidt til at spørge i et Scania forum hvilken sportsvogn du skal købe, eller spørge i et Ferrari forum hvilken lastbil du skal købe. Du søger kort sagt efter svar det forkerte sted.
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2011 kl. 10:54
Helt enig med Otto. Jeg har brugt mange data-projektorer, og de skal kunne noget HELT andet end en projektor til filmbrug.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men dem her har jeg gode erfaringer med:

Til top
Berend Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2011 kl. 11:44
Tak for de fine svar!

Nej jeg laver ikke alm. tegnefilm, men 3D animeret inretning og konstruktion af exteriør/interiør/bygninger/boliger.
Ok jeg må lede videre og som I siger skal man nok ud og afprøve kamelen.
Jeg bruger pt vores Pioneer KRP500A og et Panasonic G20, disse to opfylder faktisk mine krav mht til billede kvalitet, bortset fra størrelsen, og et ikke uvæsnligt punkt: transporten hver gang man skal afholde seminar.  
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2011 kl. 12:04

Jeg bruger pt vores Pioneer KRP500A og et Panasonic G20, disse to opfylder faktisk mine krav mht til billede kvalitet, bortset fra størrelsen, og et ikke uvæsnligt punkt: transporten hver gang man skal afholde seminar.  

Det ændrer ikke på at projektion i dagslys er noget helt, helt andet end projektion i en mørklagt hjemmebio. At matche billedkvaliteten i de nævnte tv med en projektor i en hjemmebio, kræver noget helt andet end at matche den med en projektor i dagslys. Du vil formentligt, alt efter hvor stort et billede du vil lave, opdage at det slet ikke kan lade sig gøre, slet ikke i dit prisleje (men spørgsmålet er så også hvor bogstaveligt du mener "dagslys").

De gange jeg har fået forespørgsler på præsentations-projektorer (hvor jeg med næb og kløer har forsøgt at slippe for at levere noget!), har folk ret konsekvent undervurderet hvor svær en opgave det er, fordi de netop har set en fremragende billedkvalitet i mørke, og så antager man at man skal have "det samme, bare til dagslys". Fint nok, men så gang prisen med 5.
Til top
Berend Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2011 kl. 13:18
Ok ok, det er dejligt at blive klogere hele tidenSmile.
Vedr. min vurdering af dagslys, er det lys som er i alt almindelighed, om dagen i et møde lokale.

Vores eget mødelokale ser i dagslys ud som nedenstående

Mht. til prisen,... x5 eller hvad det blive! så vil jeg da alligevel gerne have oplyst hvilken projektor der normalt ville passe til mine krav vedr. visning af PC med 1920 opløsning og billede størrelse på ca. 100 - 150 "

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2011 kl. 14:19

Mht. til prisen,... x5 eller hvad det blive! så vil jeg da alligevel gerne have oplyst hvilken projektor der normalt ville passe til mine krav vedr. visning af PC med 1920 opløsning og billede størrelse på ca. 100 - 150 "

Det er et meget krævende rum at sætte en projektor op i. Jeg gentager, du spørger det forkerte sted, det er ikke hér du skal søge svaret (du kan selvfølgelig være heldig at en bruger tilfældigvis ved noget om det, men dén slags projektorer der normalt diskuteres her, er irrelevante).
Til top
Berend Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2011 kl. 15:23
Ok, takker for svareneSmile
Til top
SVP03 Se dropdown menu