|
Hvilken bærbar PC til 4K videoredigering |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |||
papman
Bruger Oprettet: 30-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 218 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 03-Marts-2022 kl. 14:10 |
||
Jeg har altid redigeret foto og video på Macs. Men nu er jeg fået et nyt arbejde, hvor skal skal bruge PC. Arbejdspladsen har bedt mig om fortælle, hvilke specs sådan en bærbar skal have.
Den skal kunne redigere, rendere og eksportere 4K video. Jeg er temmelig blank på grafikkort og processor til bærbar PC. Det skal ikke være overkill, men det skal også fungere rimeligt flydende uden laaaange ventetider. Er der nogen, som har et bud? |
|||
csell
Guld medlem Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Online Point: 4717 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hej. Vores svar vil afhænge af hvilket program du ønsker at bruge, samt hvilket codec, bitbredde og subsampling de filer du ønsker at redigere har. Men i f.eks. DaVinchi Resolve bruges CPU'en til at køre appen, disk I/O, fusion, afkodning og indkodning af codecs. Og Resolve udfører al sin billedbehandling i GPU'en på grafikkortet. Højere CUDA/OpenCL-ydeevne er bedre. I den betalte STUDIO-version af DaVinchi Resolve kan en bestemt kombination af codec, opløsninger, bitbredde og chroma subsampling være hardware dekodet/enkodet på enten et AMD/nVidea grafikkort, eller i en Intel CPU, hvis det ikke er en Xeon. Så du er nødt til at give os mere information? Hilsen Carsten. |
|||
longjohn2
Guld medlem Oprettet: 29-November-2009 Status: Offline Point: 1026 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hvis jeg var din arbejdsgiver og ville have mest ud af din erfaring - og slippe for at sende dig gennem en ny omstændelig og tidsmæssig ikke gratis oplæringskurve - ville jeg købe en M1 Mac (evt. blot en MacMini) og udelukkende bruge den til videoopgaver. Og så hvilken som helst Windows PC til resten.
Det ville begge parter få mest ud af - økonomisk og praktisk. Skal det absolut være Windows så skal du op i 32 GB RAM, 10.-11. generations Intel i7/i9, 20xx/30XX-series Nvidia Geforce, 1-2TB SSD og en god refleksfri skærm. |
|||
csell
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hej. Jeg ville nu sige 11.-12. generations Intel i7/i9. Grunden er, at hvis man nu eller senere ønsker at bruge software som kan udnytte hardware decode/encode. Her er et link hvor man kan se hvilke bitbredder og chroma subsamplings Intel Quick Sync i Intel CPU'er, kan decode/encode i H.265 (HEVC): Det tabellen viser muligheden for hardware decode/encode for DaVinci Resolve Studio, men hardwaren vil også virke i andre Windows programmer. Hilsen Carsten. |
|||
Potter
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Enig her Mon enlig ikke mindre spec også kan gøre det på en pc. Men det kommer jo rigtig meget and på opgaverne, mange opgaver kan jo enlig løses i iMovie eller med lign. software Jeg kan selv på en iPad Pro m1 lave videoeditering i 8K uden drop frames i Lumafusion, ret vildt faktisk. Jeg arbejder selv professionelt med videoredigering på b.la. en ret kraftig konfigureret Mac Pro, til de store og noget mere tunge opgaver. Redigeret af Potter - 04-Marts-2022 kl. 11:52 |
|||
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
|||
Morten Bay
Ny bruger Oprettet: 08-Juli-2021 Status: Offline Point: 7 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg stemmer i, hvad de andre siger omkring at prøve at få din arbejdsgiver til at købe en Apple Silicon-maskine alene til video-redigering. Jeg ved godt, det ikke nødvendigvis hjælper din situation, men det har været nat og dag for mig at skifte fra PC over til M1 (og nu M1 Pro på en MB Pro 2021). Mange af de store producenter af kreativ software optimerer nu direkte til Apple Silicon, og det får altså tingene til at gå som lyn og torden. Adobe Premiere kører for eksempel vanvittig godt på M1/M1 Pro.
Hvis du kan overtale dem til at købe et Parallels-abonnement, så kan du køre Windows 11 ARM på den, det spiller ret forrygende - så er der måske ikke engang behov for en ekstra PC. |
|||
csell
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hej. Apple begyndte i slutningen 2020 på en ændring fra Intel CPU'er til deres egen Apple silicon. Denne ændring lovede de at gennemføre på to år, og er derfor ikke færdig. Personligt forstår jeg ikke dem der foreslår trådstarter, at før han er begyndt, at overbevise hans kommende arbejdsgiver om, at skifte fra Windows til Apple m1, som er en 'entry level' laptop? Kan det være fordi, at Apple i øjeblikket ikke tilbyder andre muligheder? Prøv at se det fra den kommende arbejdsgiver side. Han har ansat en ny medarbejder, og tilbyder at medarbejderen selv kan være med til, at specificere sin nye Windows PC. Men den nye medarbejder har en prøvetid, og hvis kemien ikke skulle passe og trådstarter må forlade virksomheden igen, vil den nye PC nok skulle overdrages til hans afløser. I tråden er der hidtil nævnt to forskellige top softwares til Videoredigering. Begge kan køre på både PC og Mac. Den ene er Adobe Premiere Pro plan, som koster fra US$20.99 pr måned. Den anden er DaVinci Resolve Studio, hvor en licens til to PC'er koster et engang beløb på DKK 2.489. Hvis der var mig selv, der skulle vælge en Windows PC til DaVinci Resolve Studio, ville jeg vælge en Desktop med masser af CUDA cores samt masser af vRam på Grafikkortet. Her er forslag til nogle med nVidea Top GTX 3090, som har 24 GB vRam: 26999 kr. HP Omen 30L GT13-1848no fra Silkeborg 31999 kr. HP OMEN 30L GT13 - 1492NO fra Glostrup 2489 kr. DaVinci Resolve Studio - Licens - Linux, Win, Mac Ellers vil jeg ønske trådstarter tillykke med hans nye job. Hilsen Carsten. |
|||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19555 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Og fordi den vitterligt sparker røv til opgaven! Min knægt købte en i efteråret. Klaus
|
|||
csell
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hej. For en uges tid siden læste jeg denne tråd på Blackmagic DaVinchis Forum: Citat: 'I was expecting a render time of less that 30 minutes. But it took 90 minutes. I was shocked to find out just how slow the M1 Max was.' Fra: 'Davinci Resole Fusion M1 Max Painfully Slow' Jeg ved ikke hvilket program din søn bruger til Videoredigering? Men så vidt jeg har forstået er en 16" M1 Max 64 32 Core 64 GB en af de kraftigste Apple M1 der findes? Hilsen Carsten. |
|||
lahan
Guld medlem Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9402 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
|
|||
Brixen
Guld medlem Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6673 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det virker hos mig. Jeg prøver lige om det her er anderledes: Redigeret af Brixen - 06-Marts-2022 kl. 12:41 |
|||
Venlig hilsen
KB |
|||
Brixen
Guld medlem Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6673 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Nu har jeg læst hele tråden, og det der bliver renderet er ikke hurtigere på en Windows pc. Rul ned til Steve Alexanders svar fra 26. februar 8.45 pm.
Redigeret af Brixen - 06-Marts-2022 kl. 12:49 |
|||
Venlig hilsen
KB |
|||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |