|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
nkt1 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 474 |
![]() Sendt: 11-Juni-2009 kl. 15:28 |
Hej, Står overfor at skulle bygge nyt hus indenfor den nærmeste fremtid, og vil i den forbindelse lave kælderrum til hjemmebiografen, så man igen kan få et par gulvhøjjttalere indefor døren, uden konen absolut skal brokke sig.. Men så vil jeg ikke nøjes med gulvhøjttalere, så skal der jo også noget mere effekt til, så hvilken effektforstærker ville i vælge til et eksisterende surround setup, når man så bruger sin receiver som forforstærker..? Skal man vælge, 2 kanal/5kanal eller 7 kanals effekt..`? Kan man ikke bare nøjes med at købe en 2 kanals til fronterne og så lade receiveren klare center + side og baghøjttalerne..? Skal der så meget effekt til at trække dem, da de jo sædvanligvis er rimelige små..? Så kan man måske supplere med en effekt igen senere til de sidste kanaler..? Hvis der er andre gode råd til indretning af en hjemmebiograf i en kælder vil jeg gerne høre, da det jo er vigtigt at få lavet den ordentligt fra starten af, men helst uden at skulle bruge 100.000 på det :-) lidt lyddæmpende loftplader etc kan man vel altid betale sig fra. På forhånd tak. Nicolai |
|
![]() |
|
kim olsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1384 |
![]() |
det kommer an på... A: hvilke fronthøjttalere (og øvrige) skal det spille sammen med på længere sigt? eller vil du beholde hvad du har nu? B: hvor ambitiøs er du? C hvad er det præcise budget? både for enkelt dele og i det hele
|
|
Crown - there is no substitute.
|
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
I mit setup har jeg en komplet 7.1 (Dali Helicon) med nogle gode store gulvhøjtalere, der har jeg lige anskaffet mig en Pioneer SC-LX71 Receiver den får lov at lave alt styring samt den trækker "kun" mine surround samt baghøjtalere, til mine front samt centerhøjtaler har jeg biampet dem og brugt en NAD T973 (Nu hedder de T975 med denne konstellation for du alt den dynamik saft og kraft du overhovedet kunne ønske dig til en relativ "beskeden" pris samlet kan man vel anskaffe det til under 30k, og skal du virkeligt flotte dig kan du vælge en NAD M25 men så bliver prisen også lige nogle tusind dyrere. Men det vil være et grumt setup Men det syntes jeg ihvertfald godt jeg vil være bekendt at anbefale, du vil få meget value for money, og i takt med at receiverne bliver opgraderet holder du bare fast i effektblokken for de bliver ikke så hurtigt outdated For at biampe fronter samt centerhøjtaleren skal du bruge mindst 6 trin i effektblokken, og Nads har 7 så derfor passer det fint.. mange andre har kun 5 men så mangler du et trin, og det giver altså god lyd at få centeren med på biamp, det er den vigtigste højtaler i et godt surround setup Redigeret af rhsin - 11-Juni-2009 kl. 16:31 |
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
nkt1 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 474 |
![]() |
Hej, Ja budgettet må siges at være lidt beskeden, og jeg vil nok kigge efter brugte komponenter til at starte med på lysiden, og så invistere lidt ekstra i lærred/projektor på billedsiden. NAD lyder som en god og fornuftigt løsning med 7 trin, så slipper man jo også for at skulle tænde flere forstærkere når man tager det i brug.. Jeg har tænkt på B&W´s gamle DM serie, DM 604 til front og så anskaffe mig DM 602 til baghøjjtalere og bruge mine DM 600 til surround. Centeren har jeg stadig ikke tænkt på. Så budgettet ligger vel på en 20.000kr på brugte højjtalere + effektforstærker og så igen 20.000 for projektor og lærred. Kan man lave et fornuftigt setup med de penge..? Man kunne evt forsøge at finde en NAD T973 brugt, for en T975 koster jo alligevel 18.000.. Så vil mene jeg er semi ambitiøs i forhold til Kims spørgsmål.. Takker på forhånd for jeres svar..
|
|
![]() |
|
kofoed ![]() Bruger ![]() Oprettet: 03-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 55 |
![]() |
Måske en Emotiva UPA-7?
http://emotiva.com/upa7.shtm Redigeret af kofoed - 12-Juni-2009 kl. 13:31 |
|
Hilsen Nichlas (:
|
|
![]() |
|
![]() |
Den ser ret cool ud må man sige, men er den noget værd..? Har du nogle anmeldelser..?
|
|
![]() |
|
SLETTET_20120103 ![]() -- ![]() Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
![]() |
Hej
XTZ 99.36 - 2 stk = 6000 (http://www.hifi4all.dk/brugeranm/anmeldelse.asp?kat=1&i d=177&titel=XTZ+99.36) Du kan så købe et komplet surround sæt til en 12-14 tusinde. Forstærker : Pick one (Se på Marantz, Onkyo, Pioneer, NAD osv.) Billede: Benq W5000 - omkring 10000 Lærred - find et som opfylder dit behov. Skal det være fastramme eller med motor? Så kan du senere se på om du mangler effekt. Men jeg vil også bruge lidt penge på at have en god akustik. Køb nogle tykke tæpper, og monter nogle akustikplader rundt omkring i rummet - her skal du nok have mere kyndig vejl. |
|
![]() |
|
![]() |
Hej, Tak for svar. Mht lærred har jeg egentlig ikke bestemt mig for hvad jeg skal have. Hvad taler for fastramme og hvad taler for lærred med motor..? Jeg har også tænkt mig at kigge på akustikken i rummet og vil have lyddæmpende lofter, sådan man ikke forstyrrer dem der sidder ovenpå :-) samt tykt gulvtæppe. Akustikplader på væggene lyder som en god ide, hvilke findes der i markedet..? Ja man må jo alliere sig med en der har forstand på indretningen af sådan en biograf når man kommer så langt, men spændende bliver det.. Jeg har jo allerede en denon avr 2808 jeg kan bruge som forforstærker samt en audio pro sub + mine 2 b&w dm 601 højjtalere jeg kan bruge til surround samt B&W dm 600 center, så det er en effekt + front/baghøjttalere jeg skal ud og købe + lærred og projektor, så håber man kan holde dette indkøb indenfor en 30-40.000 og stadig få noget fornuftigt grej.. Mvh Nicolai Redigeret af nkt1 - 13-Juni-2009 kl. 11:19 |
|
![]() |
|
![]() |
Hvilket lærred skal man vælge..? Fastramme eller rulle
|
|
![]() |
|
SLETTET_20120103 ![]() -- ![]() Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
![]() |
Fastramme hvis du har pladsen og konen, og med motor hvis du ikke vil have et lærred til at hænge på væggen altid.
Med motor bruges ofte i rum, hvor som man bruger til andre ting ved siden af, fx en stue, hvormod fastramme er mere til rum som er dedikerede. |
|
![]() |
|
![]() |
Er der forskel i kvalitet på fastramme eller med motor..? Nu er det jo i kælderen, så konen får ikke lov til at bestemme noget som helst Jeg kunne godt forestille mig jeg skal have en med motor, da vi skal bruge rummet til andre ting end lige bio.... Kan sådan en fætter sættes fast i loftet så man kan køre den ned når man skal bruge den..? |
|
![]() |
|
Vanderlay ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1168 |
![]() |
Hvis man har plads til det, er fastrammelærred klart bedst, da lærredet hele
tiden er helt udstrakt. Da jeg havde hjemmebio, brugte jeg et fastramme, som er herligt fri for bekymringer om krøller, motor osv. Rullelærreder har generelt det problem, at der opstår buler/krøller på lærredet efter noget tid. Man kan få de såkaldte Tab Tension, som spænder lærredet ud med snore på bagsiden, men de er også tilsvarende dyre. - men nu er vi vist lidt off topic? |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |