Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Startrek
--
Bruger stoppet på recordere.dk
Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
|
Emne: Hvilken format til film brug har vi om 10 Sendt: 16-August-2008 kl. 15:01 |
Hvilken format til film brug har vundet om 10 år:
Er det
- Blu-ray
- DVD
- Film download (også i HD)
- Eller noget helt andet
Hvad tro i, og hvorfor ?
Dette er set i lyset af Blu-ray meget let kan gå hen og udkonkurrer DVD
formatet, da Blu-ray vinder mere og mere ind på DVD market, hver dag.
Redigeret af Startrek - 16-August-2008 kl. 15:28
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 16-August-2008 kl. 16:09 |
Hvorfor tror du der kun er plads til et format? Mit bud er, at der både er dvd og bd, og så er der kommet rigtig gang i download.
Men ellers kan man da i fantasien godt forestille sig at projekt "elektronisk bog" også kunne anvendes til at indeholde film i bogformat. Kunne så stå til udlån på folkebibliotekerne, hvis de findes til den tid.
Altså et flueben i hver rubrik fra mig....
|
 |
Hans j
Guld medlem
Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
|
Sendt: 16-August-2008 kl. 16:48 |
Du har glemt
  .
|
 |
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12426
|
Sendt: 16-August-2008 kl. 16:52 |
Dvd er jo nok ved at være på vej ud om ti år, så på det tidspunkt står det nok mellem Blu-ray og forskellige downloadservices. Problemet med sidstnævnte bliver nok at der er for mange om budet og ikke alle services vil have ALLE film, så hvis man er filmentusiast og ikke bare er tilfreds med hvad der nu ser bedst ud i den lokale Blockbuster, så vil man altid komme til at mangle noget. For ikke at nævne det problem at kvaliteten selv om ti år nok ikke vil kunne måle sig med Blu-ray.
|
 |
Startrek
--
Bruger stoppet på recordere.dk
Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
|
Sendt: 16-August-2008 kl. 16:57 |
Har ikke glemt HD-DVD formate, men dette er jo et udødet formate, eller
er det, det bliver jo spændet at se hvad der sker med HD-DVD nu når
Kina har kaste sig over det, et er helt sikke det komme billige HD-DVD
film og afspiller på market, så måske bliver HD-DVD er format der bare
ikke ville død (som SACD), men en vinder om 10 år, nej det tro jeg ikke
på.
|
 |
hedberg
Guld medlem
Oprettet: 19-April-2006
Point: 2911
|
Sendt: 18-August-2008 kl. 01:11 |
Personligt tror jeg på at der ikke kun er en vinder.
Blu-Ray vil vinde på købe markedet, imens downloads på sigt vil vinde på leje markedet. Deres success afhænger dog meget af om download tjenesten kan tilbyde nok film hurtigt nok og så skal der udvikles hardware løsninger der understøtter alle de forskellige tjenester og ikke kun en tjeneste med et ringe udvalg.
|
Med venlig hilsen, Thomas
|
 |
Stefan V
Guld medlem
Oprettet: 16-April-2008
Sted: Aalborg
Point: 700
|
Sendt: 18-August-2008 kl. 08:42 |
Som hedberg også siger, så tror jeg at det afhænger meget internethastighederne. Især streaming over nettet er jeg sikker på bliver meget mere udbredt, end det er nu
Om 10 år er dvd udgået og BD er på hylderne i butikkerne
|
 |
zirio
Redaktionen
recordere.dk teamet
Oprettet: 11-Juni-2007
Point: 878
|
Sendt: 18-August-2008 kl. 09:13 |
hedberg skrev:
Personligt tror jeg på at der ikke kun er en vinder.
Blu-Ray vil vinde på købe markedet, imens downloads på sigt vil vinde på leje markedet. Deres success afhænger dog meget af om download tjenesten kan tilbyde nok film hurtigt nok og så skal der udvikles hardware løsninger der understøtter alle de forskellige tjenester og ikke kun en tjeneste med et ringe udvalg.
|
Den udtalelse støtter jeg. Men igen, det kommer an på forskellige
faktorer der skal flyde sammen. Streamingen, Up-load hastigheden (hos
den givende producent) og tilfredsheden hos kunderne.
Jeg ved ikke om det er muligt, at man senere hen kan komme til at
streame alt det, der på nuværende tidspunkt kun befinder sig på en BD.
Men alt i alt, som Hedberg også siger. BD til entusiasterne og streamingen til lejerne - Alt er selvfølgelig kun hypotetisk
|
 |
hedberg
Guld medlem
Oprettet: 19-April-2006
Point: 2911
|
Sendt: 18-August-2008 kl. 09:44 |
Jeg er ikke så bekymret for båndbredden - den skal nok komme. Bare tænk over hastigheden for bare få år siden og ser vi 10-15 år tilbage, så er hastigheden eksploderet.
Jeg er meget mere bekymret over de kunstige barrierer som filmselskaberne selv skaber - herunder de mange forskellige distributør aftaler - se bare på hvor mange forskellige tidspunkter og udgaver en Blu-Ray udkommer i. Skal filmdownloads have success skal der som minimum større regions- og helst globale udgivelser til.
Dertil er der selvf. DRM spørgsmålet som kan sætte en stopper for alt. Hvis vi skal til at leve med samme tåbeligheder som vi har set musikindustrien udsætte deres brugere for, så kommer jeg ikke til at handle meget hos dem.
Med tåbeligheder tænker jeg f.eks på:
- Lukkede formater (kan ikke frit vælge afspiller).
- Dårlig kvalitet kontra pris (man kan ikke tage samme pris for et dårligere produkt).
- Lukkede hardware platforme.
- Ved køb er der risiko for at miste adgangen til filmen hvis sælger lukker forretningen (se MSN musik og Yahoo Musik).
- Ved køb begrænset antal enheder at afspille filmen på.
Desværre har jeg på fornemmelsen, at filmselskaberne vil gentage musikbranchens fejl...
Redigeret af hedberg - 18-August-2008 kl. 09:57
|
Med venlig hilsen, Thomas
|
 |
jonaskp
Guld medlem
Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
|
Sendt: 18-August-2008 kl. 10:45 |
hedberg skrev:
Dertil er der selvf. DRM spørgsmålet som kan sætte en stopper for alt. Hvis vi skal til at leve med samme tåbeligheder som vi har set musikindustrien udsætte deres brugere for, så kommer jeg ikke til at handle meget hos dem.
Med tåbeligheder tænker jeg f.eks på:
- Lukkede formater (kan ikke frit vælge afspiller).
- Dårlig kvalitet kontra pris (man kan ikke tage samme pris for et dårligere produkt).
- Lukkede hardware platforme.
- Ved køb er der risiko for at miste adgangen til filmen hvis sælger lukker forretningen (se MSN musik og Yahoo Musik).
- Ved køb begrænset antal enheder at afspille filmen på.
Desværre har jeg på fornemmelsen, at filmselskaberne vil gentage musikbranchens fejl...
|
Helt enig med ovenstående. Jeg kommer ikke til at bruge filmdownloads, hvis min eneste mulighed for at afspille dem er i fx Windows Media Player. Jeg gider ikke sidde ved min computer og se film, og hvis jeg skal se dem på min HTPC, så skal de kunne ses igennem MediaPortal, uden de store krumspring for at komme igang.
Det er smart at du kan få alle film ind i stuen, uden at du egentligt behøver at gå uden for en dør, men ikke på bekostning af brugervenligheden. Samtidigt går ideen med en HD film med høj opløsning og ukomprmeret lydspor også lidt af fløjten, hvis man sidder og ser den på sin 17" computerskærm med hovedtelefoner til.
Derfor skal det for mig kunne integreres med min HTPC - og for dem der ikke har en sådan, skal der nogle hardware løsninger til. Dette bliver så nok også et problem, for hvem skal lave dem?
Man kunne måske forestille sig Blockbuster gå ind på sådan et marked, hvis de føler at deres fysiske butikker er i fare på udlejningsmarkedet.
|
 |
Stefan V
Guld medlem
Oprettet: 16-April-2008
Sted: Aalborg
Point: 700
|
Sendt: 18-August-2008 kl. 11:24 |
Tænk positivt, det kan jo være at de finder på noget smart
Men desværre tror jeg nok at du får ret i den lange ende...
|
 |
RuneH
Guld medlem
Oprettet: 06-Februar-2008
Point: 1760
|
Sendt: 18-August-2008 kl. 12:01 |
Til den tid skal vi da have rigtige 3D film.
|
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
|
 |