recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Navigation og CarFi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken GPS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilken GPS

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
vonrask Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-April-2005
Sted: 8600 Silkeborg
Status: Offline
Point: 492
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken GPS
    Sendt: 06-December-2008 kl. 09:29
Julen er for døren og det betyder jo gaver for de fleste af os. Så derfor vil jeg gerne høre om, hvilken GPS som man skal ønske sig. Hvad kan I anbefale. umiddelbart skal den kunne det meste og som minimum have kort over europa, men er USA og Canada med er det jo kun en bonus. Håber I kAn hjælpe
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 1923
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2008 kl. 12:54

Det er i høj grad en smagssag, så du må nok selv ud og kigge på hvad du bedst kan lide.

Umiddelbart ville jeg kigge på Tomtom. Garmin og Mio. De to første er jo velkendte og har hver deres fanskare, primært afhængig af hvordan man kan lide menuer etc. mht. selve navigationen er de stort set ens, men der kan selvfølgelig igen være forskel i vægtning af interessepunkter et..

Mio ville jeg også tage et kig på, har set god omtale af den flere steder, navigationen/funktionerne skulle være fuldt på højde med de andre og prisen er lavere og jeg mener at de ved køb inden årets udgang giver en gratis kortopdatering med i 2009. Jeg har ikke nogen personlige erfaringer med den, men den virker som et godt tilbud.

Derudover vil jeg råde dig til at overveje hvilke funktioner du reelt har brug for/vil betale for.

Selve navigationen er den samme fra dyreste til billigste model. Dog har de dyre modeller eksempelvis visning af hvilken vognbane man skal vælge ved afkørsel/fletning etc. ligesom de nye TT modeller tager højde for forventede forsinkelser på ruten ved planlægning, men ikke noget jeg ville betale mange kroner for. Det samme med  Bluetooth/fm sender, når først nyhedens interesse havde lagt sig ville jeg ikke få det brugt. 

Mapshare på TT skal du iøvrigt se bort fra! Det er rigtigt at det kan lave nogle småændringer, men inkluderer ikke nye veje eller andet, kun mindre rettelser, så fint nok at få det med, men ikke at argument for at vælge TT frem for andre.

TMC modtager er dog en god ting efter min mening, det virker ikke for godt herhjemme, men det skulle blive bedre og hvis man skal på ferietur i udlandet er det rart at have lidt overblik over problemer forude og evt. mulighed for at undgå dem.

Så tag selv ud og kig, undgå at betale for funktioner du alligevel ikke bruger.

Hvis det kun hander om navigation ville jeg kigge på en "basisnavigator" med TMC: TT ONE, Garmin Nuvi 250, kan ikke lige huske hvad MIO hedder.

Jeg har selv senest haft en TT One Europa med TMC (koster vist 999kr i Elgiganten pt.) og den virkede rigtig fint.

Mht. kort over USA etc. ville jeg heller ikke betale for et ved køb, medmindre du skal bruge det nu/snart, du kan altid købe kortet på nettet senere og lægge det ind når du skal bruge det, så har du også det nyeste kort.    

Redigeret af thor-thor - 10-December-2008 kl. 15:14
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Point: 9379
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2008 kl. 13:01
Kik evt på PC world, de har en test af 5 forskellige GPS'er.

Personligt kan jeg bedst lide den måde TomTom er bygget op på, men generelt er der ikke den store forskel i de forskellige mærker.

Der kan dog downloades gratis kort til Garmin, hvilke kan betale sig hvis man rejser en del. Et kort officielt kort koster nemlig tit 500-1000kr.

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2008 kl. 13:03

Af de GPS'er jeg er stødt på, har jeg været mest tilfreds med TomTom. Har ikke prøvet en Garmin (som mange også er glade for), men nogle andre mærker. Prøvede en fra Medion, og den var decideret ringe. Lang opstart, lille skærm, dårlige menuer.

Navigon virker umiddelbart som en "luksus"-gps (når man ser på design og features), men synes heller ikke den er god. Har kørt en del med Garmin (når vi har haft lånt svigerforældrenes bil) og den var rimeligt længe om at starte op. Samtidigt oplever jeg også relativt ofte at den crasher, hvor man så skal resette den. Udover det er knapperne på onscreen tastaturet så små at de for mig næsten er umuligt at ramme rigtigt, uden at bruge stylus.

TomTom har nogle gode menuer og dejligt, stort tastatur. Samtidigt er GUI (når du kører) rigtigt godt propertioneret. De oplysninger man skal bruge (afstand til næste punkt, hvad man skal gøre (venstre, højre, afkørsel osv.)) er store og tydelige, så man behøver ikke mere end bare at skæve ned på skærmen, så har man fået info.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu