recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken harddisk?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken harddisk?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
T-1000 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-April-2012
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 296
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-1000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken harddisk?
    Sendt: 25-Maj-2020 kl. 19:03
Hej

Jeg skal købe 2 stk. 12TB Western Digital Red harddiske.

Der findes to modeler

1. WD120EFAX

2. WD121KFBX

120'eren er ca. 350 kr. billigere end 121'eren - Men hvad er forskellen?

De skal bruges til en Synology DS218+ som jeg også skal ud og købe

Tak
Pain can be controlled - you just disconnect it.
Til top
henriksommer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 763
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henriksommer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 19:07
Alle mine harddisk er 0E (4 tb red), så dem kan jeg kun anbefale.
Har kørt 4-5 år uden eneste problem, og ingen bad sektores på min server (der er 5 styks i)
Philips 65" 754 Oled
Panasonic 55" CX800E
Nvidia Shield Android Tv
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 19:41
WD121KFBX er en red PRO disk. ikke en RED disk. 5 års garanti modsat 3 års på alm RED. OG så er der en del andre ting til forskel, https://documents.westerndigital.com/content/dam/doc-library/en_us/assets/public/western-digital/product/internal-drives/wd-red-pro-hdd/product-brief-western-digital-wd-red-pro-hdd.pdf
men basalt set kan du "sagtens" klare dig med de alm RED når det kun er 2 diske der skal være ved siden af hinanden. alm RED diske er generelt frarådet til brug i disksystemer over 5 diske da der kan opstå for meget vibration og varme som de ikke har så god beskyttelse som PRO diskene.
Til top
JesperRou Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-August-2009
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperRou Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2020 kl. 09:46
Jeg ville være nervøs ved at bruge FAX modellerne, da WD har indrømmet at bruge SMR (Shingled Magnetic Recording) på dem, men dog kun på 2-6TB modeller.

Dertil skal du vide, at PRO modellerne ikke laver spin-down, så du får noget mere støj fra dem.
Det er ihvertfald min oplevelse, på de 7x6TB modeller jeg har kørende i min DS1815+.
De bliver langsomt skiftet ud med større Seagate eller HGST disks.

Til top
henriksommer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 763
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henriksommer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2020 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af JesperRou JesperRou skrev:

Jeg ville være nervøs ved at bruge FAX modellerne, da WD har indrømmet at bruge SMR (Shingled Magnetic Recording) på dem, men dog kun på 2-6TB modeller.

Dertil skal du vide, at PRO modellerne ikke laver spin-down, så du får noget mere støj fra dem.
Det er ihvertfald min oplevelse, på de 7x6TB modeller jeg har kørende i min DS1815+.
De bliver langsomt skiftet ud med større Seagate eller HGST disks.


5 år, 5 stk 4tb red drev.
ingen problemer
Philips 65" 754 Oled
Panasonic 55" CX800E
Nvidia Shield Android Tv
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2020 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af T-1000 T-1000 skrev:

Jeg skal købe 2 stk. 12TB Western Digital Red harddiske.

Må jeg af ren og skær nysgerrighed spørge, hvad man skal bruge så meget plads til? Smile
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
JesperRou Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-August-2009
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperRou Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2020 kl. 13:50
Forresten.. det er nok en bedre ide at købe en større DiskStation og så sætte flere mindre disks i.
De eksisterende RAID systemer er oprindeligt ikke lavet til de store diske man kan få idag og performer ikke optimalt med dem.


Mit 60TB raid tager over 20 timer for et consistency check og ca. det samme for et rebuild med en ny disk.
Og det er kun med 6 og 8TB disks
Til top
henriksommer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 763
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henriksommer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2020 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af T-1000 T-1000 skrev:

Jeg skal købe 2 stk. 12TB Western Digital Red harddiske.

Må jeg af ren og skær nysgerrighed spørge, hvad man skal bruge så meget plads til? Smile
Blu-Ray rips fylder Embarrassed
Vi er nogle der bare ikke gider at skulle sætte en skive i når vi vil se en god film, så hellere samle det hele i Plex så man har en oversigt ala netflix.
Philips 65" 754 Oled
Panasonic 55" CX800E
Nvidia Shield Android Tv
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2020 kl. 18:07
som henrik sommer siger - blueray rips fylder desværre en del. - jeg optager også selv tv fra hdhomerun. Deeet fylder faktisk også en pæn sjat.

Og 12TB er i dag ikke engang "særligt meget" - en familie der ofte tager billeder og gemmer dem kommer sjovt nok også lynhurtigt op og leger i TB med billeder - især hvis de tages fra andet end telefoner.
Til top
T-1000 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-April-2012
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 296
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-1000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2020 kl. 19:44
Oprindeligt skrevet af henriksommer henriksommer skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af T-1000 T-1000 skrev:

Jeg skal købe 2 stk. 12TB Western Digital Red harddiske.


Må jeg af ren og skær nysgerrighed spørge, hvad man skal bruge så meget plads til? Smile

Blu-Ray rips fylder Embarrassed
Vi er nogle der bare ikke gider at skulle sætte en skive i når vi vil se en god film, så hellere samle det hele i Plex så man har en oversigt ala netflix.


Den skal køre som Raid 1, tror jeg det hedder, hvor den ene disk er ren back-up - så det er "kun" 12TB, minus ca. 500 GB da man jo aldrig får det den mængde der står.
har ca. 7TB med video, primært ungernes tegnefilm og film jeg har optaget fra TV.
Jeg har også musik og billeder - men jeg tror nu primært at det bare bliver til video indhold


der er så lidt ekstra plads at gøre godt med...

Redigeret af T-1000 - 26-Maj-2020 kl. 19:48
Pain can be controlled - you just disconnect it.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2020 kl. 01:19
SMR har mindre at sige i RAID 1, da det er ren spejling
Husk også en backup løsnimg.


Redigeret af Cyberguyen - 27-Maj-2020 kl. 01:19
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2020 kl. 10:33
Ja, brug Sonology SHR istedet for Raid. Det gør opgradering væsentlig nemmere, når du måske om nogle år, vil have større diske :) Så er det bare at skifte en af gangen... så klare Synology resten :) 

Redigeret af HenrikN - 27-Maj-2020 kl. 10:34
Mvh
Henrik Nielsen
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu