|
Hvilken hastighed er nødvendig |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
hopgreve ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Juni-2007 Sted: Greve Status: Offline Point: 6288 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 14-Juni-2020 kl. 17:39 |
Hej alle
Vi er 90 boliger her i vores andelsboligforening , og vi kigger , stadig, efter en evt ny udbyder. Men , hvor høj internet hastighed er egentlig nødvendig. Jeg har selv Netflix 4K , og de anbefaler jo 15-25Mb. Men hvad med tunge spil , hvor meget hastighed er nødvendigt her?. Vi prøver at lave en vejledning til husstandene i , hvor meget hastighed der er nødvendigt. Der kan jo fex godt være 2 der ser film , og 2 der spiller.. MVH
|
|
TCL 65C855 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7230 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
100mb pr lejlighed bør da være minimum og det er både op og ned
personligt vil jeg gerne helst have mindst 200 tal har du jo selv og så er det bare at gange op. |
|
![]() |
|
hopgreve ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Juni-2007 Sted: Greve Status: Offline Point: 6288 |
Hej , tak for svar. Jeg tænker mere på spil , det har jeg ikke forstand på , altså hvor meget der er nødvendigt her
MVH
|
|
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19766 |
Ikke specielt meget.
Møgungen her i huset spiller alt muligt forskelligt på en 40/10 linje. Klaus
|
|
![]() |
|
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
Der var en artikel i Ingeniøren (29. maj) hvor de stillede det samme spørgsmål og testede forbruget i en hustand bestående af to voksne og 2 teenagere med hang til gaming.
Konklusionen er at de i spidsbelastninger (opstart at computerstil, downloads etc) peaker ved 80 Mbit (ud af 100), og ellers ligger på et gennemsnit på 50 Mbit når alle aktører er igang (gaming, netflix, etc). Tænker at 100 Mbit er rigeligt, men en hurtigere forbindelse er rar når der downloades store datamængder, fx installationer. Jeg er glad for min 1000/1000 Mbit når jeg henter store samplebiblioteker, men ellers betyder det ikke så meget. Har også kun den hastighed fordi det er det eneste der tilbydes i min forening, og til kun 100 kr/måned.
|
|
![]() |
|
Hej , tusind tak for svar. Må man spørge hvilken udbyder det er?
Jeg giver 219kr for 60/60 hos Dansk Kabel Tv , her i Greve. MVH
|
|
|
|
![]() |
|
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4821 |
Hej. Har i undersøgt muligheden for at flytte jeres internet over i antenneforeningen af 1986: De har flere Internet hastigheder. Her er et link: Bl. a. et Abonnement 150/150 Mbit/s til 100,00 kr. /md hos Dansk Kabel Tv. Hertil kommer er mindre gebyr for vedligeholdelse af ejendommens eget fordeler udstyr/installation, som betales over huslejen. Hertil kommer omkostninger til at trække fiber frem til jer. Men jeg ved, at de allerede har installationer i Ishøj. Så det var måske en ide at undersøge mulighederne. Citat: 'foreningen tæller i dag 20.000 brugere fordelt på 70 medlemsafdelinger i Brøndby, Albertslund, Rødovre, Hvidovre, Ishøj, Vallensbæk, Høje Taastrup og København. Og nye boligafdelinger fra det storkøbenhavnske område banker hele tiden på døren for at komme med i foreningen.' Hilsen Carsten. |
|
![]() |
|
Hej , vi har fiber , lagt af COMX , for ca 10år siden. Det er så nu overtaget af Dansk Kabel Tv.
MVH
|
|
|
|
![]() |
|
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4821 |
Hej. Citat: 'Hvis du vil vide mere om os og din afdelings mulighed for at blive en del af fællesskabet, er du meget velkommen til at kontakte foreningen på tlf. 77 99 29 55.' Der er en masse detaljer om jer og om dem, som jeg ikke kan se nogen grund til at komme ind på her. Jeg vil gøre opmærksom på, at jeg bare er en almindelig aftager af internet. Som jeg godt kan anbefale. Jeg har altid følt, at det har været en forening og ikke en foretning. Hilsen Carsten. |
|
![]() |
|
TBC1 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2036 |
90 boliger ville anno 2020 i praksis nok kunne klare sig med f.eks. 500 mbps og trafikprioritering, mens minimum 1 gbps ville være at fortrække og 10 gbps endnu bedre.
Det handler om at du ikke skal tænke at det er 500 divideret med 90 eller 1000 divideret med 90 man har som hastighed i den enkelte bolig. For det er aldrig er på samme tid at alle beboere f.eks. ser 4K Netflix - Selv tunge spil kræver ikke særligt meget båndbredde, men mere hurtig ping som man f.eks. har med fiber-lan (Spil kræver kun større båndbredde ved download, ikke mens man spiller). I en forening med 90 boliger vil det således være normalt at hver bruger vil opleve at have ~650-820 mbps til rådighed hvis foreningen har en 1 gbps fiber til deling. Hvis foreningen har 10 gbps fiber til deling vil det være normalt at hver beboer oplever at have 1 gbps (i praksis omkring 880-920 mbps grundet LAN protokollen) hen over døgnet (da 1 gbps LAN protokollen sjældent er hurtigere end dette. Læg dertil at dem der benytter WiFi typisk vil komme ned omkring 30 mbps i praksis, måske omkring 3-400 mbps hvis de har en god router, da WiFi da vil være er bottleneck for dem der benytter det. Det er faktisk netop denne måde internettet helt generelt er bygget op på. F.eks. deler op til hundredevis af brugere med YouSee kabel-modem den samme 10 gbps stream og Parknet, Andelsnet og lign løsninger til boligforeninger deler f.eks. en 10 gbps fiber. Jeg bor selv i en forening hvor vi har Parknet, hvor vi individuelt betaler 68 kr/md for hvad der reelt er 1 gbps Fiber-Lan forbindelse. Jeg vil derfor råde en boligforening på 90 boliger, til at undersøge om de de ligger et sted hvor de har adgang til bolignetløsninger som f.eks. Parknet eller AndelsNet/BoligNet. I Greve vil det være et godt bud at alle 3 nævnte dækker. Non-profit løsninger som Parknet er til de mere veldrevne foreninger med styr på sine budgeter, her betaler foreningen selv up front for etableringen (som hvis man sammenligner f.eks. prisen på hvad hver bolig skulle betale for 1 gbps på det kommercielle markedet, f.eks. hos YouSee, typisk ville være betalt ud over nogle få år, hvis man per bolig afbetaler med den pris man sparer i forhold til kommercielle tilbud. Foreningen ejer så også selv anlægget fremover - Derefter sparer foreningens medlemmer vedvarende på non-profit abonnementsprisen (aktuelt 68 kr. for individuelle abonnementer, men så lavt som 53 kr/md ved kollektivt abonnment) Er man en mindre velfriseret foreningen med knap så godt styr på finanserne, findes der oplagte tilbud som AndelsNet og bolignet, der tilbyder gratis etablering mod at brugerne så vedvarende bliver ved med at betale højere abonnementspriser på et par hundrede kroner per abonnement fremover. Det er således nemt og billigt at komme i gang med for foreningen, men er helt åbenlyst dyrere i det lange løb, da de jo er sat i verdenen til at tjene penge på jer. (Dog stadigt billigere end normale/eksisterende individuelle muligheder). Ofte praktiserer de af samme grund også ofte 'upsale', så abonnenterne der ønsker højere hastigheder skal betale endnu mere for højere hastigheder end for lavere, hvor non-profit løsninger, som f.eks. Parknet, ofte bare har åbnet helt op for sluserne til fiberet som standard. Redigeret af TBC1 - 14-Juni-2020 kl. 22:12 |
|
PC:9800X3D,RTX 5090 OC,32GB DDR5@6K-CL30,48" LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019 Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K |
|
![]() |
|
Hej , tusind tak for forklaringen , det er virkelig hjælpsomt.
Og her , ja vi har selv betalt ALT , og ejer derfor fiberen og har selv betalt alt gravearbejdet og udstyret. Og derfor synes vi at det er blevet lidt dyrt med de priser , da vi jo kan se hvad andre giver. Problemet er jo , generelt , at vi alle betaler forskellige priser , fra den samme udbyder. MVH
|
|
|
|
![]() |
|
TBC1 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2036 |
Hvis i allerede selv ejer det hele, så er det en no-brainer at det er non-profit lauget Parknet i som den første bør forhøre jer om mulighederne hos (Tilslutningsmuligheder handler også om hvilket fibernetværk man er tilsluttet - Parknet benytter Global Connects fiber netværk). For så bliver det op til 1000/1000 mbps til enten 53 eller 68 kr i stedet for sølle 60/60 til voldsomme 219 kr. Redigeret af TBC1 - 15-Juni-2020 kl. 01:13 |
|
PC:9800X3D,RTX 5090 OC,32GB DDR5@6K-CL30,48" LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019 Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |