recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken hi-fi løsning til TV?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken hi-fi løsning til TV?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Frederik1111 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-Oktober-2023
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frederik1111 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken hi-fi løsning til TV?
    Sendt: 25-Oktober-2023 kl. 16:11
Hej,

Jeg har et TV hvor jeg vil have en bedre lydoplevelse.
Jeg har de sidste par år haft et par udmærkede soundbars (LG-SN9YG + SPK8S og senest JBL Bar 9.1) men har altid synes det er træls at have en bar stående foran TV'et, og synes i øvrigt ikke lyden har været tilfredsstillende.

Jeg vil gerne have at sættet automatisk tænder og slukker med TV'et. Jeg streamer alt fra Apple TV, og sommetider også PS5. Med mine soundbars har jeg mange gange oplevet at de ikke tænder korrekt og jeg er ærlig talt træt af at bøvle med det. Det skal bare virke.

Mit TV er et LG C1, det kan ikke hænges op. Jeg har plads til kompakthøjtalere på hver side, og forestiller mig løsningen er et kompetent 2.0 system enten aktivt eller med separat forstærker. Jeg kan godt lide modulariteten ved en separat forstærker, men vil helst ikke have et kæmpe "skrummel" stående i denne omgang. Jeg bruger setuppet i en lille stue i lejlighed så der er lidt snært med pladsen. Jeg forestiller mig senere hen gerne at ville opgradere til et komplet Dolby Atmos system, og så genbruge noget af det jeg køber nu. Hvis jeg køber en mini-forstærker nu kan jeg fint flytte denne til kontor eller andet senere. Jeg har et sæt Dynaudio Emit M10 der drives af en ældre Denon AVR2105 på mit kontor med en separat subwoofer. Dette er jeg godt tilfreds med, udover at Denon forstærkeren fylder meget og strømmæssigt nok er temmelig ineffektiv.

Hvad havde i gjort hvis budgettet var mellem 3000-5000 kr? Det må også være billigere hvis det giver mening. Er det helt hul i hovedet med sådan et Edifier sæt f.eks? https://www.pricerunner.dk/pl/267-4122222/Hoejtalere/Edifier-R1280DB-Sammenlign-Priser


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19224
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2023 kl. 16:59
Hvis on/off ikke altid virker, kan du heller ikke forvente at det virker med det næste stykke udstyr du køber, da det kan være dit tv der er problemet.

Aktive højttalere med auto tænd/sluk som de edifier du har kig på, skal du først finde ud af, hvad du har af tilslutninger på dit tv og ikke mindst, hvordan du kan styre volumen.

Aktive højttalere kan være svære at integrere i et fremtidigt surroundsystem.

Mit første råd vil være at flytte din gamle Denon med tilhørende Dynaudio (uden subwoofer) ind til fjernsynet for at høre om en sådan løsning i det hele taget kan stille dig tilfreds - altså lydmæssigt.
Korrekt den er lidt en klods i et “moderne hjem”, men det med strømforbrug behøves du ikke at bekymre dig om….


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Frederik1111 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-Oktober-2023
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frederik1111 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2023 kl. 19:25
Jeg er ærgelig over det måske er TV'et der er problemet med on/off, det havde jeg ikke overvejet.

Jeg må prøve at flytte setuppet ind i stuen på et tidspunkt og give det et lyt. Så tænker jeg også det hurtigt vil stå klart om der skal en subwoofer til eller ej. 

Tak for input. 
Til top
orm08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Januar-2010
Status: Offline
Point: 228
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér orm08 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2023 kl. 08:11
Jeg har LG C1, Apple TV 4K og en Yamaha RX-S601 i hvid.

Det fungerer fantastisk og ser godt ud -, Bruger kun Apple TV Remote, til at tænde, slukke og styre alt, har kun streaming, så bruger aldrig LG’s forfærdelige remote

Eneste mangel er at Yamaha ikke har Airplay 2

Desværre ser det ud som om Yamaha har stoppet denne serie, og kun har store sorte monstre tilbage i sortimentet 😢
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2023 kl. 12:06
Nu hvor du nævner en 2.0 opsætning, har du så overvejet et sæt HomePod (2nd Gen) som TV-højttalere? De forbinder trådløst til Apple TV, hvis det er Apple TV 4K, du har. Dermed kommer ud over over problemer med on/off over HDMI CEC.

Læs eventuelt denne test af HomePod + Apple TV 4K integrationen: https://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1694079190
Til top
Frederik1111 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-Oktober-2023
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frederik1111 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2023 kl. 19:44
Nu er der Sonos tilbud denne weekend. Hvad siger panelet til enten en "løs" Arc eller Arc + Sub? https://www.hifiklubben.dk/sonos-sub_1/?bundle=SONARCBK%2CSONSUBG3HGBK

Hvordan sammenligner det sig med andre soundbars i samme prisklasse og evt. "traditionelt" surround setup? Jeg læser at anmeldere er imponerede. Giver det mening at købe sub med også?
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6978
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2023 kl. 06:06
Subben giver et kæmpe løft i bio lyd hos Sonos 


Men et rigtigt setup med loft enheder osv lyder bedre.   

Men Sonos skal vælges for den nemme løsning med ok lyd 

Og Sonos er jo multi rum lys så det er nemt at udvide med lyd i hele huset 
Til top
Frederik1111 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-Oktober-2023
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frederik1111 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2023 kl. 20:33
Tak for input.

Jeg endte med Sonos Arc + Sub + 2x One SL. Er rigtig fint tilfreds med lyden og opsætningen. Væsentlig nemmere end tidligere soundbars jeg har prøvet, og væsentlig bedre lyd. 

Jeg er sikker på et "rigtigt" surround setup nok vil kunne være bedre, men til prisen tror jeg Sonos er svært at slå i den her formfaktor.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu