recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken højtaler = Jamo D500 og 7.1.4
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken højtaler = Jamo D500 og 7.1.4

 Besvar Besvar Side  <1 14151617>
Forfatter
Besked
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2015 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Så kunne jeg da godt tænke mig at høre hvad i så ville foreslå og en forklaring på hvorfor det skulle være bedre?
 
Hvad er det for detaljer der ikke bliver spillet gennem en receivers forstærker, men som kommer frem hvis man sætter en separat forstærker på? Hvad meners der med mere "dynamik".  wave formen der kommer ud af forstærkeren er da den samme uanset om det er den ene eller anden forstærker, - hvis ellers de er sat til at spille lige højt. Det vil strømmen også være.

Synes ærligt talt ikke at en sammenligning med en bil er særligt relevant.
Jeg kan ikke tale på Streckers vegne, men min tolkning er, at man med en for svag receiver kan løbe ind i samme fænomen som en helt normal limiter gør. Specielt med de receivere i dag som ofte har noget soft-clipping indbygget, så slutbrugeren faktisk aldrig hører en fæl clippet waveform men i stedet bare ikke får den dynamik der er tiltænkt. Man tilføjer bare en øvre grænse på signalet og dét pistolskud som skulle være +15db ift. bildøren som lukker, bliver kun +5db. 

Når man først har hørt et system hvor der ingen dynamisk begrænsning er, så er det svært at vænne sig til andet. 


 
Ja som allerede skrevet kan man da sikkert sagtens finde forstærkere der ikke er dimensioneret tilstrækkeligt, så man render ind i clipping eller limiting. NAD har f.eks haft limitere i mange år (fordi de markedsfører forstærkere med lav udgangs effekt, dvs lav maksimal udgangsspænding hvilket nemmere giver clipping) Det kan vi da hurtigt blive enige om, men det synes jeg også er et andet perspektiv end det der triggede debatten. Om en tx nr3030 vil være tilstrækkelig til at spille et 12m2 rum op ved moderate lydtryk eller om man vil have nogen glæde af at tilkøbe en masse headroom, som jeg ikke kan få øje på hvad man skal bruge til.

Jeg har selv målt udgangsspændingen på min forstærker med et 0 dbfs prøve signal ved forskellige indstillinger på volumenkontrollen som jeg rent faktisk bruger til daglig. Med det kom jeg ikke i nærheden at noget dramatisk som jeg ville være i tvivl om at receiveren kan uden bøvl. Husk at med det prøve signal kan der ikke forekomme tilfælde hvor lyden bliver højre end det målte, men mindre man skruer op for volumenkontrollen.
 
Jeg forstår ikke hvad du mener med "dynamisk begrænsning". Der vil ikke være nogen dynamisk begrænsning (manglende evne til at genere den fulde amplitude på udgangssignalet) i en receiver hvis du holder dig lang væk fra 0db på volumen kontrollen hvilket jeg formoder var det steen mente i indlæg #1.
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2015 kl. 10:11
som skrevet har jeg selv kørt med Integra 80.3 som er meget lig en Onkyo 3030, og ja den kan sagtens spille et rum på 12kvm op med 5 højttalere og måske også med 11 højttalere.
men med ekstra effekt bliver det bare mere behageligt og langt mindre anstrengt at lytte til, også ved lavere volume..

man kan sagtens nøjes hvis man har lyst, men syns da man skal prøve at smide lidt ekstra muskler i systemet og høre forskellen selv..




Redigeret af strecker - 10-August-2015 kl. 10:21
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2015 kl. 10:14
Om der er dynamisk begrænsning ved en given volume i et givent rum på et givent sæt højttalere, skal jeg ikke kunne sige. Jeg prøver blot at beskrive konsekvensen af ikke at "have nok". 

Hvis man ser på det teoretiske regnestykker og gerne vil kunne opnå peaks i 95db på en standard hifi-højttaler (89db@1w følsomhed), så skal forstærkeren levere 71w. (Givet at man sidder 3.5m væk fra højttaleren). Hvis man bruger rumkorrektion og booster signalet bare 3db et sted, så snakker vi pludselig 142w. Og det er kun en enkelt kanal. 
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2015 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Om der er dynamisk begrænsning ved en given volume i et givent rum på et givent sæt højttalere, skal jeg ikke kunne sige. Jeg prøver blot at beskrive konsekvensen af ikke at "have nok". 

Hvis man ser på det teoretiske regnestykker og gerne vil kunne opnå peaks i 95db på en standard hifi-højttaler (89db@1w følsomhed), så skal forstærkeren levere 71w. (Givet at man sidder 3.5m væk fra højttaleren). Hvis man bruger rumkorrektion og booster signalet bare 3db et sted, så snakker vi pludselig 142w. Og det er kun en enkelt kanal. 

 
De der regnestykker kender jeg godt og min erfaring siger mig at man kommer op med nogle ret vilde tal. De tal er jo ikke forkerte, men de tager IMO ikke ret meget hensyn til hvor højt folk i virkeligheden spiller. Det var derfor jeg selv målte efter med volumenkontrollen indstillet på samme niveau jeg rent faktisk bruger. Mit resultat var som sagt er der med en rx a2040 ikke er nogen som helst grund til at tro at jeg ville have nogen glæde af mere ekstern effekt. Det er bare mere headroom som ikke bliver brugt.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2015 kl. 10:25
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

som skrevet har jeg selv kørt med Integra 80.3 som er meget lig en Onkyo 3030, og ja den kan sagtens spille et rum på 12kvm op med 5 højttalere og måske også med 11 højttalere.
men med ekstra effekt bliver det bare mere behageligt og langt mindre anstrengt at lytte til, også ved lavere volume..

man kan sagtens nøjes hvis man har lyst, men syns da man skal prøve at smide lidt ekstra muskler i systemet og høre forskellen selv..



Strecker. Det er ikke fordi jeg ikke tro på at du oplever det du skriver. Jeg har bare ikke noget svar til det. Du debatterer det fra en subjektiv synsvinkel hvilket er det jeg prøver at komme væk fra ;-)
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2015 kl. 10:28
jeg vil mene at subjektive meninger og personlige erfaringer vægter en del højere end teori..

det er jo ikke kun ved et enkeltstående tilfælde jeg har oplevet lydløftet, men der imod med alle de maskiner jeg har haft hjemme.. ( hvilket tæller tæt på 10 receivere og 20 forskellige effekter )

jeg syns du skal teste det hos dig selv, måske du bliver overrasket..

Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2015 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Om der er dynamisk begrænsning ved en given volume i et givent rum på et givent sæt højttalere, skal jeg ikke kunne sige. Jeg prøver blot at beskrive konsekvensen af ikke at "have nok". 

Hvis man ser på det teoretiske regnestykker og gerne vil kunne opnå peaks i 95db på en standard hifi-højttaler (89db@1w følsomhed), så skal forstærkeren levere 71w. (Givet at man sidder 3.5m væk fra højttaleren). Hvis man bruger rumkorrektion og booster signalet bare 3db et sted, så snakker vi pludselig 142w. Og det er kun en enkelt kanal. 

 
De der regnestykker kender jeg godt og min erfaring siger mig at man kommer op med nogle ret vilde tal. De tal er jo ikke forkerte, men de tager IMO ikke ret meget hensyn til hvor højt folk i virkeligheden spiller. Det var derfor jeg selv målte efter med volumenkontrollen indstillet på samme niveau jeg rent faktisk bruger. Mit resultat var som sagt er der med en rx a2040 ikke er nogen som helst grund til at tro at jeg ville have nogen glæde af mere ekstern effekt. Det er bare mere headroom som ikke bliver brugt.
Vi er ikke uenige... Men jeg kan bare godt lide at det er teoretisk korrekt og man er dækket ind af worst-case. Og de tal er netop worst-case og hvis man ikke kan dække det, så kan man ikke med sikkerhed sige, at man ikke har en begrænsing i systemet.
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2015 kl. 17:40
Jeg har alligevel tænkt mig at få fat i en UMIK-1 til diverse målinger, så kan jeg da finde ud af hvor højt jeg spiller. Jeg vil i hvert fald være ked af ikke at få fuld dynamik, på den anden side vil jeg ikke ofre en halv microbil på forstærkere.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2015 kl. 23:03
Oprindeligt skrevet af Ning Ning skrev:

Hvis du kommer i AV-Connection igen, kan jeg så få dig til at lægge et øre til JAMO Sub 800 hvis de har den i en opstilling helst med 2 stk.... 
Jeg kunne godt tænke mig en mindre end den jeg har nu Jamo sub 660.. dvs jeg vil gerne køre med 2 og da har jeg ikke rigtig plads til de store, og det gør ikke så meget at den ikke går kælderdybt bare den er fast og hurtig :-)
Så var jeg lige forbi AV-Connection i dag da højtaler 6 og 7 var kommet, og de var savnet. Det er helt vildt hvad man mangler ved 5.1, når man er vant til 7.1. De 2 nye blev indviet med Edge of Tomorrow

Ning, de havde ikke Jamo sub 800 stående til demo længere, men ham i butikken kunne godt huske den og mente klart at den kunne indgå i et surround system, hvis man kunne undvære de helt dybe toner, som den jo selvfølgelig ikke har. Dynamikken fejlede ikke noget.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 21:20
Tak for forsøget :-)
Jeg troede faktisk at det var en helt ny model, indtil jeg stødte på en i den blå avis som var 4 år gammel.

Ning
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 23:27
Oprindeligt skrevet af Ning Ning skrev:

Tak for forsøget :-)
Jeg troede faktisk at det var en helt ny model, indtil jeg stødte på en i den blå avis som var 4 år gammel.

Velbekomme, jeg var der jo alligevel Wink Han nævnte også de skulle på IFA, håber de får nogle gode Atmos/X forstærker "med hjem".
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1662
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henningdalgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2019 kl. 15:43
Hvad endte du egentlig med?
Jeg overvejer at opgradere dali concept 2 sat op i  7.1 til 7.2.4 i Jamo D500 eller XTZ 95.22 som begge kun er 13 cm dybe, da jeg vil sænke dem ind i væggen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 14151617>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu